Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som tror på covid-konspirasjoner


Morromann

Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?  

722 stemmer

  1. 1. Tror dere coronapandemien er en iscenesatt bløff?

    • Ja
      55
    • Nei
      585
    • Nei, men myndigheter verden over har en hemmelig agenda
      56
    • Vet ikke
      25


Anbefalte innlegg

1 hour ago, AntonMarkmus said:

Det er politikk. Og den sikreste måten å vite at noe er politikk - og ikke vitenskap - er når noen forsøker å selge deg en agenda basert på "all verdens forskere".

Ja. Hadde Covid vært så farlig som mange her i tråden tror, så hadde verdens ledere søkt tilflukt i sine underjordiske bunkere for lenge siden.

Jeg har sagt det før og kan si det igjen - folk bør VIRKELIG slutte å teste seg! Disse "10 nye smittetilfeller" overskriftene i media bare forer hysteriet enda mer. 

4 minutes ago, graavik said:

Og bom!! Der kom plutselig klimafornektelse inn i bildet fra corona-fornekter/corona-konspi gjengen også. Kan ikke si det forundrer meg :D

Du avslører bare deg selv med slike åpenbare troll/drittsekk kommentarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Betroz said:

Du avslører bare deg selv med slike åpenbare troll/drittsekk kommentarer.

Ja, det jo liksom *jeg* som fronter konspipreik og antifakta her 🤣 Du og resten av konspigjengen har blitt spurt gjentatte ganger om å underbygge påstandene deres med fakta. Og dette er det beste du/dere kommer opp med? :)

Endret av graavik
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (1 time siden):

I det minste har jeg hatt nok av både metodologi, mikrobiologi og immunologi til å vite at begreper som "all verdens vitenskapsfolk" kun eksisterer i hodene hos de som aldri har hatt mer med vitenskapelig praksis å gjøre enn å lese Illustrert Vitenskap og vitenskapsartiklene i Dagbladet, og som hverken forstår at vitenskapen for det første ikke er konsensusbasert, og for det andre at konsensusen sjelden eksisterer.

Den faglige uenigheten er som regel langt mer fremtredende innad i miljøet enn hva som kommer til utrykk i sekundærkilder, og hvilke kriterier en skal bruke for å diagnostisere noen med "Covid-19", hvor farlig viruset er, hvor det kommer fra og hva som er en passende respons er i så måte intet unntak. Den eneste grunnen til at du tror at "all verdens vitenskapsfolk" marsjerer i takt her er fordi det kun er den ene narrativen (krisemaksimering) som gis plass i mainstream media - akkurat som med "menneskeskapt global oppvarming" og disse mytene rundt "95% av alle forskere mener at...".

Det er politikk. Og den sikreste måten å vite at noe er politikk - og ikke vitenskap - er når noen forsøker å selge deg en agenda basert på "all verdens forskere".

Fint å se at kommentaren min traff en nerve, det var litt av poenget. Hvor ille skal det bli før dere går bort fra de håpløse argumentene, hvor langt inn i hjørnet skal dere male dere?

Du skrev mye, men svarte lite konkret på spørsmålet mitt. Du må også gjerne vise til konkrete eksempler fra f. eks. norske leger som mener at dette er En sesongbasert luftveisinfeksjon som er litt farligere enn vanlig influensa. Det var det konkrete utsagnet, ikke alt det andre du skrev nå, det er åpenbart at det er uenigheter om tiltak, bruk av vaksiner, karantenebestemmelser etc. Men fra det til at dette bare er en litt farligere influensa er veien ganske så lang. 

Veien blir til mens man går, klart at det vil komme frem og har kommet frem at ting kunne vært gjort annerledes. Det utsagnet ditt er et hån mot de som kjemper hver dag på sykehusene og jeg forstår det ikke.

Det er for øvrig lite overraskende at MSM og fornekting av menneskeskapte klimaendringer plutselig kommer frem, da forstår jeg hvor landet ligger.

No, COVID-19 Is Not the Flu - Johns Hopkins

Comparison of the characteristics, morbidity, and mortality of COVID-19 and seasonal influenza: a nationwide, population-based retrospective cohort study

Doctors in Video Falsely Equate COVID-19 With a ‘Normal Flu Virus’

  • Liker 5
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Betroz said:

Ja. Hadde Covid vært så farlig som mange her i tråden tror, så hadde verdens ledere søkt tilflukt i sine underjordiske bunkere for lenge siden.

