Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
muuha skrev (13 minutter siden):

dem slapp vel noen 3080 kort søndag morgen i helga som var, så vanskelig å spå da

Godt poeng, men dem slapp de fortsatt i det jeg vil klassifisere som "vanlig arbeidstid". Derfor mener jeg at det hjelper lite for oss maniske å trykke refresh på komplett sine sider i håp om å få tak i et 3080 utpå kvelden 😆 Yet i still do it🤪

Lenke til kommentar
bender1 skrev (1 minutt siden):

Godt poeng, men dem slapp de fortsatt i det jeg vil klassifisere som "vanlig arbeidstid". Derfor mener jeg at det hjelper lite for oss maniske å trykke refresh på komplett sine sider i håp om å få tak i et 3080 utpå kvelden 😆 Yet i still do it🤪

For å spare finger og tastatur kan du last ned Tab Auto Refresh til chrome eller firefox. Jeg har den på autorefresh 30 sekunder. Kan ikke DDoS Komplett heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mangel på minne:

Sitat

Efter att Nvidia bekräftat dålig tillgång på grafikkretsar kommer nästa känga – brist på minneskretsar att para dem med.

Nvidia gick nyligen ut och bekräftade vad många luttrade datorentusiaster redan misstänkt – att tillgången på den senaste generationens grafikkort från tillverkaren fortsatt blir undermålig till och med 2021 års andra kvartal. Från Nvidias sida uppgavs att en brist på komponenter i tillverkningsled var huvudskälet, medan konkurrenten AMD låtsats som att det regnar.

Nu framkommer uppgifter från franskt håll, nämligen Cowcotland, som gör gällande att en av bristvarorna är minneskretsar av typen GDDR6. Då Nvidias toppkort i RTX 3000-serien nyttjar minnestypen GDDR6X som inte nämns i rapporten kan tillgångsbristen bero på helt andra parametrar, medan kort såsom Geforce RTX 3060 och 3060 Ti och Radeon RX 6800- samt 6900-serierna blir lidande.

According to our sources, it will take weeks for the situation to return to normal, which means that the availability of all models will not improve until February, even by blocking the release of some models (such as the 6900XT Custom)[…]
– Aurélien Lagny, Cowcotland

Enligt Videocardz är GDDR6X-bristen inte lika akut som den för volymprodukten GDDR6. Samtidigt menar Aurélien Lagny på Cowcotland att GDDR6-bristen kommer fortgå till och med februari månad, vilket väntas negativt påverka lanseringar av partnerkort baserade på exempelvis nylanserade Radeon RX 6900 XT.

Huruvida strömavbrottet hos Microns fabrik i Taiwanesiska Taoyuan spelar in i det hela är oklart, men chansen att stöta på ett grafikkort av senaste snitt under julgranen såg redan tidigare ut att vara minimal.

https://www.sweclockers.com/nyhet/30939-brist-pa-gddr6-minne-satter-kappar-i-hjulen-for-nya-grafiklanseringar

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
muuha skrev (5 minutter siden):

Der ble min ordre fra i dag på Palit 3080 oppdatert til "sendt" hos komplett, så noen kort hadde dem hvertfall inne.

litt irriterende at det ble 2800,- dyrere enn Asus kortet jeg bestilte på releasedato

Var dette ett av kortene som ble lagt ut tidligere i dag? Vanlig 3080, eller var det OC?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...