Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

20 minutes ago, MrMarbles said:

Er bra pris på 3090 da. GamingOC har visstnok bedre kjøling enn AX også. Dvs. viftene kjører på lavere RPM for å ha lik temp. Skal man ikke styre med overklokking, så er det et veldig kurrant kjøp. Man får spørre seg om det er verdt å gidde å styre med eller ikke. Du kommer nok fram med kravet ditt hos Forbrukertilsynet, men hvor lang tid tar det? Har du råd til å legge imellom de 6000 nå? Spørsmål bare du kan svare på :)

Edit: Du får altså 3090 til 3080Ti-pris. Ikke ille.

Han får vel egentlig 3090 til over 3090 MSRP, men ja

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
26 minutes ago, MrMarbles said:

Er bra pris på 3090 da. GamingOC har visstnok bedre kjøling enn AX også. Dvs. viftene kjører på lavere RPM for å ha lik temp. Skal man ikke styre med overklokking, så er det et veldig kurrant kjøp. Man får spørre seg om det er verdt å gidde å styre med eller ikke. Du kommer nok fram med kravet ditt hos Forbrukertilsynet, men hvor lang tid tar det? Har du råd til å legge imellom de 6000 nå? Spørsmål bare du kan svare på :)

Edit: Du får altså 3090 til 3080Ti-pris. Ikke ille.

Tja:

  • RTX 3090 Xtreme har 208.3 GPixel/s der Gaming OC har 196.6 GPixel/s
  • RTX 3090 Xtreme har 39.05 TFLOPS der Gaming OC har 36.84 TFLOPS.
  • RTX 3090 Xtreme har 610.1 GTexels/s mens Gaming OC har 575.6 GTexels/s.
  • RTX 3090 Xtreme har 1860 MHz Turbo-klokk mens Gaming OC 1755 MHz.
  • RTX 3090 Xtreme har 3 stk HDMI der Gaming OC har 2 stk.
  • RTX 3090 Xtreme har 3 stk strømkontakter mens Gaming OC bare har 2 stk.
  • RTX 3090 Xtreme har betydelig bedre kjøler enn Gaming OC.
  • RTX 3090 Xtreme har OLED-skjerm som Gaming OC mangler.
  • RTX 3090 Xtreme har betydelig bedre strømstyring og mulighet for overklokking enn Gaming OC.
Lenke til kommentar
Aetius skrev (39 minutter siden):

Tja:

  • RTX 3090 Xtreme har 208.3 GPixel/s der Gaming OC har 196.6 GPixel/s
  • RTX 3090 Xtreme har 39.05 TFLOPS der Gaming OC har 36.84 TFLOPS.
  • RTX 3090 Xtreme har 610.1 GTexels/s mens Gaming OC har 575.6 GTexels/s.
  • RTX 3090 Xtreme har 1860 MHz Turbo-klokk mens Gaming OC 1755 MHz.
  • RTX 3090 Xtreme har 3 stk HDMI der Gaming OC har 2 stk.
  • RTX 3090 Xtreme har 3 stk strømkontakter mens Gaming OC bare har 2 stk.
  • RTX 3090 Xtreme har betydelig bedre kjøler enn Gaming OC.
  • RTX 3090 Xtreme har OLED-skjerm som Gaming OC mangler.
  • RTX 3090 Xtreme har betydelig bedre strømstyring og mulighet for overklokking enn Gaming OC.

News flash: alle 3080/3090 yter veldig likt i sine respektive klasser. Dvs. det er veldig liten forskjell på Gaming OC og Suprim X med mindre man begynner med overklokking. Øker du power limit så booster de fleste kortene ganske likt, gitt at kjøleren er god.
Du sier at kjøleren er betydelig bedre på Aorus Xtreme, vel Hardware Unboxed har testet både AX3080/3090, og GamingOC sin kjøler var BEDRE enn AX sin. Som jeg skrev, viftene på GamingOC kunne kjøre på lavere RPM og dermed ha lavere støynivå enn det AX kunne. Ergo et mer stillegående og kjøligere kort. 



Dersom du leser posten min på nytt, så ser du også at jeg skrev "Skal man ikke styre med overklokking..." Ergo, skal du overklokke, så skjønner jeg det godt (her kommer også 3xPCIe 8pin vs. 2xPCIe 8pin). 

AX har IKKE OLED-skjerm, men LCD-skjerm. 

Les posten min igjen før du begynner å forsvare deg. Jeg kommer med gode grunner til hvorfor jeg synes det er en god deal. Du må ikke følge mitt råd, det bestemmer du selv. Jeg stiller derimot spørsmål på hvorvidt du er villig til å bruke tid og energi på dette. Det må du avgjøre selv. 3090 til 19k er imo et godt kjøp i dagens marked. Du kan selvfølgelig gjøre et dekningskjøp, men da tar du også risikoen på å ikke få gjennomslag og du må legge ut pengene i mellomtiden. Kun du har svaret på om dette er verdt risikoen å ta. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, MrMarbles said:

Les posten min igjen før du begynner å forsvare deg. Jeg kommer med gode grunner til hvorfor jeg synes det er en god deal. 

