Gå til innhold

Nå går de spennende bilene på strøm. Men nullmålet er fortsatt langt unna


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elbil andel som privatpersoner kjøper er 75%. 2 av 3 fossilbiler leases (ref elbilforeningen). Ved leasing betales det under halv mva. Regjeringen må sørge for at fossilbiler som leases (og kjøpes av bedrifter) må betale full mva. Da er det mulighet for å nå 100% elbil i 2025. Pris på ny bil betyr alt. Elbil må være billigst i alle markeder, også leasing og til bedrifter.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Er vel kanskje litt normalt dette.

Sett ett mål om nullutslipp før teknologien er på plass for å kunne nå målet. Hva annet er nytt i Norge mitt Norge?

Eksempelvis; sett mål om å få ned trafikken med å sette opp bomringer og rush-tidsavgifter. Og når folk da skal bruke andre måter å komme seg til jobb, whoops, er bussene fulle? Er det ikke nok avganger?

Typisk norsk å sette en masse fine politiske mål uten å ha gjort en kritisk vurdering hvorvidt målet faktisk er oppnåelig.

Nullutslipp i trafikken? Fint, flott, grønt og godt. Vent, har vi ikke skikkelig batteriteknologi for tungtransport og andre kommersielle aktører i trafikken?

Ja da, kanskje det kommer tidsnok til at det kan bli aktuelt men det er jammen ikke planlagt fra norske politikeres side. Da er det mer flaks enn noe annet.

Lenke til kommentar

Hittil i år har VAG solgt 6200 varebiler. I fjor solgte de 8500. Dette er et stort marked og alternativene på strøm blir for dyre for bedrifter. Det er også mange av brukerne som er skeptiske til bruken og ikke vil sette seg inn i dette med lading blant annet. Summa summarum blir det sånn at elektriske varebiler selger lite pga regler og mva fritak når man kjøper i firma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Elbiler sjeldent syn på bygda

Det kan kanskje skyldes en kombinasjon av harryfaktor og lønnsnivå (to faktorer som sikkert korrelerer). Jeg tenker at byboere i større grad kjøper nye biler enn de på bygda sånn at bruktbiler generelt strømmer fra byene mot distriktene. Dvs. de ligger noen år bak.

Har selv kjøpt bruktbil fra østlandet og tatt den i bruk i Nord-Norge og har observert at overraskende mange gjøre det samme som meg, både med elbiler og fossile. Det kan være en av grunnene til at elbilandelen i byer i Nord-Norge henger etter elbilandelen i byer av tilsvarende størrelse sørpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk på bygda kan egentlig tjenes meir med elbil enn mange andre stader... For dei som må pendle kva morgen med bil er elbiler gullklumper av verdi - det er vanskelig å ikkje spare store summer på drivstoff. For kort kjøring lokalt er du jo også plutselig uavhengig av bensinstasjoner - som ikkje er nokon sjølvfølge at er tilgjengelig lokalt.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Norske biler er 12 år gamle på snitt, med mindre du bor i Oslo, hvor de er 7.5år gamle (Hvordan har de råd mon tro)

i 2008.. som er fødselsåret til gjennomsnittsbilen. Da var Think og Buddy tingen...

Kanskje ikke så rart da? Så , kjør samme artikkel i 2032 når dagens bil er gjennomsnittet.. så kan vi se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Folk på bygda kan egentlig tjenes meir med elbil enn mange andre stader... For dei som må pendle kva morgen med bil er elbiler gullklumper av verdi - det er vanskelig å ikkje spare store summer på drivstoff. For kort kjøring lokalt er du jo også plutselig uavhengig av bensinstasjoner - som ikkje er nokon sjølvfølge at er tilgjengelig lokalt.

Er i hvertfall MANGE elbiler på bygdene her i distriktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, kremt said:

Det vil overraske om ikke batteribilene får en lavere levealder enn vanlige biler. Batterier og styringselektronikk har som kjent begrenset levetid.

Nja. Det gjenstår vel å sjå. Batterier i dagens elbiler blir jo litt anna emne enn historiske batterier deriblant. Og det er vesentlig mindre tekniske komplikasjoner med dagens styringselektronikk i elbiler enn tilsvarende bensin og diesel.

