Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke sove i utleie, har jeg noen rettigheter?


Jammaska

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hiver meg på tråden. Skriver for ein bekjent. Han har liknandes situasjon. Bur i hybel/kollektiv og sier det er ekstremt lytt.

Har sett på kontrakta hans. Eg hadde aldri signert noe sånt, men det var hans første, så han gadd ikkje å lese den ein gong. Om varighet står det følgende:
Leieforholdet er tidsbestemt og begynner (dd.mm.år) 01.09.2020 og opphører 01.09.2023, uten forutgående oppsigelse.

Leieforholdet kan ikke sies opp i den avtalte leietiden, bortsett fra særskilt adgang for oppsigelse 31.07. hvert år. For slik oppsigelse er der avtalt fire -4- måneders skriftlig oppsigelsesfrist. Det medfører at for gyldig oppsigelse må utleier ha mottatt leietakers skriftlige oppsigelse innen 30.3. aktuelt år. Det betyr at leieforholdet kan avsluttes etter ett år eller to år, forutsatt at kontrakten sies opp skriftlig 4 måneder før 31.7 hvert år.

Utleier kan ved vesentlig mislighold av leieforholdet si opp leieforholdet med 14 dagers frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen løper ut.

Dersom leieforholdet er tidsbestemt og Leier ikke flytter ved opphør av avtalen, må Utleier sende flytteoppfordring innen tre måneder etter avtalens opphørsdato. Hvis ikke dette blir gjort, går avtalen over til å bli en tidsubestemt avtale.

Leieforholdet kan av utleier sies opp ved salg boligen eller ved vesentlig ombygging av boligen. For slik oppsigelse er der avtalt to-2- måneders skriftlig oppsigelsesfrist.

 

Kas rettigheter har han? Eg stiller meg mest kritisk til siste punkt, der utleier gir seg selv rett til å avbryte tidsbestemt leie med 2 månaders varsel ved salg. Dvs, han bryter vilkår for tidsbestemt leie og då er den ikkje gyldig lenger? Eller kan utleier komme med slike punkter som bryter med norske lov?

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (På 10.10.2020 den 20.22):

Hvor i lovverket står dette?

 

Sitat

§ 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller
b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Ein leigeavtale kan ikkje være tidsbestemt til under 3 år med mindre eit av unntak er gjeldande.
For å kunne avtale 1 års varigheit så må det enten være snakk om loft eller sokkel-leiligheit i bustad der utleigaren også bur, eller ein må kunne vise til anna sakleg grunn for ei slik tidsavgrensing. Denne saklege grunnen må være skriftleg begrunna før inngåing av leigeavtalen.

Konsekvensen av ein tidsbestemt leigeavtale som er i strid med denne paragrafen er at leigeavtalen blir tidsubestemt og medfører at utleiger må ha oppsigelsesgrunn til å kunne seie opp leigeavtalen. Leigeavtalen vil då ha 3 måneders oppsigelsestid etter § 9-6.
Den paragrafen seier også at oppsigelsestida skal være 1 måned der leigetakaren leiger eit rom og har adgang til ein annans bustad, som til dømes eit kollektiv.

 

aomt skrev (7 timer siden):

Hiver meg på tråden. Skriver for ein bekjent. Han har liknandes situasjon. Bur i hybel/kollektiv og sier det er ekstremt lytt.

Har sett på kontrakta hans. Eg hadde aldri signert noe sånt, men det var hans første, så han gadd ikkje å lese den ein gong. Om varighet står det følgende:
Leieforholdet er tidsbestemt og begynner (dd.mm.år) 01.09.2020 og opphører 01.09.2023, uten forutgående oppsigelse.

Leieforholdet kan ikke sies opp i den avtalte leietiden, bortsett fra særskilt adgang for oppsigelse 31.07. hvert år. For slik oppsigelse er der avtalt fire -4- måneders skriftlig oppsigelsesfrist. Det medfører at for gyldig oppsigelse må utleier ha mottatt leietakers skriftlige oppsigelse innen 30.3. aktuelt år. Det betyr at leieforholdet kan avsluttes etter ett år eller to år, forutsatt at kontrakten sies opp skriftlig 4 måneder før 31.7 hvert år.

