Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolelei 15 åring


Anbefalte innlegg

Min datter på 15 år er ekstremt skolelei, siste år på ungdomsskolen. Hun vil gjerne ha hjemmeskole, sier hun blir deprimert av skolen. Jeg merker det tærer på henne. 
noen anbefalinger til hva jeg kan gjøre her? Hva kan skolen tilrettelegge med osv.. Kanskje noen har barn som får tilrettelagt utdanning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke barn eller erfaring (annet enn at jeg også var skolelei ..), men prøv å google frem foreldreveiledning i kommunen der du bor. Ho trenger antageligvis noen aktiviteter på fritida som avleder skolearbeidet.

Er det mobbing? I så fall ville jeg prøvd å ta kontakt med skolen.

Å planlegge fremtiden litt kan kanskje være en idé. Kanskje mangelen på fremtidsvisjon er problemet? Når man er så ung, så har man alle muligheter til å finne ut av sine talenter og velge den beste veien i livet. Dette påvirker jo mye av den generelle holdningen i livet. Man trenger ikke å gjøre det så bra i absolutt alle fag, men det kan hjelpe litt med fokus i de fagene man trenger å være god i.

Å involvere seg og snakke om ting er nøkkelen ut av det.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 time siden):

Har ikke barn eller erfaring (annet enn at jeg også var skolelei ..), men prøv å google frem foreldreveiledning i kommunen der du bor. Ho trenger antageligvis noen aktiviteter på fritida som avleder skolearbeidet.

Er det mobbing? I så fall ville jeg prøvd å ta kontakt med skolen.

Å planlegge fremtiden litt kan kanskje være en idé. Kanskje mangelen på fremtidsvisjon er problemet? Når man er så ung, så har man alle muligheter til å finne ut av sine talenter og velge den beste veien i livet. Dette påvirker jo mye av den generelle holdningen i livet. Man trenger ikke å gjøre det så bra i absolutt alle fag, men det kan hjelpe litt med fokus i de fagene man trenger å være god i.

Å involvere seg og snakke om ting er nøkkelen ut av det.

Takk for fint svar :) 

det er heldigvis ikke mobbing, hun har venner og trives sosialt. Men angst for å snakke høyt i timene osv som ødelegger mye for henne. Hun er ikke flink til å prate om ting, så det er veldig vanskelig å få så mye ut av henne. Jeg er sikkert ikke god til å stille de rette spørsmålene heller... 

Lenke til kommentar
Mama82 skrev (50 minutter siden):

det er heldigvis ikke mobbing, hun har venner og trives sosialt. Men angst for å snakke høyt i timene osv som ødelegger mye for henne. Hun er ikke flink til å prate om ting, så det er veldig vanskelig å få så mye ut av henne. Jeg er sikkert ikke god til å stille de rette spørsmålene heller... 

Jeg ville tatt dette opp på neste foreldresamtale, eller snakke med kontaktlærer så snart dere kan.

Gode lærere er i stand til å tilrettelegge for elever, og om det å delta aktivt i timene medfører dårlig trivsel og dermed dårligere læreegenskaper, så bør det kunne gjøres et unntak. Trivsel og lære er skolen sine høyeste prioriteter.

Det kan være sosial angst, og hun er ikke den eneste som sliter med det.

Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (26 minutter siden):

Har hun noe eller noen tanker om hva hun liker å holde på med, av linjer eller jobbmuligheter?

Hun har veldig mange drømmer for fremtiden, og man yrker hun kunne tenkt seg. Mange av de krever hardt arbeid på skolen, så hun virker ikke så villig til å prøve å oppnå de drømmene dessverre. Håper det kan snu 😊 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (18 minutter siden):

Jeg ville tatt dette opp på neste foreldresamtale, eller snakke med kontaktlærer så snart dere kan.

Gode lærere er i stand til å tilrettelegge for elever, og om det å delta aktivt i timene medfører dårlig trivsel og dermed dårligere læreegenskaper, så bør det kunne gjøres et unntak. Trivsel og lære er skolen sine høyeste prioriteter.

Det kan være sosial angst, og hun er ikke den eneste som sliter med det.

