Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imponerende salg hittils(*). Tydelig at den slår an. Litt rusk i infotainment kan man sikkert leve med inntil en oppdatering særlig med tanke på hvor mye andre har lidd i åresvis med mangler.

Når året er omme så vil vi kanskje se at VAG-konsernet har knepet alle tre plassene på pallen over mest solgte elbiler i Norge i 2020 og ha nærmere 40% markedsandel. Hvem kunne spådd det for bare et par år siden?

(*) Hvor er han som hele tiden spekulerte i at de ikke kom til å selge mer enn 700 ID.3 her i Norge?

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål: Har nye navigasjonssystemer z-akse i kartene sine? Dvs vet de om høyden over havet? På min seks år gamle bil har jeg ikke det. På et par steder hvor jeg parkerer over tuneller, har den glemt hvordan jeg kom inn og «tror» jeg er på hovedveien under. Rekorden var da jeg på vei til København, gjennom Oslofjordtunellen, ble bedt om å ta til høyre midtfjords og følge Danskebåten til Købemhavn! Men det var for flere år siden, med en bil med navigasjonssystem fra 2000. Helt tydelig at det ikke hadde z-akse. Alt var på samme plan. På fossilbiler har høyde over havet kanskje ikke så stor betydning da drivstofftanken er stor. På elbiler er nok dette mer nyttig. Så tilbake til spørmålet: Har moderne navigasjonssystemer og tilhørende kart z-akse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OPV skrev (3 minutter siden):

Kanskje et dumt spørsmål: Har nye navigasjonssystemer z-akse i kartene sine? Dvs vet de om høyden over havet? På min seks år gamle bil har jeg ikke det. På et par steder hvor jeg parkerer over tuneller, har den glemt hvordan jeg kom inn og «tror» jeg er på hovedveien under. Rekorden var da jeg på vei til København, gjennom Oslofjordtunellen, ble bedt om å ta til høyre midtfjords og følge Danskebåten til Købemhavn! Men det var for flere år siden, med en bil med navigasjonssystem fra 2000. Helt tydelig at det ikke hadde z-akse. Alt var på samme plan. På fossilbiler har høyde over havet kanskje ikke så stor betydning da drivstofftanken er stor. På elbiler er nok dette mer nyttig. Så tilbake til spørmålet: Har moderne navigasjonssystemer og tilhørende kart z-akse?

Tesla bruker iallefall høyde til å beregne forbruk når en navigerer, så jeg går ut i fra at dette er data de får i fra google maps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frobe skrev (7 minutter siden):

Mer dekkstøy med vinterdekk?

Min erfaring med fossilbiler er at myke vinterdekk har mindre dekkstøy enn sommerdekk.

Min erfaring er at sommerdekk har mindre støy en vinterdekk. Det kommer nok mye av at sommerdekk ofte har mye langsgående mønster, mens vinterdekk gjerne har mye tversgående mønster for å gripe i snø og is, ogderfor blir det mer riller når dekket ruller.

 

Men det er variasjon mellom dekkprodusenter og veidekker, så det kan sikkert være variasjoner her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
OPV skrev (15 minutter siden):

På fossilbiler har høyde over havet kanskje ikke så stor betydning da drivstofftanken er stor. På elbiler er nok dette mer nyttig.

Grunnen til at rekkevidden blir mindre påvirket av høydeforskjeller på fossilbiler, er den samme som grunnen til at de er mindre påvirket av f.eks. regn, vind og snø: Fossilbilenes motorer er så ineffektive at bare en liten del av drivstofforbruket går til framdrift av bilen. Selv om man f.eks. fikk en dobling av energibehovet til framdrift på en fossilbil, øker det totale drivstofforbruket bare litt, da det uansett er så mye tap til f.eks. spillvarme.