Utleier kan ved vesentlig mislighold av leieforholdet si opp leieforholdet med 14 dagers frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen løper ut.

Dersom leieforholdet er tidsbestemt og Leier ikke flytter ved opphør av avtalen, må Utleier sende flytteoppfordring innen tre måneder etter avtalens opphørsdato. Hvis ikke dette blir gjort, går avtalen over til å bli en tidsubestemt avtale.

Leieforholdet kan av utleier sies opp ved salg boligen eller ved vesentlig ombygging av boligen. For slik oppsigelse er der avtalt to-2- måneders skriftlig oppsigelsesfrist.

 

Kas rettigheter har han? Eg stiller meg mest kritisk til siste punkt, der utleier gir seg selv rett til å avbryte tidsbestemt leie med 2 månaders varsel ved salg. Dvs, han bryter vilkår for tidsbestemt leie og då er den ikkje gyldig lenger? Eller kan utleier komme med slike punkter som bryter med norske lov?

Denne avtalen oppfyller krava til å være tidsbestemt. Så lenge det er skriftleg opplyst om oppseiingsadgangen så er det lov å avtale slik oppseiingsfrist.
Det er også lov å avtale at leigeavtalen ikkje kan seiast opp i det heile tatt så lenge det er spesifisert i leigeavtalen.

Dette med at utleiger kan seie opp leigeavtalen med 14 dagers frist ved mislighold slår meg som litt unødvendig ettersom utleiger uansett har hevingsrett ved mislighold etter § 9-9. Dersom utleiger bruker § 9-9 så plikter leigetakaren å flytte ut straks. For min del virker det litt spesielt at utleigaren gjer avtale om at ein leigetakar som misligheld sine pliktar ikkje må flytte ut straks men kan få fortsette å bu der i 14 dagar til.

Neste avsnitt ser ut til å være copy/paste-feil. Leigeforholdet i denne avtalen er tidsbestemt så ordet "dersom" er unødvendig og gjer avtalen meir uklar. Resten av avsnittet er rein saksopplysning til utleiger om at han/ho må huske å sende flyttemelding ved utløpet av leigetida. Dersom utleigaren forheld seg passiv og ikkje påser at leigetakaren flyttar ut ved leigeavtalens utløp så vil leigeavtalen automatisk blir gjort om til ein tidsubestemt leigeavtale etter 3 månedar, noko som gjer at leigetakaren kan fortsette å bu der, og at utleiger då må kunne vise til sakleg oppsigelsesgrunn for å avslutte leigeforholdet.

Det er lovleg å avtale både kortare og lenger oppsigelsestid enn det er som er husleigelova sin standardbestemmelse. Så å avtale 2 månedars oppsigelsestid er lovleg sjølv om det er til leigetakarens ugunst at det er kortare oppsigelsestid på forhold som utleigaren sjølv rår over. Einaste kommentaren min til siste avsnitt er at det burde stått høgare oppe saman med opplysningane om fire månedars oppsigelsestid i staden for å bli "gøymt" ein anna stad i teksta.
I praksis medfører dette at leigetakaren har 4 månedars oppsigelsesfrist, og at utleigaren har 14 dagar eller 2 månedars oppsigelsesfrist alt etter korleis oppsigelsen blir begrunna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (14 minutter siden):

 

Ein leigeavtale kan ikkje være tidsbestemt til under 3 år med mindre eit av unntak er gjeldande.
For å kunne avtale 1 års varigheit så må det enten være snakk om loft eller sokkel-leiligheit i bustad der utleigaren også bur, eller ein må kunne vise til anna sakleg grunn for ei slik tidsavgrensing. Denne saklege grunnen må være skriftleg begrunna før inngåing av leigeavtalen.

