Gå til innhold

TEST: MSI RTX 3090 Gaming X Trio


Anbefalte innlegg

Donkey Kong skrev (41 minutter siden):

Noe jeg heller ikke skrev.

Men alle ti eller super har alltid hatt høyere ytelse enn sine navnebrødre. All erfaring tilsier derfor at 3080 Super/ti (hvis det kommer) vil ha høyere ytelse enn 3080. Og jeg tror derfor Nvidia avventer å lansere Super.

Hvorvidt 3090 heter titan spiller ikke noen rolle. Du skrev at Nvidia aldri har tatt livet av et flaggskip. Noe de gjorde i 2017. I dag er 3090 flaggskipet.

Er egentlig ikke noe rom mellom 3080 og 3090 til at 3080 super kan ha mer utelse uten å bli like kraftig som 3090, og det er dårlig butikk for nVidia. 

Jeg spådde at Titan, ti og super ville bli vraket. Sålangt vet vi at det er tilfelle med de to første. 

Jeg tror nok nVidia har hatt mye surr i markedsføringen med super, ti, titan, og at folk blir forvirret, jeg mistenker derfor at vi aldri vil se ti, super eller titan. 

Mulig vi ser 3080 20GB, men da er det nok kun et vanlig 3080 med mer minne. 

Jeg vil påstå at jeg er bombesikker, folk blir nok skuffa om de venter på et rimelig ti eller super kort. Tror ikke det vil skje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At vi kommer til å se noen Super eller Ti varianter vil jeg ikke se bort ifra. At det er rett rundt hjørnet når NVIDIA ikke klarer å få RTX 3080 og RTX 3090 til kundene sine høres jo bare teit ut. Er nok minimum 9 mnd til vi ser noen Super eller Ti kort av 3080 eller 3090.

Det er såpass lite hopp fra 3080 til 3090 i ytelse også at det virker litt rart å kommer med noe som skal legge seg mellom disse to. Det kommer sikkert et 3080 med ekstra VRAM men ytelsen vil nok forbli den samme så ikke noe "Super" eller "Ti".

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 time siden):

Snip.

Vi er egentlig enige om at det er tull å lansere ti/super nå.

Spørsmålet er om det da kommer en 3080 super overhodet. Selv om et super-kort kun skulle ha mer ram ville kortet i stor grad erstattet 3090. Mange av dem som kjøper 3090 gjør det nok fordi de trenger vram mer enn ytelsesøkningen.

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (20 minutter siden):

Vi er egentlig enige om at det er tull å lansere ti/super nå.

Spørsmålet er om det da kommer en 3080 super overhodet. Selv om et super-kort kun skulle ha mer ram ville kortet i stor grad erstattet 3090. Mange av dem som kjøper 3090 gjør det nok fordi de trenger vram mer enn ytelsesøkningen.

Nvidia kommer ikke til å ersatte 3090.

Skjer ikke.

De som kjøper 3090 kjøper det fordi de vil ha mer ytelse enn hva 3080 kan gi. 

Kunne ikke brydd meg mindre om mengden vram, jeg kjøper 3090 fordi 3080 ikke gir et stort nok ytelseshopp fra 2080 ti.

De som sitter på gjerdet nå, er de som mener at 3080 har for lite vram, derfor kan det hende det kommer en 20gb versjon, men kretskortet vil være likt som 3080. 

Nvidia er ikke tjent med å lansere et nerfet 3090 med 20gb ;) 

Mark my words :) 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Emile the rat said:

Er egentlig ikke noe rom mellom 3080 og 3090 til at 3080 super kan ha mer utelse uten å bli like kraftig som 3090, og det er dårlig butikk for nVidia. 

Jeg spådde at Titan, ti og super ville bli vraket. Sålangt vet vi at det er tilfelle med de to første. 

Jeg tror nok nVidia har hatt mye surr i markedsføringen med super, ti, titan, og at folk blir forvirret, jeg mistenker derfor at vi aldri vil se ti, super eller titan. 

