Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rart nettverksproblem


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fiber fra Eidsiva (100/100 Mbit), og har slitt med det noen dager nå. Aldri hatt problemer før. Problemet er at enkelte nettsider i perioder laster tregt, video og audio streaming hakker. Er samme på både Windows 10, ipad og iphone. Har feilsøkt masse, ping er stabil, ikke pakketap (både internt og eksternt), hastighet er som lovet når jeg måler. Router er restartet uten at det ble noe bedre. Er samme problem både med kabel og trådløst. Jeg følger med på båndbredden som blir brukt og er ikke noe tegn til at linjen er overbelastet. Hva kan dette være? Står litt fast her nå, og vet ikke hva mer jeg skal feilsøke på. Har sniffet litt med tcpdump og wireshark, og ikke funnet noe unormalt.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sk0yern skrev (22 timer siden):

En test som ofte kan være grei å starte med er i f.eks Chrome, trykk F12, klikk på network-fanen.
Forsøk så å besøke en av sidene som laster tregt, og se om det er enkelte elementer som laster tregt, eller ikke laster i det hele tatt.

Takker for tips. Jeg kjører Firefox men ser at det er samme funksjon der. Skal følge med litt.

Lenke til kommentar

Er det alltid de samme sidene eller er det tilfeldig? Er det utenlandske sider eller norske?

Jeg vil tro at det er peeringen de har med forskjellige internett-leverandører. De bruker antagelig en annen leverandør til sidene du snakker om slik at de nå tar en lenger/tregere vei. Dette kan du sjekke med traceroute og se om det er forskjellig når det går kjapt og når det går tregt. Du kan også sjekke hastigheten på mobil over 4G, men det vil ikke alltid være representativt om de har annet innhold for mobiler.

Det er neppe noe i ditt nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...