Gå til innhold

Gaming PC - Hjelp til kjøp


Anbefalte innlegg

PC er omtrent som en ny bil. Så fort du har rygget den ut fra forhandler så faller prisen med 30%. 

Med en 144Hz skjerm så vil monitoren vise deg maks 144 bilder i sekundet, men du får fortsatt lavere input lag jo høyere fps du har i spillet. Ulempen med å kjøre over skjermens refreshrate er at du vil få screentearing. For min egen del har jeg ikke merket så mye til det når man har såpass høy fps, men andre kan selfølgelig være mere sensitive.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ralph77 skrev (18 minutter siden):

Samtidig merker man forskjell når man har 100 i fps kontra 200 i fps på en 60hz skjerm. Noe med flyten i spillet... Er derfor gamlegutta kjører crapy oppløsning, kanskje mentalt ;)

Ser på denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=190823352 forsøker å prute litt her.

Heh, jeg har vært så på etterskudd når det kommer til skjermer at det er omtrent utrolig. Kjøpte mine første 2 stk. 24" LCD-"spill"skjermer i 2007 (Acer Predator 1920x1200 @ 60 Hz).
Og oppgraderte først i 2019 til 3 stk. 27" 2560x1440 "165" Hz.
Og før 2007 satt jeg fortsatt på 17" CRT. 1280x960 @ 75 hz ^^

Rent teknisk vil jeg si det er mentalt - men intet vitenskaplig papir kan overvinne noe man føler, om det så er en placebo effekt. ;)

Se der ja! RTX 2070 - nå begynner vi å snakke! Får du prutet den med noen prosent så ser det ut som en bra PC. Fortsatt litt lite RAM (sverger til minst 16 GB idag), og er garantert 2666 Mhz (skulle gjerne vært minst 3200 Mhz), men er så absolutt en bra liten pakke til å "snike inn bak ryggen på kona". :)

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (12 minutter siden):

Heh, jeg har vært så på etterskudd når det kommer til skjermer at det er omtrent utrolig. Kjøpte mine første 2 stk. 24" LCD-"spill"skjermer i 2007 (Acer Predator 1920x1200 @ 60 Hz).
Og oppgraderte først i 2019 til 3 stk. 27" 2560x1440 "165" Hz.
Og før 2007 satt jeg fortsatt på 17" CRT. 1280x960 @ 75 hz ^^

Rent teknisk vil jeg si det er mentalt - men intet vitenskaplig papir kan overvinne noe man føler, om det så er en placebo effekt. ;)

Se der ja! RTX 2070 - nå begynner vi å snakke! Får du prutet den med noen prosent så ser det ut som en bra PC. Fortsatt litt lite RAM (sverger til minst 16 GB idag), og er garantert 2666 Mhz (skulle gjerne vært minst 3200 Mhz), men er så absolutt en bra liten pakke til å "snike inn bak ryggen på kona". :)

Man klarer å venne seg til det meste. Jeg hadde en 144Hz monitor før jeg kjøpte meg en 100Hz UW monitor i 2017. Tror det tok en ukes tid før jeg klarte å venne meg til både størrelse og lavere refresh rate. Når jeg hadde tilvent meg monitoren så merket jeg ikke noe forskjell på hvor godt/dårlig jeg gjorde det i FPS spill.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (16 minutter siden):

Bare hyggelig. Håper du blir fornøyd. :)

Du får fortelle hvordan det gikk etterhvert - både med spillingen og om kona lot deg få beholde maskinen. ;)

Jeg skal pusse opp en gang og lage ett lite "kontor" så jeg vi får maskinen ut av stua. Og så har jeg kjøpt en 24" skjerm, jeg kjøpte nylig en 31,5" men den måtte jeg selge igjen :p Får vente med å ta frem godsakene til jeg har pusset opp, så later jeg som den i første om gang er ment til fotball og bilderedigering. AT det tilfeldigvis gikk å spille på trenger ingen å skjønne så mye av før det er for seint :D 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 minutt siden):

Man klarer å venne seg til det meste. Jeg hadde en 144Hz monitor før jeg kjøpte meg en 100Hz UW monitor i 2017. Tror det tok en ukes tid før jeg klarte å venne meg til både størrelse og lavere refresh rate. Når jeg hadde tilvent meg monitoren så merket jeg ikke noe forskjell på hvor godt/dårlig jeg gjorde det i FPS spill.

