Gå til innhold

Polestar 2 er tøff, morsom og grådig


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (12 minutter siden):

En del motorsportgrener tør jo ikke å ha batteriet i gulvet av åpenbare grunner. På Rally og rallycross f.eks så har de fleste baner ganske heftige hopp, og undersiden av bilen får veldig mye juling. 

Hvilken motorsport sikter du til? Jeg kommer ikke på noen som ikke har batteripakken så langt ned som overhodet mulig. 

Complexity skrev (14 minutter siden):

De har og gjennbrukt vanlige biler istede for å finne kruttet opp på nytt, så da er det enklest å ha den lille batteripakken inni kupeen sammens med føreren. 

Vi snakker ikke om bilcross her. Rallycross og deres biler er rimelig annerledes enn de originale bilene de skal "forestille". 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, oophus3do said:

Hvilken motorsport sikter du til? Jeg kommer ikke på noen som ikke har batteripakken så langt ned som overhodet mulig. 

Vi snakker ikke om bilcross her. Rallycross og deres biler er rimelig annerledes enn de originale bilene de skal "forestille". 

Skrev jo hvilken motorsport jeg siktet til?
Ingen rallycross biler er spesielt lik bilene de skal "forestille", men elutgavene bruker jo mye som RX utgavene gjør.

Den siste elbilen til Stard er basert på en Citroen fra 2018.

"The C3 ERX retains around 80% of the rolling chassis components from the C3 R5, and conforms with all Projekt E technical regulations. It is supported both technically and commercially by Citroen Racing. C3 ERX customers will be able to purchase spare parts directly from the world-renowned Citroen Racing Shop"

http://stard.at/2020/08/04/stard-launches-worlds-first-r5-based-electric-race-car-with-the-support-of-citroen-racing/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Skrev jo hvilken motorsport jeg siktet til?

Men det stemmer jo ikke? Stard pakken du selv linker til senere i svaret ditt her viser jo en pakke som er plassert så langt ned det er mulig å få den der alt som ikke er nødvendig selvfølgelig kastes ut. Dog kassen har en  uthevning der sjåføren sitter pga hans sitteposisjon og hjelm, som gjør at man fort vil slite med batteriet under "ræva". 

Det samme vil du se i andre platformer også. Til og med Formula E har jo en ellers merkelig form på pakken. Dog den er plassert så langt ned man får den, og har formen man kan ha i en slik bil, som forsåvidt er designet for formålet. 

Altså er det ikke en regel som tilsier at batteripakken er nødt til å være flat. For sportsbiler f.eks hvor man ønsker en viss høyde på taket, så blir kjapt svaret at pakken f.eks blir en "T-lignende" variant slik at bein og "ræv" blir værendes lengre nede ved gulvet. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus3do said:

Men det stemmer jo ikke? Stard pakken du selv linker til senere i svaret ditt her viser jo en pakke som er plassert så langt ned det er mulig å få den der alt som ikke er nødvendig selvfølgelig kastes ut. Dog kassen har en  uthevning der sjåføren sitter pga hans sitteposisjon og hjelm, som gjør at man fort vil slite med batteriet under "ræva". 

Det samme vil du se i andre platformer også. Til og med Formula E har jo en ellers merkelig form på pakken. Dog den er plassert så langt ned man får den, og har formen man kan ha i en slik bil, som forsåvidt er designet for formålet. 

Altså er det ikke en regel som tilsier at batteripakken er nødt til å være flat. For sportsbiler f.eks hvor man ønsker en viss høyde på taket, så blir kjapt svaret at pakken f.eks blir en "T-lignende" variant slik at bein og "ræv" blir værendes lengre nede ved gulvet. 

Ja? batteriet er puttet inni kupeen. Det er en ombygd RX bil. Og det har nok sine fordeler på en slik motorsport som jeg sier.

Og det er gunstig å bruke ett chassis som har vært utviklet i mange år for denne sporten istede for å lage ett nytt ett.

Det lønner seg nok for også for Citroen å bruke 80% av de samme karosseridelene som bensinutgaven som de kjører samme sporten med.

Og batteriet er godt beskyttet der kontra under bilen hvor steiner, motordeler og alt mulig annet kan skade det.

stard.jpg

Men på en vanlig bil som Polestar kunne de jo godt ha hatt batteriet i gulvet. Ville bare gitt fordeler (med unntak av mindre benplass fremme, men hører sjelden det klages på at det er ukomfortabelt med biler som har batteriet under gulvet)

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Uenig, kjører ofte Mercedes, bmw, audi osv. Motorstøyen er absolutt der og for meg plagsomt.

Min 15år gamle merce e klasse hadde faktisk en del motorstøy, en diesel. Husker jeg reagerte på det, vil faktisk si det var noe jeg noterte meg. Skulle ikke mye pådrag heller før det ble for mye lyd. Men dekkstøy og vindstøy var komfortabelt nivå. Man kunne høre på radio uten å måtte prøve å overdøve noe annet. 