Konsekvensen av ein tidsbestemt leigeavtale som er i strid med denne paragrafen er at leigeavtalen blir tidsubestemt og medfører at utleiger må ha oppsigelsesgrunn til å kunne seie opp leigeavtalen. Leigeavtalen vil då ha 3 måneders oppsigelsestid etter § 9-6.
Den paragrafen seier også at oppsigelsestida skal være 1 måned der leigetakaren leiger eit rom og har adgang til ein annans bustad, som til dømes eit kollektiv.

 

Denne avtalen oppfyller krava til å være tidsbestemt. Så lenge det er skriftleg opplyst om oppseiingsadgangen så er det lov å avtale slik oppseiingsfrist.
Det er også lov å avtale at leigeavtalen ikkje kan seiast opp i det heile tatt så lenge det er spesifisert i leigeavtalen.

Dette med at utleiger kan seie opp leigeavtalen med 14 dagers frist ved mislighold slår meg som litt unødvendig ettersom utleiger uansett har hevingsrett ved mislighold etter § 9-9. Dersom utleiger bruker § 9-9 så plikter leigetakaren å flytte ut straks. For min del virker det litt spesielt at utleigaren gjer avtale om at ein leigetakar som misligheld sine pliktar ikkje må flytte ut straks men kan få fortsette å bu der i 14 dagar til.

Neste avsnitt ser ut til å være copy/paste-feil. Leigeforholdet i denne avtalen er tidsbestemt så ordet "dersom" er unødvendig og gjer avtalen meir uklar. Resten av avsnittet er rein saksopplysning til utleiger om at han/ho må huske å sende flyttemelding ved utløpet av leigetida. Dersom utleigaren forheld seg passiv og ikkje påser at leigetakaren flyttar ut ved leigeavtalens utløp så vil leigeavtalen automatisk blir gjort om til ein tidsubestemt leigeavtale etter 3 månedar, noko som gjer at leigetakaren kan fortsette å bu der, og at utleiger då må kunne vise til sakleg oppsigelsesgrunn for å avslutte leigeforholdet.

Det er lovleg å avtale både kortare og lenger oppsigelsestid enn det er som er husleigelova sin standardbestemmelse. Så å avtale 2 månedars oppsigelsestid er lovleg sjølv om det er til leigetakarens ugunst at det er kortare oppsigelsestid på forhold som utleigaren sjølv rår over. Einaste kommentaren min til siste avsnitt er at det burde stått høgare oppe saman med opplysningane om fire månedars oppsigelsestid i staden for å bli "gøymt" ein anna stad i teksta.
I praksis medfører dette at leigetakaren har 4 månedars oppsigelsesfrist, og at utleigaren har 14 dagar eller 2 månedars oppsigelsesfrist alt etter korleis oppsigelsen blir begrunna.

Du motsier deg selv. Vis meg hvor det står i lovverket at 1 år bindingstid ikke normalt er tillatt slik som du påstod tidligere. 

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (44 minutter siden):

Du motsier deg selv. Vis meg hvor det står i lovverket at 1 år bindingstid ikke normalt er tillatt slik som du påstod tidligere. 

Det eg skreiv er at det er mulig det ikkje vil være lov med 1 års bindingstid.
Hovudregelen etter husleigelova er at tidsbestemte leigeavtalar skal ha varigheit på minst 3 år.

Om det er lov å inngå tidsbestemte leigeavtalar med varigheit under 3 år kjem ann på ei rekke forhold som eg ikkje har oversikt over.
Fyrst og fremst om det er snakk om sokkel eller loftsleiligheit i samme hus som utleigaren bur i, sekundært om utleigaren har skriftleg oppgitt annan sakleg grunn for kortare bindingstid.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (15 minutter siden):

Det eg skreiv er at det er mulig det ikkje vil være lov med 1 års bindingstid.
Hovudregelen etter husleigelova er at tidsbestemte leigeavtalar skal ha varigheit på minst 3 år.