Rolig, nå. Jeg har ikke forsvart noe som helst, men listet opp noen punkter for hvorfor jeg ikke er enig med deg.

Jeg kjenner selvsagt til HWUB-videoen og deres konklusjoner, men så er det ikke nødvendigvis slik at de sitter med fasiten heller, selv om de er helt klart en av de mest seriøse aktørene. Jeg har hatt et 3080 Master-kort, og var svært fornøyd med kjøleren på det. I tillegg vet jeg med sikkerhet at det kommer (såvidt) inn i mitt kabinett. Selv om OC Gaming på papiret er bare 1 mm lengre, så kan det være andre ting som gjør det vanskelig å få på plass. I tillegg til andre ting, som det jeg har listet opp tidligere.

Når det er sagt så er det ikke slik at dekningskjøp eller akseptere Multicoms "tilbud" er eneste alternativene her heller. Jeg KAN vente på at de får Xtreme inn, det er bare det at det nå er gått 8 1/2 måned og de har ennå ikke fått det inn - mens andre forhandlere har det. Jeg undres på om de bevisst ikke tar det inn, fordi de har så mange bestillinger liggende på det, til en for dem lite fordelaktig pris. Det er jo litt rart at Komplett kan få inn Xtreme-kortet, men ikke Multicom - spesielt med tanke på at de får ANDRE kort fra Gigabyte.

De har også konsekvent nektet å svare på om de har hatt Xtreme-kortet inne siden nyttår, noe jeg synes er litt pussig.

Lenke til kommentar
Aetius skrev (1 minutt siden):

Rolig, nå. Jeg har ikke forsvart noe som helst, men listet opp noen punkter for hvorfor jeg ikke er enig med deg.

Jeg kjenner selvsagt til HWUB-videoen og deres konklusjoner, men så er det ikke nødvendigvis slik at de sitter med fasiten heller, selv om de er helt klart en av de mest seriøse aktørene. Jeg har hatt et 3080 Master-kort, og var svært fornøyd med kjøleren på det. I tillegg vet jeg med sikkerhet at det kommer (såvidt) inn i mitt kabinett. Selv om OC Gaming på papiret er bare 1 mm lengre, så kan det være andre ting som gjør det vanskelig å få på plass. I tillegg til andre ting, som det jeg har listet opp tidligere.

Når det er sagt så er det ikke slik at dekningskjøp eller akseptere Multicoms "tilbud" er eneste alternativene her heller. Jeg KAN vente på at de får Xtreme inn, det er bare det at det nå er gått 8 1/2 måned og de har ennå ikke fått det inn - mens andre forhandlere har det. Jeg undres på om de bevisst ikke tar det inn, fordi de har så mange bestillinger liggende på det, til en for dem lite fordelaktig pris. Det er jo litt rart at Komplett kan få inn Xtreme-kortet, men ikke Multicom - spesielt med tanke på at de får ANDRE kort fra Gigabyte.

De har også konsekvent nektet å svare på om de har hatt Xtreme-kortet inne siden nyttår, noe jeg synes er litt pussig.

Det har ikke vært veldig stor tilgang på AX, inntil nå i det siste hos bl.a. Komplett. Ser f.eks. at NON har fjernet produktsida for sin 3090 AX. Har en bestilling fra april hos Elkjøp på AX 3080. Så det kan nok stemme at tilgangen er laber. Usikker på hvem Multicom handler hos, så tror det er bare Multicom som kan svare på dette. 
 

Er det noen som har kortet på lager nå i hele tatt?

Lenke til kommentar
StayCold skrev (1 time siden):

Tror ikke det er noe vits i å ta det opp med butikken helt enda, men har oppretta sak med Postnord. Mulig de bare har kødda det til, har skjedd meg tidligere. 
 

Håper for all del at den ikke er stjålet, men en vet jo aldri

Det er avsender som må opprette sak.

Tror du må ta det opp med butikk.

Lenke til kommentar

Bikket 450 kort. Har ikke bestilt mer med unntak av 3090 til daglig bruk., så det meste er restordrer som har ligget inne i  ca et halvt år. Har fått beskjed om at det vil bli levert LHR eller nada, så har kansellert mange ordrer.

Før noen hater så kan jeg nevne at det blir så høyt skattetrykk at det går i minus. Lesson learned, kjøp krypto, ikke mine.

En vanlig miner får 22% skatt, jeg får 47.8% skatt.

Min post fra 16. januar blir stående som fasit.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
36 minutes ago, BadCat said:

Bikket 450 kort. Har ikke bestilt mer med unntak av 3090 til daglig bruk., så det meste er restordrer som har ligget inne i  ca et halvt år. Har fått beskjed om at det vil bli levert LHR eller nada, så har kansellert mange ordrer.

Før noen hater så kan jeg nevne at det blir så høyt skattetrykk at det går i minus. Lesson learned, kjøp krypto, ikke mine.

En vanlig miner får 22% skatt, jeg får 47.8% skatt.

Mener du at du ikke har gått i pluss fra september 2020 til nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...