Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke sove i utleie, har jeg noen rettigheter?


Jammaska

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg startet å studere nå i høst og startet min første leie i en leilighet. Jeg har en bindingstid på 1 år og vi er 5 som bor i kollektivet. Det er desverre et stort problem. Leiligheten er ekstremt lytt og man hører alt som skjer i leiligheten, soverommene ligger vegg til vegg, kjøkken og stue er rett utenfor. Pga litt forskjellige døgnrytmer og ekstremt lytt leilighet er det et stort søvnproblem. 
 

Har jeg noen rettigheter i denne saken? Vet at jeg har en bindingstid, men søvn er utrolig viktig. Føler dette er mer lytt en det en kan normalt forvente.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse har vært min livredder. Gni dem under varmt rennende vann for å rense dem. Kjøp øreskylleballong på apotek for å skylle øregangene når du har brukt dem.

https://www.clasohlson.com/no/Ørepropper-av-silikon/p/34-886

Et andre ekstra tiltak du kan gjøre er å sette på litt "hvit støy", har nettopp snubla over det, det er overraskende avslappende.

 

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Tusen takk for tips, skal se om jeg finner noen  gode soveproppper. Har selvfølgelig snakket med de andre og dette er et problem vi alle sliter med. Er ikke et problem med «bråk»,  vi respekterer hver andre bra føler jeg. Bare enkle ting som åpne døren, bruke mikroen høres kjempegodt på rommene. Har ikke noe stilletid, men dette gjelder for så vidt hvis noen står opp før andre også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jammaska skrev (12 timer siden):

Har jeg noen rettigheter i denne saken? Vet at jeg har en bindingstid, men søvn er utrolig viktig. Føler dette er mer lytt en det en kan normalt forvente.

Det er mulig at avtalen om 1 års bindingstid er ulovleg. Det er berre lov å avtale 1 års bindingstid dersom det er snakk om lofts eller kjellerbustad i einebustad eller del av ein tomannsbustad, og huseigaren bur i samme hus. 

Dersom dei vilkåra ikkje er oppfylt så er det ikkje lov å avtale slik varigheit, og resultatet er at leigeavtalen er tidsubestemt med oppsigelsestid som følger husleieloven på 1 måned ettersom bustaden er eit kollektivt. 

Lenke til kommentar

Bruker å være vanlig at leiekontrakter har en leieperiode og en oppsigelsestid. Har du signert en avtale uten oppsigelsestid?

Ifølge husleieloven (lov om husleieavtaler av 26. mars 1999 nr. 17) har leietakeren i en leieavtale som er inngått for ubestemt tid krav på en skriftlig oppsigelse fra utleieren. Utleieren må forholde seg til den oppsigelsestid som er avtalt mellom partene. Med mindre noe annet er avtalt, er fristen etter husleieloven § 9 – 6  tre måneder ved leie av vanlig leilighet eller hus. Ved leie av hybel, garasje eller bod er oppsigelsestiden en måned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ikke enkelt, men det som kan hjelpe noe er dørpakninger og tetting av nøkkelhull osv. Om det er ekko i leiligheten kan det kjøpes støymatter som kan limes på vegger og tak. Teppe/filleryer hjelper mot trinnlyd og dersom man mister noe i gulvet.

Ikke unormalt at det ikke er støydempet mellom rommene og innerdører. Dette er noe naturlig nok skulle ha vurdert før man flytter inn.

Det går an å bli enige om en regel om at matlaging/bruk av micro ikke skal skje etter kl. 2300 osv.

Lenke til kommentar
Jammaska skrev (På 3.10.2020 den 13.53):

Tusen takk for tips, skal se om jeg finner noen  gode soveproppper. Har selvfølgelig snakket med de andre og dette er et problem vi alle sliter med. Er ikke et problem med «bråk»,  vi respekterer hver andre bra føler jeg. Bare enkle ting som åpne døren, bruke mikroen høres kjempegodt på rommene. Har ikke noe stilletid, men dette gjelder for så vidt hvis noen står opp før andre også.

Du finner ikke noe billigere eller bedre enn de jeg postet.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 4.10.2020 den 0.25):

Det er mulig at avtalen om 1 års bindingstid er ulovleg. Det er berre lov å avtale 1 års bindingstid dersom det er snakk om lofts eller kjellerbustad i einebustad eller del av ein tomannsbustad, og huseigaren bur i samme hus. 

Dersom dei vilkåra ikkje er oppfylt så er det ikkje lov å avtale slik varigheit, og resultatet er at leigeavtalen er tidsubestemt med oppsigelsestid som følger husleieloven på 1 måned ettersom bustaden er eit kollektivt. 

Har du noe stoff jeg kan lese mere om dette? Kontrakten jeg har er med 11mnd bindingstid og har ingen oppsigelsestid. Utleier bor ikke i boligen, men det er en sokkelleilighet. 

