Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ble bedt om å si opp jobben, også truet med oppsigelse og rettsak


damidia

Anbefalte innlegg

Hei.

Kommet i en litt kjedelig situasjon. Jeg har vært permittert siden midten av april fra et stort elektrikerfirma. Jeg har vært ansatt som hjelpearbeider elektriker (siden før jul 2017), og har fagbrev som automatiker fra før av. Målet har vært å ta fagbrev som elektriker, og etter å ha tatt feil eksamen tidligere, så tok jeg siste teoretiske eksamen i juni, som jeg besto. Har også fått godkjent praksis, og nå fått ordnet prøvestasjon for å få tatt fagprøve som elektriker, så satser på ta fagbrev innen 4-5 uker eller noe. Så det var kort om meg.

 

Men, var på møte tidligere denne uken med personal ansvarlig på jobben (ansatt på prosjekt avdeling), og fikk da høre at jeg ikke var ønsket med videre. Dette fordi bedriften ville kvitte seg med hjelpearbeidere, og fikk også en kommentar om at de ikke hadde vært fornøyd med arbeidet mitt eller noe slik. Nå har bedriften et ønske om å kvitte seg med hjelpearbeidere, og alle de andre hjelpearbeiderne har sluttet. Det var en som ville finne noe annet å jobbe med pga helsemessige årsaker (skulderskade), en annen som startet på pilotutdanning, og to stk utenlandske som også har sluttet (men de hadde vel begge familier i andre land, regner med de har funnet jobb en annen plass i Norge).

 

Personlig så vil jeg jobbe som elektriker, og ta elektriker fagbrevet. Så det var veldig kjedelig å bli truet med oppsigelse kan man si. For min del, så er det uaktuelt å si opp selv, da jeg mister dagpenger, og det har jeg ikke råd til. Men har heller ikke lyst til å fortsette i bedriften om jeg ikke er ønsket der, men før jeg har fagbrevet som elektriker blir det vanskelig å finne seg jobb som elektriker (som er ønsket mitt). Permitteringsperioden går ut i midten av oktober, og da må bedriften ta meg tilbake i arbeid så vidt jeg har forstått.

 

Jeg sendte en e-post til sjefen selv, og hun hadde ikke hørt noe om at jeg hadde blitt bedt om å bli sagt opp, så er satt opp med møte med henne og en annen på administrasjonen i neste uke. Nå vet jeg ikke hva som skal bli tatt opp på møtet. Tror målet med å kvitte seg med hjelpearbeidere ikke har skjedd fra øverste sjef sitt hold, men fra installatør og andre ledere i bedriften.

 

Jeg må si jeg aldri har fått skriftlig advarsler i jobben min. Jeg er heller ikke organisert, burde jeg vært det? Er det for sent å organisere seg nå type?

 

Kan jeg i det hele tatt sies opp? Hva kan grunnlaget være?

 

Nå skal jeg prøve å finne meg en annen jobb så fort jeg har elektriker-fagbrev om jeg ikke er ønsket med videre i bedriften jeg jobber i. Og skal si det på møtet i neste uke. Får ikke noe glede av å være en pain in the ass for andre heller, men må også tenke på mine personlige økonomiske og jobbmessige interesser opp i det hele.

Endret av damidia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er aldri rett ut for sent å organisere seg, men fagforeninger er naturligvis skeptiske til medlemmer som først melder seg inn når de har fått problemer. Juristforbundet har f.eks. i sine Retningslinjer for juridisk bistand pkt. 1 (jf. vedtektene § 2-3 bokstav c og d) regler om at man må ha vært medlem i minst én måned for å kvalifisere, og tvisten må ha oppstått mens man var medlem. Det er medlemmene som betaler for fagforeningen, og generelt sett liker ikke medlemmer å betale for bistand som går til personer som melder seg inn når de er i trøbbel. 

Generelt sett begynner en oppsigelsesprosess med et såkalt drøftelsesmøte etter arbeidsmiljøloven § 15-1, gjerne kalt et "15-1-møte" eller bare et drøftingsmøte. Her skal arbeidsgiver redegjøre for hvorfor de vurderer å si deg opp. Det kan være forhold ved virksomheten ("vi tjener ikke nok og noen må gå") eller forhold ved deg ("du gjør en for dårlig jobb"). 

Hvis du tjener særdeles lite (<245k pr år) vil du kunne ha krav på fri rettshjelp etter rettshjelpsloven § 11. 

