Jump to content
OddZen

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger

Recommended Posts

4 minutes ago, KjellV said:

Det eneste som er "bekreftet" er fra en telefonsamtale med Komplett kundeservice jeg hadde tidlig i januar. Om man kan stole på det? Hah!

Jeg har uansett vanskeligheter for å se at det er umulig å plukke en vare fra lageret før det klargjøres for pakkeroboten.

Og uansett må de følge forbrukerkjøps loven med tanke på reklamasjoner og plikten til å gi ny vare/omlevering om varen ikke kan repareres.

Share this post


Link to post
KjellV skrev (6 minutter siden):

Jeg har uansett vanskeligheter for å se at det er umulig å plukke en vare fra lageret før det klargjøres for pakkeroboten.

Det er garantert ikke umulig, men basert på svarene som er kommet fra Komplett så tillater ikke systemene til Komplett at en tilfeldig fyr på kundeservice får til å gjøre det. Og der har jo Komplett et problem, for det er rett og slett lovstridig å ikke tilby at det gjøres på den måten. Om de skal kunne etterleve forbrukerkjøpsloven så må de få gjort endringer i egne rutiner og systemer og det er ikke noe de kommer til å gjøre med mindre noen tvinger det gjennom med å stå på sitt.

Share this post


Link to post
idleman_2 skrev (Akkurat nå):

'Forventet dato'  usikker/ubekreftet dato 😛

Men kan komme tidligere også. Ingen vet selv ikke Komplett 😜

Share this post


Link to post
idleman_2 skrev (1 time siden):

Og uansett må de følge forbrukerkjøps loven med tanke på reklamasjoner og plikten til å gi ny vare/omlevering om varen ikke kan repareres.

Enig

Nimrad skrev (1 time siden):

Det er garantert ikke umulig, men basert på svarene som er kommet fra Komplett så tillater ikke systemene til Komplett at en tilfeldig fyr på kundeservice får til å gjøre det. Og der har jo Komplett et problem, for det er rett og slett lovstridig å ikke tilby at det gjøres på den måten. Om de skal kunne etterleve forbrukerkjøpsloven så må de få gjort endringer i egne rutiner og systemer og det er ikke noe de kommer til å gjøre med mindre noen tvinger det gjennom med å stå på sitt.

Svarene fra Komplett tolker jeg som at "vi vil ikke." At en lagermedarbeider manuelt må plukke en vare er verken umulig å gjennomføre eller volder selgeren urimelige kostnader. Komplett gjør seg bevisst vanskelige for å slippe unna.

Som jeg har nevnt tidligere i tråden har jeg en sak gående med de. Jeg viser til at lovverket §sånnogsånn sier at jeg har rett og spør om de kan vise til hvor/hva i lovverket som gir de grunnlag for sin avgjørelse. Får kun til svar at "vi mener vi har grunnlag for å ikke oppfylle avtalen" uten videre grunngivning i henhold til lover og regler. Epostutvekslingen har blitt reneste «God dag, mann! - Økseskaft!».

Share this post


Link to post

 

1 minute ago, KjellV said:

"vi mener vi har grunnlag for å ikke oppfylle avtalen" uten videre grunngivning i henhold til lover og regler."

Høres ikke dette ut som noe avisene kan skrive om ?

Share this post


Link to post
KjellV skrev (1 minutt siden):

Svarene fra Komplett tolker jeg som at "vi vil ikke." At en lagermedarbeider manuelt må plukke en vare er verken umulig å gjennomføre eller volder selgeren urimelige kostnader. Komplett gjør seg bevisst vanskelige for å slippe unna.

Jeg tror ikke det er så svart/hvitt. Etter noen år i kundeservice tror jeg rett og slett det handler om at systemene og rutinene til Komplett bare ikke har lagt opp til at de på kundeservice kan manuelt snike andre fremover i køen på produkter som har lang leveringstid og forhåndsbestillinger. Den som sitter og svarer deg hadde gitt deg nytt kort om de kunne, men må pent og høflig tilby deg å heve kjøpet da det er sånn det er lagt opp til i rutinene og systemene de jobber med. Å gå utenom er helt sikkert mulig, men det krever sikkert endring av systemene, eller manuell overstyring av noen som ikke sitter i kundeservice. 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Hmm er dette en 'felle' ?

om de som har bestilt ved lanserings dato:

Forbrukerkjøpsloven:

"

§ 21.

Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

 

Om det har gått så lang tid at selger kan bruke dette mot dere ?

Edited by idleman_2

Share this post


Link to post
idleman_2 skrev (54 minutter siden):

Høres ikke dette ut som noe avisene kan skrive om ?

Det kunne de nok, men ikke så interessert i å havne i avisen og orker ikke en shitstorm fra alle som ikke har fått tak i skjermkort enda. Er snakk om at jeg la inn flere ordrer på samme skjermkort og så slettet de alle utenom én av de. Ordrene ble lagt inn før de la inn noen form for informasjon om maks 1 stk pr kunde på sidene deres så eneste argumentet deres er at "vi ønsker ikke å selge mer enn ett kort til deg". Jeg har fått levert andre kort fra de gjennom andre ordrer, men det gir de ikke grunnlag for å ikke følge loven.

 

Nimrad skrev (52 minutter siden):

Jeg tror ikke det er så svart/hvitt. Etter noen år i kundeservice tror jeg rett og slett det handler om at systemene og rutinene til Komplett bare ikke har lagt opp til at de på kundeservice kan manuelt snike andre fremover i køen på produkter som har lang leveringstid og forhåndsbestillinger. Den som sitter og svarer deg hadde gitt deg nytt kort om de kunne, men må pent og høflig tilby deg å heve kjøpet da det er sånn det er lagt opp til i rutinene og systemene de jobber med. Å gå utenom er helt sikkert mulig, men det krever sikkert endring av systemene, eller manuell overstyring av noen som ikke sitter i kundeservice

Aldri skyt mot en kundebehandler som jobber innenfor de rammene som er tvunget på de :) Og jeg forstår godt at systemet ikke lar de på kundeservice manipulere køen, men jeg klarer ikke å se at det ikke skal la seg gjøre å finne en løsning. La noen lenger oppe i hierarkiet overstyre køen om det er mulig å gjøre, eventuelt få noen til å manuelt plukke varen når den kommer på lager. Virker som vi er enige der, ref uthevet skrift ovenfor. Om de kan løse saken, men nekter, så står jeg fortsatt for mitt utsagn om at Komplett "vil ikke."

Ref min post i dag kl. 14:18 så skal det i følge kundeservice være mulig med manuell plukking ved vareankomst i spesielle tilfeller.

Edited by KjellV
  • Like 1

Share this post


Link to post
6 hours ago, MrMarbles said:

Du bestilte feil kort :p 

Selv 3080 Strix OC som jeg bestilte i starten av oktober har blitt levert nå.

Ja, burde bare kjøpt det elendige oc kortet.

Share this post


Link to post
Sinusn skrev (2 minutter siden):

Er de ikke mange i kø forann ? 

 

Nei. Var ingen i kø hos ProShop før i dag på oversikten deres.

Kan selvfølgelig ha endra seg nå som man ser at kort er på vei 🙂

Men pleier å bli oppdatert med ukjent dato så snart de har fått inn flere bestillinger enn antall kort de får inn.

Edited by MrMarbles

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...