Gå til innhold

Skatt ved utleiebolig


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer litt på hvordan det fungerer ang fratrekk på skatten når man har en utleiebolig. 

 

Standard for 2020 er jo at 22% skal trekkes når man ikke bor der selv. Men så kan man trekke fra bl.a kommunale avg, strøm etc. 

 

Mulig dette er ett dumt spørsmål, men hva menes med dette? Trekker man fra hele summen som kommunale avgifter koster deg i året? Eller er det en prosentandel som du trekker fra?

 

Noen som kan svare meg på dette? :) takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommunale avgifter, strøm og slikt kan trekkes fra om det er du som betaler dem. Da trekker du ifra det beløpet fra totale inntekter, så beregnes skatt utifra dette mindre beløpet. Gjøres enkelt på skattemwldingen.

Leier du ut møblert eller ved et par andre forutsetninger kunne du også trekke ifra avskrivninger på inventar som forenkles til en viss prosent eller noe slikt.

Men vær obs på felleskostnader som går til nedbetaling av felles lån eller formue etc, det kan du ikke trekke fra.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Husk også å trekke fra eventuelt vedlikehold eller anskaffelseskostnader som tilhører utleieenheten. Følger det med en ny snøfreser du kjøper inn feks, ville jeg trukket fra denne. 

I bunn og grunn blir det noe slikt som dette
Leie - kom.avg - strøm (om du legger ut) - reelt vedlikehold = skattepliktig leie x 22% = skatt. 

Dersom du har lån på utleieboligen får du også rentene i fradrag på din skattepliktige inntekt, men dette går ikke via "utleieskjemaet" på skattemeldingen. 

Lenke til kommentar

Du trekker fra hele beløpet. 

Kort fortalt kan du trekke fra "alle" utgifter du har som er relatert til utleie boligen. 
Utgifter for å reise på befaringer, maling, strøm, husleie, forsikring osv.. 

Du får også 15% fratrekk hvis man leier ut møblert, for slitasje av møblene. 
Men da må man passe på å ha spesifisert i kontrakten at det leies ut møblert. 

Leier man ut for 10k i mnd så har man 120k i årlig brutto inntekt. 
Har man 30k i årlige utgifter vil man kun skatte for 72k etter fratrekk for møbler osv.

Lenke til kommentar

Her kan en trekke i fra mye. For min del halveres beløpet jeg skal skatte for, sånn ca. Her er mine fradrag for 2021(ca):

Finn annonser 549
kommunale avgifter 9375
fellesutgifter 13416
Reise utgifter 560
Vedlikeholds kostnader 2000
Vedlikeholds arbeid 982,5
Møbler og innbo 15300
Tv/internett 7776
  49958,5
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (30 minutter siden):

Her kan en trekke i fra mye. For min del halveres beløpet jeg skal skatte for, sånn ca. Her er mine fradrag for 2021(ca):

Finn annonser 549
kommunale avgifter 9375
fellesutgifter 13416
Reise utgifter 560
Vedlikeholds kostnader 2000
Vedlikeholds arbeid 982,5
Møbler og innbo 15300
Tv/internett 7776
  49958,5

Vær obs på vedlikeholdskostnader/arbeid. Om det medfører en oppgradering av standard kan det ikke trekkes fra tror jeg?
Tilsvarende med fellesutgifter - dersom noe av pengene går til å øke sameiets formue(eller redusere gjeld) kan det ikke trekkes fra skatten(men du kan ta med et beløp som tilsvarer vedlikehold osv fra sameiets side som vaktmester,forsikring osv)

Lenke til kommentar
Drogin skrev (1 minutt siden):

Vær obs på vedlikeholdskostnader/arbeid. Om det medfører en oppgradering av standard kan det ikke trekkes fra tror jeg?
Tilsvarende med fellesutgifter - dersom noe av pengene går til å øke sameiets formue(eller redusere gjeld) kan det ikke trekkes fra skatten(men du kan ta med et beløp som tilsvarer vedlikehold osv fra sameiets side som vaktmester,forsikring osv)

Ja dette er kun tiltenkt vedlikehold, alltid noe å fikse på etter leietakerne føler jeg. Mulig det blir mindre men legger opp til noen lapper for bytte av diverse småting og noen timers arbeid som "snikker". Det er uansett småpenger i det store bildet her. 

Det er kun inkludert felleskosnader i min beregning, ikke lån/nedbetaling osv. 

Lenke til kommentar

Vedrørende vedlikehold/oppgradering så kan oppgraderinger trekkes fra ved et fremtidig salg, så spar på kvitteringer og fakturaer som går utover rent vedlikehold også,. 

Utgifter knyttet til oppgradering reduserer skattepliktig gevinstgrunnlag ved salg. Leier man ut i en årrekke kan det være betydelige skattekostnader å spare på å hensynta disse.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 6.10.2020 den 11.19):

Her kan en trekke i fra mye. For min del halveres beløpet jeg skal skatte for, sånn ca. Her er mine fradrag for 2021(ca):

Finn annonser 549
kommunale avgifter 9375
fellesutgifter 13416
Reise utgifter 560
Vedlikeholds kostnader 2000
Vedlikeholds arbeid 982,5
Møbler og innbo 15300
Tv/internett 7776
  49958,5

Verdien av vedlikeholdsarbeid er ikke netto fradragsberettiget. 

Lenke til kommentar

Når du leverer inn skattemeldingen så legger du inn alle inntekter og kostnader i forbindelse med utleie. Så betaler du 22% av overskuddet. Husk å ta vare på alle kvitteringer og fakturaer.

Ser at du har verdi på møbler på 15 300,-Møbler og inventar over 15 000,- tror jeg må saldoavskrives.

Les mer her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/hele-egen-bolig/fradrag/

Lenke til kommentar
jonathan--- skrev (1 minutt siden):

Når du leverer inn skattemeldingen så legger du inn alle inntekter og kostnader i forbindelse med utleie. Så betaler du 22% av overskuddet. Husk å ta vare på alle kvitteringer og fakturaer.

Ser at du har verdi på møbler på 15 300,-Møbler og inventar over 15 000,- tror jeg må saldoavskrives.

Les mer her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/hele-egen-bolig/fradrag/

De 15300 er ikke verdien, de er 15% av leien.

Lenke til kommentar
krikkert skrev (40 minutter siden):

15 %-fradraget for møblert utleie gjelder når utleier selv benytter innboet privat både før og etter utleieperioden, se Skatte-ABC "Innbo og løsøre" pkt. 2.2.2. Hvis det ikke er snakk om slik utleie gjelder de vanlige reglene om aktivering og direkte utgiftsføring. 

 

 

Det er planen, leiligheten er for salg og møblene skal da brukes etterpå. Har brukt de privat før.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...