Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

MrMarbles skrev (23 minutter siden):

Evt. så kan du sende det tilbake og så bestille et nytt 3070 :D

Etter jul så går Komplett tilbake til 14 dager Angrerett. Syntes det er bra når man ser hvor mye åpent kjøp blir utnyttet. All kost med det er bakt inn i prisen på alle komponenter.

Regner med 60dagersen de hadde nå er for å evaluere kostnadene de hadde mot de foregående månedene med 14 dagers, og kommer nok til en konklusjon at 14dagers for holde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komplett kan vell i teorien utestenge de som spekulerer i åpent kjøp? Er brudd på kjøpsvilkår vil jeg tro? Uansett er det utrolig uetisk og bestille noe for å planlegge og sende det tilbake om du får et bedre tilbud et annet sted... Minner mye om svindel. 

Komplett og andre nettbutikker tar et utrolig stort tap for forbruker som misbruker denne ordningen. For alle som bruker denne som den er ment vil dette være et tap. 

Endret av emkh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Guys; jeg tror ikke det er et veldig stort problem. Da tipper jeg det hadde ligget veldig mange demo-3090 på Komplett allerede. Det var vel først etter Black Friday de introduserte 60 dager igjen for en begrenset periode. Jeg tviler på at det er veldig mange som vil benytte seg av det. Det er jo omtrent ikke andre kort å få tak i uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dal skrev (3 minutter siden):

Det er dessverre sånn her som med andre gode ordninger; det er alltid noen kynikere som utnytter det.

Og i verste fall ødelegger det.

Tror nok Komplett tjener gode penger på å ha åpent kjøp. Sikrer seg mange kunder som heller kjøper av de, enn av andre. De taper nok noen kroner på å må selge kortene som demovare / I en ferdigbygd pc, men det er småtteri ifh til å ikke selge kort i det hele tatt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (38 minutter siden):

Guys; jeg tror ikke det er et veldig stort problem. Da tipper jeg det hadde ligget veldig mange demo-3090 på Komplett allerede. Det var vel først etter Black Friday de introduserte 60 dager igjen for en begrenset periode. Jeg tviler på at det er veldig mange som vil benytte seg av det. Det er jo omtrent ikke andre kort å få tak i uansett.

Da har du ikke lest mange sider her. Veldig mange som har kjøpt 3090 vente kort og sender tilbake i januar når åpent kjøp går ut.

joakimbo skrev (38 minutter siden):

Tror nok Komplett tjener gode penger på å ha åpent kjøp. Sikrer seg mange kunder som heller kjøper av de, enn av andre. De taper nok noen kroner på å må selge kortene som demovare / I en ferdigbygd pc, men det er småtteri ifh til å ikke selge kort i det hele tatt. 

De taper ikke noe, alt slikt er bakt inn i prisene de selger varer for, det samme med 4 års reklamasjon etter 1år garanti går ut på varer.

Pc Lynet skrev (36 minutter siden):

Eventuelle kort de får i retur kan lett puttes inn i ferdig bygde pcer fra Komplett.

Tviler sterkt på at Komplett tar sjansen på å dytte brukte kort inn i ferdigbygde PCer. Det er langt dyrere reklamasjon på en ferdigbygd PC, enn ett enkelt kort. De vet ikke hva kortet er brukt til, og skikkelig testing koster for mye.

 

 

Ser man på alle de videoene på Youtube hvor folk har kjøpt retur pakker fra Amazon, (RandomFrankP har noen av de), så ser man at en del rett og slett utnytter godene og svindler. Har sett flere ekspempler der de returnerer gammel hardware i eskene til de nye, og får igjen pengene. Altså gratis oppgradering, siden de vet at Amazon ikke sjekker retur pakkene. 

Heldigvis så er vi nok her i Norge enda.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (22 minutter siden):

Da har du ikke lest mange sider her. Veldig mange som har kjøpt 3090 vente kort og sender tilbake i januar når åpent kjøp går ut.

Jo, jeg har fått med meg at et par har sagt det her inne. Men så er spørsmålet, har de da rukket å motta det kortet de faktisk skal ha? Hvis ikke, tror du de da faktisk vil sende tilbake 3090? Altså å risikere å være uten kort?

I tillegg, dette er en tjeneste Komplett har hatt i mange mange år, noen har misbrukt den, andre har brukt den som tiltenkt. Gjør Komplett det dårlig om dagen? Har du sett på deres finansielle situasjon?

