Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner


Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

722 stemmer

  1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

    • Ja
      55
    • Nei
      585
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      56
    • Vet ikke
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, Betroz said:

Fordi hun ikke følger det narrativet du og mange gjør?

Snart vil folk få valget mellom Tyranni og Frihet. Så enkelt er det.

Skulle inte kalla det narrativ men vetenskap och kunskap. Enligt henne är det ju bara att ta vitaminer för att undvika att bli sjuk.

Men jag har ju förstått att vetenskap och kunskap inte spelar någon roll i din värld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (5 timer siden):

Men det finnes andre folk som leser tråden her, som kan finne min informasjon interessant. Bare at dere må jo for enhver pris ikke la meg "spre misinformasjon" ikkesant.... Slik dere tolker det.


Jeg finner mye av det interessant, å det deles jo en del teorier rundt om på nett, så hvorfor ikke her også.

Personlig er jeg generelt skeptisk til det meste, også vitenskap, vaksiner og slikt, men håper at jeg klarer å forstå hva som er mest reelt, og hva som virker som bare vås.

At mange har en agenda, er helt sikkert, pandemien er sikkert en velsignelse for mange kyniske personer rundt om i verden.
Samtidig er det nok også mange, enten de er rike eller ikke, som virkelig kun ønsker å hjelpe.

De velstående i vår verden er som oftest smarte mennesker, som forstår at de ikke får med seg pengene i graven uansett, så hvorfor ikke gjøre noe godt med de mens de lever.

Vaksiner er også helt klart skadelige ... for noen svært få.
Dersom man leter, så kan man nesten alltid finne noen som har vært uheldige etter å ha fått vaksine, uansett hva det er for.
Samtidig redder vaksiner millioner av liv, og er i så stor grad mer positive enn negative, at det for samfunnets del er helt utenkelig å ikke vaksinere så mange som mulig, for så mye som mulig.

På individnivå så bør man kanskje være litt mer skeptisk, men for en sykdom som COVID-19 er det helt åpenbart så liten risiko fra vaksinen, sammenlignet med høy risiko både for å bli smittet av, og bli alvorlig syk av COVID-19, at jeg mener det er helt innlysende at vaksinen er fordelaktig for de aller fleste mennesker, i det minste med det vi vet nå, ingen kan forutspå hva konsekvensen av vaksinering vil være om fem år, ti år eller tretti år, men det er svært lite sannsynlig at vaksine vil ha noen negativ effekt på så lang sikt.

Noen "konspirasjonsteorier" har noe for seg, å viser seg i ettertid å være sanne, men øglemenn fra mars som tar livet av folk med 5G, profetisert av Guds sønn David Icke, er nok ikke en av de teoriene.
Jeg tipper grovt og ukyndig at 99.99% av de merkelige konspirasjonsteoriene som flyter rundt på nettet om dagen, om alt fra COVID-19 til Donald Trump, er bare vås, men det betyr også at 0.01% kanskje holder vann.

Ettersom det kan være vanskelig å vite hva man skal tro, så er som oftest det beste å tro på myndighetene, legene og ekspertene.

Dette er stort sett vanlige mennesker som har valgt en karriere hvor formålet er å hjelpe andre.
De færreste av de er med i en stor kabal, hvor de sitter i hemmelige møterom under bakken og planlegger hvordan de skal implantere befolkningen med mikrobrikker for å kontrollere de.
De fleste av disse er faktisk selv del av "befolkningen".
Politikere, leger og selv milliardærer, er for det aller meste helt vanlige folk, som har ganske vanlige liv.

Vitenskapen har heller ikke alltid rett, faktisk har den nesten alltid feil, da de aller fleste teorier med tiden vil motbevises eller endre seg, men vitenskapen er generelt et mål på hva vi har av kunnskap akkurat nå.
For det meste fungerer det ganske bra, selv om man kanskje ikke burde ta all forskning og alle teorier for god fisk.
Det er også vanlige mennesker som står bak vitenskapen, å disse tar også feil, men for ting som legemidler og vaksiner så er det generelt enkelt å se om det virker eller ikke, da ingenting slår faktiske resultater og data fra virkeligheten.

