Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Gyrofalc0n skrev (3 minutter siden):

Så du mener at nettbutikker i lille Norge, har "helt etter avtale" solgt 1000-vis av kort til folk, som vil ta måneder (år?) å få produsert og levert til kundene? Noen små prosenter i pris forskjell kan jeg forstå at de har tatt høyde for kan skje. Men her snakker vi om at 3080 kort er snart nærmere 40% pris økning fra når de ble lansert.

Leverandørene må vel snart kreve at ordre blir kansellert mot kunder, for å bidra til å rydde i back-order?

NetOnNet var veldig hissig på om jeg ikke skulle bare kansellere ordrene, "for å spare meg selv bryet med å vente"...

Kan godt tenke meg at Non og andre nettbutikker er ganske hissige, er vel nok av de ungdommene som kontakter butikkene dagen etterpå å maser om når kortene kommer, hadde blitt litt pissed jeg også da, no offense.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Gyrofalc0n said:

Så du mener at nettbutikker i lille Norge, har "helt etter avtale" solgt 1000-vis av kort til folk, som vil ta måneder (år?) å få produsert og levert til kundene? Noen små prosenter i pris forskjell kan jeg forstå at de har tatt høyde for kan skje. Men her snakker vi om at 3080 kort er snart nærmere 40% pris økning fra når de ble lansert.

Leverandørene må vel snart kreve at ordre blir kansellert mot kunder, for å bidra til å rydde i back-order?

NetOnNet var veldig hissig på om jeg ikke skulle bare kansellere ordrene, "for å spare meg selv bryet med å vente"...

Kansellering er det første Netonnet foreslår ja. De pusher det hardt.

"hvorfor sender dere nyere ordre før gamle ordre?"
 

"Vi beklager det, vi har en bug i systemet. Skal ikke bare kansellere da? wink wink"

 

Sikkert mandat fra ledelsen; foreslå kansellering ved alle klager.

 

Lenke til kommentar
Gyrofalc0n skrev (11 minutter siden):

Så du mener at nettbutikker i lille Norge, har "helt etter avtale" solgt 1000-vis av kort til folk, som vil ta måneder (år?) å få produsert og levert til kundene? Noen små prosenter i pris forskjell kan jeg forstå at de har tatt høyde for kan skje. Men her snakker vi om at 3080 kort er snart nærmere 40% pris økning fra når de ble lansert.

Leverandørene må vel snart kreve at ordre blir kansellert mot kunder, for å bidra til å rydde i back-order?

NetOnNet var veldig hissig på om jeg ikke skulle bare kansellere ordrene, "for å spare meg selv bryet med å vente"...

Du bestiller ett skjermkort hos Komplett til 8000kr, Komplett bestiller skjermkortet fra leverandør. Prisen på bestillingstidspunktet gjelder for deg, komplett og produsent. Er det så vanskelig å forstå? 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Pc Lynet said:

Du bestiller ett skjermkort hos Komplett til 8000kr, Komplett bestiller skjermkortet fra leverandør. Prisen på bestillingstidspunktet gjelder for deg, komplett og produsent. Er det så vanskelig å forstå? 

Butikken har allerede avtalt pris før de selger. De selger ikke flere kort til den prisen enn avtalt. Problemet her er at leverandørene ikke leverer som avtalt.

Folk som synes denne situasjonen er ille bør prøve boutique preorder på 100k forskuddsbetaling som aldri blir levert og pengene er tapt.

Bestilte du denne, ja da tapte du 100k.

ce2a76e4951a3f2a0953292ff6d7d730ce8bd428

Spoiler

eller denne

1641bd0d2ec66a2f5383dde92186f39d653e3cc0

eller denne

6b6fb40a845e51113a0d6cb07d4abeff.jpg

Det er bare 100k, men det er surt. Ikke pengene, men at man aldri får maskina.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (3 timer siden):

Ser ut som noen har vært uheldig og sluppet prisene for 3080 ti i New Zealand og Australia for tidlig: https://www.tomshardware.com/news/nvidia-geforce-rtx-3080-ti-overseas-market-obnoxious-prices

Så ut som de var borte igjen i NZ butikken. Sjekket Gigabyte Gaming OC mot 3080 prisen dems, og differansen omgjort til norske kroner er 5100,-. Siste pris i prisguiden for 3080 Gaming OC var 12500,- som da tilsier ca 18000,- for de kortene og oppover. Så de som har skaffet seg 3090 til slipp prisene vil le godt vil jeg tro.