Elektriske motorer er rett og slett veldig enkle. Ingen kompliserte gir eller clutch å hefte med, ingen EGR som tetter seg, ingen innsprøyting, osv, osv. Det er nesten rett og slett såpass enkelt som batteri tilkoblet ein motor, normalt med ein eller anna varme- og kjøleløsning for ideell batteritemperatur.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Hanhijnn said:

Er i hvertfall MANGE elbiler på bygdene her i distriktet.

Veit ikkje kor 'her' er for deg. Her i Haugesund er det ganske bra med elbiler. 

Morsomt nok er det skrekkelig mange bensinstasjoner i Haugesund, og også nedover Karmøy er det bra med dei. Men plutselig når du reiser lengre utover er det nesten ingen igjen.

Elbiler der ute i traktene trives nok bra. Køyr rundt etter nød. Kom hjem. Lad over natta. 😁 Ready for action.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (15 timer siden):

Veit ikkje kor 'her' er for deg. Her i Haugesund er det ganske bra med elbiler. 

Morsomt nok er det skrekkelig mange bensinstasjoner i Haugesund, og også nedover Karmøy er det bra med dei. Men plutselig når du reiser lengre utover er det nesten ingen igjen.

Elbiler der ute i traktene trives nok bra. Køyr rundt etter nød. Kom hjem. Lad over natta. 😁 Ready for action.

*Her* er på nordvestlandet. MYE elbiler her, men mest som nr. 2 biler. Leaf, e-Golf, Ionic, e-Soul, Zoe o.s.v. Aller alle mest Leaf selvfølgelig. Begynner å bli endel Tesla her også. Forrige uke så jeg for første gang et par ID.3 og en Polestar 2.

Morsomt å se naboer og bekjente som var SÅ anti-elbil skaffe seg elbiler, og bli helt elbil-frelste. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (16 timer siden):

Det vil overraske om ikke batteribilene får en lavere levealder enn vanlige biler. Batterier og styringselektronikk har som kjent begrenset levetid.

Nye ICE biler er jo stappet med dyr elektronikk de også, samt dyre mekaniske ting som turbo, partikkelfilter, gearbokser osv. Koster jo en formue å erstatte. Største ankepunktet til elbiler er nok batterier, og for de som leverer med skikkelig bms og kjøle/varmesystem virker det å gå rett så bra med cellene. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så pessimistisk som redaktøren og jeg tror (håper) han tar feil.

Ja, det går kanskje sakte frem til nå, men man må se på årsaken til det. Det at det ikke finnes noe særlig utvalg av familiebiler er en vesentlig grunn til markedsandelen. Når folk får et valg, så går de gjerne for den elektriske varianten. Det et bare å se på salget av Golf de siste årene. Man kan nesten telle på en hånd hvor mange som blir solgt med diesel/bensin. Elbilforeningen hadde en fin artikkel om akkurat dette for kort stund siden.

Av de familieelbilene som finnes på markedet i dag, så er det utelukkende små familiebiler fra asiatiske merker nordmenn tradisjonelt ikke kjøper, eller middels til store familiebiler fra premiummerkene som folk flest ikke skal kjøpe (det er et sykdomstegn for økonomien vår den dagen alle kjører Mercedes eller BMW).

Det samme året Egolf kom på markedet, så stupte salget av Golf med diesel og bensin de neste årene. Merk da at det var en Egolf med ganske kort rekkevidde og at Egolf generelt var en ganske middelmådig elbil. Hybrid-Golf tok litt salg etterhvert, men også den la fort på røret.

Det samme er jeg overbevist om at vi vil se fra og med neste år av, når familiebilene kommer som perler på en snor. Du har ID.4 som kannibaliserer Tiguan, Mustang som tar Kuga, Enyaq som tar Octavia, Ariya som tar asiaentusiastene til Toyota og Mitsubishi osv. Det er i tillegg til alle småbiler og luksusbiler som som allerede har enormt godt utvalg.

