Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner


Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

722 stemmer

  1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

    • Ja
      55
    • Nei
      585
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      56
    • Vet ikke
      25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513
1 hour ago, Pallehysa said:

Er du ueinig i at konspirasjonsteoriene, vaksinemotstand, motstandere mot staten, blir padlet av høgrevridde medier? Bla.a Fox News?

 

Så Fox News har begynt med dette fordi dei vil at narrativet skal være at vaksineskeptikerne er ein ekstrempolitisk terrorist? Jøss. Eg lukter ein ny konspirasjon lang vei. Er Fox News hyret av staten, atlså den skjulte djupe staten, for å framstille republikanere, då spesielt konspirasjonsfolket, i eit dårlig lys?

Jeg aner ikke, jeg hører ikke på Fox News, og gidder ikke gå dit for å finne ut hva de babler om. Jeg finner bare at jeg helt plutselig i denne tråden blir beskyldt for å høre på propaganda fra høyresiden, uten at det finnes noen som helst forbindelse mellom meg og høyrevridde medier på dette forumet i det hele tatt. Samtidig dukker det artikler opp i fb-feeden min om at de som ikke vil vaksinere seg er ekstremister. Det er jo ingen tvil om at dette er en strategi for å demonisere oss.

Jeg skjønner også mer av dette QAnon-greine og "Trump skal redde oss" nå. Ikke bare er det en tullehistorie som blir foret til skeptikere for at de skal bli villedet og passiviserte, det er også en strategi for å kunne til slutt sette merkelappen "høyreekstrem" på mennesker som vil bestemme over sin egen kropp.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hapi70 said:

Jeg aner ikke, jeg hører ikke på Fox News, og gidder ikke gå dit for å finne ut hva de babler om. Jeg finner bare at jeg helt plutselig i denne tråden blir beskyldt for å høre på propaganda fra høyresiden, uten at det finnes noen som helst forbindelse mellom meg og høyrevridde medier på dette forumet i det hele tatt. Samtidig dukker det artikler opp i fb-feeden min om at de som ikke vil vaksinere seg er ekstremister. Det er jo ingen tvil om at dette er en strategi for å demonisere oss.

Jeg skjønner også mer av dette QAnon-greine og "Trump skal redde oss" nå. Ikke bare er det en tullehistorie som blir foret til skeptikere for at de skal bli villedet og passiviserte, det er også en strategi for å kunne til slutt sette merkelappen "høyreekstrem" på mennesker som vil bestemme over sin egen kropp.

Hehe, så det er det "slemme (venstrevridde 😱 )media" som har konstruert opp "QAnon" bare for at ytre-høyre skal få drite seg komplett ut? Sjekk holdningene dine og sjekk hvordan de passer inn i det politiske landskapet. Med mindre du holder til i ytterkantene tror jeg kanskje du kan bli overrasket. Du har blitt spurt gjentatte ganger om kildene som du bruker i narrativet som du tydeligvis er hellig overbevist av. Svarte du?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Budeia said:

Aftenbladet har et godt utspill her, "Vi må få kriterier for gjenåpning". 

https://www.aftenbladet.no/meninger/leder/i/ePyl0g/vi-maa-faa-kriterier-for-gjenaapning

De nevner at konspirasjonstenkere kan se ut til å ha rett, når gjenåpningen utsettes. Også bra poeng;  "Vi må heller ikke venne oss til at vi skal leve et liv helt uten risiko."

Om du tror det, så er ikke dette "monolog.no". Prøv å oppfør deg deretter. :)

Lenke til kommentar
9 hours ago, Hapi70 said:

Samtidig dukker det artikler opp i fb-feeden min om at de som ikke vil vaksinere seg er ekstremister. Det er jo ingen tvil om at dette er en strategi for å demonisere oss.

Jeg skjønner også mer av dette QAnon-greine og "Trump skal redde oss" nå. Ikke bare er det en tullehistorie som blir foret til skeptikere for at de skal bli villedet og passiviserte, det er også en strategi for å kunne til slutt sette merkelappen "høyreekstrem" på mennesker som vil bestemme over sin egen kropp.

Spot on! :thumbup:

Ytre høyre vs ytre venstre er to motpoler som er manipulert frem for å splitte folk, noe visse andre her i tråden ikke har forstått enda. Akkurat som de ønsker med vaksinerte vs uvaksinerte skal bli. Same shit. Det er for å villede folk og skape kaos, slik at de som virkelig står bak kan tilby verden sin verson av orden - en ny verdens orden.

