Gå til innhold

Blitt lurt ved boligkjøp - Vann/avløp ikke inkludert i fellesutgifter


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

bo1e skrev (13 minutter siden):

Ved tvister rundt skjulte feil og mangler så er det vel 10% av kjøpesummen eller noe sånt man må opp i før det blir snakk om erstatning hvis jeg ikke husker helt feil. 

Mange forsikringsselskap har laga seg intern rutine på å sette slike krav, men formelt sett er det avhendingsloven som seier vesentleg mangel som er utslagsgivande. 

Ein mangel kan være vesentleg utan at det nødvendigvis er dyrt å utbetre. Og tilsvarande vil småfeil ofte være billige å utbetre, så ofte er det ein samanheng mellom alvorlegheit og pris, men ikkje alltid. 

I denne saka så er det manglande opplysningar som er temaet, og då vim ein kunne ha eit krav uavhengig av kostnad. Utfordringa er å finne ut kva som er fornuftig løysing, verken heving av salget eller at selger skal betale vassavgifta i all evigheit er særleg gode løysingar. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Drogin skrev (17 minutter siden):

Det er ikke bare manglende opplysninger men feil opplysninger.

Har du dette skrifltig noe sted, eksempelvis prospekt eller annonsen?
Om megler har sagt noe muntlig, så kan det jo bli verre å få gehør for dette, selv om muntlig egentlig binder like mye som skriftlig er det vanskeligere å bevise

Jeg det står skriftlig i prospektet. Nå lurer jeg på hvem jeg skal kontakte i første omgang, megler eller forsikringsselskap. Jeg må/bør vel også finne ut hvor mye jeg ønsker kreve, og om det foreligger noe praksis/sjablong-beløp fra før i slike saker.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Nidar2 said:

Hvor mye kan man kreve når det viser seg at vann/avløp ikke var inkludert i fellesutgiftene slik megler og takstmann opplyser?

Er det andelsleilighet?  Normalt sett er de avgifterne noe den enkelte selv betaler direkte til kommunen og dermed ikke del av felleskostnaderne, men for andelsleiligheter er det kanskje anderledes siden man egentlig ikke eier boligen.   

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
tigerdyr skrev (11 minutter siden):

Er det andelsleilighet?  Normalt sett er de avgifterne noe den enkelte selv betaler direkte til kommunen og dermed ikke del av felleskostnaderne, men for andelsleiligheter er det kanskje anderledes siden man egentlig ikke eier boligen.   

Det er selveierleilighet, og det står at vann/avløp er inkludert på lik linje med renovasjon og TV og nett. Det står også at det eneste som vil komme i tillegg er utgifter til fasttelefon, innboforsikring og strøm. Dette er muntlig bekreftet av megler.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Nidar2 said:

Det er selveierleilighet, og det står at vann/avløp er inkludert på lik linje med renovasjon og TV og nett. Det står også at det eneste som vil komme i tillegg er utgifter til fasttelefon, innboforsikring og strøm. Dette er muntlig bekreftet av megler.

Ok, blir spennende å se hva som blir utfallet, men jeg tror dette er et tilfelle av at det burde kjøper vite.  For selveierleiligheter er offentlige avgifter som vann/avløp aldri med i felleskostnader da det er den enkelte som står som eier og derfor den enkelte som får regningen fra kommunen.  Dette er ikke noe et sameie har noe med å gjøre. 

Edit:  Etter noe googling, kan det se ut til at om det er et stort sameie, kan det noengange være inkludert i felleskostnadene, mens det i mindre/normale sameie ikke er det. 

Hvor stort beløp er det snakk om?  Vel neppe mer enn 4-500 kr måneden?  

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
tigerdyr skrev (40 minutter siden):

Ok, blir spennende å se hva som blir utfallet, men jeg tror dette er et tilfelle av at det burde kjøper vite.  For selveierleiligheter er offentlige avgifter som vann/avløp aldri med i felleskostnader da det er den enkelte som står som eier og derfor den enkelte som får regningen fra kommunen.  Dette er ikke noe et sameie har noe med å gjøre. 

Edit:  Etter noe googling, kan det se ut til at om det er et stort sameie, kan det noengange være inkludert i felleskostnadene, mens det i mindre/normale sameie ikke er det. 

Hvor stort beløp er det snakk om?  Vel neppe mer enn 4-500 kr måneden?  

Les min siste kommentar en gang til ;)

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Nidar2 said:

Les min siste kommentar en gang til ;)

Ser ikke relevansen.  Kjøper har også plikt til å sette seg inn i ting og det er helt normalt at off. avgifter ikke er med i felleskostnader for sameie, men lykke til med å kverulere om noen hundrelapper.  Jeg tvivler på at du vinner frem, men som sagt, fint om du oppdaterer oss med resultatet.  I tillegg har det sikkert også fremgått veldig klart fra sameiets årsmøte både hva felleskostnadene er og hva som er inkludert i det.  Det er kjøpers plikt å sette seg inn i de papirene.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
tigerdyr skrev (1 time siden):

Ser ikke relevansen.  Kjøper har også plikt til å sette seg inn i ting og det er helt normalt at off. avgifter ikke er med i felleskostnader for sameie, men lykke til med å kverulere om noen hundrelapper.  Jeg tvivler på at du vinner frem, men som sagt, fint om du oppdaterer oss med resultatet.  I tillegg har det sikkert også fremgått veldig klart fra sameiets årsmøte både hva felleskostnadene er og hva som er inkludert i det.  Det er kjøpers plikt å sette seg inn i de papirene.

