Gå til innhold

Forberedte seg på nødlanding til sjøs: S-92-helikopter på vei til Sola mistet oljetrykket i hovedgirboksen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor bygges ikke helikopterne med hybrid motorsystem? Motorene driver en generator som skaffer strøm til ett passelig stort lithium-batteri hvor batteriet igjen gir strøm til elmotoren som driver hovedrotoren og halerotoren rundt. Altså ingen hovedgearboks det kan bli feil på og ingen mekaniske overføringer,foruten en enkel aksling mellom motorene og generatoren. Kanskje batteri kan kuttes og motorene driver generatoren som igjen gir strøm til elmotoren som driver rotoren rundt. 

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

"Hvorfor bygges ikke helikopterne med hybrid motorsystem? Motorene driver en generator som skaffer strøm til ett passelig stort lithium-batteri hvor batteriet igjen gir strøm til elmotoren som driver hovedrotoren og halerotoren rundt. Altså ingen hovedgearboks det kan bli feil på og ingen mekaniske overføringer,foruten en enkel aksling mellom motorene og generatoren. Kanskje batteri kan kuttes og motorene driver generatoren som igjen gir strøm til elmotoren som driver rotoren rundt."

Jeg kan anta at dette pga vekt. Et par generator/elmotor veier mye mer enn en girkasse. Og vekt er alfa og omega i luftfart.

Endret av dguzs
Lenke til kommentar
dguzs skrev (12 minutter siden):

"Hvorfor bygges ikke helikopterne med hybrid motorsystem? Motorene driver en generator som skaffer strøm til ett passelig stort lithium-batteri hvor batteriet igjen gir strøm til elmotoren som driver hovedrotoren og halerotoren rundt. Altså ingen hovedgearboks det kan bli feil på og ingen mekaniske overføringer,foruten en enkel aksling mellom motorene og generatoren. Kanskje batteri kan kuttes og motorene driver generatoren som igjen gir strøm til elmotoren som driver rotoren rundt."

Jeg kan anta at dette pga vekt. Et par generator/elmotor veier mye mer enn en girkasse. Og vekt er alfa og omega i luftfart.

Ja vekt betyr endel. Men hovedgearboksen må jo veie minst like mye som en elmotor. Hvor mye en generator som produserer nok strøm veier i vekt,er vel kanskje den største utfordringen. 

Lenke til kommentar

En S-92 har to motorer på 1880 kW hver. Og det er to stykker forde det er krav om redundans på helikopter for komersiell drift.

Hovedgirkassen på et helikopter er også bygget så lett som mulig, da den også utgjør det tyngste komponenten i helikopteret. Desverre gjør det at den også blir den svakeste komponenten relativt sett.

Turbiner har en mye mykere overføring av kraft enn for eksempel en stempelmotor. En gearboks for turbin kan derfor bygges ganske mye slankere for et gitt dreiemoment, en det for eksempel en lastebil girkasse må være.

Hvis vi tar den siste tidens utvikling av elektriske flymotorer betraktning, og legger de vektene de har klart å bygge elmotorene ned til inn i likningen så tror jeg fremdeles vi snakker om en ganske betydelig vekt bare i form av generatorer/elmotor. På toppen av det får vi en mengde "ukjente" variabler som krever tusenvis av timer med testing før det eventuelt kan godkjennes for kommersiell drift.

Men både fly og helikopter bransjen jober med mulighetene. Det er bygget flere prototyper i nyere tid hvor halerotoren er byttet ut med elektriske vifter. Det i seg selv innebærer en forenkling av hovedgirkassen forde man ikke lengre får behov for å bygge inn kraftuttaket til halerotoren. Små skritt i riktig rettning.