Jeg har sagt det før og kan si det igjen - folk bør VIRKELIG slutte å teste seg! Disse "10 nye smittetilfeller" overskriftene i media bare forer hysteriet enda mer. 

Du avslører bare deg selv med slike åpenbare troll/drittsekk kommentarer.

Hur er det med helsevesenet i diverse land nu igen? Hvorfor dör folk? Kan du förklara det?

Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (4 timer siden):

I det minste har jeg hatt nok av både metodologi, mikrobiologi og immunologi til å vite at begreper som "all verdens vitenskapsfolk" kun eksisterer i hodene

Det finnes to mennesker her. Folk som jobber innen dei respekterte feltene, og deg. Så spørsmålet står. Kva kvalifikasjoner har du som gjer at du kan heve deg over vitenskapsfolk som jobber i dei respekterte feltene?

 

AntonMarkmus skrev (4 timer siden):

Den faglige uenigheten er som regel langt mer fremtredende innad i miljøet enn hva som kommer til utrykk i sekundærkilder, og hvilke kriterier en skal bruke for å diagnostisere noen med "Covid-19", hvor farlig viruset er, hvor det kommer fra og hva som er en passende respons er i så måte intet unntak. Den eneste grunnen til at du tror at "all verdens vitenskapsfolk" marsjerer i takt her er fordi det kun er den ene narrativen (krisemaksimering) som gis plass i mainstream media - akkurat som med "menneskeskapt global oppvarming" og disse mytene rundt "95% av alle forskere mener at...".

Og der har vi dine kvalifikasjoner. Trump university, og Facebook .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om korona viruset er menneskeskapt, dem som mener det har et behov for noen å klandre.

Det som bertyr noe er hvordan vi forholder oss til det, likegjyldig eller prevantivt.

Det er ingenting som tyder på at svartedauen var menneskeskapt i et laboratorie for å svekke en fiende.

Endret av zipzap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som er konspirasjonsteoretikere er jo Einstein og rike. Dem kan jo alt, siden fagfolk ikke er til å stole på.

Trenger du en elektriker, ring konspirasjonsteoretiker, trenger du programmerer? Ring konspirasjonsteoretiker, trenger du en bilmekaniker? Ring konspirasjonsteoretiker.

Trenger du å komme deg til mars? Ring en konspirasjonsteoretiker. For vedkommende vet hvordan man bygger en romskip, da fagfolk ikke vet en dritt hvordan man bygger en. Hehe

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om konspirasjonsteorier angående mange ting ved covid-19. Men hva skal egentlig defineres som konspirasjonsteori? At viruset er menneskeskapt i et laboratorie? Personlig ser jeg ikke på dette som en konspirasjonsteori. Mer som et lite sannsynlig alternativ eller som et falskt rykte. Jeg tror viruset kom fra dyremarkedet i Wuhan. Det er heller ikke en konspirasjonsteori at forskere mente det var best å gå for flokkimmunitet i starten av utbruddet. Senest i går sa Erna Solberg at det tidligere har vært konsensus blant forskere om å la virus av type covid-19 dødelighet bre seg i befolkningen, for å oppnå flokkimmunitet, og at det er grunnen til at det ikke finnes overordnede planer for nedstengelse. Det er dermed logisk å anta at media har spilt en stor rolle, dvs at media har påvirket politikere og folk å stenge ned samfunnet. Jeg klarer ikke å se at dette skal være en konspirasjonsteori. 

 

Endret av Vaniman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (5 minutter siden):

Det er dermed logisk å anta at media har spilt en stor rolle, dvs at media har påvirket politikere og folk å stenge ned samfunnet. Jeg klarer ikke å se at dette skal være en konspirasjonsteori. 

Å hevde at media har fått leger, fagfolk, eksperter, forskere og myndigheter til å stenge ned verden over vil jeg ikke si er en konspirasjonsteori, men en påstand blottet for realisme og logikk. 

Vi har nedstenginger først og fremst for å verne helse- og sykehuskapasiteten vår, ikke på grunn av media eller folkeopinion. Her spørs det jo også hvilke medier du sikter til. Men det er en gjenganger i postene dine over flere år på forumet her at media har "skyld" i det meste, og du virker noe urokkelig på dette så jeg vet ikke om det er noe poeng å svare deg denne gangen heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En konspirasjons teori er en typisk ondsinnet (opprinnelig) eller fantasifull fabrikasjon av virkeligheten ment for å endre din virkelighetsoppfatning. Mye brukt som politisk virkemiddel I USA de siste årene, de årene før det også forsåvidt.

