Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Emile the rat skrev (4 minutter siden):

Gamer folk fortsatt på 1080p? 😛 

Det som gjelder nå er 1440p og ultrawide, der eier nvidia ;) 

Ikke i følge statestikken. Dette er old news. 

https://lordsofgaming.net/2020/09/over-65-of-pc-users-are-still-playing-in-1080p-according-to-steam-survey/

Tenker nok det endrer seg de neste årene dog.

Selv sitter jeg på 1440p og trives med det ved PC-bordet. Med 3080 kortet kan jeg kose meg med 4K på storskjermen i enspiller opplevelser om jeg ønsker det. Er jo så utrolig mye bedre bilde på en OLED enn de her sørgelige monitorene der ute.

Endret av Mala
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mala skrev (10 minutter siden):

Ikke i følge statestikken. Dette er old news. 

https://lordsofgaming.net/2020/09/over-65-of-pc-users-are-still-playing-in-1080p-according-to-steam-survey/

Tenker nok det endrer seg de neste årene dog.

Selv sitter jeg på 1440p og trives med det ved PC-bordet. Med 3080 kortet kan jeg kose meg med 4K på storskjermen i enspiller opplevelser om jeg ønsker det. Er jo så utrolig mye bedre bilde på en OLED enn de her sørgelige monitorene der ute.

Joda, men blant de som kjøper high end grafikkort tror jeg flertallet har 1440p eller 4k, bortsett fra veldig kompetitive spillere. I den målgruppen betyr nok ytelse i 1080p lite

Lenke til kommentar
freakoftheweek skrev (1 minutt siden):

Joda, men blant de som kjøper high end grafikkort tror jeg flertallet har 1440p eller 4k, bortsett fra veldig kompetitive spillere. I den målgruppen betyr nok ytelse i 1080p lite

Enig.

Tror de fleste som kjører 1080p gjør det av økonomiske årsaker, og da er ikke de i målgruppen for de dyreste kortene.

Er du competetive gamer så er vel RTX IO mer interessant enn at 6800 XT får noen flere fps enn 3080 i enkelte titler på 1080p.

Sånn sett er det uinteressant at 6800 XT gjør det godt i 1080p, siden dette er et high-end kort, og da forventer man litt mer.

Lenke til kommentar

Samme generiske svaret å få fra Proshop vedrørende 3080 Aorus Xtreme:

Sitat

3080 kortet kan jeg ikke estimere noe dato på, da det rett og slett er ukjent og generelt estimat er mellom 1-3 mnd.

Det positive er ihvertfall at flere og flere avbestiller ifølge oversikten så det blir større og større sjanse for meg å få ett (uten å betale 1500 Kr. ekstra for samme kortet hos Komplett...).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
4 hours ago, HåkonN said:

Nvidia tjener rått på 3090. Marginalt bedre ytelse for å tilfredstille de som skal ha det beste og/eller tror de trenger det for å få en god spilleopplevelse. Nvidia kan nesten ta hva de vil, og det er presis det de gjør. 

Forskjellene et så små, at man i en blindtest kan eller ikke kan plukke det ut, avhengig av spill, skjerm eller bruker. 

De pengesterke og nevrotiske gir marginene ved å kjøpe overprisede produkter og sørger for større fleksibilitet i de mer konkurranseutsatte segmentene. En slags straffeskatt om man vil. 

Kjent prisstrategi som også benyttes av helt andre bransjer, som bilindustrien der man betaler flere hundre tusen ekstra for noen mindre oppgraderinger. Kundene får glede av å kunne fortelle naboen at det er hele 5 sekunder spart på Nurburgring med riktig sjåfør.

Nvidia-investoren i meg syntes det er en fantastisk strategi, men der stopper interessen når forskjellene er så marginale i praksis.

Nå er også årets største VR nyhet og spill også forsinket, så ikke dumt å puste med magen...IMO.  😉

Klarer du å se forskjellen på skjermen din om det står 6800xt, 3070, 3080 eller 3090 om du skruer av fps vising på spillene dine😁

Jeg ser store forskjell mellom 2080ti og 3090 på FAH;)

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (5 minutter siden):

Så mye dårligere er det ikke. Burde vert forbud mot test programmene:p

Er kun snakk om 3-5% mindre i 1440p og 4K, men når den koster 500 mer for referanse enn hva 3080 gjorde, samt manglende DLSS og RT ytelse på nivå med Turing, så er det ikke mye å rope hurra for.

Hva enn AMD leiren måtte si, så er det en del som kunne vært endel bedre med 6800 XT, tatt i betraktning at man får 3080 til samme prisen 😛 

6900 XT er klart beste kjøpet man kan gjøre om man skal gå AMD ;) 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kjetil Lura said:

Så mye dårligere er det ikke. Burde vert forbud mot test programmene:p

Nei, hvis du ikke bryr deg om DLSS og Raytracing og spiller primært i 1080p så er 6800 XT et ypperlig kort. Spesielt hvis prisene er lavere for AIB kort enn hva 3080 koster nå. Oss andre som spiller i høyere oppløsning får smøre oss med tålmodighet og vente på et 3080/3090. 