Det er sant, det. Jeg spiller på 60hz nå. Men Gud hvor stor forskjell det var å spille med 144hz en ukes tid før skjermen måtte bytte eier.

Lenke til kommentar
Ralph77 skrev (12 minutter siden):

Det er sant, det. Jeg spiller på 60hz nå. Men Gud hvor stor forskjell det var å spille med 144hz en ukes tid før skjermen måtte bytte eier.

Fra 60 til over 100 er en enorm forskjell, men etter det så blir forskjellene mindre. Har en 175Hz monitor nå å det føles mere smooth ut enn 100Hz som jeg hadde før, men forskjellene er faktisk mindre enn jeg trodde. 

Endret av TheKims
Lenke til kommentar
Ralph77 skrev (9 minutter siden):

Jeg skal pusse opp en gang og lage ett lite "kontor" så jeg vi får maskinen ut av stua.

Damn, jeg hadde ytelsesproblemer med alle harddiskene jeg hadde i den nye hoved PC-en så jeg bygget en til og satte den nettopp inn i stuen som "NAS" (mulighet for streaming både direkte til TV-en og over hjemmenettet). :p

Fikk noen klager på støy fra den, men sånn går det når man skal prøve med stock vifter...

Gjorde nylig en liten oppussing av "kontoret" (les: "full-on mancave!") selv:
https://www.diskusjon.no/topic/368705-nerdebula-di-v2-les-førstinnlegg/?do=findComment&comment=25483739

Godt å ha et eget lite "tilfluktsrom" - man er nødt til å få litt fred en gang i blant. :)

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (3 timer siden):

Damn, jeg hadde ytelsesproblemer med alle harddiskene jeg hadde i den nye hoved PC-en så jeg bygget en til og satte den nettopp inn i stuen som "NAS" (mulighet for streaming både direkte til TV-en og over hjemmenettet). :p

Fikk noen klager på støy fra den, men sånn går det når man skal prøve med stock vifter...

Gjorde nylig en liten oppussing av "kontoret" (les: "full-on mancave!") selv:
https://www.diskusjon.no/topic/368705-nerdebula-di-v2-les-førstinnlegg/?do=findComment&comment=25483739

Godt å ha et eget lite "tilfluktsrom" - man er nødt til å få litt fred en gang i blant. :)

Hah! Frekt :D

 

Lenke til kommentar
Ralph77 skrev (5 timer siden):

Hah! Frekt :D

Ingen fare - vi har ett privat rom hver i huset, og jeg har byttet ut viftene i stue PC-en (anbefaler forresten Corsair ML120 eller Noctua NF-A12 PWM). Hadde bare ingen bedre vifter å bruke i monteringsøyeblikket, og den PC-en var ment for å skulle kunne brukes av den som ville. :)

Og jeg spurte om lov først, så den ble satt der med tillatelse. ^^

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Husk å merke tråden som "[Løst]" (endre trådetittel i første innlegg) når du er tilfreds med kjøpet. :)

Og skulle du ønske mer RAM (8 GB er litt lite) så er det ikke noe problem å sette inn mer senere. Så lenge medfølgende RAM er montert korrekt (spor 1 og 3 hvis det er 2 brikker) så kan du sette inn RAM i spor 2 og 4 sålenge RAM-en er av samme hastighet.

RAM-en bør være av samme merke, men ikke være det. Men helst så lik som mulig (merke, hastighet, CL-verdi etc.).

Disse burde fungere:
https://www.komplett.no/product/1137263/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/hyperx-fury-ddr4-2666mhz-8gb

https://www.komplett.no/product/851538/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-2666mhz-16gb

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...