Det er nok sosial angst ja... 

skal snakke med skolen så raskt vi får muligheten, problemet er vel ofte at når hun snakker med de så sier hun ja til ting hun egentlig ikke er enig i osv, litt flink pike.. 

Men vi skal ta et ordentlig møte og få forklart problemet skikkelig, og håpe de kan støtte og bidra 

Lenke til kommentar

Slet med angst på VGS. Endte til slutt med å droppe ut og fullføre som privatist. Studiespesialisering, rundt 15 fag, finansierte alt selv. Ble utrolig dyrt.

Fra egne opplevelser:

1. Dersom du skal ha tilrettelagt undervisning i ett eller flere fag (f.eks privattimer med lærer) må det fattes et enkeltvedtak. Lang prosess, innebærer at du f.eks må utredes hos psykolog og få diagnose for å overbevise rektor om at dette er helt nødvendig. Man kan da motta tilrettelagt undervisning i 3-4 måneder mens en går til behandling hos psykolog. Et slikt løp koster staten en del penger, og det er ikke noe de kan tilby over flere år.

2. Man har rett på videregående opplæring, men ingen kan tvinge deg til å fullføre. Dersom du som elev ikke evner å møte opp er det ikke så mye skolen får gjort med det. 

3. Det finnes skoler som spesialiserer seg på elever med psykiske lidelser og kjører et litt annerledes løp. Så vidt jeg husker må du også utredes for å plass på en av disse.

4. Du kan jobbe til du er 23 år og benytte deg av 23/5 regelen for å få generell studiekompetanse.

Tror det smarteste er å arrangere et møte med rådgiveren på skolen deres for å få best mulig informasjon.

EDIT: Du kan også starte på f.eks studiespesialiserende og så melde deg av i enkelte fag. Kan møte opp i matte, samfunnsfag, norsk osv og ta resten som privatist.

Endret av Teal.
Lenke til kommentar
Mama82 skrev (1 time siden):

Takk for fint svar :) 

det er heldigvis ikke mobbing, hun har venner og trives sosialt. Men angst for å snakke høyt i timene osv som ødelegger mye for henne. Hun er ikke flink til å prate om ting, så det er veldig vanskelig å få så mye ut av henne. Jeg er sikkert ikke god til å stille de rette spørsmålene heller... 

Dét er en treningssak :) Å skape emosjonelle, trygge bånd, som gjør at det blir lett å åpne seg. Det kommer ikke alltid naturlig, og er også noe som må jobbes med. Når man skal prate om ting, er det viktig å ha et åpent sinn, og la ting bare komme ut sånn som det er .. og huske at dette skal fortsette på regulær basis.

Alt kan trenes. Noe trenger bare mer trening enn andre ting.. noen har talenter i visse områder, andre i andre områder, og alle må trene på det som ikke kommer så naturlig.

Så er dere jo mor og datter også  .. det er ikke som to mennesker som møtes på gata som aldri har truffet hverandre før. Men å prøve å holde ting litt naturlig også, ikke tvinge ting frem, er også viktig. En balanse mellom det der.

Din livsstil og dynamikk er noe som ho etter all sannsynlighet vil ta etter og til en viss grad bli integrert i. Så det er viktig at du også prøver å ha en så .. dynamisk og sunn livsstil som mulig... så klart uten å presse dette på ho, men la ho ta naturlig etter det. Du skjønner sikkert :)

Lenke til kommentar

Du er (dessverre) ikke alene om å oppleve at barnet sliter med forholdet til skole og utdanning 💚


Sett denne artikkelen på nrk.no? Om ikke tilbudet er aktuelt (geografisk tilhørlighet eller innhold) så kan kanskje artikkelen gi deg noen ideer for hva man kan gjøre .

Her er en annen artikkel om hva skole og PP-Tjeneste gjør for å best mulig kunne møte ungdom som sliter psykisk.

Info fra BUFDIR om «Oppfølgings- og losfunksjoner for ungdom» - Mulig din bostedskommune omfattes av dette?

Forandringsfabrikken - «Rapport: Når skolen ikke passer - råd fra elever som strever over tid»

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...