RJohannesen skrev (21 minutter siden):

Min erfaring er at sommerdekk har mindre støy en vinterdekk. Det kommer nok mye av at sommerdekk ofte har mye langsgående mønster, mens vinterdekk gjerne har mye tversgående mønster for å gripe i snø og is, ogderfor blir det mer riller når dekket ruller.

 

Men det er variasjon mellom dekkprodusenter og veidekker, så det kan sikkert være variasjoner her.

Jeg erfarer at piggfrie vinterdekk støyer vesentlig mye mindre enn sommerdekk. De eneste vinterdekkene jeg har hatt som støyer mer, er på de biler jeg har kjøpt brukt hvor det har fulgt med piggdekk fra forrige eier, men selv liker jeg ikke piggdekk bl.a. pga støyen, så jeg har i de tilfellene raskt kvittet meg med piggdekkene og fått piggfrie dekk. Men jeg ser ikke bort fra at det kan finnes sommerdekk som er støysvake, jeg har muligens for vane å kjøpe de litt rimeligere dekkene hos dekkforhandler og det kan kanskje hende at de da støyer mer enn de dyre dekkene.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Var det ikke VW selv som sa de bare ville produsere 700 av dem i år?

Har ikke hørt noe om det.

Det som imidlertid var tilfelle var at det kom 700 med det første skipet til Norge. Noe enkelte her mente at betydde at det var så mange som ville bli solgt. Husker ikke hvem det var, men det var en av de som stadig må inn på VW ID.3 artikler og forklare hvorfor man bør kjøpe en helt annen bil.

Lenke til kommentar

"Har ikke tatt igjen Tesla" står det i overskriften. Men har de egentlig prøvd på det da? Jeg oppfatter ikke ID3 som et alternativ til noen av Tesla-modellene. Det er mer som en arvtager til Golf. En bil som kan konkurrere med alle de andre småbilene. Det er Nissan som bør være bekymret for ID3, ikke Tesla. Det ser ut til å være mye bra med ID3. Men at software er dårlig er nesten som forventet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

Forstår ikke hvorfor folk kjøper denne søpla fra Møller, når de helt åpenbart ikke klarer å lage ordentlige biler.

For noe sprøyt. At man bommer litt på rekkeviddemeteret betyr ekstremt lite for folk flest. Langt viktigere at bilen har veldig lavt støynivå, er bra komfortmessig, har skikkelig lakkarbeid og ikke er bygget som en Kia fra 80-tallet.

Dessuten kan man alltids oppgradere software her i ettertid. Bilen er ikke uten svakheter, men den kommer til å selge godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hva med folk, men for meg er infotainment-systemet og software en "kritisk" del av bilen for det daglige. Denne bilen er helt uaktuelt for meg pga. dette, spesielt grunnet lagging.

Det loves SW-update, men jeg har egentlig aldri vært borti et produkt som har fikset lag over tid.

Det er synd at gode HW-produsenter feiler såpass grovt på SW. Eksempelvis stekeovn. Jeg ville ha en kjempegod en, men alle de gode i den klassen er skitnet til med laggy touchskjerm og mye blip blop.

Enten gjør det ordentlig eller dropp wannabe-softwaren.

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bra bil. Litt oppdateringer på infotainment systemet kommer nok etterhvert. Det er slik data fungerer. Vi må bare ha litt tolmodighet.  Bare se på Apple,det hagler jo inn med oppdateringer til stadighet. Det kommer sikkert en solid oppdatering før jul vil jeg anta. Selve bilen er jo meget solid og gjennomført bygget som vanlig fra Volkswagen. 

Lenke til kommentar

Makan til surmuling. id3 og id4 ikke minst, er utmerkede elbiler. Det du påpeker, er bagateller som ganske sikkert korrigeres rimelig fort. Men, for en Tesla fan, så gjelder det å hakke ned på alle andre. Hva skjer forresten med alle plutselige nedbremsninger med Tesla? DET er et langt større problem enn litt feil i rekkeviddeanvisning ved store høydeforskjeller. Det burde Tesla ha klart å fikse forlengst...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...