Oppsigelsesfristen er én kalendermåned regnet fra første i neste måned. En oppsigelse gitt i oktober vil altså utløpe 30. november. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (23 minutter siden):

Meld deg inn i EL og IT eller ha med noen på møtet. 

Du har oppsigelsestid. 

Hvor i landet bor du?

 

IKKE si opp selv.

Blir ikke å si hvor i landet det er, blir for klart hvilken bedrift det er. Ikke det at de som jobber i bedriften nok vil vite hvilken bedrift det er og hvem jeg er.

Lenke til kommentar
krikkert skrev (18 minutter siden):

Det er aldri rett ut for sent å organisere seg, men fagforeninger er naturligvis skeptiske til medlemmer som først melder seg inn når de har fått problemer. Juristforbundet har f.eks. i sine Retningslinjer for juridisk bistand pkt. 1 (jf. vedtektene § 2-3 bokstav c og d) regler om at man må ha vært medlem i minst én måned for å kvalifisere, og tvisten må ha oppstått mens man var medlem. Det er medlemmene som betaler for fagforeningen, og generelt sett liker ikke medlemmer å betale for bistand som går til personer som melder seg inn når de er i trøbbel. 

Generelt sett begynner en oppsigelsesprosess med et såkalt drøftelsesmøte etter arbeidsmiljøloven § 15-1, gjerne kalt et "15-1-møte" eller bare et drøftingsmøte. Her skal arbeidsgiver redegjøre for hvorfor de vurderer å si deg opp. Det kan være forhold ved virksomheten ("vi tjener ikke nok og noen må gå") eller forhold ved deg ("du gjør en for dårlig jobb"). 

Hvis du tjener særdeles lite (<245k pr år) vil du kunne ha krav på fri rettshjelp etter rettshjelpsloven § 11. 

Oppsigelsesfristen er én kalendermåned regnet fra første i neste måned. En oppsigelse gitt i oktober vil altså utløpe 30. november. 

Takk for utfyllende svar. Skal oppdatere etter møte. Regner egentlig med at jeg ikke blir prøvd sagt opp skal jeg være ærlig.

 

Skal ikke si opp selv, det er jeg helt klar over selv, pga det vil fcke til økonomien min helt.

Endret av damidia
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kuhn Singhto said:

det hadde nok vært en styrke å være organisert, vil tro at det ikke er for sent å gjøre noe med det

 

De fleste fagforeninger vil ikke involvere seg i konflikter som oppsto før du meldte deg inn for å unngå problemet med disse som bare melder seg inn når de har blitt involvert i en konflikt. 

Det kan derimot være lurt å melde seg inn på neste arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (1 minutt siden):

De fleste fagforeninger vil ikke involvere seg i konflikter som oppsto før du meldte deg inn for å unngå problemet med disse som bare melder seg inn når de har blitt involvert i en konflikt. 

Det kan derimot være lurt å melde seg inn på neste arbeidsplass.

Jeg velger å ikke melde meg inn da egentlig. Men på neste arbeidsplass. Blir feil for min del også å melde meg inn sånn sett. Nå vurderte jeg å melde meg inn i Krifa da, pga de kun er for juridisk hjelp og partinøytral, og billig. Men vet ikke om jeg hadde fått med meg noen representant da, vet ikke om de holder til i hele Norge eller hvordan det er.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sjeldent at bedrifter presser ansatte til å si opp selv. Er mange flere prosesser som må kjøres hvis man skal si opp folk. 

Fikk høre at det var bedre å si opp selv enn å bli oppsagt, var bedre på papiret for fremtiden. Også var det bedre å si opp selv enn å bli oppsagt gjennom rettsak. Men fikk litt forståelse for at jeg kom til å miste dagpenger om jeg sa opp. Fikk også høre noe om at dagpengene kom til å ende til slutt, så bedre å si opp og finne seg ny jobb (ikke at jeg så logikken i akkurat det da).

Endret av damidia
Lenke til kommentar
damidia skrev (7 minutter siden):

Fikk høre at det var bedre å si opp selv enn å bli oppsagt, var bedre på papiret for fremtiden. Også var det bedre å si opp selv enn å bli oppsagt gjennom rettsak.

Mine to cent er at de kvitter seg med hjelpearbeidere på grunn av færre ordrer på grunn av Covid-19 og det er en plausibel forklaring hvis det blir noe spørsmål ved senere intervju. 