Det å nå 80%, kanskje 90%, markedsandel for nye personelbiler innen 2025 anser jeg som en enkel sak såfremt ikke fordelene endres. Det er de siste 5-15% som kjører diesel av prinsipielle årsaker som er vanskelig å dytte over. I tillegg har du de få prosentene som har et reelt behov for arbeidshester vi enn så lenge ikke dekker med elbiler. Men sistnevnte er snakk om så få biler at de ikke synes i salgsstatistikkene en gang. Det store spørsmålet blir da hvordan man skal overbevise "livets harde skole", som på mirakuløst vis har en jobb som gir mulighet til å låne penger til ny bil, om at også hen vil trives i en moderne elbil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, kremt said:

Det vil overraske om ikke batteribilene får en lavere levealder enn vanlige biler. Batterier og styringselektronikk har som kjent begrenset levetid.

Fossilbiler i dag er jo mere avansert enn elbiler. Motor og drivverk som er stappet med elektronikk og sensorer. Hybrider har jo i tillegg dobbelt opp med ting å måtte holde styr på og mye mere styringselektronikk.

Elbilene er veldig simple i grunn. Lucid Air har laget en liten enhet med Motor, girkasse og Inverter som veier 73KG. Den leverer 670 hestekrefter. Trenger i teorien da bare batteri og litt styringselektronikk så kan man suse avgårde (pluss resten av bilen da men den trenger jo ikke være mere avansert enn fossil)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, PV-fan said:

Regjeringen må sørge for at fossilbiler som leases (og kjøpes av bedrifter) må betale full mva.

Det gjør de allerede...

Quote

§ 6-7.Kjøretøy mv.

(1) Omsetning og leasing av kjøretøy som bare bruker elektrisitet til framdrift, er fritatt for merverdiavgift. Fritaket gjelder bare kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om engangsavgift § 7 første ledd bokstav i og som er registreringspliktige etter vegtrafikkloven.

 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (39 minutter siden):

Det gjør de allerede...

 

Ja elbiler til leasing har fritak for mva, men poenget er at leasingfirma betaler under halv mva for fossilbiler og bedrifter betaler ingen mva. Da blir fossilbiler billigere enn elbiler og personer og firma kjøper det som er billigst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, PV-fan said:

Ja elbiler til leasing har fritak for mva, men poenget er at leasingfirma betaler under halv mva for fossilbiler og bedrifter betaler ingen mva. Da blir fossilbiler billigere enn elbiler og personer og firma kjøper det som er billigst.

Jeg mener vi ikke kan underminere mva. loven ytterligere. Halv. mva. på leasing er en innskjerping fra null mva.

At bedrifter kan trekke fra mva. på det de kjøper må beholdes slik det er mener jeg.

La oss anta at det er 44000 som har firmabilordning og at bilene skiftes ut hvert 4 år. At 11k biler av en omsetning på 142k er firmabiler som hovedsaklig brukes av folk som kjører langt velger drivlinje fritt er ikke noe "problem" som trenger lovendringer for å løses.

Lenke til kommentar

Tilbake til overskriften i artikkelen: Nullutslippsmålet er et godt stykke unna. Selv med om elbilandelen av salget hadde blitt 100% ville det tatt ca 20 år å konvertere tilnærmet hele bilparken til elektrisk. Nå er vi bare på 60% og det bør selvsagt øke mot 100%, men vi skal være klar over at det uansett vil ta ca 20 år før de ca 2,5 millioner fossilbilene på veiene er utrangerte.

Nå kan vi selvsagt håpe på høyere utskiftningstakt og ting tyder på at det er tilfellet siden bilbestanden øker samtidig som total årlig kjørelengde er stabil. Dvs. at bilene kjøres i gjennomsnitt tilsvarende mindre. Fra statistikken vet vi også at eldre biler kjøres mindre enn nyere biler, så fossilt drivstofforbruk er nødvendigvis på vei ned. Noe som også bekreftes av omsetningtall på drivstoff. Også er det jo en kjent sak at mange kombinerer elbil for daglig småkjøring med fossilbil for lengre turer. To biler per husstand har aldri vært så vanlig før som nå.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...