3 minutes ago, Emile the rat said:

Er kun snakk om 3-5% mindre i 1440p og 4K, men når den koster 500 mer for referanse enn hva 3080 gjorde, samt manglende DLSS og RT ytelse på nivå med Turing, så er det ikke mye å rope hurra for.

Hva enn AMD leiren måtte si, så er det en del som kunne vært endel bedre med 6800 XT, tatt i betraktning at man får 3080 til samme prisen 😛 

6900 XT er klart beste kjøpet man kan gjøre om man skal gå AMD ;) 

Syns ikke du kan sammenligne lanseringsprisene når kronen har blitt svekket. Prisene på ting har generelt gått opp i det siste. 

 

Endret av Saykin
Lenke til kommentar
Saykin skrev (47 minutter siden):

Nei, hvis du ikke bryr deg om DLSS og Raytracing og spiller primært i 1080p så er 6800 XT et ypperlig kort. Spesielt hvis prisene er lavere for AIB kort enn hva 3080 koster nå. Oss andre som spiller i høyere oppløsning får smøre oss med tålmodighet og vente på et 3080/3090. 

Syns ikke du kan sammenligne lanseringsprisene når kronen har blitt svekket. Prisene på ting har generelt gått opp i det siste. 

 

Her motsier du jo deg selv litt. Hvordan skal AIB priser på 6800 XT bli billigere, når referansekortet allerede er dyrere enn hva referanse 3080 var?

Kronen har ikke blitt svekket, tall fra norges bank:

17. September når 3080 ble lansert var kursen på 9.09 nok per dollar.

18. November når 6800 XT ble lansert var kursen på 9.03 nok per dollar.

Kilde: https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/valutakurser/?tab=currency&id=USD

 

Den norske kronen er "svekket" med 0.03 kroner per dollar, siden Ampere ble lansert. Skulle vi regnet om 3080 FE etter dagens kurs, ville det utgjort en forskjell på 19 kroner. Så nei, kursen og den norske krona har ikke påvirket prisen her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Emile the rat said:

Hva enn AMD leiren måtte si, så er det en del som kunne vært endel bedre med 6800 XT, tatt i betraktning at man får 3080 til samme prisen 😛 

6900 XT er klart beste kjøpet man kan gjøre om man skal gå AMD ;) 

Det er jo litt "urettferdig" at AMD snakkes ned fordi utsalgsstedene har tatt ekstra fortjeneste pga den latterlige tilgangen. Man får ikke tak i 3080 til 8000 lenger, langt derifra. Veiledende pris var 50$ lavere enn 3080 ved launch. 

Med det sagt er jeg helt enig med deg om at 3080 fremstår som et bedre kjøp.

Hva vet du om 6900 XT?

Lenke til kommentar
4 hours ago, BadCat said:

6000-serien yter bedre der det teller, i 1080p. 

Smaken er som baken. For min skinkehalvdel er det 4k som teller. Har null whine fra min strix oc 3090 men har ikke kjørt mer enn 144hz så langt, som regel blir coilwhine merkbart jo høyere bildefrekvens man bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mixy skrev (2 minutter siden):

Det er jo litt "urettferdig" at AMD snakkes ned fordi utsalgsstedene har tatt ekstra fortjeneste pga den latterlige tilgangen. Man får ikke tak i 3080 til 8000 lenger, langt derifra. Veiledende pris var 50$ lavere enn 3080 ved launch. 

Med det sagt er jeg helt enig med deg om at 3080 fremstår som et bedre kjøp.

Hva vet du om 6900 XT?

Tipper 6900 XT referanse vil gå for 12999, og være i mindre antall enn 6800 XT referanse.

Etter det blir det nok kun tredjepartskjølere, og da blir det nok fort 14999 - 16999 for 6800 XT, uavhengig av kjøler og binning.

- Ytelsen i 1440p og 2160p vil nok legge seg midt mellom 3080 og 3090, så bedre enn 3080, men hakket bak 3090.

- I 1080p  tror jeg faktisk at 6900 XT vil gjøre det likt som 3090, og bedre i noen utvalgte titler enn 3090.

 

- RT vil nok fremdeles ligge bak 3080, og siden den mangler DLSS (AMD har enda ikke noe på plass), så tror jeg dette blir salgsargumentet for å betale det lille ekstra for 3090.

 

Men for å oppsummere det, tror jeg at de få personene som klarer å få tak i et 6900 XT referanse har gjort et sinnsykt bra kjøp! :)

 

 

Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...