Jeg tror at det er bra å lese litt av det også de "alternative" skriver, man skal ikke bare stole helt blindt på politikere, leger og statlige organisasjoner, men problemet er at mange ikke har evne til å skille ut vås og løgn, og generelt kan man nok anta at både de som styrer og de som er eksperter på dette, sitter med bedre informasjon enn en eller annen skrulling på Youtube.

At man for eksempel tror på en studie som fremstår plausibel, som sier at middel mot hodelus (Ivermectin) eller vanlige vitaminer fungerer utmerket på COVID-19, er forståelig, de færreste har kompetanse eller mulighet til å motbevise slike uttalelser, selv om det med litt sunn fornuft virker lite trolig at slike medikamenter har noen effekt på virussykdom, og at lusemiddel skulle fungere bedre enn antivirale medikamenter osv. mem man vet jo aldri slikt sikkert før det er motbevist.

At man derimot blindt tror på helt spinnville konspirasjoner som involverer de merkeligste ting, som at HIV ble skapt i lab med aper, sluppet fritt på Haiti, eller at SARS-CoV-2 er en plan fra illuminati om å implantere brikker i folk, som styres med 5G og chemtrails, og at Bill Gates ønsker å bruke alle pengene på å bli kvitt store deler av verdens befolkning, som tross alt er kundegrunnlaget til selskapene hans, dersom man mener han er ond og bare tenker på penger, er dessverre et stort problem.

Når slike teorier spres, så vil det alltid være en del mennesker som tror på slike ting, selv uten et snev av bevis og selv om det høres helt utrolig ut.
For noen mennesker virker det nesten som om det er en slags motsatt korrelasjon, desto mer usannsynlig noe er, desto mer tror de på det, og det er mennesker fra alle demografier, også ellers oppegående folk, som faller for helt latterlige konspirasjoner, som QAnon, hvor folk faktisk tror at Trump kjemper mot en kabal av satanister og pedofile, og at de må støtte Trump i væpnet kamp mot "deep state"-folkene ... mulig de også er øgler?

Det er faktisk litt fascinerende, at man ikke tror på folk som har stor kunnskap om et emne, at man ikke tror på myndigheter og andre, som egentlig har fint lite å tjene på å komme med negative nyheter, og å drive med nedstenginger, og at man ikke tror på reell forskning og vitenskap, når man samtidig tror på ting som er konspirasjonsteorier helt uten faktagrunnlag, som ofte kommer fra folk som med noen enkle søk fremstår som erketullinger av episke dimensjoner.

Hva er det som gjør at man umiddelbart ikke tror på det WHO og andre myndigheter kommer med, at man ikke tror på det myndighetene sier, men at man samtidig tror på det andre folk sier, gjerne folk som skriver bøker og har Youtube-kanaler om alle mulige konspirasjonsteorier, alt fra chemtrails til at Clinton har henrettet en haug med mennesker, folk som mangler totalt kompetanse, og som bare spytter ut alle slags teorier, den ene dummere enn den andre, for å få klikk og donasjoner fra lettlurte "skeptikere".

Det er en slags logisk brist her, hvor alle de som faktisk har greie på ting, ikke er troverdige, mens de som har null kompetanse, men som spytter ut konspirasjonsteorier i øst og vest, plutselig av en eller annen merkelig grunn skulle vite sannheten?

Den samme logiske bristen gjelder når man begynner å tenke litt på hvorfor folk som legger ut konspirasjonsteorier om alt mulig rart på nettet, liksom skulle være de eneste som har tilgang på denne "sannheten".

De ville jo vært de siste menneskene i verden som fikk tilgang til slik informasjon, og dersom de mot formodning skulle fått tilgang til slik informasjon, så ville de vel bare blitt tatt av dage, dersom konspirasjonsteoriene var sanne?

Endret av 0laf
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

Dere klager på at jeg argumenterer dårlig for påstandene mine, eller ikke kommer med gode nok kilder. Men dere er jo ikke villige til å undersøke selv om hva jeg kommer med har noe validitet heller da.

Spørsmålet mitt er om du har sjekket gyldigheten på det du legger ut?

Lenke til kommentar
Just now, nomore said:

Spørsmålet mitt er om du har sjekket gyldigheten på det du legger ut?