Dette betyr ikke at jeg er tilbake i tråden her @dere andre. 

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (På 26.7.2021 den 22.39):

De kildene jeg har brukt, selv om jeg egentlig ikke har trengt dem for å gjøre noe valg i forhold til dette, er Suzanne Humphries, Linda Karlstrøm, Andrew Wakefield, Vaxxed 1 og 2. Og nå senest Judy Mikovits, Dr. Sukharid Bhadki og Geert Vanden Bosshe og Anthony William.

Og Ole Dammegaard for noen dager siden.
Men ingenting av dette har altså noe å si for hva jeg vil putte i kroppen eller ei.

(...)

Så litt mer til konspirasjonsdelen.

I 1996 leste jeg boken Saved By The Light av Dannion Brinkley. Denne boken handler om en nær-døden-opplevelse som han hadde på 70-tallet, der han blir vist en mulig framtid med tvangsmikrochipping. Jeg husker det stod at 3. verdenskrig kom til å stå innen helse. Se hva han skriver:

"Everyone in the world was mandated by law to have one of his computer chips inserted underneath his or her skin. This chip contained all of an individual's personal information. If a government agency wanted to know something, all it had to do was scan your chip with a special device. By doing so, it could discover everything about you, from where you worked & lived to your medical records & even what kind of illnesses you might get in the future."

(...)

Nå har dyrene våre både ID og helseinformasjon på microchip. Man trenger bare scanne den, så får man helseinformasjon om dyret: https://pyramidion.no/

Litt etter 2000 så ble jeg introdusert for David Icke. Det var spesielt interessant fordi narrativet rundt 9/11 ikke ga mening for meg i utgangspunktet.

Så oppsummert:

Kildene dine altså en knapp håndfull diskrediterte fagpersoner som har lagt frem påstander som beviselig er feil, en økonom som er blitt vaksinemotstander, og et "medium".

Videre en bok full av fremtidsspådommer hvor de fleste spådommene er skrevet i retrospekt. Og de som ikke er det, har alle vist seg å være feil så langt. (For øvrig er det ikke noe helseinformasjon lagret i de chippene vi merker dyr med, kun et nummer. ID og journalen ligger lagret et annet sted - nummeret bare linker rett dyr til rett ID og journal.)

Også er det Icke da, som skriver på en pseudoakademisk måte, der han gir inntrykk av å bruke kilder, men notorisk drar påstander ut av løse lufta. Og som altså seriøst hevder at verden styres av en reptilrase.

Det neste spørsmålet blir da, hvordan du vurderer troverdigheten til kildene du bruker? Hva er din metode for kildekritikk?

For øvrig fremstår det som svært tydelig at du har bestemt deg for å tro på noe, ut fra anekdotene dine, og deretter aktivt lett etter kilder som bekrefter denne troen. Det er det som kalles confirmation bias (og en ganske ekstrem utgave av den imo.): https://en.m.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 minutter siden):

Ytre høyre vs ytre venstre er to motpoler som er manipulert frem for å splitte folk, noe visse andre her i tråden ikke har forstått enda. Akkurat som de ønsker med vaksinerte vs uvaksinerte skal bli. Same shit. Det er for å villede folk og skape kaos, slik at de som virkelig står bak kan tilby verden sin verson av orden - en ny verdens orden.

Da gjenstår det bare at du faktisk underbygger at dette "er manipulert frem" av "de ... for å villede og skape kaos, slik at de som virkelig står bak kan tilby verden sin versjon av orden - en ny verdensorden."

Sitat

Dette betyr ikke at jeg er tilbake i tråden her @dere andre. 

Nei, du bare poppet inn for å slenge ut noen påstander, men vil helst slippe å måtte stå til ansvar for dem?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Nei, du bare poppet inn for å slenge ut noen påstander, men vil helst slippe å måtte stå til ansvar for dem?

Jeg vet godt at du liker den rollen som en Hammer, som skal slå ned enhver spiker som dukker opp. Da vil du stortrives i det samfunnet som nå er under utvikling (The Great Reset), for der vil det ikke bli tillatt noen ut-av-plass spikere i det hele tatt. Alt skal ha den overflaten som staten og senere verdensregjeringen bestemmer. Der "fakta" blir bestemt av en håndfull av folk, og alternative synspunkter ikke er tillat å bli ytret. 

Lenke til kommentar
Betroz skrev (51 minutter siden):

Da vil du stortrives i det samfunnet som nå er under utvikling (The Great Reset), for der vil det ikke bli tillatt noen ut-av-plass spikere i det hele tatt. Alt skal ha den overflaten som staten og senere verdensregjeringen bestemmer. Der "fakta" blir bestemt av en håndfull av folk, og alternative synspunkter ikke er tillat å bli ytret. 