Lenke til kommentar

Det er jo skummelt at det i et helikopter er null redundans i en av de mest upålitelige hovedkomponentene, som jo er girboksen. Jeg er også skeptisk til at for eksempel Super Puma som har en meget upålitelig girboks, fremdeles får lov til å fly i det hele tatt. Dette gjelder spesielt når det er snakk om en meget gammel konstruksjon som er videreført nesten uforandret til bruk med nesten dobbelt så mange hestekrefter som den ble belastet med til å begynne med.

Alt i alt er helikoptre konseptmessig temmelig risikable farkoster, siden det er så lite redundans i det hele tatt. Dersom halerotor knekker, nesten sikkert havari. Dersom hovedrotor eller girboks bryter sammen, garantert havari.

Lenke til kommentar

Om gearboksen har problemer MÅ man ikke da forsterke den, selv om den blir noen kilo tyngre,

FØR flere faller ned......?

Å vente på flere havarier kan vel lkke være et seriøst alternativ....?

Syns det tar tid før "noe" skjer.

Å klatre ut å etterfylle olje i lufta er neppe særlig populært...

Eller så er det noe her jeg ikke har fått med meg...

Lenke til kommentar

Det er sikkert mulig å bruke hydrogen som en hydrogencelle kan produsere strøm av. Slik kan en elmotor som får strøm fra hydrogencellen plassert i den indre kjernen av gearboksen, virke som en mildhybrid og avlaste turbinmotorer og gearkasse. Og gi ekstra boost ved take off og under belastende manøvrer. Og mindre fare for havari på gearboks pga mindre belastning på alle tannhjul/overføringer. 

Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (10 timer siden):

Ja vekt betyr endel. Men hovedgearboksen må jo veie minst like mye som en elmotor. Hvor mye en generator som produserer nok strøm veier i vekt,er vel kanskje den største utfordringen. 

Du innfører ikke bare en ekstrem vektøkning, men også en kjede av komponenter som må virke. Det er enorm effekt som kreves for å drive et helikopter, et batteri som skal gi noe varighet hadde blitt stort. Blir fort billigere å lage flyplass ute ved plattformene.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (9 minutter siden):

Du innfører ikke bare en ekstrem vektøkning, men også en kjede av komponenter som må virke. Det er enorm effekt som kreves for å drive et helikopter, et batteri som skal gi noe varighet hadde blitt stort. Blir fort billigere å lage flyplass ute ved plattformene.

Ja si ikke det. Det er jo akkurat det Airbus skal utvikle på sine fremtidige fly. Hydrogen med en elmotor i kjernen av motoren som gir meir og miljøvennlig boost under take off. Ett helikopter veier ingenting i forhold til ett fullastet fly med 250 passasjerer. 

Lenke til kommentar

Hva betyr "en simpel sikring" på norsk?! Ref "Høsten 2013 fikk flygerne på et norsk S-92A varsel om teknisk feil på hovedgirboksen. Ifølge rapporten skyldtes dette en liten feil som førte til at en simpel sikring koblet ut og som igjen førte til flere falske varsler."

Det viste seg jo denne gangen at pilotenes handlinger gjorde at maskinen kunne landes, og at årsakene kan etterforskes, og som nok vil medføre forbedringer. På et helikopter vil det alltid være noen ytterst få komponenter som MGB og rotorkomponenter, som bærer all belastning. Fordelen er jo at helikoptermiljøet rundt Nordsjøen har en enorm erfaring- og kunnskapsbrønn å støtte seg på, og ikke minst sette i verk gode tiltak gjennom.

Lenke til kommentar

Det skrives mye her om elektrisk drift av hovedrotor og at man med å "gå elektrisk" vil kunne ta bort hovedgirboksen. Fullt så enkelt er det ikke, da hovedgirboksen ikke bare overfører energi fra turbiner til rotor, man styrer faktisk hele maskinen med den boksen! Elektrisk drift kommer, men jeg er overbevist om at man da ikke vil se "ordinære helikoptre", men at nye konsepter med eks. fire rotorer (ala drone) og da sansynligvis med kontraroterende propeller (2 x 4 og da 8 el-motorer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...