Umulig å få til det ned til minstre detalj. Det vil alltid være småting som viser seg å være misinformasjon, eller misforståelse av ting. Som mennesker kan vi ta feil. F.eks jeg kan si at dem planlegger det og det innen 2022, men så viser det seg at det ikke skjer før 2025.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (Akkurat nå):

Umulig å få til det ned til minstre detalj. Det vil alltid være småting som viser seg å være misinformasjon, eller misforståelse av ting. Som mennesker kan vi ta feil. F.eks jeg kan si at dem planlegger det og det innen 2022, men så viser det seg at det ikke skjer før 2025.

Så nei?

Lenke til kommentar

@Betroz det er et par "kontrollspørsmål" som aldri blir besvart. Som hvordan kan så mange mennesker være involvert i en så omfattende konspirasjon, evt. hvordan kan så mange mennesker bli lurt til å tro at viruset eksisterer, evt. hvordan kan så mange lande rapportere om smitteutbrudd? Er alle disse landene, helt ned på kommunenivå, en del av den enorme sammensvergelsen? Hvordan klarer folk som David Icke å få tak i all denne superhemmelige informasjon, og så raskt? Og ikke minst, hvordan kan David Icke med flere få lov å holde på totalt fritt uten reprisaler fra den onde organisasjonen som tilsynelatende klarer å oppnå de mest umulige tingene? Ville de ikke enkelt fjernet disse personene som avslører de store konspirasjonene? Og til slutt, hvordan klarer du å skille oppdiktede og ekte konspirasjoner - eller er utgangspunktet at alle konspirasjonsteorier er sanne?

Jeg har stilt deg disse spørsmålene en rekke ganger tidligere uten å få svar, og mistenker at de blir for vanskelig å svare på, fordi de enkelt avfeier de fleste absurde konspirasjonsteoriene du har presentert. Men hadde satt umåtelig pris på svar på så mange, om ikke alle, spørsmålene. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
15 hours ago, 0laf said:

Det er faktisk litt fascinerende, at man ikke tror på folk som har stor kunnskap om et emne, at man ikke tror på myndigheter og andre, som egentlig har fint lite å tjene på å komme med negative nyheter, og å drive med nedstenginger, og at man ikke tror på reell forskning og vitenskap, når man samtidig tror på ting som er konspirasjonsteorier helt uten faktagrunnlag, som ofte kommer fra folk som med noen enkle søk fremstår som erketullinger av episke dimensjoner.
 

Dette sparte meg for å skrive det åpenbare selv. Takk. :)

Kan ikke gjentas nok i slike tråder, overfor slike miljøer, og jeg skulle så gjerne hatt et svar fra konspirasjonsfolket på hvorfor og hvordan...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, knipsolini said:

Som hvordan kan så mange mennesker være involvert i en så omfattende konspirasjon

Jeg har aldri påstått at titusenvis av folk er bevisst med i en konspirasjon, det er noe dere antar at jeg mener. De aller fleste er bare normale mennesker som gjør jobben sin, og følger det dem lærte på skolen, hører fra media og hva sine kollegaer tror på. De følger normalen. Saken er at den normalen, har blitt manipulert frem over en veldig, veldig lang tid.

Det dem har gjort, over en lang tid, er å ta kontroll over den informasjonen folk har tilgang til. Fra skolesystemet til det vi blir presentert med fra media. Disse institusjonene har for lenge siden blitt både skapt og infiltrert av folk fra hemmelige samfunn i verden, som f.eks Frimurerene som du sikkert har hørt om litt.

Kontrollerer man informasjonen folk har tilgang til, så kan man manipulere folk sin oppfattelse av seg selv og verden, som igjen vil diktere handlingene til folk - som kollektivt blir til det samfunnet vi lever i sammen. Man kan altså i stor grad bestemme hva normalen er. Fordi når man har lært at sånn og sånn er ting, helt fra hva foreldrene dine sier, skolen og så arbeidslivet, så vil da de fleste bare REPITERE det dem har lært og blitt fortalt. Repitisjon er en enkel, men effektiv form for tankekontroll av mennesker, og mye av pandemien blir styrt på denne måten - også fra forskere.

Denne makt eliten jeg snakker om har satt opp en pyramide formet struktur for lenge siden. Vi kan spore disse kreftene helt tilbake til gamle Babylon for ~5000 år siden. De på toppen av pyramiden vet alt om planene de har og tar besluttningene. Så gir de ordrer ned til neste nivå i pyramiden, men de blir bare fortalt hva dem trenger for å kunne utføre en bestemt oppgave. Så gir disse folkene dette ned til neste nivå og prosessen fortsetter. For hvert nivå vet folk bare det dem trenger for å utføre sin del av planen, ikke noe mer. På denne måten kan de på topp styre samfunnet.

