Gå til innhold

Norges største hytteområde skal teste batterier i nettet [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne vi ikke for en gangs skyld få en rapport om elbiler og i hvilken grad de påvirker lokalnettsituasjonen (lavspent distribusjonsnett)? Heller ikke i dette tilfellet (se artikkel) kommer ingenting fram om konkrete problemer! Ganske utrolig! Men de bruker gjerne millionbeløp på løsninger som de ikke vet er nødvendige (her batterier i nettet).

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det finnes nett i hyttefelt der det er en stor andel elbiler, og enda mer nett knyttet til husholdningene. Er praktiske kunnskaper og erfaringer om hvordan elbiler og nett virker, det verste NVE og noen få andre vet?

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (6 timer siden):

Er praktiske kunnskaper og erfaringer om hvordan elbiler og nett virker, det verste NVE og noen få andre vet?

Om du har fulgt med litt angående nye nettariffer for forbrukere burde det være tydelig at NVE har et oppheng på at forbrukerne nå SKAL betale effekttariff. At samtlige tariffer de har foreslått så langt har blitt nedstemt på grunn av at de er dårlig begrunnet og lite forbrukervennlige ser ikke ut til å affisere dem det minste. At elbiler går med i dragsuget er jo trist men ikke noe NVE bryr seg om.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (20 minutter siden):

Om du har fulgt med litt angående nye nettariffer for forbrukere burde det være tydelig at NVE har et oppheng på at forbrukerne nå SKAL betale effekttariff. At samtlige tariffer de har foreslått så langt har blitt nedstemt på grunn av at de er dårlig begrunnet og lite forbrukervennlige ser ikke ut til å affisere dem det minste. At elbiler går med i dragsuget er jo trist men ikke noe NVE bryr seg om.

Jada, jeg er fullstendig klar over at NVE har en fiks ide som de ikke klarer å bryte seg ut av. Om det er noen som har fulgt med i diskusjonene om nettariffer i mange år, så er det jeg! Men veldig hyggelig at det ser ser ut som at vi har en felles oppfatning!

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (15 timer siden):

Kunne vi ikke for en gangs skyld få en rapport om elbiler og i hvilken grad de påvirker lokalnettsituasjonen (lavspent distribusjonsnett)?

Ble ikke kravene til kortslutningsstrøm endret for ikke så lenge siden? Da ble enormt mange lokalnett som er teknisk sett helt fine plutselig per definisjon for svake?

Ketill Jacobsen skrev (8 timer siden):

Jada, jeg er fullstendig klar over at NVE har en fiks ide som de ikke klarer å bryte seg ut av.

NVE ser ikke ut til å forstå at om de skal ha folk flest med på laget må tariffene være enkle. Kanskje NVE kunne godtatt en to-tariff ordning? Altså at standardtariffen blir som den Glitre Nett har testet(lavere nettleie om natta) mens en mer avansert tariff er tilgjengelig for dem som for eksempel har utstyr som kan automatiseres og delvis styres fra nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...