Gå til innhold

– Det er for vanskelig å etablere hurtigladere på bensinstasjoner


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (4 minutter siden):

"E-fuel" er så grønnvasking av bensin, diesel, metan og metanol at det er en skam! E-en forsøker selvsagt å dra positivitet fra "elektrisk", noe det absolutt ikke er. Foreslår vi alle boikotter svindelordet e-fuel.

Jeg liker 'synfuel' bedre da det ikke er så åpenlyst forsøk på grønnvasking. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (16 minutter siden):

"E-fuel" er så grønnvasking av bensin, diesel, metan og metanol at det er en skam! E-en forsøker selvsagt å dra positivitet fra "elektrisk", noe det absolutt ikke er. Foreslår vi alle boikotter svindelordet e-fuel.

Er bare et samlebegrep. Hva de finner etterspørsel for vil jo bestemme retningen de går i. Det er uendelig mye bedre enn alterantivet der de fortsatte gårsdagens planer, fremfor å bruke sin kompetanse og midler for å faktisk sakte men sikkert snu skuta. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Vi har allerede helt fine navn på de kjemiske stoffene som fungerer som energilagre. Det er helt meningsløst å tilegne de spesielle navn fordi de kom fra en bestemt kilde. Det er jo litt som de som snakker om "naturlig CO2" vs "kunstig CO2" i atmosfæren, som om det var noen kjemisk forskjell.

Altså blir det mest sannsynligvis Blå hydrogen til X. Bedre? 

Det er selvfølgelig betydelig bedre enn at de fortsetter med finansieringen for å prosessere mer frem mot fossilt brennstoff. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Vi har allerede helt fine navn på de kjemiske stoffene som fungerer som energilagre. Det er helt meningsløst å tilegne de spesielle navn fordi de kom fra en bestemt kilde. Det er jo litt som de som snakker om "naturlig CO2" vs "kunstig CO2" i atmosfæren, som om det var noen kjemisk forskjell.

Typiske "markedsføringsnavn"...

Lenke til kommentar
6 hours ago, Kalle K said:

 

Men 661 av disse er automatstasjoner. Dermed var bare 1048 betjente.

Det må jo komme et konkursras i den bransjen nå. Ekstremt mye mindre kjøring pga. korona og hjemmekontor, samt at de har en klart fallende trend før dette pga. søndagsåpne butikker, nullutslippsbiler og drivstoffgjerrige biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (11 timer siden):

Så lenge prisen de klarer å få tak i er rundt 50øre/kWh, så burde det fint være mulig å støtte opp for hurtiglading med brenselceller. Da vil man ikke trenge den samme effekten inn til stasjonene, og bufferet står klart for utfartsdagene i tillegg til å støtte den tyngre delen av segmentene. Idag så ble det jo avklart at PSA skal lage en haug av kassebiler med hydrogenrekkeviddere. Problem løst, ettersom det i stor grad er kW per noen fåtalls timer i året som er avgjørende for mengden stolper man trenger. Normalt sett så klarer infrastrukturen seg helt ypperlig med 6-8 stolper per lokasjon, mens det blir smått når folk skal ut til hytta i påsken og sommerferien. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du argumenterer for at de skal bruke fordyrende og livsfarlige løsninger som hydrogen. Rene batterier er bedre, sikrere og mer effektivt hvis man har behov for noe slikt.

Det begynner å skje ting i Norge:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jBPyde/tester-batterier-i-stroemnettet

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Vi har allerede helt fine navn på de kjemiske stoffene som fungerer som energilagre. Det er helt meningsløst å tilegne de spesielle navn fordi de kom fra en bestemt kilde. Det er jo litt som de som snakker om "naturlig CO2" vs "kunstig CO2" i atmosfæren, som om det var noen kjemisk forskjell.

Er det noen som snakker om naturlig og kunstig CO2 i atmosfæren da?

Poenget er at man kan måle om CO2-molekylene er der fra før, eller om de kommer fra menneskers bruk av olje. Selv om det de ulike isotopene har samme effekt, så er det relevant å vite noe om hvor mye som er tilført CO2-kretsløpet av oss mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du argumenterer for at de skal bruke fordyrende og livsfarlige løsninger som hydrogen. Rene batterier er bedre, sikrere og mer effektivt hvis man har behov for noe slikt.

Det begynner å skje ting i Norge:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jBPyde/tester-batterier-i-stroemnettet

Se trådens problematikk. Det er ikke fordyrende å gjøre det slik at stasjonene tjener penger selv når bensin og diesel er utgått. 

Linken din er en selvfølge. Selvfølgelig vil vi bruke batterier for å mellomlagre, men vi kommer til å gjøre mer enn dette. Batterier med sine 20-30% DoD er ekstremt dyrt når man skal ha store mengder av dem. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Isterninger fra nordpolen, himalaya-salt osv. i stedet for H2O (s) og NaCl.

og nå "e-fuel" i stedet for å kalle en spade for en spade: f.eks diesel.

Da ble det annonsert at Total kjøpte opp en ladetilbyder i London - Blue Point London.
Kjipt er det ikke at O&G industrien forsøker å snu seg om for å kunne overleve etter at O&G industrien ikke har bein å stå på? 

Hva forventer man egentlig? Hva skal O&G sektoren gjøre? Bare legge seg ned på siden og innta foster posisjon? 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Kan ikke se hva svaret ditt har å gjøre med sitatet, men jeg merker meg at Total tar over blant annet 1600 gateladere. Det er altså ikke et umulig konsept, selv i London, som du tidligere har argumentert. ;)

Trolling rundt "grønnvasking". 

Hvem har sagt at det er et umulig konsept? Jeg sier at det er et vanskelig konsept og at utviklingen på langt nær har fulgt bilsalg, og jeg har rett. Hva Total's planer er, handler nok om mer enn disse gateladerne - men det må da være fint å se at dette segmentet plutselig hopper over og investerer i slike ting som dette? Eller skal du være tåpelig og anta at O&G sektoren bare skal legge seg i fosterstilling og ikke gjøre noe med den kompetansen og midlene de har opparbeidet seg? Kompetanse og midler som gjør at vi her i Norge har velferdsordninger blant annet. 

Om du skal syte og klage over dine konspirasjonsteorier angående denne sektoren, så vær i det minste mann nok til å applaudere dem når de faktisk gjør noe du egentlig støtter. Men det blir for vanskelig, eller? 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 timer siden):

Kven er det som vil hurtiglade på ein bensinstasjon!?

Hvis det er der hurtigladeren står så.. ;)

Nå finnes det selvfølgelig mange bedre steder å få seg en matbit enn på en bensinstasjon men om du uansett bare trenger en kort rast før du haster videre er bensinstasjoner 'helt greit'.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 timer siden):

Kven er det som vil hurtiglade på ein bensinstasjon!?

Bensinstasjoner har lange åpningstider og toalett, så dei egner seg for hurtigladere. Ofte skal en berre stå 10-15 minutt. Ikkje dermed sagt at en bør grave lange strekk med høgspent for å bygge hurtiglader på alle bensinstasjoner. En må vurdere kostnader med fornuft 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har inntrykk av at halvparten av oss svinger innom bensinstasjoner uten å handle bensin. PGA lange åpningstider og ukomplisert parkering er det lett å svinge innom for en kopp kaffe, noe drikke, boller snus tyggis osv. Kjører man el bil endres ikke dette mye. En ting ladestasjoner burde hatt er mulighet for å etterfylle luft i hjulene. Alt for mange kjører rundt med for lavt dekktrykk. Det bør ligge oppimot max av det som produsenten annbefaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...