Det fungerer litt som et internasjonalt selskap, som f.eks Apple. Apple har sitt hovedkontor i USA der alt bestemmes. Så deler dette hovedkontoret ut informasjon til andre deler av selskapet i andre land slik at når du f.eks går inn i en Apple Store i England, så er det samme oppsettet som i USA og andre steder. De som står bak kassa i Norge, har ikke peiling på hva ledelsen i USA driver med, bare det dem trenger for å utføre sin jobb.

På bunn av pyramiden har vi 99% av menneskeheten, som stort sett er uvitende og tror på det dem hører fra media.

11 hours ago, knipsolini said:

Hvordan klarer folk som David Icke å få tak i all denne superhemmelige informasjon, og så raskt?

Raskt? David Icke har undersøkt disse tingene i 30 år - full tid. Han jobber som en etterforsker/forfatter ville ha gjort. Han har besøkt rundt 60 land og snakket med tusenvis av mennesker. Lest mange bøker og lekkede dokumenter. Snakket med insidere som lekker informasjon til ham osv. Han sitter ikke i et mørkt rom og dikter dette opp. Han setter sammen puslebitene slik at de former et helt bilde.

11 hours ago, knipsolini said:

Og ikke minst, hvordan kan David Icke med flere få lov å holde på totalt fritt uten reprisaler....

Kommer tilbake til det med kontroll over informasjon. Eliten vet at de har kontroll over det mesteparten av menneskeheten tror på. De eier massemedia. Det er først når en person klarer å nå et gitt antall mennesker, at de blir ansett som en trussel. I 2020 ble David Icke banna fra Youtube, Facebook, Twitter og andre sosial media nettopp fordi eliten ikke likte at Icke avslørte Covid planen. Når det kommer til det å drepe et menneske, så er det ikke alltid så lett. Det er et kosmisk spill her, som blir for off topic i denne tråden. Har med karma regler å gjøre bland annet.

12 hours ago, knipsolini said:

Og til slutt, hvordan klarer du å skille oppdiktede og ekte konspirasjoner - eller er utgangspunktet at alle konspirasjonsteorier er sanne?

Internett er full av misinformasjon, så det er ikke lett. Noe som hjelper er lang erfaring og noen gode og troverdige kilder. Kan være lurt å ikke tro 100% på noe her i verden. Selv er jeg skeptisk til mye av det David Icke kommer med, tro det eller ei. Derfor må man alltid kryssjekke det med andre kilder. Alltid.

Jeg håper dette hjelper litt? Jeg orker bare ikke skrive ned ALT jeg vet her...håper du forstår :)

 

Lenke til kommentar
Betroz skrev (33 minutter siden):

Når det kommer til det å drepe et menneske, så er det ikke alltid så lett. Det er et kosmisk spill her, som blir for off topic i denne tråden. Har med karma regler å gjøre bland annet.

Er det ikke å drepe brorparten av menneskeheten du mener de vil da?
Men å drepe/fengsle/kneble en eneste person er problematisk?

Du syntes ikke det er problematisk å på den ene siden jobbe for å ta livet av milliarder, og på den andre siden ikke klare å stoppe en eneste person fra å ytre seg fritt?
Ikke lett..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Betroz takk for at du svarer. :)

Teorien din er altså at et lite knippe mennesker har gjennom historien klart å manipulere sannheten, det vi blir lært på skolen, og som forskere som arbeider med, er basert på en manipulert opplæring/utdanning. Det må være en betydelig mengde mennesker involvert for å få til dette. 99% er uvitende og 1% er delaktige? Nei det er 78 millioner mennesker, alt alt for mange til at de klarer å holde det skjult. Det er heller ikke lite de skal klare å manipulere til perfeksjon for å oppnå de resultatene du snakker om. Og det må nødvendigvis være en betydelig majoritet som ikke er delaktig, intelligente utforskende mennesker som finner feil i det de har lært. 

