Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Betroz said:

Produsert på 5nm da sikkert?

Det vet jeg ikke noe om... :)

Jeg vet at neste generasjon "compute-arkitektur" blir annonsert et kvartal før produktene rettet mot grafikk. Det er fint mulig at de gjør som med Ampere, produserer arkitekturene på hver sin produksjonsprosess.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Garegaupa skrev (21 timer siden):

He he, der var tider, det... 😃 Gode minne! 👍

Det var tider det gitt! Da kunne man faktisk bruke litt tid på lese forskjellige reviews på skjermkort og når en hadde bestemt seg så kunne en bestille det en ville gå for og faktisk få det levert med posten etter noen få dager 😘😘

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fade1 skrev (5 minutter siden):

Sources in the supply chain believe that prices of graphics cards will return to normal levels in the second half of the year, so in the coming months. (tomshardware) Lys i sikte kanskje?

Det gires bare om for "The next thing" tenker jeg, blir nok en dupp i priser men jeg regner med det kommer noe nytt.

It is noteworthy that some people in the supply chain believe that the cryptocurrency mining craze will return, along with the abnormally high prices of graphics cards. Meanwhile, as companies like AMD and Nvidia improve supply of their GPUs, we can at least expect price hikes to be moderate even if mining frenzy returns.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Dragonlove said:

Det gires bare om for "The next thing" tenker jeg, blir nok en dupp i priser men jeg regner med det kommer noe nytt.

Nå bekreftet vel HKS mer eller mindre at Nvidia kommer ikke med nye gamer kort før 3. kvartal 2022. Så de korta er over ett år unna. Kanskje vi ser noen gode priser på skjermkort kommende Black Friday 2021.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Har det brukt å være skjermkort på tilbud på Black Friday? Synes å huske det er mer trådløse headset/ørepropper, TV'er, monitorer, tastatur og annet som det er tilbud av. Samt en masse annet crap som butikkene prøver å bli kvitt som de ikke får solgt ellers 😛 Har vært skuffa over Black Friday-tilbudene de siste årene.

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (På 13.7.2021 den 16.28):

Har ennå mitt første liggende på lur.

Orchid Righteous 3d Voodoo 2 12MB 🤩

Voodoo 2 var greier, mye driverstyr med 2 skjermkort, men funka fjell i endel spill. Husker mitt første Ati Rage 32mb, første kort du kunne spille med 32-bits farger uten kraftig ytelsesdrop, etter det ble det Nvidia Riva TNT 2 Ultra, det hadde jeg noen år!

Lenke til kommentar
1 hour ago, Cowboystrekk said:

Voodoo 2 var greier, mye driverstyr med 2 skjermkort, men funka fjell i endel spill. Husker mitt første Ati Rage 32mb, første kort du kunne spille med 32-bits farger uten kraftig ytelsesdrop, etter det ble det Nvidia Riva TNT 2 Ultra, det hadde jeg noen år!

Var noe klatt i ett og annet spill ja, men spillte stort sett quake den gang. Der funket det meget bra 🤩

Lenke til kommentar

https://videocardz.com/newz/asus-ultra-rare-gundam-non-lhr-cards-end-up-in-mining-rigs-set-up-by-vietnamese-retailers

Må si det er sært å selge sjeldne limited-edition 3080 kort og ikke benytte LHR-brikker. Alt bør være LHR nå, særlig om det er snakk om slike stilige kort. 

Trist. Det burde blitt gjort mer for å sørge for at minimalt med kort ender opp hos retailere som bygger mining-rigger.

Sitat

Thus, seeing such a rare graphics card wasted in a mining rig does raise the question of why such retailers are supplied with these premium graphics cards in the first place.

 

Endret av MTH
Lenke til kommentar
MTH skrev (1 time siden):

https://videocardz.com/newz/asus-ultra-rare-gundam-non-lhr-cards-end-up-in-mining-rigs-set-up-by-vietnamese-retailers

Må si det er sært å selge sjeldne limited-edition 3080 kort og ikke benytte LHR-brikker. Alt bør være LHR nå, særlig om det er snakk om slike stilige kort. 

Trist. Det burde blitt gjort mer for å sørge for at minimalt med kort ender opp hos retailere som bygger mining-rigger.

 

Dum dum, you give me Gum Gum :rofl:

Lenke til kommentar
5 hours ago, Fade1 said:

Har det brukt å være skjermkort på tilbud på Black Friday? Synes å huske det er mer trådløse headset/ørepropper, TV'er, monitorer, tastatur og annet som det er tilbud av. Samt en masse annet crap som butikkene prøver å bli kvitt som de ikke får solgt ellers 😛 Har vært skuffa over Black Friday-tilbudene de siste årene.