Endret av zipzap
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Å hevde at media har fått leger, fagfolk, eksperter, forskere og myndigheter til å stenge ned verden over vil jeg ikke si er en konspirasjonsteori, men en påstand blottet for realisme og logikk. 

Vi har nedstenginger først og fremst for å verne helse- og sykehuskapasiteten vår, ikke på grunn av media eller folkeopinion. Her spørs det jo også hvilke medier du sikter til. Men det er en gjenganger i postene dine over flere år på forumet her at media har "skyld" i det meste, og du virker noe urokkelig på dette så jeg vet ikke om det er noe poeng å svare deg denne gangen heller.

Klart det er utrolig hvis "alle" land har overreagert og innført for strenge tiltak. Men som sagt har det vært rådende konsensus blant forskere om flokkimmunitet. De strenge tiltakene kan forklares på ulike måter. F eks. Viruset var så dødelig at det var nødvendig (det gjelder uansett sykehuskapasitet). Eller: Media skapte panikk og hysteri i befolkningen. Men begge deler følger som resultat av logisk og rasjonell tenkning. Etter min mening, da. Det er ikke snakk om konspirasjonsteorier. 

Du må innrømme at det oppstår et forklaringsproblem hvis det viser seg at covid-19 ikke er en outlier på dødelighet. Husk at snittalder på coronadøde i Norge før vaksine var 84 år, og at pasientene i snitt hadde to underliggende, alvorlige sykdommer. Når noen så sier at dette minner om influensa, blir det ikke riktig å si at de er "blottet for logikk og rasjonalitet", som du skriver. Det er jo faktisk sant at det minner om influensa. Nesten bare alvorlig syke 80-åringer dør. Det er fakta. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (5 minutter siden):

Når noen så sier at dette minner om influensa, blir det ikke riktig å si at de er "blottet for logikk og rasjonalitet", som du skriver. Det er jo faktisk sant at det minner om influensa. Nesten bare alvorlig syke 80-åringer dør. Det er fakta.

Det er jo ikke det jeg skriver. Jeg skrev at ideen din om at det i praksis er media som innfører tiltakene er blottet for realisme og logikk.

Skrev ingenting om influensa? At Covid-19 har mange likhetstrekk med influensa er det vel ingen som bestrider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zipzap skrev (19 minutter siden):

En konspirasjons teori er en typisk ondsinnet (opprinnelig) eller fantasifull fabrikasjon av virkeligheten ment for å endre din virkelighetsoppfatning. Mye brukt som politisk virkemiddel I USA de siste årene, de årene før det også forsåvidt.

Påstander om konspirasjonsteorier kan også brukes som et maktmiddel, for å få gjennomslag for egne virkelighetstolkninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Det er jo ikke det jeg skriver. Jeg skrev at ideen din om at det i praksis er media som innfører tiltakene er blottet for realisme og logikk.

Skrev ingenting om influensa? At Covid-19 har mange likhetstrekk med influensa er det vel ingen som bestrider.

Det er selvfølgelig ikke media som innfører tiltakene. Men media har mye makt, særlig når de opptrer i flokk. Jeg kan gi et enkelt eksempel. Folk som ofte bruker media, mener typisk covid-19 er farlig. Men folk som ikke bruker media, kan ha et helt annet syn på saken. Man kan ende opp med ulike tolkninger av situasjonen. På et vis blir det media vs egne erfaringer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zipzap skrev (9 minutter siden):

"Nesten bare alvorlig syke 80-åringer dør. Det er fakta. "

Det der er ikke riktig, hvor gammel er du ?

Jo, det skal være riktig. Snittalder på covid-døde var 84 år sent i høst. Men det kan ha endret seg. Holder det derimot for lite sannsynlig at snittalder gikk ned ettersom de første vaksinene kom i vinter. 

Det var også slik at dødsrate gikk ned, ettersom flere ble testet. Dødsraten endte på 0,9% blant smittede før vaksine. Men husk at dette tallet kunne vært lavere hvis flere hadde blitt testet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...