Når jeg skriver at konspirasjonene blir avslørt raskt, så mener jeg ikke at disse menneskene ikke har jobbet i årevis med å "avsløre" forskjellige konspirasjoner. Jeg mener at konspirasjonsteorier blir delt dager etter noe har skjedd, før de nødvendigvis har hatt tid til å finne bevis og avsløre. Det kan forklares enkelt med at de synes det virker mistenkelig og sprer ubegrunnede teorier. Evt har de superkrefter, og jeg ville vært mer bekymret for hvilke krefter disse menneskene har. 

Skjønner lite av at det skal være noe som helst problem å fjerne Icke med den makten denne supermektige organisasjonen sitter på. Med alt det andre de oppnår bør de klare å gjøre det uten det engang ser mistenksomt ut. Karma? Er de ikke vanvittige onde og tar livet av tusenvis eller millioner av mennesker? 

Vær obs på at du fort blir lurt om du finner bekreftelse i at andre konspirasjonsteoretikere skriver det samme. Er det ikke mulig at disse blir inspirert av hverandre og deler hverandres teorier? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (18 minutter siden):

Når jeg skriver at konspirasjonene blir avslørt raskt, så mener jeg ikke at disse menneskene ikke har jobbet i årevis med å "avsløre" forskjellige konspirasjoner.

De kjenner sitt publikum, "bevisene" kommer senere en gang, kanskje.
Deres publikum er uansett ikke så nøye med beviser..

Lenke til kommentar
0laf skrev (17 timer siden):


Jeg finner mye av det interessant, å det deles jo en del teorier rundt om på nett, så hvorfor ikke her også.

Personlig er jeg generelt skeptisk til det meste, også vitenskap, vaksiner og slikt, men håper at jeg klarer å forstå hva som er mest reelt, og hva som virker som bare vås.

At mange har en agenda, er helt sikkert, pandemien er sikkert en velsignelse for mange kyniske personer rundt om i verden.
Samtidig er det nok også mange, enten de er rike eller ikke, som virkelig kun ønsker å hjelpe.

De velstående i vår verden er som oftest smarte mennesker, som forstår at de ikke får med seg pengene i graven uansett, så hvorfor ikke gjøre noe godt med de mens de lever.

Vaksiner er også helt klart skadelige ... for noen svært få.
Dersom man leter, så kan man nesten alltid finne noen som har vært uheldige etter å ha fått vaksine, uansett hva det er for.
Samtidig redder vaksiner millioner av liv, og er i så stor grad mer positive enn negative, at det for samfunnets del er helt utenkelig å ikke vaksinere så mange som mulig, for så mye som mulig.

På individnivå så bør man kanskje være litt mer skeptisk, men for en sykdom som COVID-19 er det helt åpenbart så liten risiko fra vaksinen, sammenlignet med høy risiko både for å bli smittet av, og bli alvorlig syk av COVID-19, at jeg mener det er helt innlysende at vaksinen er fordelaktig for de aller fleste mennesker, i det minste med det vi vet nå, ingen kan forutspå hva konsekvensen av vaksinering vil være om fem år, ti år eller tretti år, men det er svært lite sannsynlig at vaksine vil ha noen negativ effekt på så lang sikt.

Noen "konspirasjonsteorier" har noe for seg, å viser seg i ettertid å være sanne, men øglemenn fra mars som tar livet av folk med 5G, profetisert av Guds sønn David Icke, er nok ikke en av de teoriene.
Jeg tipper grovt og ukyndig at 99.99% av de merkelige konspirasjonsteoriene som flyter rundt på nettet om dagen, om alt fra COVID-19 til Donald Trump, er bare vås, men det betyr også at 0.01% kanskje holder vann.

Ettersom det kan være vanskelig å vite hva man skal tro, så er som oftest det beste å tro på myndighetene, legene og ekspertene.

Dette er stort sett vanlige mennesker som har valgt en karriere hvor formålet er å hjelpe andre.
De færreste av de er med i en stor kabal, hvor de sitter i hemmelige møterom under bakken og planlegger hvordan de skal implantere befolkningen med mikrobrikker for å kontrollere de.
De fleste av disse er faktisk selv del av "befolkningen".
Politikere, leger og selv milliardærer, er for det aller meste helt vanlige folk, som har ganske vanlige liv.