Om det er lov å inngå tidsbestemte leigeavtalar med varigheit under 3 år kjem ann på ei rekke forhold som eg ikkje har oversikt over.
Fyrst og fremst om det er snakk om sokkel eller loftsleiligheit i samme hus som utleigaren bur i, sekundært om utleigaren har skriftleg oppgitt annan sakleg grunn for kortare bindingstid.

Du blander bindingstid og minste tidsbestemte leieperiode som kan avtales. Det er to HELT forskjellige ting. Det er ingen begrensninger på bindingstid. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Denne avtalen oppfyller krava til å være tidsbestemt. Så lenge det er skriftleg opplyst om oppseiingsadgangen så er det lov å avtale slik oppseiingsfrist.
Det er også lov å avtale at leigeavtalen ikkje kan seiast opp i det heile tatt så lenge det er spesifisert i leigeavtalen.

Dette med at utleiger kan seie opp leigeavtalen med 14 dagers frist ved mislighold slår meg som litt unødvendig ettersom utleiger uansett har hevingsrett ved mislighold etter § 9-9. Dersom utleiger bruker § 9-9 så plikter leigetakaren å flytte ut straks. For min del virker det litt spesielt at utleigaren gjer avtale om at ein leigetakar som misligheld sine pliktar ikkje må flytte ut straks men kan få fortsette å bu der i 14 dagar til.

Neste avsnitt ser ut til å være copy/paste-feil. Leigeforholdet i denne avtalen er tidsbestemt så ordet "dersom" er unødvendig og gjer avtalen meir uklar. Resten av avsnittet er rein saksopplysning til utleiger om at han/ho må huske å sende flyttemelding ved utløpet av leigetida. Dersom utleigaren forheld seg passiv og ikkje påser at leigetakaren flyttar ut ved leigeavtalens utløp så vil leigeavtalen automatisk blir gjort om til ein tidsubestemt leigeavtale etter 3 månedar, noko som gjer at leigetakaren kan fortsette å bu der, og at utleiger då må kunne vise til sakleg oppsigelsesgrunn for å avslutte leigeforholdet.

Det er lovleg å avtale både kortare og lenger oppsigelsestid enn det er som er husleigelova sin standardbestemmelse. Så å avtale 2 månedars oppsigelsestid er lovleg sjølv om det er til leigetakarens ugunst at det er kortare oppsigelsestid på forhold som utleigaren sjølv rår over. Einaste kommentaren min til siste avsnitt er at det burde stått høgare oppe saman med opplysningane om fire månedars oppsigelsestid i staden for å bli "gøymt" ein anna stad i teksta.
I praksis medfører dette at leigetakaren har 4 månedars oppsigelsesfrist, og at utleigaren har 14 dagar eller 2 månedars oppsigelsesfrist alt etter korleis oppsigelsen blir begrunna.

Altså avtalen er for 3 år. Leietaker kan trekke seg ut etter 1 eller 2 år med 4 månaders varsel. Den delen er for så vidt grei nok.
Det eg stusser over er "Leieforholdet kan av utleier sies opp ved salg boligen eller ved vesentlig ombygging av boligen. For slik oppsigelse er der avtalt to-2- måneders skriftlig oppsigelsesfrist."

Satt på spissen, etter å ha leid den i 6 månad, kan utleier si opp leien på 2 månaders varsel om h*n bestemmer seg for å selge leilighet? 
Tidsbestemt leie gir både fordeler (forutsigbarhet) og ulemper (kan ikkje trekke seg ut av avtalen/kjøpe hus/leie noe annet). Men her, ut i frå denne avtalen er det slik at utleier er "stuck" til avtalen, samtidig så uforutsigbarheten er der, da utleier kan bestemme seg for å selge når som helst.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 10.10.2020 den 2.54):

 

Du har visst ikke fått svar på dette.

Det er husleieloven (husll) som "gjelder avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag" (pgf. 1-1).

