Gå til innhold

Selvkjørende biler: – Med litt flaks kan de være her om bare fem år


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (4 minutter siden):

Mannen (Trond Hovland) må jo være gal når han hevder: " At Toyota og andre store bilmerker ikke har lansert sin første rene elbil ennå, tror han skyldes at de sitter på kolossale lagre av usolgte bensin- og dieselbiler". Ingenting tyder på at dette har noe med virkeligheten å gjøre. At Toyota er vanskelig å forstå, er nok riktig, men deres motstand mot elbiler (de er for elhybrider) kan delvis forklares i Toyotas satsing på hydrogenbiler (hydrogenøkonomi/samfunn).

Overproduksjonen ligger årlig på cirka 40 millioner biler, hevder Trond Hovland".

At Toyota (i dag og også ellers) "sitter på kolossale lagre av usolgte bensin- og dieselbiler" er en kolossal løgn. Av en årsproduksjon på ca 80 millioner biler, klarer man bare å selge ca halvparten! Dette er kolossal løgn nummer to. Trond Hovland framstår som en fantast som det er lite grunn til lytte til!

 

Ja, det reagerte jeg også på. Uttalelsen fra Hovland er jo helt vanvittig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Artikkelen åpner med: "– I det lange løp vil autonomi bety færre biler på veien, fordi hver bil vil brukes mer". Hovland tar jo grovt feil her! Det blir færre biler totalt og det blir færre biler som står stille. Det blir imidlertid flere biler på veiene (ikke færre) fordi bort i mot halve tiden vil bilene være tomme (på vei for å plukke opp noen). Det kan bli færre biler på veiene om folk begynner å sykle og gå mer, og om bilene når de skal hente meg, kan plukke opp andre på veien (slik som drosjer gjør i Sør-Korea, men som de ikke gjør i Norge).

Jepp. Helt enig. 

Forestill deg at de 50 000 som ferdes rundt omkring til og fra jobb, barnehage, skole etc i Kristiansand hver dag skal dele på  5 000 drosjer. Hvordan skulle vi gjort det?

1. De som skal omtrent samme vei går i samme drosje. 4 stk i hver. Da er vi nede i 12500 turer. Drosjene får kortere vei til neste dersom de bor nær jobbene til de som nettopp gikk av.

2. Fortsatt mangler vi 7500 turer så de som kan reise på jobb 1 time tidligere eller senere vil kunne få rimeligere transport.
Kl 9 er siste passasjer transportert til jobb.

3. Resten av dagen står en del av bilparken  rundt omkring og lader mens andre er på vei rundt for å plukke opp eller slippe av passasjerer. Noen av bilene må vaskes eller repareres.

4. Rundt kl 1430 begynner de første å begi seg hjemover. Kl 16 økes prisene. Den gode nyheten er at siden det bare er 5000 biler, er det ingen køer på veiene: Køene og ventetiden er flyttet til appene.

Lenke til kommentar
Jarl Arntzen skrev (5 minutter siden):

Jepp. Helt enig. 

Forestill deg at de 50 000 som ferdes rundt omkring til og fra jobb, barnehage, skole etc i Kristiansand hver dag skal dele på  5 000 drosjer. Hvordan skulle vi gjort det?

1. De som skal omtrent samme vei går i samme drosje. 4 stk i hver. Da er vi nede i 12500 turer. Drosjene får kortere vei til neste dersom de bor nær jobbene til de som nettopp gikk av.

2. Fortsatt mangler vi 7500 turer så de som kan reise på jobb 1 time tidligere eller senere vil kunne få rimeligere transport.
Kl 9 er siste passasjer transportert til jobb.

3. Resten av dagen står en del av bilparken  rundt omkring og lader mens andre er på vei rundt for å plukke opp eller slippe av passasjerer. Noen av bilene må vaskes eller repareres.

4. Rundt kl 1430 begynner de første å begi seg hjemover. Kl 16 økes prisene. Den gode nyheten er at siden det bare er 5000 biler, er det ingen køer på veiene: Køene og ventetiden er flyttet til appene.

Folk reiser til jobb til forskjellige tider, alt etter hva man jobber med. Hos oss, så har vi normalt 4 starttidspunkt på morgenen, 7:30, 8:00, 8:30 og 9:00. Mange butikker åpner ikke før 10:00, mens i andre yrker eller andre steder starter man på jobb 6:30 eller 7:00, i tillegg til de som jobber mellomvakter, kveldsvakter og nattevakter.

