Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (3 minutter siden):

Er det noe grunn til det? Må jo være softwarebug. Bilen burde jo konstant overvåke 12V batteriet og lade det når det er nødvendig.

Vw ønsker vel at bilen skal være avslått ved parkering. Mindre brannfare og man risikerer ikke at begge batteriene blir tomme ved feil på 12v batteri eller kortslutning i en sensor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Trestein said:

Vw ønsker vel at bilen skal være avslått ved parkering. Mindre brannfare og man risikerer ikke at begge batteriene blir tomme ved feil på 12v batteri eller kortslutning i en sensor.

Så alarm og appstøtte og slikt skal få lov til å tømme 12V batteriet til det dør? Gir mening det ja.

Tesla er og avslått når de står parkert, men kobler inn 400V batteriet en liten stund om det er nødvendig å fylle på 12V batteriet.

Om noe ikke stemmer får man jo beskjed om det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Vet bilen hvor lenge den skal stå parkert?

Den kan jo bli stående i månedsvis. Den må jo uansett gi seg når hovedbatteriet er tomt. Anyway sikkert mulig å slå på vedlikeholdslading ned til 60% el i fremtiden

Så om hovedbatteriet er under 60% så burde den kunne la 12V batteriet dø?

En Model 3 kan vel stå parkert ett år og holde 12V batteriet vedlikeholdt uten at hovedbatteriet går tomt.

Skal man parkere en bil lenger enn i ett år burde man kansje koble fra 12V batteriet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Så om hovedbatteriet er under 60% så burde den kunne la 12V batteriet dø?

En Model 3 kan vel stå parkert ett år og holde 12V batteriet vedlikeholdt uten at hovedbatteriet går tomt.

Skal man parkere en bil lenger enn i ett år burde man kansje koble fra 12V batteriet.

Det kommer an på hvor mye strøm du har når du parkerer. Kjører jeg til flyplassen og har 10% på batteriet når jeg parkerer hadde det vert ok og hatt det samme når jeg hentet bilen

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Vet bilen hvor lenge den skal stå parkert?

Den kan jo bli stående i månedsvis. Den må jo uansett gi seg når hovedbatteriet er tomt. Anyway sikkert mulig å slå på vedlikeholdslading ned til 60% el i fremtiden

Ja, og det er bare til å prioritere vekk lading av 12V når den når en grense det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

Hadde ikke Leaf Tekna edition et lite solcellepanel for å vedlikeholde 12V-batteriet?

 

Så finnes det jo ghetto-løsninger som gjør jobben.. ;)
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakter-og-uttak-12-volt/solcellepanel-2000031034

Begriper fortsatt ikke hvorfor el biler må ha eget 12v batteri? Å ta spenning fra 3celler burde holde til 12v forsyning eller en bare bruke en omformer

Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Begriper fortsatt ikke hvorfor el biler må ha eget 12v batteri? Å ta spenning fra 3celler burde holde til 12v forsyning eller en bare bruke en omformer

Tesla prøvde dette på Roadster i 2008. Brukte noen celler av hovedbatteriet istede for dedikert 12V batteri.

Det som da skjedde var at de få cellene ble mye raskere utslitt enn resten og det ble ubalanse i batteripakken. Så Roadstern fikk eget 12V batteri den og etterhvert.

Med kun en omformer (som jo bilen har, og som den bruker til å lade 12V batteriet med) vil man jo ikke kunne fysisk koble bort hovedbatteriet. Nå er det jo slik at en kontakor kobler ut hovedbatteriet når det ikke er i bruk, og den styres av 12V batteriet.

Derfor man gjerne hører ett klunk når man tar i døren eller låser opp en elbil. Batteriet kobles til.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 8
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

Det kommer an på hvor mye strøm du har når du parkerer. Kjører jeg til flyplassen og har 10% på batteriet når jeg parkerer hadde det vert ok og hatt det samme når jeg hentet bilen

Med 10% tror jeg heller jeg hadde ordnet meg en ladeplass på flyplassen ;) Klart, er man ute i "distriktene" kan det bli vanskelig, men på f.eks OSL er det ladeplasser i overflod nå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

12 V utladning hadde vi på egolf på jobben. Selv om bilen var koblet i laderen hele juleferien, greide sporingssystemet å tømme batteriet. Fikk startet med vanlig booster, tror de innførte en endring etter at vi meldte det inn. I alle fall ikke hatt problem etter at den ble oppdatert.. DC/dc omformer var bare i drift når tenningen var på. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10/20/2020 at 9:22 AM, Trestein said:

De har tross alt vert informert om kamelspisingen. Vw har laget 37 000biler for å høste erfaringer. 

Har sett temmelig mange tester av bilen. De aller fleste feilene går fint an å leve med noen måneder.

Eg ville ikkje kunne levd med at frontlysa brått slår seg av på tilfeldige tidspunkt gjennom nokre mørke vintermånadar, og kan heller ikkje sjå at VW informerer om det i marknadssføringa.  Køyrer mykje på vegar som ikkje er opplyst.  Det er heller ikkje spesielt trafikksikkert at det er bortimot umogeleg å finne fram i infotainment-systemet, og du må gjennom mange undermenyar for å gjere dei enklaste ting.  Det vert mange sekund med auga av vegen.  Men alt dette tyder vel på kvalitet når det kjem frå VW.

 

Alle produsentar kan av og til produsere måndagsbilar .  Måndagsmodellar som ID.3 er sjeldnare.

 

Pussig korleis andre bilmerke får mykje kritikk for å sleppe beta-produkt til nokre få utvalde, medan det er heilt greitt at VW slepp livsfarlege bilar ut på vegen, anten det er juksediesel eller bilar med uferdig programvare.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 10/20/2020 at 10:36 AM, Trestein said:

Det kommer vel an på hva du er vant med.

Syntes egentlig at han har vert overraskende positiv til bilene i disse testene.

Influensarar som får bilar av produsenten for å snakke positivt om dei på YouTube kan du få billig av meg.  Han har garantert ikkje kjøpt ein ID.3.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (26 minutter siden):

Det er heller ikkje spesielt trafikksikkert at det er bortimot umogeleg å finne fram i infotainment-systemet, og du må gjennom mange undermenyar for å gjere dei enklaste ting.  Det vert mange sekund med auga av vegen.

Skal man rote rundt i infotainment-systemet så SKAL man svinge av veien å stoppe. No if's or but's.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 timer siden):

Eg ville ikkje kunne levd med at frontlysa brått slår seg av på tilfeldige tidspunkt gjennom nokre mørke vintermånadar, og kan heller ikkje sjå at VW informerer om det i marknadssføringa.  Køyrer mykje på vegar som ikkje er opplyst.  Det er heller ikkje spesielt trafikksikkert at det er bortimot umogeleg å finne fram i infotainment-systemet, og du må gjennom mange undermenyar for å gjere dei enklaste ting.  Det vert mange sekund med auga av vegen.  Men alt dette tyder vel på kvalitet når det kjem frå VW.

 

Alle produsentar kan av og til produsere måndagsbilar .  Måndagsmodellar som ID.3 er sjeldnare.

 

Pussig korleis andre bilmerke får mykje kritikk for å sleppe beta-produkt til nokre få utvalde, medan det er heilt greitt at VW slepp livsfarlege bilar ut på vegen, anten det er juksediesel eller bilar med uferdig programvare.

Ja det er forbasket synd at vw har kopiert alt tesla gjør og har gjort.

slik sett er e golfen bedre etter mitt syn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...