Gå til innhold

20.000 kr/mnd ? for mye i borgerlønn (nå) ?


lada1

Anbefalte innlegg

Jeg ser at mange antyder B=20.000 kr/mnd i borgerlønn (gjerne organisert via skatte-etaten) -  altså "noe en kan leve av. - og så kan nesten 100 prosent av NAV legges ned.

Jeg er usikker på om det er smart å foreslå B=20.000 kr/mnd fordi da vil det ta for lang tid å implementere ordningen. Det kan være smartere å foreslå B=10.000 kroner/mnd for å redusere (behovet for) NAV. Altså en gradvis innføring der NAV fortsatt er viktig. Politikk er jo det muliges kunst og for firkanta opplegg kan være en bremse.

Har noen peiling på hvor mye en kan redusere NAV dersom B=10.000 kr/mnd?  50 prosent?  Dette gjelder forøvrig også studie-finansiering, kunstnerlønn, støtte i landbruket etc.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (11 minutter siden):

Har noen peiling på hvor mye en kan redusere NAV dersom B=10.000 kr/mnd?  50 prosent?  Dette gjelder forøvrig også studie-finansiering, kunstnerlønn, støtte i landbruket etc

For fastsatte støtteordninger, så vil man kunne fjerne mange av de med en borgerlønn, men subsidiering i landbruket som er en høyst variabel form for støtte er ikke en av de tingene som vil bli nevneverdig berørt, ettersom det er mange ulike ordninger, alt etter hva slags produksjon man har og ikke minst størrelsen på produksjonen.

 

Som eksempel, en bekjent av meg har over 150 melkekyr pluss en drøss med kjøttfe. I tilegg så har han over 5000 mål med dyrka mark og ca 60000 mål med skog. For å rå over dette har han 3 personer ansatt i 100% stilling(alt arbeid i skogen blir leid inn), i tillegg til noen sesongarbeidere og en "haug" med avløsere. En annen bekjent av meg har 100 mål med dyrka mark. En kan lett skjønne at behovene for disse 2 er vidt forskjellige, både i drift og tilskudd.

Som uføretrygdet er jeg dog noe skeptisk til å sette en borgerlønn på 10000 kroner, fordi det vil høyst sannsynlig medføre en underdekning over tid, på mellomlegget mellom 100% uføretrygd og borgerlønn. Det er allerede i dag nærmest umulig å anskaffe seg bolig samtidig som man eier bil, om man er uføretrygdet på minstesats. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker 15 000 - 16 000 er ok. Jeg er sånn at alle bør eie sitt eget, men at det er vanskelig å få til over natten. Men borgerlønn er et riktig steg på veien. Viktig å huske at alt man tjener over, etter skatt, beholder man. Da kommer mange flere til å jobbe, for det blir mulig å spare penger raskere. Vi må løfte oss opp fra de gamle slavetidene.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 3.10.2020 den 7.52):

Jeg ser at mange antyder B=20.000 kr/mnd i borgerlønn (gjerne organisert via skatte-etaten) -  altså "noe en kan leve av. - og så kan nesten 100 prosent av NAV legges ned.

Jeg er usikker på om det er smart å foreslå B=20.000 kr/mnd fordi da vil det ta for lang tid å implementere ordningen. Det kan være smartere å foreslå B=10.000 kroner/mnd for å redusere (behovet for) NAV. Altså en gradvis innføring der NAV fortsatt er viktig. Politikk er jo det muliges kunst og for firkanta opplegg kan være en bremse.

Har noen peiling på hvor mye en kan redusere NAV dersom B=10.000 kr/mnd?  50 prosent?  Dette gjelder forøvrig også studie-finansiering, kunstnerlønn, støtte i landbruket etc.

Men hva får du for 10,000 spenn i Norge?
Betalt husleia og så må du stillle deg i hockey på kaia for å tjene penger til mat?

Lenke til kommentar
Taurean skrev (3 timer siden):

Jeg tenker 15 000 - 16 000 er ok. Jeg er sånn at alle bør eie sitt eget, men at det er vanskelig å få til over natten. Men borgerlønn er et riktig steg på veien. Viktig å huske at alt man tjener over, etter skatt, beholder man. Da kommer mange flere til å jobbe, for det blir mulig å spare penger raskere. Vi må løfte oss opp fra de gamle slavetidene.

Hvor mye skatt skal man betale på det over?

Lenke til kommentar
12 hours ago, Taurean said:

Pengene som går til borgerlønn forsvinner jo ikke. De går til mat, bolig, strøm, livskostnader, og sparing. De vil generére verdier.

De vil generere inflasjon. F.eks. når alle har mer penger til å betale leie så går leieprisen opp. Da må du øke borgerlønnen for å hindre at borgerlønnen mister kjøpekraft og da øker inflasjonen enda mer.

Hvis du ønsker en fungerende plan, så må du ha et svar på hvordan det skal finansieres. Og gjør du den beregningen vil du finne ut at det eneste vi har råd til er en lav borgerlønn (ca 10000) uten ekstra velferdsordninger fra NAV.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
13 hours ago, Taurean said:

Det får de økonomiske finansgeniene som jobber i staten finne ut.

Pengene som går til borgerlønn forsvinner jo ikke. De går til mat, bolig, strøm, livskostnader, og sparing. De vil generére verdier.

Så du tror ikke noen vil ta borgerlønnen og stikke av på ferie til det "billigste" landet i verden og leve som en konge der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...