Gå til innhold

Ambisiøse Tesla-planer kan bremse salget. Går i konkurranse med seg selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som Elon Musk har kommet med nå, understreker bare at elbiler er fremtidens (og dagens) teknologi. De som er usikre ser at de kan kaste seg på vogna i dag (de kan trygt kjøpe en av de mange utmerkede biler som allerede finnes).

Heldigvis så er heller ikke Elon Musk så taktisk som blåruss gjerne er. Hans mål er å elektrifisere verden av hensyn til verdens klima, ikke for at han skal bli rikeste mulig eller Tesla verdens største bilprodusent. Slike synspunkter irriterer mange!

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hadde de andre vært lure, så hadde de fjernet denne ventingen ved å vise til løsninger der man senere kan levere inn sine batteripakker for en oppgradering. Om f.eks resirkulasjon ble 80% effektivt, så burde man stå igjen med mye verdier i en pakke som man betalte 100,000 kr for når man kjøpte bilen ny. 

Da hadde det spilt null rolle at fremtidens batterier blir bedre, og at Tesla eventuelt ønsker å få ned BEV salget fordi de selv ikke står klare med en ny modell på 2-3 år - som artikkelen hinter mot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er er virkelig å lage storm i et vannglass. Jeg applauderer Tesla sin innovasjon, men målene de har satt seg vil jeg si er en helt nominell utvikling av batterikapasitet. For en gangs skyld så lover ikke Elon Musk gull og grønne skoger, men jammen skal det lages oppstyr av det likevel.

https://www.economist.com/graphic-detail/2017/08/14/the-growth-of-lithium-ion-battery-power

  • Liker 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Hans mål er å elektrifisere verden av hensyn til verdens klima, ikke for at han skal bli rikeste mulig eller Tesla verdens største bilprodusent. Slike synspunkter irriterer mange!

Han er vel nå verdens 4-rikeste. Og selskapet er verdt mer enn de 5 største bilprodusentene. Tilsammen. Sier litt om prisingen dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (14 minutter siden):

Han er vel nå verdens 4-rikeste. Og selskapet er verdt mer enn de 5 største bilprodusentene. Tilsammen. Sier litt om prisingen dette.

Sier litt om behovet for at vi elektrifiserer bil- og transportbransjen også. Det er tydelig at Tesla treffer. Håper flere bilfabrikanter nå ser potensialet i dette, fordi hittil så har det gått for sakte

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bshagen skrev (45 minutter siden):

Sier litt om behovet for at vi elektrifiserer bil- og transportbransjen også. Det er tydelig at Tesla treffer. Håper flere bilfabrikanter nå ser potensialet i dette, fordi hittil så har det gått for sakte

Prisingen av Tesla-aksjer er spinnvill (og interesser meg uendelig lite). Men om Tesla skal lage 25 millioner biler per år om noen år, så er den vel kanskje ikke så gal! For meg er raskest mulig elektrifisering det viktigste, og Tesla plass i dette er for meg helt underordnet (med unntak av de er en svært viktig faktor).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (4 minutter siden):

Prisingen av Tesla-aksjer er spinnvill (og interesser meg uendelig lite). Men om Tesla skal lage 25 millioner biler per år om noen år, så er den vel kanskje ikke så gal! For meg er raskest mulig elektrifisering det viktigste, og Tesla plass i dette er for meg helt underordnet (med unntak av de er en svært viktig faktor).

Det er samme hvem som gjør det, om det er Tesla eller noen andre! Poenget er at vi står ovenfor menneskets hittil største utfordring i moderne tid, hvilket er global oppvarming. Tesla gjør sitt, de andre følger på ... men det går hakket for tregt. Bilbransjen vil egentlig selge dieselmotorer, ikke elbiler. Dette må vi få en forandring på og jeg savner engasjement. Der har i allefall Tesla, og det skal de ha honnør for

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Poenget er vel at tesla kjøler ned kjøpelysten for el biler ved å si at de blir 100 000kr billigere om tre år. For dem som bruker 12 000kr i året på bensin vil det lønne seg stort å vente.

Men bensinbilen faller ikke i verdi over de tre årene? Og når *alle* finner ut at de ønsker seg elbil om tre år, hva skjer med prisene? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bshagen skrev (6 minutter siden):

Men bensinbilen faller ikke i verdi over de tre årene? Og når *alle* finner ut at de ønsker seg elbil om tre år, hva skjer med prisene? 

Poenget til artikkelen er at det hadde vært best om prisen falt naturlig uten å skape PR om det, slik at kjøpsviljen mot elbiler forble normal til den tid, fremfor at man nå plutselig ser at folk hørte nyheten i nyhetsbildet og bestemmer seg for 3 nye år med ICEV. 