Dette er - fortsatt - bare en rekke ubegrunnede påstander.

Sitat

Jeg vet godt at du liker den rollen som en Hammer, som skal slå ned enhver spiker som dukker opp.

Ettersom jeg vet at du har lest mine tidligere poster her hvor jeg har uttrykt mitt verdenssyn, er det du skriver her bare uredelig. Du er fullstendig klar over at jeg forfekter at man skal kritisere myndighetene og andre autoriteter/maktfraksjoner. Men man skal ha et faktuelt grunnlag for ens kritikk, ikke kristisere ut fra noe en har dratt ut av løse luften.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hugo_Hardnuts said:

Ettersom jeg vet at du har lest mine tidligere poster her hvor jeg har uttrykt mitt verdenssyn, er det du skriver her bare uredelig. Du er fullstendig klar over at jeg forfekter at man skal kritisere myndighetene og andre autoriteter/maktfraksjoner. Men man skal ha et faktuelt grunnlag for ens kritikk, ikke kristisere ut fra noe en har dratt ut av løse luften.

Disse ulike maktfraksjonene må tydeligvis like å kopiere fra hverandre siden planene og restriksjonene rulles ut likt verden over, bare i forskjellig tempo. :wee:

Virker som om du ikke følger med hva som skjer der ute....

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Budeia said:

Høie skal ha sagt under pressekonferansen i dag at vaksinerte må belage seg på å bli syke og dø også. Ja? Dette er enda en ting som ikke er overraskende for konspi-teoretikere. Ettersom de har spådd hva som kommer til å skje med de vaksinerte. 

I og med at vaksinene ikke er 100% så sier det seg selv at noen vil bli syke og dø. Trenger ikke være konspirasjonsteoretiker for å tenke seg til det scenariet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (19 minutter siden):

Høie skal ha sagt under pressekonferansen i dag at vaksinerte må belage seg på å bli syke og dø også. Ja? Dette er enda en ting som ikke er overraskende for konspi-teoretikere. Ettersom de har spådd hva som kommer til å skje med de vaksinerte. 

Sitat i fra NRK:

Sitat

– Det er stor forskjell på om du er fullvaksinert eller ikke. Om du har fått begge vaksinedosene kan du tillate deg selv å leve ganske normalt, men i offentlige rom bør du følge de samme rådene og reglene som alle andre. Fullvaksinerte kan også bli smittet, sier Nakstad, og viser til sykehusinnleggelser i England.

https://www.nrk.no/norge/_-utviklingen-i-andre-land-er-det-som-i-storst-grad-kan-pavirke-gjenapningsplanene-1.15588910

Var det dette du siktet til?

Endret av nomore
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
15 hours ago, graavik said:

Hehe, så det er det "slemme (venstrevridde 😱 )media" som har konstruert opp "QAnon" bare for at ytre-høyre skal få drite seg komplett ut? Sjekk holdningene dine og sjekk hvordan de passer inn i det politiske landskapet. Med mindre du holder til i ytterkantene tror jeg kanskje du kan bli overrasket. Du har blitt spurt gjentatte ganger om kildene som du bruker i narrativet som du tydeligvis er hellig overbevist av. Svarte du?

Nei, dette er ikke venstre mot høyre eller høyre mot venstre. Agendaen blir implementert fra over partipolitikken, og disse sidene blir satt opp mot hverandre for å tåkelegge og skape kaos.

Og ja, jeg har svart deg også faktisk, men du gadd ikke lese posten min.

Fordi om du tydeligvis ser alt gjennom politiske briller, så gjør ikke jeg det. Politikk er litt som fotball for meg, jeg skjønner ikke hvorfor alle løper rundt etter den ballen. Mange ganger har jeg avstått fra å stemme, fordi jeg ser at uansett hvem som styrer så føres den samme politikken uansett. Jeg er ganske desillusjonert i forhold til hele greiene, og klarer derfor ikke engasjere meg i det.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (7 timer siden):

Disse ulike maktfraksjonene må tydeligvis like å kopiere fra hverandre siden planene og restriksjonene rulles ut likt verden over, bare i forskjellig tempo. :wee:

Virker som om du ikke følger med hva som skjer der ute....