Minstetiden for å avtale tidsbestemt leie av husrom er beskrevet i husleieloven pgf. 9-3 og er på 3 år med følgende unntak:
- Dersom utleier bor på eiendommen kan minstetiden settes til 1 år dersom det gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig.
- Dersom du senest ved inngåelsen av avtalen ble skriftlig opplyst om grunnen til annen tidsavgrensing, samt at husrommet faktisk skal brukes i samsvar med grunnen, så kan en annen tidsavgrensning avtales, men bare dersom grunnen er saklig.

Dersom leieavtalen bryter med husll pgf. 9-3 (som beskrevet) anses avtalen som tidsubestemt. Dette medfører at husleielovens bestemmelser om oppsigelse kommer til anvendelse dersom det ikke er avtalt noe om oppsigelse i leieavtalen.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned (pgf. 9-6).

 

Siden det er avtalt i kontrakten at minstetiden er 11 måneder, så må utleier ha hatt en saklig grunn for avgrensingen og du skal ha blitt opplyst om denne grunnen skriftlig senest ved inngåelsen av avtalen. Dersom dette ikke er gjort er leieavtalen du har inngått tidsubestemt. Siden det ikke er avtalt oppsigelsestid, så er oppsigelsesfristen en måned.

Takk for bra svar, men jeg har noen spørsmål. 

Det står at minstetiden på en tidsbestemt avtale er 3 år. Betyr dette at bindingstider under 3 år ikke er gyldig dersom det ikke er loft/sokkelbolig?

I kontrakten står det ikke noe om grunnen til bindingstiden. "Partene har 11måneders gjensidig bindingstid. Det innebærer at leiekontrakten er uoppsigelig de første 11månedene av leiekontraktens varighet. Deretter gjelder avtalt betingelser for oppsigelse som eventuelt definert under."

Det står også under oppsigelse "Partene har avtalt at det ikke er oppsigelsestid ikke er definert i denne leiekontrakten."

Sett i ettertid så er jo dette åpenbart min feil og signere på... Gjelder dette over husleieloven?

Leste også på en link fra uio angående dette (https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35453/173204.pdf?sequence=4) "I realiteten innebærer det at tidsbestemte leieavtaler ikke kan inngås for lofts- og sokkelboliger dersom de tilhører et bygg med flere enn to utleieenheter." Dette gjelder for meg i dette tilfellet ettersom det er utleie for studenter i sokkel og Airbnb i resten av eneboligen.

Slik jeg tolker husll pgf 9-3 så har jeg rett til å heve kontrakten, men jeg har jo signert i kontrakten at jeg er ok med alt dette?

 

 

Lenke til kommentar
Jammaska skrev (51 minutter siden):

Det står at minstetiden på en tidsbestemt avtale er 3 år. Betyr dette at bindingstider under 3 år ikke er gyldig dersom det ikke er loft/sokkelbolig?

Utleier kan ha en annen saklig grunn (som må opplyses skriftlig senest ved inngåelsen av avtalen) for en tidsbestemt avtale for kortere tid enn 3 år. Dette vil ikke være brudd på husll pgf 9-3 og er altså i orden.

 

Jammaska skrev (56 minutter siden):

"Partene har avtalt at det ikke er oppsigelsestid ikke er definert i denne leiekontrakten."

Har du gjengitt dette feil?

 

Jammaska skrev (57 minutter siden):

Sett i ettertid så er jo dette åpenbart min feil og signere på... Gjelder dette over husleieloven?

Det er lagt opp til i lovverket og praksis at du som leier er den "svake" part og at utleier er den "sterke" part. Dersom utleier får leier til å skrive under på noe som ikke er lov, så vil husleieloven gjelde over det som er avtalt. Altså, ulovlige punkter i avtalen erstattes med reglene i husll, hele avtalen blir ikke ugyldig eller gir leier rett til å heve den.