I Mazda 6 måtte vi nettopp det, skru opp volumet som det var en lydkrig. Blir sliten i huet av slikt, og ørene kan ta skade av det over lengre turer. Kjørte en merce cla 2017 mod? Var mye støy i den også, men regnes for å være fake merce :p

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Ja? batteriet er puttet inni kupeen. Det er en ombygd RX bil. Og det har nok sine fordeler på en slik motorsport som jeg sier.

De har rivd opp alt som er mulig å rive opp, stiver opp gulvet og setter pakken direkte på den. Hvordan er det forskjellig fra andre batteripakker? De står jo ikke nakent ned mot asfalten. Dette er noe Tesla fikk kritikk for å gjøre og som gjorde at Toyota sluttet samarbeidet med dem for ei god stund tilbake. Nå idag har alle bilene ei plate under for å spre kontakten utover et større område som i en skuddsikker vest om noe skulle sprette opp der. 

Complexity skrev (17 minutter siden):

Og det er gunstig å bruke ett chassis som har vært utviklet i mange år for denne sporten istede for å lage ett nytt ett.

Det er påtvunget. Alle biler i den motorsporten må komme fra masseproduserte modeller. Det er rimelig lenge siden noen OEM lagde en modell kun for å vinne i rally og produserte kun noen tusen av dem for det formålet, og det å bruke dagens elbiler fungerer dårlig uten å justere på batteripakken. Den er som sagt ikke brukendes der man må rette opp personen til å sitte nesten 90 grader rett opp samt ha på seg en hjelm. Da sitter man med hodet i taket som sagt. 

 

Complexity skrev (19 minutter siden):

Og batteriet er godt beskyttet der kontra under bilen hvor steiner, motordeler og alt mulig annet kan skade det.

Ingen elbiler har batteripakken som det nederste punktet. Tesla hadde det tidlig, men etter 2 branner som punkterte pakken undenifra, så gjorde dem som Toyota sa dem måtte gjøre, og som alle elbiler har nå i ettertid. 

 

Complexity skrev (20 minutter siden):

Men på en vanlig bil som Polestar kunne de jo godt ha hatt batteriet i gulvet. Ville bare gitt fordeler (med unntak av mindre benplass fremme, men hører sjelden det klages på at det er ukomfortabelt med biler som har batteriet under gulvet)

Alternativet er å heve taket for å gi plass til batteriet under setet. Altså på noen biler så går jo det helt fint, og man kan ha en helt flat pakke. Hos andre biler hvor man ønsker en lavere profil så må man forme pakken annerledes. 

Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (23 minutter siden):

Min 15år gamle merce e klasse hadde faktisk en del motorstøy, en diesel. Husker jeg reagerte på det, vil faktisk si det var noe jeg noterte meg. Skulle ikke mye pådrag heller før det ble for mye lyd. Men dekkstøy og vindstøy var komfortabelt nivå. Man kunne høre på radio uten å måtte prøve å overdøve noe annet. 

Sånn er det på vår 5 år gamle firmabil E-klasse (diesel) også. Et himla leven ved akselerasjon. Ikke så gale ellers.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Ola Knudesen said:

Høyeste strømforbruk av samtlige el-biler. Ikke rart at rekkevidden er sånn som den er. Og nå kommer vinteren..

Den skal vistnok snart få varmepumpe da, som vil hjelpe litt på vintern. Men de som kjøper tidlig må leve uten.

Model 3 blir vel levert med varmepumpe på neste leveranse så den vil og gjøre det bedre på vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Polestar 2 imponerer meg. Her har Volvo kommet med en bil som i spesifikasjoner nær er identisk med Model 3 (Long Range, 4 hjulsdrift).

1) Vil anta at bilen på alle måter er kvalitetsmessig på høyde med andre Volvobiler

2) Pris på nivå med Model 3

3) Det som skuffer er den mye høyere vekt på Polestar 2 til tross for at Model 3 er litt større (2130 kg mot1847 kg) og ditto høyere strømforbruk og kortere rekkevidde.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Ketill Jacobsen said:

Polestar 2 imponerer meg. Her har Volvo kommet med en bil som i spesifikasjoner nær er identisk med Model 3 (Long Range, 4 hjulsdrift).

1) Vil anta at bilen på alle måter er kvalitetsmessig på høyde med andre Volvobiler

2) Pris på nivå med Model 3

3) Det som skuffer er den mye høyere vekt på Polestar 2 til tross for at Model 3 er litt større (2130 kg mot1847 kg) og ditto høyere strømforbruk og kortere rekkevidde.

Spesifikasjonene er jo ikke helt identisk akkurat.. Den veier vel 300kg mere og har mindre bagasjeplass enn Model 3 f.eks.

Komfort i baksetet er vel og en del dårligere på Polestar 2.

Kvaliteten (på første leveranse iallefall) har vært ganske laber. Men det får man håpe de ordner opp i. (Panel gapps og mye trøbbel med software\hardware?)

Men virker ellers som en bra bil.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...