For det første, kan man diskutere hvor likt det er. For det andre, vil man forvente en viss likhet i måten ulike land takler et globalt problem på - her en pandemi. Din forståelse forutsetter at det ikke eksisterer en pandemi, ev. at den er iscenesatt/påført verden med vilje. Da må du underbygge sistnevnte for at din forståelse skal være plausibel.

 

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Betroz said:

Jeg vet godt at du liker den rollen som en Hammer, som skal slå ned enhver spiker som dukker opp. Da vil du stortrives i det samfunnet som nå er under utvikling (The Great Reset), for der vil det ikke bli tillatt noen ut-av-plass spikere i det hele tatt. Alt skal ha den overflaten som staten og senere verdensregjeringen bestemmer. Der "fakta" blir bestemt av en håndfull av folk, og alternative synspunkter ikke er tillat å bli ytret. 

Fakta er ikke synspunkter. Selvfølgelig, skjønner at du kan mene det når du selv tror du bare kan mene hva som er fakta, men hvordan du kan tro på påstander uten håndfaste beviser er forbløffende.

Herved mener jeg at 2+2=5 fordi det kan jeg selv synse at er fakta.

Endret av Skrekkugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
11 hours ago, Hugo_Hardnuts said:

Så oppsummert:

Kildene dine altså en knapp håndfull diskrediterte fagpersoner som har lagt frem påstander som beviselig er feil, en økonom som er blitt vaksinemotstander, og et "medium".

Videre en bok full av fremtidsspådommer hvor de fleste spådommene er skrevet i retrospekt. Og de som ikke er det, har alle vist seg å være feil så langt. (For øvrig er det ikke noe helseinformasjon lagret i de chippene vi merker dyr med, kun et nummer. ID og journalen ligger lagret et annet sted - nummeret bare linker rett dyr til rett ID og journal.)

Også er det Icke da, som skriver på en pseudoakademisk måte, der han gir inntrykk av å bruke kilder, men notorisk drar påstander ut av løse lufta. Og som altså seriøst hevder at verden styres av en reptilrase.

Det neste spørsmålet blir da, hvordan du vurderer troverdigheten til kildene du bruker? Hva er din metode for kildekritikk?

For øvrig fremstår det som svært tydelig at du har bestemt deg for å tro på noe, ut fra anekdotene dine, og deretter aktivt lett etter kilder som bekrefter denne troen. Det er det som kalles confirmation bias (og en ganske ekstrem utgave av den imo.): https://en.m.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Ja fint det, vi vet alle at du ikke liker mine kilder. Og jeg har ikke postet dem for å overbevise noen om noe som helst, unntatt at jeg ikke har "kjøpt propagandaen som ytre høyre padler". Og jeg ser ikke på det de sier som bombesikre ting som kommer til å skje heller. Jeg ble gjort oppmerksom på tendenser i samfunnet, og har sett dem komme siden.
Så det du maser om er ikke saken, dette er saken:

Hører disse kildene til ytre høyre?

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (4 minutter siden):

Ja fint det, vi vet alle at du ikke liker mine kilder. Og jeg har ikke postet dem for å overbevise noen om noe som helst, unntatt at jeg ikke har "kjøpt propagandaen som ytre høyre padler". Og jeg ser ikke på det de sier som bombesikre ting som kommer til å skje heller. Jeg ble gjort oppmerksom på tendenser i samfunnet, og har sett dem komme siden.
Så det du maser om er ikke saken, dette er saken:

Hører disse kildene til ytre høyre?

Joda, det er i og for seg greit nok, men det er to momenter i dette som er grunnen til at jeg velger å kommentere det: 1. Andre leser det vi skriver, og jeg mener det er viktig at overbevisninger ala de du forfekter ikke sprer seg. 2. Du har flere ganger skrevet at det du forfekter er åpenlyst og at de som ikke ser det er blinde, eller lignende formuleringer, og jeg påpeker derfor hvorfor jeg mener at så ikke er tilfelle.

Så er jeg ikke umiddelbart enig i at det du forfekter utelukkende kommer fra den ytre høyresiden nei. Dels synes jeg høyre-venstre delingen av politikken blir unyansert. Dels finner man merkelige synspunkter i alle politiske miljøer når man beveger seg utover mot ytterkantene av fløyene. Uten at jeg har kilde på det umiddelbart, har vel også en del påpekt at enkelte konspirasjonsteorier kommer fra New Age-miljøet (som Medical Medium og hun lege-homeopaten du refererte til over kan sies å falle inn under, mulig også han retrospektive spåmannen). Icke er dog blitt tatt til inntekt av mange på ytre høyre fløy fordi en del av det han skriver støtter oppunder en del antisemittistiske ideer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...