 

Jammaska skrev (57 minutter siden):

Leste også på en link fra uio angående dette (https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/35453/173204.pdf?sequence=4) "I realiteten innebærer det at tidsbestemte leieavtaler ikke kan inngås for lofts- og sokkelboliger dersom de tilhører et bygg med flere enn to utleieenheter." Dette gjelder for meg i dette tilfellet ettersom det er utleie for studenter i sokkel og Airbnb i resten av eneboligen.

Du må lese hele konteksten, dvs. du kan se bort i fra det du har sitert.

 

Jammaska skrev (58 minutter siden):

Slik jeg tolker husll pgf 9-3 så har jeg rett til å heve kontrakten, men jeg har jo signert i kontrakten at jeg er ok med alt dette?

Husll pgf 9-3 gir deg ikke hevingsrett, den gjør leieavtalen din tidsubestemt.

Angående heving, så ble det skrevet ganske bra om det i et tidligere innlegg:

https://www.diskusjon.no/topic/1885030-får-ikke-sove-i-utleie-har-jeg-noen-rettigheter/?do=findComment&comment=25590876

 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 14.10.2020 den 2.12):

Utleier kan ha en annen saklig grunn (som må opplyses skriftlig senest ved inngåelsen av avtalen) for en tidsbestemt avtale for kortere tid enn 3 år. Dette vil ikke være brudd på husll pgf 9-3 og er altså i orden.

 

Har du gjengitt dette feil?

Slik jeg ser det så er det ikke oppgitt saklig grunn i kontrakten for en tidsbestemt avtale.

Og jeg trur ikke det er gjengitt feil, legger ved et bilde.

oppsigelsedel.thumb.jpg.cb49d8b9156d2e17c5c511b122a13470.jpg

Endret av Jammaska
Skreiv egen tekst i sitering.
Lenke til kommentar

Du sier bindingstid 1 år, skal dette gjelde skal da oppsigelse sendes 3 måneder etter inngåelse av kontrakt fra huseier/utleier.

Ellers er da kontrakten å anse som leie på ubestemt tid og oppsigelsestiden er da det som står i kontrakten.

Anbefaler deg å ta kontakt med leieboerforeningen og få hjelp fra de, du må selvsagt betale en medlemsavgift

Lenke til kommentar
Lindsay skrev (3 timer siden):

Du sier bindingstid 1 år, skal dette gjelde skal da oppsigelse sendes 3 måneder etter inngåelse av kontrakt fra huseier/utleier.

Ellers er da kontrakten å anse som leie på ubestemt tid og oppsigelsestiden er da det som står i kontrakten.

Anbefaler deg å ta kontakt med leieboerforeningen og få hjelp fra de, du må selvsagt betale en medlemsavgift

Dette må du nesten forklare nærmere. Lovdata sier ingenting om begrensning i bindingstid, hvor får folk det fra?

Lenke til kommentar
5 hours ago, ITtraktor said:

Dette må du nesten forklare nærmere. Lovdata sier ingenting om begrensning i bindingstid, hvor får folk det fra?

I følge vår kontrakt som vi bruker gjennom huseierenes landsforund står det.

Kan laste ned kontrakt fra de å se hvilken paragraf dette gjelder.

Har editert posten

Screenshot.PNG

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar
Lindsay skrev (1 time siden):

I følge vår kontrakt som vi bruker gjennom huseierenes landsforund står det.

Kan laste ned kontrakt fra de å se hvilken paragraf dette gjelder.

Har editert posten

Screenshot.PNG

Men gud bedre da! Hvor tungt har folk for det her? Dette har da absolutt INGENTING med bindingstid å gjøre! Jeg blir helt matt! God dag man økseskaft liksom. Nå gir jeg opp å prøve å få dere til å skjønne dette...