De som skal på jobb, kommer gjerne litt før de skal på jobb, for å være klar når det er tid, samt at man hensyntar trafikken og ikke minst jakten på parkeringsplasser, mens de som går av vakt, gjerne går ut etter at de er avløst, og da fort litt etter når de egentlig slutter.

Det vil sannsynligvis være mere biler på vei til samme tid, men det er mer trafikk i begge retninger, fordi de som leverer de som skal tidlig på jobb, kanskje og tar med seg folk tilbake, eller må tilbake for å hente. 

Men samtidig er det ikke behov for å bruke tid på å lete etter parkeringsplasser, og man kan kjøres rett utenfor inngangen, og ikke til et sted i nærområdet, og må gå siste biten.

Det skal nok litt til at man setter ungene som skal til barnehagen i et autonomt kjøretøy, men et barn i skolepliktig alder er kanskje ikke like kontroversielt, så man må ikke nødvendigvis fram og tilbake, og på kryss og tvers.

Som du sier, midt på dagen når trafikken er roligere, kan man kanskje lade opp etter et flåtestyringsprogram som vet bedre hvor det er ledig kapasitet, og hvor det er lademuligheter, samt at kveld og natt er gode tidspunkter for service og vedlikehold i tillegg til lading.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg er litt bekymret for at autonomien skal koste for mye. Hvis dette er noe som adderer 59600 kr på kjøpet av hver bil så burde vi som nasjon få noe samfunnsmessig igjen for det ut over dårligere eksport/import-balanse. Kanskje vi får det, eller kanskje vi bare får litt økt arbeidsledighet igjen for det. Påslaget for autonomi burde være lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Euro NCAP har allerede planer om å droppe en stjerne på alle som ikke har bil-til-bil (V2V) kommunikasjon som den nye Golf og ID.3 har. En slik førerstøtte (Eng: ADAS) er nemlig en del av automasjon som etterhvert leder mot selvkjøring. Flere funksjoner på automasjon nivå 2 som lane keeping, adaptive cruise, auto brake osv er allerede tatt inn i NCAP. 

Fra et sikkerhetsperspektiv er det helt galt å hoppe til full automasjon (nivå 4/5) uten å gå veien via alle delfunksjonene, og få alle disse til å fungere skikkelig først. Man legger så inn mer og mer intelligens. Poenget med V2V kommunikasjon er uansett samhandlig mellom bilene. Europeiske standarder beskriver rundt 50 situasjoner (use cases) hvor sikkerheten og effektiviteten forbedres, samtidig som miljøbelastning reduseres. En gradvis økning av autmatisering sammen med et sikkert kommunikasjonssystem mellom biler/vegkant/sentral/smarttelefoner er den ekte veien til selvkjøring. All skrivingen om "autonomi" er rett og slett en språklig avsporing av hva det hele dreier seg om, og det kan være veldig farlig, både for fremdrift og for trafikksikkerhet, men garantert vil "autonomi" uten kommunikasjon føre til svært mye dårligere trafikkflyt og transporteffektivitet.

(Ja, full "autonomi" hvor kjøretøyet handler helt på egen hånd uten ekstern innflytelse vil nok være et fallback/failsafe siden kommunikasjon kan og vil feile, men fra et overordnet trafiksstyringsperspektiv på sikkerhet vs. miljø vs. effektivitet, så MÅ alle disse kjøretøyene samhandle. "Autonomi" er altså en løsning på en feilsituasjon, ikke et mål!) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Da var det bekreftet, tesla tracker øyne og "tilstand" til sjåføren med kamera de har inne. Dette har jo korets ekspertise sagt ikke går ann. Rart hvordan ting løser seg..

Hvor? Det passer dårlig med videoer av folk som klatrer ut av sjåførsetet mens AP er på, om Tesla har hatt monitorering av ansikt, og øyne samt tilstanden til en person som ikke er der. 

Om de endelig bruker kamera ved speilet, så er det jo på tide? Folk har mast om dette i årevis. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Pandion skrev (3 timer siden):

Euro NCAP har allerede planer om å droppe en stjerne på alle som ikke har bil-til-bil (V2V) kommunikasjon som den nye Golf og ID.3 har. En slik førerstøtte (Eng: ADAS) er nemlig en del av automasjon som etterhvert leder mot selvkjøring. Flere funksjoner på automasjon nivå 2 som lane keeping, adaptive cruise, auto brake osv er allerede tatt inn i NCAP. 

Folk som tenker at en Tesla går opp i pris pga OTA glemmer at vi har et annet segment å kikke på. Mobiltelefoner. Når gikk en Apple telefon opp i pris pga oppdateringer? Og når NCAP gjør funksjoner påtvunget for 5 stjerner ved sine tester, så vil disse funksjonene bli gratis og taes ut av FSD. 