Lenke til kommentar

Osborne effekten ble hensyntatt ila presentasjonen på battery day , ved at de flere ganger presiserte at dette var langt frem i tid.

Mange har gjort bitre erfaringer med lang ventetid på model 3 , undertegnede inkludert, samt at man helst bør få med seg avgifts og momsfri tilgang , og den varer ikke evig.

Så jeg tror ikke noe på det.

Riktignok er det rykter i investormiljø der det heter seg at Elon were "sandbagging the timeline" under presentasjonen , bevisst selvfølgelig og med nettopp osborne I bakhodet. Dette blir underbygget eks av at Model Y kom 6 mnd tidligere enn opprinnelig annonsert , og at Elon derfor viser at han "har lært " , samt at han ved sin annonserte og altfor optimistiske tidslinje på model 3 , kanibaliserte salg av model s en periode.

Men; Elon dette utgjør likevel unntakene.

Eksemplene er mange på at Elon nok er samme gamle , kunne nevnt flust her, FSD for være nok.

Skulle ikke selvkjørende biler vært her for minst 2 år siden allerede ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Poenget til artikkelen er at det hadde vært best om prisen falt naturlig uten å skape PR om det, slik at kjøpsviljen mot elbiler forble normal til den tid, fremfor at man nå plutselig ser at folk hørte nyheten i nyhetsbildet og bestemmer seg for 3 nye år med ICEV. 

Bilbransjen har jo kjørt PR på seg selv i hele dets levetid, hvorfor skulle dette forandre seg plutselig?  Hvis Tesla (f.eks) ikke skal vise frem hva de kan og har trua på, hvordan skal vi bringe videre utviklingen? Skal alle bare jobbe med småtterier i det skjulte? Hvordan skal man finansiere det (uten investorer) samt forvente at dette blir et gjennombrudd? Faktumet at Tesla eksisterer har antagelig akselerert *elbilen* som et produkt x-antall ganger fortere enn om de ikke var tilstedet, for jommen snakker vi om en bransje der vegringen forandring er større enn viljen

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (21 minutter siden):

Poenget er vel at tesla kjøler ned kjøpelysten for el biler ved å si at de blir 100 000kr billigere om tre år. For dem som bruker 12 000kr i året på bensin vil det lønne seg stort å vente.

 

Det er vel ikke helt det de sa var det vel? Billigste bil fra Tesla er nå en TM3 SR+ fra $38k. Om 3 år kan du kanskje få en 'TM2' fra $25k men det blir en bokstavelig talt billigere bil. Rekkevidden blir nok bra men den vil samtidig helt sikkert bli kjipere og mindre. De sikter altså på å *utvide* markedet for egne biler ved å introdusere nye og billigere modeller, ikke ved å gjøre eksisterende modeller billigere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Bilbransjen har jo kjørt PR på seg selv i hele dets levetid, hvorfor skulle dette forandre seg plutselig?  Hvis Tesla (f.eks) ikke skal vise frem hva de kan og har trua på, hvordan skal vi bringe videre utviklingen? Skal alle bare jobbe med småtterier i det skjulte? Hvordan skal man finansiere det (uten investorer) samt forvente at dette blir et gjennombrudd? Faktumet at Tesla eksisterer har antagelig akselerert *elbilen* som et produkt x-antall ganger fortere enn om de ikke var tilstedet, for jommen snakker vi om en bransje der vegringen forandring er større enn viljen

Det har aldri vært en stund i vår levetid der en enkelt komponent i en bil som ofte står for hele 30-40% av totalkostnadene til bilen plutselig faller med 50%. 

 

Lenke til kommentar

Tre grunner til at jeg ikke tror på noen Osbourne-effekt her:

1. Tesla er produksjons-begrenset, ikke etterspørsel-begrenset.

2. Tesla har sagt at prisreduksjonen skjer gradvis over flere år.

3. Ved oppgraderingen fra 18650 til 2170-celler så kom ingen biler med sistnevnte batterier i direkte konkurranse med samme bil med den eldre batteritypen. Det tror jeg skjer ved overgang til de nye 4680-cellene også. Her er kandidatene for 4680-celler:

- Tesla Roadster, som ikke konkurrerer mot noen 18650/2170-Roadster.

- Model S plaid som skiller seg så sterkt på pris fra model S med 18650-celler at de ikke konkurrerer direkte mot hverandre.

- Europeisk model Y, som ikke konkurrerer mot noen europeisk 18650/2170 model Y. Pga ulik ladeplugg vil neppe mange model Y finne veien over Atlanteren hverken den ene eller andre veien.