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Vet ikke om du er tett i pappen @ITtraktor, men er det tidsbestemt kontrakt er det de regler som nevnt som gjelder.

bindingstid er tidsbestemt 

Har vært på kurs med advokater hos Huseierenes Landsforbund så vil tro de har sitt på det tørre.

og sjekk ut § 9-2.Tidsbestemte leieavtaler

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_5#§5-2

 

Les den siste linjen

 

Skjermbilde-2.PNG

Lenke til kommentar
Lindsay skrev (8 minutter siden):

Vet ikke om du er tett i pappen @ITtraktor, men er det tidsbestemt kontrakt er det de regler som nevnt som gjelder.

bindingstid er tidsbestemt 

Har vært på kurs med advokater hos Huseierenes Landsforbund så vil tro de har sitt på det tørre.

og sjekk ut § 9-2.Tidsbestemte leieavtaler

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_5#§5-2

 

Les den siste linjen

 

Skjermbilde-2.PNG

TS har da fader ikke nevnt noe om tidsbestemt kontrakt! TS sier h*n har ett års bindingstid. Det du sikter til har absolutt ingenting med saken å gjøre! Les hva som er skrevet tidligere før du svarer! Om noen er tett i pappen her er det deg! Kan du i det hele tatt lese?

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (14 minutter siden):

Men gud bedre da! Hvor tungt har folk for det her? Dette har da absolutt INGENTING med bindingstid å gjøre! Jeg blir helt matt! God dag man økseskaft liksom. Nå gir jeg opp å prøve å få dere til å skjønne dette...

Her må eg nesten få det inn med t-skje. 

Tidsbestemte leigeavtalar skal vare i minst tre år, unntaket er sokkel- og loftsleiligheiter samt der det er oppgitt anna skriftleg grunnlag .

Korleis kan bindingstid forståast på annan måte enn det som husleigelova setter som minstekrav for å kunne inngå ei leigeavtale som ikkje kan seiast opp i den aktuelle perioden?

 

Trådstarter har ikkje oppgitt meir opplysningar om leigeavtalen, men husleigelova er heilt klar på at ein leigeavtale som er tidsbegrensa for berre eit år berre er lovleg dersom det er snakk om sokkel- eller loftsleiligheit i hus der utleigaren også bur, eller dersom utleigar har oppgitt ein grunn for kortare tidsavgrensing. Dersom disse vilkåra ikkje er til stades så er det berre lov å inngå leigeavtale som skal vare i minst 3 år. Om grunnlaget ikkje er til stades for slik tidsavgrensing så blir avtalen tidsubestemt med 3 månedars oppseiingstid.

 

Du har heilt rett i at eg har store problem med å forstå korleis ein kan kome seg rundt husleigelova ved å kalle tidsbegrensinga for bindingstid i staden for.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (19 minutter siden):

Her må eg nesten få det inn med t-skje. 

Tidsbestemte leigeavtalar skal vare i minst tre år, unntaket er sokkel- og loftsleiligheiter samt der det er oppgitt anna skriftleg grunnlag .

Korleis kan bindingstid forståast på annan måte enn det som husleigelova setter som minstekrav for å kunne inngå ei leigeavtale som ikkje kan seiast opp i den aktuelle perioden?

 

Trådstarter har ikkje oppgitt meir opplysningar om leigeavtalen, men husleigelova er heilt klar på at ein leigeavtale som er tidsbegrensa for berre eit år berre er lovleg dersom det er snakk om sokkel- eller loftsleiligheit i hus der utleigaren også bur, eller dersom utleigar har oppgitt ein grunn for kortare tidsavgrensing. Dersom disse vilkåra ikkje er til stades så er det berre lov å inngå leigeavtale som skal vare i minst 3 år. Om grunnlaget ikkje er til stades for slik tidsavgrensing så blir avtalen tidsubestemt med 3 månedars oppseiingstid.

 

Du har heilt rett i at eg har store problem med å forstå korleis ein kan kome seg rundt husleigelova ved å kalle tidsbegrensinga for bindingstid i staden for.