Mulig vi ser 3080 20GB, men da er det nok kun et vanlig 3080 med mer minne. 

Jeg vil påstå at jeg er bombesikker, folk blir nok skuffa om de venter på et rimelig ti eller super kort. Tror ikke det vil skje.

Hvor er det bekreftet at Ti blir vraket?

Lenke til kommentar

-----

+iR' BR34K

-----

- Vet ikke om det var snakk om gitte spill fra en liste, men han hadde i hvert fall en liste med settnings som Nvidia mente var tilstrekkelig for å nå målet på 60-FPS-Average.

Som viste seg å treffe rimelig godt.

-----

Personlig så er jeg ikke så nøye på det om det er snakk om 20-FPS, 40-FPS, 60-FPS, 80-FPS, 100-FPS eller 120-FPS.

Men når det kommer til det å teste hvor langt en kan strekke det før en build kneler så har jeg for vane å max'e ut alt av grafiske settnings både i OS'et og det gitte spillet.

Om det ikke viser seg å være en stor nok prøvelse så deaktiverer jeg alt av Buffering/Caching og/eller Kompresjon som lar seg deaktivere på et eller annet vis.

Til nå så har dette knelt alt av build som jeg har prøvd det på, selv om jeg har testet det med relativt gamle spill.

Greit nok at slike spill ikke er optimalisert til å dra nytte av hver dråpe kraft nyere HW har å by på.

Så viser det i hvert fall til at selv om at et spill er gammelt og relativt lettdrevet ut av esken, so to speak, så kan det være krevende nok for å teste kraften i en nyere build til et visst punkt.

Nyere spill kan i så måte vise seg å være en enda større prøvelse om man gjør det samme med disse.

-----

Morsomt nok så viser det seg å stemme etter det jeg har lest i kommentarfeltet/på forumet om at spill/programmer reserverer store deler av RAM i forkant i tilfellet det skulle være nødvendig ved en senere anledning.

Ved å deaktivere Buffering/Caching og/eller Kompresjon så blir det i praksis Realtime som tar den RAM'en som trengs når det trengs.

-----

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Hvor er det bekreftet at Ti blir vraket?

Ikke bekreftet, men vi fikk 3090, og verken ti eller titan. 

På lanseringen sammenlignet Jensen 3090 med Titan, så Titan vet vi er vraket. 

3090 gir heller ingen rom for et ti mellom 3080 og 3090, dermed er det ganske sikkert at ti også er vraket. 

Super var kun et navnbytte fordi man ikke kunne kalle 2080 super for 2080 ti, super ble kun benyttet fordi ti var opptatt. Siden ti er dødt, kan man nesten garantere at super er dødt.

Har mere troa på vanlig 3080 med 20gb, blir det samme som 960 2gb og 960 4gb som vi hadde for 5-6 år siden.

Eneste skjermkortet som kunne fått en ti  model er 3090, altså 3090 ti , men det ville vært for kostbart til å kunne være et konsumerkort. 3090 er nok på smertegrensa for hva som kan selges som gaming kort. Ergo, ingen super eller ti.

Vi får nok 3080 20gb som motsvar på AMD sine skjermkort med mer vram, og muligens en 3070 og 3060 med mer minne, men that’s it.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
iR' BR34K skrev (På 5.10.2020 den 11.24):

Beklagar, liten glipp frå meg. La inn ein setning om det no. i7-8700k @ 4,9 GHz og 16 GB DRR4 RAM @ 4,4 GHz

Det forklarer iallefall noe av resultatene som jeg syntes lå litt lavt på de høyere oppløsningene. Sleng inn en intel 10900 prosessor så tror jeg du vil oppleve en, om ikke voldsom, så iallefall merkbar økning i ytelsen.