Ser du ikke relevans?

Jeg har satt meg inn i ting og lest prospekt og hørt med megler om opplysningene stemmer. Hva mer mener du jeg skal gjøre? 

 

RaptorStrike skrev (41 minutter siden):

Står ingenting om beløpet i ditt siste innlegg.

Beløp vil avhenge av hvor mye som leilgheten brukes, og hvor mange som bor i den osv. Man kan umulig spå frem i tid, men om man legger 95 kubikk vann og kloakk til grunn inkl. fastavgift blir det ca. kr. 625 pr. mnd. 95 kubikk brukes ofte pr. person i kommunale beregninger.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Nidar2 said:

Jeg har satt meg inn i ting og lest prospekt og hørt med megler om opplysningene stemmer. Hva mer mener du jeg skal gjøre? 

Der vil normalt være et vedlegg fra sameiet som spesifiserer hva felleskostnaderne er på og hva som er inkludert sammen med referatet fra siste årsmøte.  Der skal det fremgå hva som er inkludert.  Er ikke kommunale avgifter nevnt der, er det ikke inkludert. 

At en megler så har sagt noe feil og/eller skrevet noe feil om mindre deltaljer tipper jeg er av mindre betydning dersom fakta likevel fremgår av nevnte dokument som man må forvente at kjøper faktisk setter seg inn i.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
tigerdyr skrev (25 minutter siden):

Der vil normalt være et vedlegg fra sameiet som spesifiserer hva felleskostnaderne er på og hva som er inkludert sammen med referatet fra siste årsmøte.  Der skal det fremgå hva som er inkludert.  Er ikke kommunale avgifter nevnt der, er det ikke inkludert. 

At en megler så har sagt noe feil og/eller skrevet noe feil om mindre deltaljer tipper jeg er av mindre betydning dersom fakta likevel fremgår av nevnte dokument som man må forvente at kjøper faktisk setter seg inn i.  

Jeg forstår dette er din personlige mening. Min mening er at jeg forventer prospektet som er utarbeidet av megler, og godkjent av selger inneholder riktig informasjon. Hvordan skulle det bli om alle meglere til enhver tid lyver i prospektene? Det er klart at dette må få konsekvenser. Megler sier at forretningsfører har sagt kommunale avgifter er inkludert, så megler adresserer feilen videre.

Jeg synes det er merkelig at verken megler, selger eller forretningsfører klarer lese dokumentene. De er ansvarlige for at opplysningene de gir er riktige.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Nidar2 said:

Jeg forstår dette er din personlige mening. Min mening er at jeg forventer prospektet som er utarbeidet av megler, og godkjent av selger inneholder riktig informasjon.

Da har du urealistiske forventninger.  Mange har feil i opplyst m2 og rettspraksis har vist at man må akseptere et vist avvik før man kan få prisavslag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
tigerdyr skrev (1 time siden):

Da har du urealistiske forventninger.  Mange har feil i opplyst m2 og rettspraksis har vist at man må akseptere et vist avvik før man kan få prisavslag. 

Her snakker vi ca 20% av fellesutgiftene, så det er absolutt ganske store avvik.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Nidar2 said:

Her snakker vi ca 20% av fellesutgiftene, så det er absolutt ganske store avvik.

Der er imidlertid forskjell på hva privatpersoner og retten mener er vesentlig avvik.  For boliger på eks. 100 m2, har rettspraksis vist at du må mangle minst 5 m2 for å kunne kvalifisere til prisavslag.  Hvis vi som en øvelse ganger de 5 med en kvadratmeterpris på 40.000 bliver det til et betydelig beløp for de aller fleste, men altså ikke nødvendigvis nok for å få et prisavslag.  Du vil krangle på noen hundrelapper i måneden.  Jeg sier lykke til, men har ingen tro på du får noe ut av det.  Som kjøper har du iøvrig noe der hedder undersøkelsesplikt og jeg vil tro at lese papirene fra sameiet hører inn under dette. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (8 timer siden):

Der er imidlertid forskjell på hva privatpersoner og retten mener er vesentlig avvik.  For boliger på eks. 100 m2, har rettspraksis vist at du må mangle minst 5 m2 for å kunne kvalifisere til prisavslag.  Hvis vi som en øvelse ganger de 5 med en kvadratmeterpris på 40.000 bliver det til et betydelig beløp for de aller fleste, men altså ikke nødvendigvis nok for å få et prisavslag.  Du vil krangle på noen hundrelapper i måneden.  Jeg sier lykke til, men har ingen tro på du får noe ut av det.  Som kjøper har du iøvrig noe der hedder undersøkelsesplikt og jeg vil tro at lese papirene fra sameiet hører inn under dette. 

Arealmangel er særregulert, og regler om det kan ikke uten videre anvendes på andre områder. Og selgers opplysninger går foran undersøkelsesplikten. Du har ingen plikt til å undersøke det som står i salgsoppgaven.

Jeg er også spent på hvor i salgsoppgaven du mener han burde lest. Hva posten "felleskostnader" dekker er sjeldent opplyst, verken i generalforsamlingsprotokoller eller i opplysninger fra styret til megler. Stort sett står det hva som er felleskostnader (løpende finansiering av felles forpliktelser), hva som er finanskostnader og hva som eventuelt kommer i tillegg (f. eks. TV og internett. Noen har dette som separate poster per andel, noen har det som del av sekkeposten felleskostnader). Og igjen, er du i tvil så spør du megler, og da kan ikke megler senere peke på vedlegg til salgsoppgaven. Faktiske opplysninger går foran undersøkelsesplikten. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...