Vitenskapen har heller ikke alltid rett, faktisk har den nesten alltid feil, da de aller fleste teorier med tiden vil motbevises eller endre seg, men vitenskapen er generelt et mål på hva vi har av kunnskap akkurat nå.
For det meste fungerer det ganske bra, selv om man kanskje ikke burde ta all forskning og alle teorier for god fisk.
Det er også vanlige mennesker som står bak vitenskapen, å disse tar også feil, men for ting som legemidler og vaksiner så er det generelt enkelt å se om det virker eller ikke, da ingenting slår faktiske resultater og data fra virkeligheten.

Jeg tror at det er bra å lese litt av det også de "alternative" skriver, man skal ikke bare stole helt blindt på politikere, leger og statlige organisasjoner, men problemet er at mange ikke har evne til å skille ut vås og løgn, og generelt kan man nok anta at både de som styrer og de som er eksperter på dette, sitter med bedre informasjon enn en eller annen skrulling på Youtube.

At man for eksempel tror på en studie som fremstår plausibel, som sier at middel mot hodelus (Ivermectin) eller vanlige vitaminer fungerer utmerket på COVID-19, er forståelig, de færreste har kompetanse eller mulighet til å motbevise slike uttalelser, selv om det med litt sunn fornuft virker lite trolig at slike medikamenter har noen effekt på virussykdom, og at lusemiddel skulle fungere bedre enn antivirale medikamenter osv. mem man vet jo aldri slikt sikkert før det er motbevist.

At man derimot blindt tror på helt spinnville konspirasjoner som involverer de merkeligste ting, som at HIV ble skapt i lab med aper, sluppet fritt på Haiti, eller at SARS-CoV-2 er en plan fra illuminati om å implantere brikker i folk, som styres med 5G og chemtrails, og at Bill Gates ønsker å bruke alle pengene på å bli kvitt store deler av verdens befolkning, som tross alt er kundegrunnlaget til selskapene hans, dersom man mener han er ond og bare tenker på penger, er dessverre et stort problem.

Når slike teorier spres, så vil det alltid være en del mennesker som tror på slike ting, selv uten et snev av bevis og selv om det høres helt utrolig ut.
For noen mennesker virker det nesten som om det er en slags motsatt korrelasjon, desto mer usannsynlig noe er, desto mer tror de på det, og det er mennesker fra alle demografier, også ellers oppegående folk, som faller for helt latterlige konspirasjoner, som QAnon, hvor folk faktisk tror at Trump kjemper mot en kabal av satanister og pedofile, og at de må støtte Trump i væpnet kamp mot "deep state"-folkene ... mulig de også er øgler?

Det er faktisk litt fascinerende, at man ikke tror på folk som har stor kunnskap om et emne, at man ikke tror på myndigheter og andre, som egentlig har fint lite å tjene på å komme med negative nyheter, og å drive med nedstenginger, og at man ikke tror på reell forskning og vitenskap, når man samtidig tror på ting som er konspirasjonsteorier helt uten faktagrunnlag, som ofte kommer fra folk som med noen enkle søk fremstår som erketullinger av episke dimensjoner.

Hva er det som gjør at man umiddelbart ikke tror på det WHO og andre myndigheter kommer med, at man ikke tror på det myndighetene sier, men at man samtidig tror på det andre folk sier, gjerne folk som skriver bøker og har Youtube-kanaler om alle mulige konspirasjonsteorier, alt fra chemtrails til at Clinton har henrettet en haug med mennesker, folk som mangler totalt kompetanse, og som bare spytter ut alle slags teorier, den ene dummere enn den andre, for å få klikk og donasjoner fra lettlurte "skeptikere".

Det er en slags logisk brist her, hvor alle de som faktisk har greie på ting, ikke er troverdige, mens de som har null kompetanse, men som spytter ut konspirasjonsteorier i øst og vest, plutselig av en eller annen merkelig grunn skulle vite sannheten?

Den samme logiske bristen gjelder når man begynner å tenke litt på hvorfor folk som legger ut konspirasjonsteorier om alt mulig rart på nettet, liksom skulle være de eneste som har tilgang på denne "sannheten".

De ville jo vært de siste menneskene i verden som fikk tilgang til slik informasjon, og dersom de mot formodning skulle fått tilgang til slik informasjon, så ville de vel bare blitt tatt av dage, dersom konspirasjonsteoriene var sanne?

