Gå til innhold

Ønsker tips om stille kabinett for ATX-E arbeidsstasjon


Anbefalte innlegg

Jeg har et Corsair 540 cube kabinett, nydelig å bygge i - god plass og alt, veldig fint å få inn fire SSD bak hovedkortet, samt skjule harddiskene. Men kabinettet er dessverre helt transparent hva lyd angår. Og det støyer veldig syns jeg. Lyd går helst på høyttalere - deilig å slippe headset når man ikke må bruke dem.

Jeg har per nå 4 stk HDD og 4 stk SSD. Ingen planer om å ekspandere med flere HDD, da blir det heller å erstatte med større kapasitet.

Jeg har sett på fire kabinett så langt, alle har positive og negative sider slik jeg ser det. Jeg er åpen for forslag til andre.

Fractal Design Define 7 XL
+ Veldig god plass. Mulig å skjule 4 HDD og 2 SSD.
- Vanskelig å finne særlig med info og erfaringer rundt dette kabinettet i forhold til støy.
- Må bruke 3.5" brønn for å installere de resterende SSDene.

Phanteks P600S
+ Fått mye god tilbakemeliding på støydemping.
- Ikke veldig fan av designet.
- Kun 3 dedikerte SSD plasser. Må bruke en 3.5" brønn for å montere siste SSD.

Phanteks Evolve X
+ MASSE SSD-monteringsmuligheter. SSD og opp til 4 HDD kan monteres skjult.
- Stor ulempe at det ikke er støydempet, og usikker på hvor mye støy man vil høre med dette kabinettet.

Be Quiet! 801 Silent Base
+ Ser veldig spennende ut hva støydemping angår
- Må bruke 3.5" brønnene for å installere SSD, som vil blokkere luft, samt se uryddig ut. Også usikker på om jeg vil få plass til RTX 30xx-serie når alle disse brønenne må brukes.

 

Andre argumenter for og i mot? Eller forslag til andre kabinett?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg endte opp med Be Quiet 801 Silent.

Kort fortalt, skuffet.

Måtte bruke to lenker med strømkabler for å gi strøm til tre SSD på baksiden av hovedkortplaten. SSDene er så spredt (to oppe og èn nede) at det var eneste løsning. Måtte også bruke to til for å koble resterende harddisker på grunn av avstand fra to disker nede ved PSU til de to lengre opp i sine HDD bays, som måtte spres unødvendig mye på grunn av det nevnte under om strøm og SATA-kabler.

At kabinettet støtter ATX-E er forsåvidt riktig - man kan montere det - men det vil gå på bekostning av at hovedkortet dekker for kabelgatene i skilleveggen. Aldri sett maken! Dermed måtte jeg finne en alternativ rute for både strøm og 8 SATA fra SSD og HDD, samt USB, strøm til hovedkort og viftestyring som er innebygd i kabinettet.

Løsningen ble å bruke tre HDD bays som sto åpne. Dette ser både rotete ut, og er ekstremt upraktisk. HDD bays dekker for SATA og USB3 koblingene på hovedkortet! Da endte jeg med å ha kun to bays jeg kunne bruke til HDD. 

På toppen av det hele oppleves ikke kabinettet som noe stillere enn Corsair 540 som jeg byttet ut. Støyen oppleves som den samme.

Hadde det ikke vært så innmari herk å knote med å ta ting ut igjen (det var eksepsjonelt knot å få ting inn i første omgang..), hadde jeg returnert. Nå er maskinen bygd, jeg lar det være - og er en erfaring rikere. Corsair 540-kabinettet beholdes og vil bli brukt til en ny maskin i fremtiden.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...