TS har ikke sagt noe om at h*n verken har tidsubestemt eller tidsbestemt leiekontrakt. Og det er egentlig uvesentlig. Man kan fult lovlig avtale en bindingstid på 1 år i begge tilfellene. Minstetid på hvor lenge kontrakten er planlagt å vare derimot er noe helt annet og må oppfylle visse kriterier som du er inne på. TS kan for eks ha en tidsubestemt kontrakt med bindingstid på 1 år, eller en tidsbestemt kontrakt på 3 år med bindingstid på 1 år. Begge deler er fult lovlig. Bindingstid er hvor lenge leietaker er pliktig til å leie, minstetid er en begrensning på hvor korte kontrakter man kan skrive. To HELT forskjellige ting! Den eneste som kaller tidsbegrensninga for bindingstid her er deg. Og det helt uten at noe trakk fram tidsbegrensning, også kalt minstetid, før du gjorde det. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
On 10/3/2020 at 11:57 AM, Jammaska said:

Hei! 
Jeg startet å studere nå i høst og startet min første leie i en leilighet. Jeg har en bindingstid på 1 år og vi er 5 som bor i kollektivet. Det er desverre et stort problem. Leiligheten er ekstremt lytt og man hører alt som skjer i leiligheten, soverommene ligger vegg til vegg, kjøkken og stue er rett utenfor. Pga litt forskjellige døgnrytmer og ekstremt lytt leilighet er det et stort søvnproblem. 
 

Har jeg noen rettigheter i denne saken? Vet at jeg har en bindingstid, men søvn er utrolig viktig. Føler dette er mer lytt en det en kan normalt forvente.

 

Et menneske sin mulighet til å sove er påfallende lite beskyttet i norsk lovgivning tatt i betraktning hvor viktig dette faktisk er. Et problem er at de som opplever disse problemene har lite penger (det er gjerne slik de får disse problemene til å begynne med) så å ta rettslige skritt blir fort veldig dyrt. Dette forblir dermed et uløst problem i samfunnet hvor folk må utsette eller avbryte studier fordi de ikke får sove. 

Etter husleieloven §5-2 plikter utleier å sørge for "vanlig ro og orden".  Utleier har en plikt til å iverksette tiltak for å forhindre forstyrrelser av ro og orden. Dette vil i første omgang være ordensregler som leietakere er pålagt å følge. Følger ikke leietakerne ordensreglene kan dette i ytterste konsekvens medføre at deres kontrakt heves.  Ordensreglene må være rimelige.  Blir du vekket av at folk går på do på natten er det lite å gjøre. Du må da kjøpe ørepropper. Er det derimot høylytt snakking på natten kan det stille seg annerledes, men beviskrav er nok strenge.

Å konstantere et faktisk brudd på "ro og orden" kan være veldig vanskelig. Det er to innfallsvinkler. Den ene er at hvis man blir utsatt for støy fra andre leietakere slik at man våkner, så er dette et brudd på §5-2 uavhengig av hvor sterk lyden er. Den andre innfallsvinkelen er at støyen må over en viss terskel for at §5-2 skal være brutt og at denne terskelen ikke er lik den lyd som gjør at noen våkner fra nattesøvn. Jeg antar at det er denne andre innfallsvinkelen som er den som fungerer i praksis.

Opplever du støy som du blir vekket av holder det nok ikke med vitneutsagn, du må nok også kunne ta opp lyden. I tillegg må lyden være av en slik art at dette kan overbevise en dommer om at lyden er høy nok til at du har en rett til å vernes mot den. Det kan bli vanskelig. 

Edit 1: Er opphørstidspunktet fastsatt er kontrakten tidsbestemt. 

Siden kontrakten opphører 01.07.2021 er kontrakten du har tidsbestemt.

 

Edit 2: Siden kontrakten er tidsbestemt og kun varer i 11 mnd må utleieren ha en saklig grunn for tidsavgrensningen. Denne grunnen må opplyses senest ved kontraktinngåelsen, se §9-3.

Slik jeg forstår ditt boforhold er oppsigelsestiden 3 mnd, se §9-6. Se også HTU-2016-20205 

Endret av pedr0a
Kommentar ang tidsbestemt kontrakt og kommentar ang oppsigelsestid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...