Lenke til kommentar

@Brede_Skapstroppen Moglegvis vil det bety 1-3 prosent mot stock 10900k i 1080p, men det er null forskjell i 4K og oppover. Der kan du kome unna med prosessorar frå 2015 utan noko skilnad. Eg hadde nok skrifta ut prosessoren på testbenken viss det ville gitt utslag.

Tipper eg oppgraderer til den komande AMD-generasjonen eller neste runde frå Intel, men det kjem litt an på om det er vits i eller ikkje. Ganske sjeldan at eg testar skjermkort under mellomklassen. 

Endret av iR' BR34K
Lenke til kommentar
iR' BR34K skrev (10 timer siden):

@Brede_Skapstroppen Moglegvis vil det bety 1-3 prosent mot stock 10900k i 1080p, men det er null forskjell i 4K og oppover. Der kan du kome unna med prosessorar frå 2015 utan noko skilnad. Eg hadde nok skrifta ut prosessoren på testbenken viss det ville gitt utslag.

Tipper eg oppgraderer til den komande AMD-generasjonen eller neste runde frå Intel, men det kjem litt an på om det er vits i eller ikkje. Ganske sjeldan at eg testar skjermkort under mellomklassen. 

Er nok riktig at forskjellene blir mindre jo høyere oppløsning du kjører ja, men jeg tror ikke antakelsen din er helt riktig i forhold til prosent på de lavere oppløsningene. Jeg ville tro at det utgjorde 5-7% i 1080p, og 2-3 % i 1440p utfra hva jeg har lest og sett andre steder. Uansett så blir dette rene antakelser uten gode benchmarks og med mer inngående testing.  Drivere og optimalisering til den nye arkitekturen vil nok også spille en rolle etterhvert som utviklerne får utnyttet potensialet i teknologien. Det blir uansett spennende å følge med på fremover og regner med at Gamer.no og kommer med mer på dette og de andre kortene etterhvert som de dukker opp.

Det som uansett er sikkert er at det er et rått skjermkort, men totalt overkill for mitt bruk, og uansett så kunne de like gjerne vært en urban legend så lenge tilgjengeligheten er som den er.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...
On 10/5/2020 at 6:54 PM, Donkey Kong said:
On 10/5/2020 at 6:38 PM, Emile the rat said:

Pluss, et 3080 super som er bedre enn 3090? Det skjønner jo alle at ikke hører hjemme noe steder.

Noe jeg heller ikke skrev.

Men alle ti eller super har alltid hatt høyere ytelse enn sine navnebrødre. All erfaring tilsier derfor at 3080 Super/ti (hvis det kommer) vil ha høyere ytelse enn 3080. Og jeg tror derfor Nvidia avventer å lansere Super.

Hvorvidt 3090 heter titan spiller ikke noen rolle. Du skrev at Nvidia aldri har tatt livet av et flaggskip. Noe de gjorde i 2017. I dag er 3090 flaggskipet.

Endret av Milarwen
La ikke merke til at artikkelen er 1 år gammel.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var med på hardware inkl skjermkort (Selvsagt) hobbyn lenge (og var veldig aktiv på hardware.no forum) men sperregrensa på pris ang High end kort llå ca på 6-7 K pr kort, nå er prisen 3 ganger + det så da er det så å si u-mulig å forsvare prisene, men antar det er flere en meg som faller av med prisene vi har sett i alle fall de 3 siste årene?.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 16.11.2021 den 11.05):

Pengene er mindre verdt i dag så på en måte er ikke kortene dyrere. 

Vi sammenligner vel priser fra 2016, 2018 og 2020-lansering. Vi snakker ikke om prisvekst de siste tiårene.

I 2016 var snittlønn 528 000. I 2020 593 000. Lønnsvekst på ca 11 %.

Gtx 1080 ti lanseringspris 699 usd. Rtx 3080 ti lanseringspris 1199 usd. Dette er en prisøkning på over 70 %.

Så kortene har absolutt blitt dyrere.

 

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...