Gå til innhold

Test: Trenger vi virkelig å kjøpe mobiler til 10.000 kroner, eller er billig mer enn bra nok?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer vel litt an på hva du vil mobilen skal brukes til.

Men jeg liker ikke moten. Det er lenge siden mobilene er blitt så tynne og lette at de er vanskelige å bruke. Og jeg ser ingen fotografer som bruker et mobilkamera samme hvor gode de er. Det er litt underlig.

Men det er håp for en sånn som meg også. Selv bruker jeg en moto z3 med høytaler mod. Da har den grei lyd (mye bedre en noe annet til både 10 og 20000) er tykk og tung nok til å ligge godt i håndem mi. Kostet 3000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er Apple iPhone X vs. diverse kameraer i pro-segmentet, så kan man se hva man får. Det er jo ikke milelang forskjell opp til det noe utdaterte pro-kameraet Nikon D4 som sikkert kosta oppimot 80k i sin tid. Men; du kan ikke sette et Nikkor-objektiv på en iPhone, så ...

https://www.dpreview.com/reviews/image-comparison?attr18=daylight&attr13_0=apple_iphonex&attr13_1=canon_eos5dmkiv&attr13_2=nikon_d4&attr13_3=nikon_d850&attr15_0=jpeg&attr15_1=jpeg&attr15_2=jpeg&attr15_3=jpeg&attr16_0=32&attr16_1=100&attr16_2=100&attr16_3=64&normalization=full&widget=1&x=-0.9868766404199475&y=-1.109433962264151

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Limbeck skrev (9 minutter siden):

Og jeg ser ingen fotografer som bruker et mobilkamera samme hvor gode de er. Det er litt underlig.

Det er feil. Stadig mer matfoto blir tatt med mobiltelefoner. Men det betinger at man er litt smartere/flinkere på ekstern lysssetting enn hva et dedikert kamera kan gi, ettersom sluttproduktet tatt av et dedikert kamera ofte er noe mer tilgivende. Men selvsagt, ettersom eksterne objektiver til telefoner er av temmelig laber kvalitet i det aller fleste tilfellene, så vil det ikke bli noen stor nisje av dette. Vi som bruker systemkameraer vil nok i de fleste tilfeller fortsette å få bruke dette når kunder trenger noen skarve bilder... 

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å ta vare på telefonen min lengst mulig.
Men så døde skjermbeskytteren.
Og dette var etter to år -- men ingen hadde skjermbeskyttere.

Jeg fant nye på nettet, men de var laget av glass, og kantene knuste første uken.
Jeg mistenkte dårlig kvalitet, og presset med tommelen midt på skjermen. Skjermbeskyttelsen knuste under hardt trykk fra en tommel, på en helt flat overflate.

...da ga jeg opp, og kjøpte en "ny" telefon til 4000, fjordårets modell.
Men fant ingen skjermbeskytter.

...

 

Lenke til kommentar

Valg av mobiltelefon kommer an på behov, ønsker og bruksområde, og selvsagt økonomisk prioritering. Jeg bruker mobilen mer enn PCen, og krever topp ytelse og de beste egenskapene som er tilgjengelige. Jeg vil ha en mobiltelefon som dekker mitt behov i 2-3 år, og kjøper derfor alltid mobiltelefon i det øvre prissjiktet, men ikke nødvendigvis toppmodellene. Det er lite som er mer irriterende enn en mobil som er for treg, har for lite lagringsplass, har for dårlig skjerm og dårlig kamera.

Et alternativ til å kjøpe en rimelig ny telefon fra butikken er å kjøpe på finn.no. Her kan man finne nye telefoner som selges til bra priser, men pass på å få med kvittering for dokumentasjon som gir garanti/reklamasjonsrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Pixel 4a fra Amazon.com. Den kom på 4400,- ferdig fraktet og momset inn til Norge.

Den har hodetelefonkontakt!

Et supert kamera som også tar gode bilder selv om det er ganske mørkt.

Når jeg zoomer opp bilder som jeg har tatt, så spretter de ikke tilbake som på andre.

Har 128 GB lagring, som fint holder til meg

Har en (etter min mening) veldig god skjerm.

Lader like fort som min tidligere OnePlus 5 og varer i ca. 2 dager slik som OnePlus-en.

I tillegg er den litt mindre, så den går fint ned i brystlomma.

Lenke til kommentar

Stiller meg knekkende likegyldig til prisen, jobben betaler... Men irriterer meg over at det knapt finnes en aktuell erstatning for den XZ1 compact jeg har i dag:

- Android

- Vanntett

- Rimelig slagfast

- Ikke lengre enn 13 cm, helst kortere

Hvis noen vet om en slik telefon, si gjerne fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig, i 2020, å ha en så snever og sirompa "test" av mobiltelefoner? Helt fint å skrive om de mest tradisjonelle og innrøkte merkene, selvfølgelig, men å totalt overse OnePlus, Xiaomi, Huawei, Honor o.l. virker veldig merkelig. Mildt sagt.

Særlig når man vet at disse "nye" merkene, og modellene, knuser de fleste av testmobilene i stort sett alt....

Et helt tilfeldig eksempel : Xiaomi Note 9 Pro, 6,7" skjerm, 6 Ram/128 lagring og Snapdragon750, 64MP Quad kamera, GorillaGlass, osv..... 3.390.- levert på døra.

Jeg klarer ikke å se hvilken av "merketelefonene" som slår dette, eller i det minste matcher Kina-specsen på en tilfredsstillende måte?

Man kan jo bare lure?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok det er en del mobilprodusenter som teller på knappene nå fordi markedet er blitt mer vanskelig. Ikke så rart egentlig når du får en grei bærbar datamaskin for den summen mange av mobiltelefonene koster.

Folk ser vel også igjennom mye av den hypede reklamen og beholder telefoner som fungerer greit lengre. Jada, ting blir bedre, men ikke nok til å forsvare nykjøp så veldig ofte for folk flest. En når et punkt hvor ting er godt nok.

Bruker fremdeles nettbrettet og mobilen fra 2014. Begge er rimelig holdbare premium-modeller til sitt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...