Det å forsvare FSD til 75,000 kr er håpløst. Man betaler 75,000kr for å være betatester der Tesla er avhengig av ulykker for å lære. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (28 minutter siden):

Hvor? Det passer dårlig med videoer av folk som klatrer ut av sjåførsetet mens AP er på, om Tesla har hatt monitorering av ansikt, og øyne samt tilstanden til en person som ikke er der. 

Om de endelig bruker kamera ved speilet, så er det jo på tide? Folk har mast om dette i årevis. 

Funnet flag i firmware. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Ja, vi har jo vist at kameraet har kunnet slåes på når som helst, det følger jo litt kritikken og spørsmålet rundt hvorfor de har valgt å la være så lenge. Nå blir det altså påtvunget. 

Ja, de hadde det sikkert ikke i planene. Det er bare koret som kan takkes for dette😂 samme koret som på død å liv skulle bevise at det var umulig med Tesla sin sensor suite. Nok ett nederlag. 

 

Men fra spøk til revolver, da er det ikke noe problem for Tesla å fortsette FSD eventyret i EU. De har alt under kontroll, lenge før behovet stiller seg. Samt de er lengst fremme på assistentene(ref encap sine tester). Happy days for oss med FSD:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Ja, de hadde det sikkert ikke i planene. Det er bare koret som kan takkes for dette😂 samme koret som på død å liv skulle bevise at det var umulig med Tesla sin sensor suite. Nok ett nederlag. 

Om det er en vanlig CMOS sensor så blir ikke løsningen optimal nei, men det er uendelig bedre å bruke den enn å la være. 

Det er jo ikke et nederlag om de endelig skal bruke den? Det er jo det omvendte. 

Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Men fra spøk til revolver, da er det ikke noe problem for Tesla å fortsette FSD eventyret i EU. De har alt under kontroll, lenge før behovet stiller seg. Samt de er lengst fremme på assistentene(ref encap sine tester). Happy days for oss med FSD:)

De må gi tilgangen til sensor data også. Enda en seier for oss som har kritisert hvor vanskelig den prosessen er. 

Verdien til FSD vil gå ned, ikke opp slik du er blitt lurt til å tru. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Om det er en vanlig CMOS sensor så blir ikke løsningen optimal nei, men det er uendelig bedre å bruke den enn å la være. 

Det er jo ikke et nederlag om de endelig skal bruke den? Det er jo det omvendte. 

De må gi tilgangen til sensor data også. Enda en seier for oss som har kritisert hvor vanskelig den prosessen er. 

Verdien til FSD vil gå ned, ikke opp slik du er blitt lurt til å tru. 

Nå er det ikke optimalt, tidligere var det umulig.. 

Tilgangen til data fikses jo lett, det er bare å logge etter hvordan reglene blir. Ingen vits å lage noe for en standard som ikke er satt, det kan gi dobbelt arbeid..

 

Når har jeg nevnt noe om prisen til fsd og om den skal stige? Det er iallefall lenge siden, og det har den gjort frem til nå. Tesla er åpne om at de vill gi tilgang basert på tidsintervall. Det senker inngangspris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Tilgangen til data fikses jo lett, det er bare å logge etter hvordan reglene blir. Ingen vits å lage noe for en standard som ikke er satt, det kan gi dobbelt arbeid.

30 minutter med rådata krever at bilene får installert mer lagringsplass. Kritikken her handler om opex kostnader inn til en service situasjon som allerede er begredelig. 

 

Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Når har jeg nevnt noe om prisen til fsd og om den skal stige? Det er iallefall lenge siden, og det har den gjort frem til nå. Tesla er åpne om at de vill gi tilgang basert på tidsintervall. Det senker inngangspris.

Den har gjort det for å lure inn folk som trur dette vil foregå for evig tid. Det vil det selvfølgelig ikke gjøre. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Du blander argumenter om hverandre. For face tracking så er det ikke optimalt, for nivå 5 autonomi så er det umulig. Ref. HW4 og DOJO samt "local maximum". 😉

 

Nei det gjør jeg ikke, det er bare ett google søk unna der du sier det ikke fungerer. Jeg klarer fsktisk huske ting, i motsetning til visse andre.. 

 

Jeg gidder ikke engang, det blir for dumt at du benekter alle dine påstander hver gang de blir motbevist. Selv om en legger ved kilder til dine påstander. Helt utrolig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...