- En 3-dørs ennå mindre og billigere Tesla, som ikke konkurrerer mot noen 18650/2170-variant.

- Cybertruck, som ikke konkurrerer mot noen 18650/2170-Cybertruck.

- Semi, som ikke konkurrerer mot noen 18650/2170-Semi.

Sitat
  • Det er fortsatt interessant å regne på økonomien i, og klimaavtrykket forbundet med, å «bruke opp» fossilbilen du kjører i dag fremfor å erstatte den med en ny elbil.

De to regnestykkene er egentlig ganske dårlige for fossilbilen uansett hvordan man snur på det. I hvert fall hvis man har en fossilbil i samme verdiklasse som den elbilen man har tenkt til å kjøpe. Man må også huske at fossilbiler har i gjennomsnitt 4-5 eiere i sitt gjennomsnittlige 18 års liv. Kjapt illustrert er konsekvensen av et elbilkjøp at man selger den 5 år gamle fossilbilen til noen som skal erstatte sin 10 år gamle fossilbil. Som igjen selger til noen som skal erstatte sin 15 år gamle og selger den til noen som skal ha den bilen til den dør og krysser fingrene for at den passerer neste EU-kontroll. En Elbil inn i pipelinen på den ene siden dytter altså ut en ~18 år gammel fossilbil i andre enden. Det er svært godt miljøregnskap.

Økonomisk så er det litt vanskeligere å illustrere fordi man som regel erstatter gamlebilen med en som her vesentlig mer verdt. Det gir høyere verditap og forsikringskostnad. Men tatt 5 år nyere standard i betraktning så er det et ok økonomisk bytte. Ikke fantastisk og ikke elendig, men ok. Derfor er det viktig å ikke øke mva med voldsomme 25% over natta. Det må komme gradvis i takt med at elbiler blir billigere, og godt forhåndsannonsert pga forutsigbarhet for bilkjøpere både privat og bedrifter.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Tre grunner til at jeg ikke tror på noen Osbourne-effekt her:

1. Tesla er produksjons-begrenset, ikke etterspørsel-begrenset.

2. Tesla har sagt at prisreduksjonen skjer gradvis over flere år.

3. Ved oppgraderingen fra 18650 til 2170-celler så vi at sisntevnte bare kom i nye bilmodeller som har sin egen nisje som ikke konkurrerer så godt med de eldre S og X. Det tror jeg skjer ved overgang til de nye 4680-cellene også. Det er fem kandidater for 4680-celler:

- Tesla Roadster er nok den som mest sannsynlig får 4680. Den skiller seg sterkt på pris fra alle andre Teslaer.

- Model S plaid som skiller seg sterkt på pris fra model S med 18650-celler. De konkurrerer altså ikke direkte mot hverandre.

- Pga ulik ladeplugg vil neppe mange model Y finne veien over Atlanteren hverken den ene eller andre veien. Så en potensiell model Y med 4680 konkurrerer altså ikke direkte mot model Y med 2170.

- En 3-dørs ennå mindre og billigere Tesla kan få 4680 med LFP-kjemi.

- Cybertruck, som Musk sa rett ut ikke var designet for det Europeiske markedet og neppe vil selge noe særlig her.

For oss som holder oss oppdatert og prater ofte om segmentet, så stemmer jo dette. Men for personen som idag fremdeles kjøper ICEV og som var på hugget til å kjøpe BEV for første gang, så kan medieoppstyret rundt Battery Day gi feil effekt. Han ser at batterier blir 50% billigere om 3 år pluss at man får lengre rekkevidde, siden det er det som står i avisa, også kjører han på med ICEV i 3 år til. 


 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

For oss som holder oss oppdatert og prater ofte om segmentet, så stemmer jo dette. Men for personen som idag fremdeles kjøper ICEV og som var på hugget til å kjøpe BEV for første gang, så kan medieoppstyret rundt Battery Day gi feil effekt. Han ser at batterier blir 50% billigere om 3 år pluss at man får lengre rekkevidde, siden det er det som står i avisa, også kjører han på med ICEV i 3 år til. 

Tesla er produksjons-begrenset, ikke salgs-begrenset. Det spiller altså ingen rolle for Tesla om noen tenker sånn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Tesla er produksjons-begrenset, ikke salgs-begrenset. Det spiller altså ingen rolle for Tesla om noen tenker sånn.

Dette berører selvfølgelig hele bransjen, og ikke kun Tesla når allmennheten får vite at batteri-bransjen i seg selv forventer slik utvikling, der normal konkurranse foregår. Folk bruker jo helt normal logikk. 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...