Lenke til kommentar
damidia skrev (10 minutter siden):

Fikk høre at det var bedre å si opp selv enn å bli oppsagt, var bedre på papiret for fremtiden. Også var det bedre å si opp selv enn å bli oppsagt gjennom rettsak.

Ikke hvis oppsigelsesgrunnen er nedbemanning.

Hva sikter de til med oppsigelse gjennom rettssak? Det er ikke slik at arbeidsgiver i utgangspunktet går til rettssak for å si deg opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
damidia skrev (15 minutter siden):

Fikk høre at det var bedre å si opp selv enn å bli oppsagt, var bedre på papiret for fremtiden. Også var det bedre å si opp selv enn å bli oppsagt gjennom rettsak. Men fikk litt forståelse for at jeg kom til å miste dagpenger om jeg sa opp. Fikk også høre noe om at dagpengene kom til å ende til slutt, så bedre å si opp og finne seg ny jobb (ikke at jeg så logikken i akkurat det da).

Nei, det er bare tull.
Hvis valget er å si opp eller bli oppsagt, så må du ikke under noen omstendigheter si opp selv.
At det er negativt å bli sagt opp grunnet en alvorlig hendelse som er en oppsigelse grunn, er noe helt annet, men å bli oppsagt i seg selv er ikke noe som får noe konsekvens for "papiret".
I dette tilfellet er det tydeligvis snakk om nedbemanning.

Endret av Uderzo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 minutt siden):

Ikke hvis oppsigelsesgrunnen er nedbemanning.

Hva sikter de til med oppsigelse gjennom rettssak? Det er ikke slik at arbeidsgiver i utgangspunktet går til rettssak for å si deg opp.

Det er ikke nedbemanning på gang. De blir definitivt å ansette flere elektrikere utover høsten/vinteren er jeg ganske sikker på. Vært dødt i sommer da, men er flere prosjekter som tar seg opp nå.

 

Det var en enkelt person som sa det med rettsak, tror han sa det for å presse meg til å si opp. Tror aldri det blir noen rettsak skal jeg være ærlig.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 minutter siden):

Nei, det er bare tull.
Hvis valget er å si opp eller bli oppsagt, så må du ikke under noen omstendigheter si opp selv.
At det er negativt å bli sagt opp grunnet en alvorlige hendelse er noe helt annet, men å bli oppsagt i seg selv er ikke noe som får noe konsekvens for "papiret".
I dette tilfellet er det tydeligvis snakk om nedbemanning.

Skal ikke si opp selv (med mindre jeg har skrevet under kontrakt på ny jobb da).

Jeg er usikker på om det nedbemannes på elektriker siden, tror ikke det, da de begynner å få større arbeidsmengder nå utover høst og vinter på prosjekt siden. Det har vært lite å gjøre på prosjekt avdelingen, men skal ta seg oppover nå. Hvor lang tid kan det gå mellom nedbemanning og oppbemanning?

Lenke til kommentar

Hvis du får eventuelle spørsmål om forrige jobb (din nåværende) og hvorfor du sluttet, er det bare til å si slik det er. Det er vanskelige tider for alle og du er ikke alene om å bli oppsagt pga nedbemanning og/eller omstrukturering.

De aller aller fleste bedrifter vil kun si "Ok, greit" til det svaret.

Aldri si opp selv i en slik situasjon, da man sier fra seg fremtidige muligheter. Du skriver også at sjefen ikke har noe kjennskap til situasjonen, så hvorfor si opp selv når det ikke engang er avklart med leder?

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Det å bli sparket er berre det. Det er ikkje ein kriminell dom. Så det er ingen forandring i optikken der vel? Du skriv berre på CV at du jobba fra startpunkt til sluttpunkt. Ingen veit om det er pga sparken eller anna med mindre du har ein referanse som velje å sei noko veldig tvilsomt.

Ja, får se hvor det ender. Jeg har som sagt ingen interesse av å fortsette i bedriften om jeg ikke er ønsket der, men vil først sikre meg ny jobb. Så blir jo å si det til dem. Så får man se om de vil ha meg jobbende i noen uker uten å prøve å si meg opp. Regner med å få jobb som elektriker når jeg har fagbrevet i boks, da jeg er super fleksibel og gjerne jobber et par andre plasser i landet også (er åpen på å flytte fra byen jeg bor i, pga jeg trenger noe nytt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...