Jeg er ganske enig i det du skriver her. Men begrepet "konspirasjonsteori" har blitt mer og mer utvannet og misbrukes til de grader av de som er, for å si det slik, elitistiske og ønsker full status quo og 100% konsensus av alt. Ta dette med lockdown: i Storbritannia for tiden er det tilnærmet McHartyistiske stemninger i media og hos "eliten" mot den minste lille kritikk av de mest drakoniske lockdown-regler, som portforbud og lignende. Det sauses sammen med konspirasjonsteorier, og har man kritiske invendinger, ikke nødvendigvis imot, men har noen ørsmå kritiske invendinger, er man ikke bare konspirasjonsteoretiker, men også høyreekstremsit og fascist. Så enkelt er det. Det samme er man selvfølgelig også om man er imot EU og rasering av lokalsamfunn med vindturbiner. Det er det bare høyreekstremister, konspirasjonsteoretikere og fascister som er imot - iføgle eliteskribentene. Ektefølt bekymring for eget lokalsamfunn er det viss ikke - ihvertfall ikke for eliteskribenter i hovedstaden. I Norge er det sosiale ytringsrommet heldigvis større, selv om mange mener det ikke er det, men der er jeg uenig. Fordi Norge fortsatt er et ganske egalitært samfunn er ikke lokalsamfunns bekymringer, for eksempel mot vindturibiner og EU like demonisert av hovedstadseliten som det er i Storbritannia.

Men når elitistiske personer i hovedstedene med så godt som null bakkekontakt med lokalsamfunnene hånlig avfeier vanlige folk er det slett ikke rart konspirasjonsteorier blomstrer.

Media har også blitt mer enstrettet - det ligger ingen konspirasjon bak det, men det faktum at vi har en type kapitalisme nå hvor de store monopolgigantene spiser seg inn overalt. En gang i tiden hadde vi et større mangfold av aviser med forskjellige vinklinger som ga oss forskjellige perspekktiv, nå har de fleste mediehus mer eller mindre de samme eierne; eid av de samme aksjenettverkene og det påvirker jpournalisters frihet til å skrive det de vil - aksjonærene skal ha et ord med i det redaksjonelle. Derfor er det mindre kritikk av krigseventyr, våpensalg og farmasøytindustri enn for eksempel for 15-20 år siden, de som sitter på pengesekken liker rett og slett ikke det. Jeg er sikker på at vi hadde hatt en langt mer åpen debatt om pandemibekjempelsen om vi hadde hatt en like uavhengig presse i dag som vi hadde for 20-30 år siden. Men dette etterlater mange i en følelse av avmakt og fortvilelse og "hvorfor er det ingen som lytter og ser det jeg ser". Men vi har jo Internett og med et raskt søk og med dypere og dypere "graving" finner man de mørkeste teorier om både illimunati og frimurere og en ond satanisk hånd som organiserer en sammensvergelser mot menneskeheten.

Vel, det er min forklaring på hvorfor konspirasjonsteorier blomstrer. Grunnen er at noen ikke ser det formålstjenelig å ha offentlige diskusjoner om det en selv profitterer på. Noen vi si at det også er en konspirasjonsteori, men det er det ikke. Det er ren business.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

 

Kommer tilbake til det med kontroll over informasjon. Eliten vet at de har kontroll over det mesteparten av menneskeheten tror på. De eier massemedia. Det er først når en person klarer å nå et gitt antall mennesker, at de blir ansett som en trussel. I 2020 ble David Icke banna fra Youtube, Facebook, Twitter og andre sosial media nettopp fordi eliten ikke likte at Icke avslørte Covid planen. Når det kommer til det å drepe et menneske, så er det ikke alltid så lett. Det er et kosmisk spill her, som blir for off topic i denne tråden. Har med karma regler å gjøre bland annet.

 

Eller - de bannlyste ham fordi de frykter at teoriene han sprer kan trigge noen forvirrede sjeler til å begå voldshandlinger og angrep på både kritisk infrastruktur og enkeltpersoner i samfunnet. Han ble nok ikke utestengt fordi en stor del av befolkningen tror på ham - for det gjør de ikke - men ofte blir det gjort nok skade om bare en tar våset alvorlig. Og det er mange slike lone wolf-terrorister som har begått ugjerninger basert på konspirasjonsteorier de har lest seg opp.

Ikke det at jeg har noen tro på at det vil virke å fjerne Icke fra YouTube-han og fansen hans emigrerer bare over til BitChute samme dag.

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...