Tror du har rett i det. Men jeg kjøpte 1070 på BF til en god pris. Riktignok så var dette Asus Dual.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Dragonlove said:

Hvis dette er riktig (jeg er i tvil) så er situasjonen mye verre enn vi har antatt, Nvidia vil bare gjøre noe slikt hvis vi står foran en fullstendig kollaps i gpu markedet. Hvis de blir sittende på et uvirksomt lager av varer med fallende verdi vil blårussen i selskapet argumentere for å kansellere slots hos TSMC eller fremskynde neste generasjon. Konsekvensene vil uansett være store og jeg er usikker på om de egentlig er klare med 40 serien, hvor lite ytelsesøkning for pengene vil markedet akseptere?

Lenke til kommentar

Etter en vinter hvor jeg har prøvd å fått desperat tak i skjermkort så sitter jeg nå med et Asus 3080 Strix.

Har enda et 3080 TUF i bestilling. Dette ble bestilt i oktober fra Elkjøp for 8000kr. Kommer det noen ganger tro?

 

Hadde også et MSI 3070 Suprim X fra Proshop i bestilling for 7400kr. I går ringte Proshop og fortalte at produktet var utgått, men at dersom jeg ønsket så kunne de sende et Suprim X 3070 LHR til den prisen (7400kr).
Jeg godtok dette, selv om jeg egentlig ikke har bruk for kortet. Men til prisen så må det jo være et bra kjøp. Lurer på om brodern får det, om jeg tar det selv eller om jeg prøver på å tjene noen kroner på det 

Endret av JFM
Lenke til kommentar
vinterstum skrev (54 minutter siden):

Hvis dette er riktig (jeg er i tvil) så er situasjonen mye verre enn vi har antatt, Nvidia vil bare gjøre noe slikt hvis vi står foran en fullstendig kollaps i gpu markedet. Hvis de blir sittende på et uvirksomt lager av varer med fallende verdi vil blårussen i selskapet argumentere for å kansellere slots hos TSMC eller fremskynde neste generasjon. Konsekvensene vil uansett være store og jeg er usikker på om de egentlig er klare med 40 serien, hvor lite ytelsesøkning for pengene vil markedet akseptere?

Dette var egentlig som forventet. Kryptokollapsen i 2018 hadde et veldig likt utfall, men denne gangen har nok potensialet for en større kollaps blitt begrenset av mangelsituasjonen. Det er trolig ikke noe bekymring for NVIDIA at man sitter igjen med stappfulle lagre denne gangen slik som i 2018/2019, men mengden kort som minere oversvømmer bruktmarkedet med kan man ikke gjøre noe som helst med, og NVIDIA forbereder seg sannsynligvis på fremtidige måneder med lave salgstall etter hvert som kryptomining blir irrelevant igjen.

Det er snakk om en situasjon uten noen gode løsninger for NVIDIA, så om det forberedes en større produksjonsnedtrapping er det trolig fordi det ikke finnes noe bedre måte å avverge en overproduksjonskrise i fremtiden. Jeg tviler på at neste generasjon blir fremskyndet, men at NVIDIA kansellerer bestillinger tror jeg ikke man skal se vekk fra.

Skal ikke se vekk fra at NVIDIA går hardere til verks mot "kjøp, profitt og selg" kunder som kryptominere med fremtidige lanseringer. Det er her kjernen i problemstillingen ligger.

Endret av MTH
Lenke til kommentar
MTH skrev (5 timer siden):

Dette var egentlig som forventet. Kryptokollapsen i 2018 hadde et veldig likt utfall, men denne gangen har nok potensialet for en større kollaps blitt begrenset av mangelsituasjonen. Det er trolig ikke noe bekymring for NVIDIA at man sitter igjen med stappfulle lagre denne gangen slik som i 2018/2019, men mengden kort som minere oversvømmer bruktmarkedet med kan man ikke gjøre noe som helst med, og NVIDIA forbereder seg sannsynligvis på fremtidige måneder med lave salgstall etter hvert som kryptomining blir irrelevant igjen.

Det er snakk om en situasjon uten noen gode løsninger for NVIDIA, så om det forberedes en større produksjonsnedtrapping er det trolig fordi det ikke finnes noe bedre måte å avverge en overproduksjonskrise i fremtiden. Jeg tviler på at neste generasjon blir fremskyndet, men at NVIDIA kansellerer bestillinger tror jeg ikke man skal se vekk fra.

Skal ikke se vekk fra at NVIDIA går hardere til verks mot "kjøp, profitt og selg" kunder som kryptominere med fremtidige lanseringer. Det er her kjernen i problemstillingen ligger.

Forhåpentligvis vil ikke Nvidia selge 200 000 founderskort rett til minere igjen neste gang. Makan til idiotisk beslutning skal du lete lenge etter. Det gav kanskje kortsiktig gevinst, men i lengden lite smart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...