Lenke til kommentar
On 10/5/2020 at 5:34 PM, Jammaska said:

Har du noe stoff jeg kan lese mere om dette? Kontrakten jeg har er med 11mnd bindingstid og har ingen oppsigelsestid. Utleier bor ikke i boligen, men det er en sokkelleilighet. 

virker som det du har signert er en tidsbestemt leieavtale. 
https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/oppsigelse/
Dette betyr  du i utgangspunktet ikke har rett til å si opp avtalen dog med noen unntak.

https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/oppsigelse-av-tidsbestemt-kontrakt/

 

Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri likt å sove med sov-i-ro o.l. eller div. typer ørepropper.

Min løsning ble et par hørselvern med en ikke alt for bred profil på klokkene + et par større og mykere puter (slik at en fint kan sove på sidene / snu seg rundt uten at en merker noe). (Bruker 3M Peltor Optime I, de tar 27 db). I tillegg har jeg en bordvifte på nattbordet, som gir litt bakgrunnsstøy (knapt mulig å høre med hørservernet på tho).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
blured skrev (1 time siden):

Personlig har jeg aldri likt å sove med sov-i-ro o.l. eller div. typer ørepropper.

Min løsning ble et par hørselvern med en ikke alt for bred profil på klokkene + et par større og mykere puter (slik at en fint kan sove på sidene / snu seg rundt uten at en merker noe). (Bruker 3M Peltor Optime I, de tar 27 db). I tillegg har jeg en bordvifte på nattbordet, som gir litt bakgrunnsstøy (knapt mulig å høre med hørservernet på tho).

Har du prøvd ørepropper av silikon, de jeg linket til? Når de blir varme, så merker man ikke at de er der engang.

Lenke til kommentar

Har ikke formel eller reel kompetanse på området men prøver meg likevell.

 

Hvis legligheten din er i dårligere stand en du forventet så mener jeg at det er viktig at du klager til utleier med en gang. Utleier har muligens/sannsynligvis vist om at det er lytt i denne legligheten.

 

Jeg mener at hvis man flytter inn og finner ut at legligheten er dårligere en hva som er forventelig utifra opplysninger og normal kunnskap så har har man mulighet til å heve avtalen med begrunnelse i at motparten ikke har levert som forventet og at det da vil være urimelig at du skal holde din del.

 

En svert viktig ting når det gjelder å heve avtaler mener jeg er at man må reagere fort.  Hvis du flytter ut innen noen uker etter at du flyttet inn med begrunnelse i at legligheten ikke holder mål. Så har du en relativt god sak. Derimot hvis du ønsker å komme deg ut av avtalen etter 6 mnd så er det vanskelig å bevise at det du har godkjent som akseptabelt i 6 mnd er et avtalebrudd som skal gi deg rett til å heve avtalen. 

 

Hvis legligheten virkelig er så dårlig at den ikke er egnet for den type utleie som gjøres så vil jeg anbefale at du sier dette rett ut og krever utleier for dine merkostnader for flytting og korttidsleie.

 

Lenke til kommentar

 

Jammaska skrev (På 5.10.2020 den 17.34):
The Avatar skrev (På 4.10.2020 den 0.25):

Det er mulig at avtalen om 1 års bindingstid er ulovleg. Det er berre lov å avtale 1 års bindingstid dersom det er snakk om lofts eller kjellerbustad i einebustad eller del av ein tomannsbustad, og huseigaren bur i samme hus. 

Dersom dei vilkåra ikkje er oppfylt så er det ikkje lov å avtale slik varigheit, og resultatet er at leigeavtalen er tidsubestemt med oppsigelsestid som følger husleieloven på 1 måned ettersom bustaden er eit kollektivt. 

Har du noe stoff jeg kan lese mere om dette? Kontrakten jeg har er med 11mnd bindingstid og har ingen oppsigelsestid. Utleier bor ikke i boligen, men det er en sokkelleilighet. 

Du har visst ikke fått svar på dette.

Det er husleieloven (husll) som "gjelder avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag" (pgf. 1-1).

Minstetiden for å avtale tidsbestemt leie av husrom er beskrevet i husleieloven pgf. 9-3 og er på 3 år med følgende unntak:
- Dersom utleier bor på eiendommen kan minstetiden settes til 1 år dersom det gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig.
- Dersom du senest ved inngåelsen av avtalen ble skriftlig opplyst om grunnen til annen tidsavgrensing, samt at husrommet faktisk skal brukes i samsvar med grunnen, så kan en annen tidsavgrensning avtales, men bare dersom grunnen er saklig.

Dersom leieavtalen bryter med husll pgf. 9-3 (som beskrevet) anses avtalen som tidsubestemt. Dette medfører at husleielovens bestemmelser om oppsigelse kommer til anvendelse dersom det ikke er avtalt noe om oppsigelse i leieavtalen.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned (pgf. 9-6).

 

Jammaska skrev (På 5.10.2020 den 17.34):

Kontrakten jeg har er med 11mnd bindingstid og har ingen oppsigelsestid.

Siden det er avtalt i kontrakten at minstetiden er 11 måneder, så må utleier ha hatt en saklig grunn for avgrensingen og du skal ha blitt opplyst om denne grunnen skriftlig senest ved inngåelsen av avtalen. Dersom dette ikke er gjort er leieavtalen du har inngått tidsubestemt. Siden det ikke er avtalt oppsigelsestid, så er oppsigelsesfristen en måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...