Grunnen til at de droppa 60 dagers åpent kjøp i utgangspunktet, var jo pga. Covid19 (eller mulig fordi de ikke ønsker å tilby det lengre, og valgte å bruke Covid som en unnskyldning for å slippe å ha åpent kjøp). 

Uansett, så regner jeg med Komplett har god avanse på disse korta (jo dyrere en vare er= mer avanse). Da taper de ikke mye på å evt. selge korta som demo. Vil også tippe at det er Komplett som selger det kortet som de som returnerer 3090 til slutt ender opp med. Så jevnt over så selger de mer av det som resultat. Enn så lenge så blir alle kort solgt. Og Komplett tjener bra. De kunne kanskje tjent mer om tilgangen var god, men nå er det nå ikke slik og det er enorm etterspørsel.

Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet. Dette er frivillig av Komplett. De har sikkert kalkulert med hva det koster de å tilby dette og funnet ut at de uansett vil tjene på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
JFM skrev (28 minutter siden):

CoD koder? Får man enda disse? Gjelder det på alle 3xxx-kort?

Fikk på 3080 forrige uke, ikke på 3070.

bmwm skrev (2 minutter siden):

Ser flere her skriver at de har fått seg "ventekort" hva betyr det? Kort man kjøper for å levere tilbake innenfor fristen for åpent kjøp? Kan ikke butikkene nekte deg å levere det tilbake hvis de mistenker at du kjøper med intensjon om å levere tilbake?

Jeg kjøpte 3070, som nå selges privat. Asus Dual OC som er 1mnd gammelt for 5500kr inkl frakt ved forhåndsbetaling. Send meg PM isåfall. :)

Lenke til kommentar
bmwm skrev (3 minutter siden):

Ser flere her skriver at de har fått seg "ventekort" hva betyr det? Kort man kjøper for å levere tilbake innenfor fristen for åpent kjøp? Kan ikke butikkene nekte deg å levere det tilbake hvis de mistenker at du kjøper med intensjon om å levere tilbake?

Hvordan skal butikkene klare å skille mellom dem som har planer om å returnere varen og dem som faktisk vil teste ut produktet for å vurdere om de vil ha det eller ikke? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke hvis de har en policy som sier at salget er åpent i 60 dager. Har selv, for lenge siden når Halo 3 kom ut, kjøpt en Xbox360, spilt i 29 dager, og levert tilbake til 30-dagers fristen. De har et regelverk, og det er fulgt. 

Selv har jeg et 3070-ventekort som jeg enten skal selge videre eller levere tilbake når jeg får mitt 3080 fra Elkjøp. Er ikke så farlig om jeg må selge med litt tap, jeg vil bare ha god nok grafikk til Cyberpunk og HP Reverb G2 i de månedene før jeg får mitt endelige kort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bmwm skrev (6 minutter siden):

Ser flere her skriver at de har fått seg "ventekort" hva betyr det? Kort man kjøper for å levere tilbake innenfor fristen for åpent kjøp? Kan ikke butikkene nekte deg å levere det tilbake hvis de mistenker at du kjøper med intensjon om å levere tilbake?

Ikke nødvendigvis at de returnerer de hvor de ble kjøpt. Det er nærmest totalt tørke på grafikkortfronten, så sjansen er stor for at man får igjen det samme man gav, eller mer, ved å selge det på finn (unntaket kan kanskje være 3090, men når absolutt alt er utsolgt, så skal man ikke se bort i fra at disse blir solgt til en OK penge også).

Ventekort er altså et midlertidig kort folk kjøper før de får det kortet de faktisk bestilte (veldig mange venter fortsatt på kortene de bestilte på lanseringsdagen).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
freakoftheweek skrev (1 minutt siden):

Hvordan skal butikkene klare å skille mellom dem som har planer om å returnere varen og dem som faktisk vil teste ut produktet for å vurdere om de vil ha det eller ikke? 

Det kan de umulig bevise, derfor jeg skrev "mistenker". Jeg og alle andre kan kjøpe et ASUS 3090 kort og levere tilbake etter 59 dager, kjøpe Aorus 3090 kort og levere innen 59 dager, MSI 3090 osv, og fortsette med dette egentlig i all evighet. Asus blir for varm, MSI bråker for mye, Aorus hadde ikke bra nok RGB osv.. Mye man kan finne på og de kan i teorien aldri bevise hva intensjonen din er, men de kan mistenke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...