Gå til innhold

Kjeft fra kona grunnet Asus AC5300 fra 2018


Anbefalte innlegg

Heisann! 

Det som før var kontoret mitt er nå blitt et barnerom for sønnen vår. Tidligere har jeg hatt det som gaming rom (har fått nytt) men rommet er nå pusset opp og altså gjort om til barnerom.

MEN rommet er der kablingen fra fibertermineringen og Altibox-boxen er plassert. Jeg har hatt en Asus AC5300 koblet til denne via bromodus. Problemet er at routeren er legendarisk stygg OG ikke kan festes på vegg uten noen stygge hjemmemekka 3D-printede oppheng. Derfor tenker jeg en ny veggmontert router som jeg sammen med Altibox-boxen kan skjule bak et hjemmesnekret 5mm MDF-kabinett med luftespalter osv. Rett og slett for å skjule alt dette utstyret i det som da altså nå er blitt et barnerom.

Så jeg lurer på følgende:
Vil det at jeg skifter ut AC5300 (2018) med en ny ASUS RT-AX58U (2020) bli en enorm nedtur ytelsesmessig? Det som skal kjøres på nettet er websurfing og Netflix +annen strømming. All PC-gaming foregår på kablet nett andre steder i huset. Alle routerene er ASUS og jeg ønsker å fortsette med dette da jeg nå er kjent med systemet deres. 

(Huset vårt er en enebolg på 350m2. Jeg har en router midt plassert i huset som er wifi-meshet, resten er noder plassert rundtom med direkte kabeltilgang til hovedrouter (om man kan kalle den det) som da er på dette barnerommet og som skal skiftes.)

Tusen takk for alle råd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avhengig av det andre nettverksutstyret (WiFi-kort i PC-er og andre enheter) så vil du på papiret få BEDRE ytelse med RT-AX58U da den støtter nyere standarder (AC-WiFi vs AX-WiFi).

5334 Mbps med RT-5300 er maksimal overføringshastighet med full utnyttelse på alle bånd og kanaler - er dere en stor familie (~5 stk.) som sitter med flere telefoner, streamingtjenester og dataoverføringer samtidig så er RT-5300 bedre.

Er dere bare 3 i huset spiller det ingen rolle hvilken av routerne du bruker. AX58U klarer 3000 Mbps som tilsvarer 375 MBps (som er 3 ganger maksimal hastighet sammenliknet med Gbit-kabel) - skal godt gjøres å bruke opp alt det. :)

Gbit kabel er jo til sammenlikning bare 1000 Mbps (dele på 8 for å få MBps som egentlig kun er relevant ved sekvensiell filoverføring, f.eks. å overføre en film fra en enhet til en annen). Men kabel er jo mer stabilt (sitter selv på helkablet nett i huset), selv om trådløst har kommet seg kraftig de siste årene.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Hvis det er interessant, så har Komplett tilbud på RT-AX92U.
https://www.komplett.no/product/1135943/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ax92u-router

Står at den kan veggmonteres også.
https://dongknows.com/asus-rt-ax92u-review/

Overrasket meg når jeg så RT-5300 faktisk ikke kunne veggmonteres. Men når jeg så hjemmeløsninger for å få det til likevel så burde ikke et kryss eller en X laget i kryssfiner å bruke som krybbe være noe problem.

Hvis du er fornøyd med RT-5300, men bare vil ha den på veggen, litt tykk kryssfiner, en stikksag, en times arbeid, noen lange skruer, et voilà!

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...