Rimelig fornøyd med 17000 for 3090 FE ja :D

Eneste jeg angrer på nå er at jeg avbestilte div 3080 kort til 8000-9000 i september.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 timer siden):

Du bestiller ett skjermkort hos Komplett til 8000kr, Komplett bestiller skjermkortet fra leverandør. Prisen på bestillingstidspunktet gjelder for deg, komplett og produsent. Er det så vanskelig å forstå? 

Så, så... Klart jeg forstår at det er inngått en avtale på en pris. Men når jeg ser en ubalanse på flere 10-talls prosent som #noen må dekke, så stiller jeg spørsmål. Og du menter at det da er produsenten som vil dekke for dette gapet? Altså Asus i mitt tilfelle? Når den tid kommer at desember ordrene blir oppfylt, så vil det kanskje være opp mot 50% prisforskjell. Jeg er jo "glad til" da jeg får kort, som jeg kan velge å selge igjen med kraftig fortjeneste. Jeg har ventet siden desember, og kan vente lengre. 1080ti er ikke så altfor galt...

Syns det er bare "rart" at leddene i forhandler kjeden tillater dette. Og ikke minst at vi forbrukere trekker bare lett på skuldrene.

Hva når produsentene sier at "Nei, det kortet har gått ut av produksjon, så dere kan kansellere alle ordre der, world wide. Så har vi produsert et nytt (nesten likt) kort, som dere kan selge på nytt... Fått nytt SKU og alt er greit"

Mener at butikken kan heve kjøpet hvis det er forhold som gjør det umulig å levere den varen som er bestilt... Eller?

Lenke til kommentar
3 hours ago, shinsengumi said:

Kansellering er det første Netonnet foreslår ja. De pusher det hardt.

"hvorfor sender dere nyere ordre før gamle ordre?"
 

"Vi beklager det, vi har en bug i systemet. Skal ikke bare kansellere da? wink wink"

 

Sikkert mandat fra ledelsen; foreslå kansellering ved alle klager.

 

Dette er jo brudd på forbrukerkjøp loven  å unskylde seg med 'bug' at tidligere bestillinger ikke får tilsendt varer...

Netonnet innrømmet at dette er en villet handling fra deres side og berørte kunder kan foreta deknings kjøp/erstatning hvis de har lidt et tap som følge av ekstra forsinkelsene dette medfører

Endret av idleman_2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Gyrofalc0n said:

Så, så... Klart jeg forstår at det er inngått en avtale på en pris. Men når jeg ser en ubalanse på flere 10-talls prosent som #noen må dekke, så stiller jeg spørsmål. Og du menter at det da er produsenten som vil dekke for dette gapet? Altså Asus i mitt tilfelle? Når den tid kommer at desember ordrene blir oppfylt, så vil det kanskje være opp mot 50% prisforskjell. Jeg er jo "glad til" da jeg får kort, som jeg kan velge å selge igjen med kraftig fortjeneste. Jeg har ventet siden desember, og kan vente lengre. 1080ti er ikke så altfor galt...

Syns det er bare "rart" at leddene i forhandler kjeden tillater dette. Og ikke minst at vi forbrukere trekker bare lett på skuldrene.

Hva når produsentene sier at "Nei, det kortet har gått ut av produksjon, så dere kan kansellere alle ordre der, world wide. Så har vi produsert et nytt (nesten likt) kort, som dere kan selge på nytt... Fått nytt SKU og alt er greit"

Mener at butikken kan heve kjøpet hvis det er forhold som gjør det umulig å levere den varen som er bestilt... Eller?

Hvis butikken har fått tilsendt varer til de første bestillingene til den gang da pris..  butikken ser at de kan tjene mere penger på å selge disse til nyere bestilling...  så skyter butikken seg selv i foten...

Lenke til kommentar
4 hours ago, ps5 said:

Min som ble sendt i dag hadde leveringsdato 1. desember, så jeg måtte spandere en telefon til porterbuddy for endring. Noe lignende kan jo ha skjedd her. (Spørsmålet "Var levering bestilt i september i fjor??" var om ikke annet underholdende).

Min er sendt:) ble bestilt på lansering. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, MenuM said:

Hvordan finner dere som varsler kort som er på lager? Sitter dere å refresher nettsidene?

image.png.8756e9f0dd7873304247877df2ee4da4.png

 

1 hour ago, Pc Lynet said:

De bruker bots. Helt håpløst hos Netonnet og Elkjøp utsolgt på under minuttet. 

Bots og bots fru blom, "Distill" er en chrome extension. Ikke så avansert som ekte bots som noen kjører , som legger i kurv for deg osv. 😂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...