Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse tiltakene for å bedre tilgangen på kort har strupet tilgangen helt i tillegg til at nye kort blir levert med skabb og får usmakelig pris. Jeg greier ikke å se noen kundefordeler i de grepene som er tatt. I stedet for å ta grep for å levere det som ble lovet i presentasjonen av Ampere-serien kommer det stadig nye og mindre attraktive kort.

Hypen ved relase "ytelsen dere har ventet på til en lav pris" var neppe mer enn et pr-stunt for å få nok hype til å få snøballen til å begynne å rullle slik at folk etter hvert kjøper kort for "hvor mye som helst". 

Prisene går i taket og det kommer Ti-modeller som skal være et forsøk på å forsvare et ytterligere prishopp.

De som kommer best ut av dette er de som skaffet 3080 eller 3070 ved release og ikke tenker noe mer på skjermkort før det kommer noe fornuftig på 5 eller 3nm prosessnode.

Jeg kan kun snakke for meg selv men jeg ønsker meg best mulig ytelse <=250W og ikke kompromiss med kort som yter bra men trekker inntil 525 W.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

Hypen ved relase "ytelsen dere har ventet på til en lav pris" var neppe mer enn et pr-stunt for å få nok hype til å få snøballen til å begynne å rullle slik at folk etter hvert kjøper kort for "hvor mye som helst". 

Kjøper ikke folk allerede kort til en hvilken som helst pris?? Det er virkelig ille nå det "eneste" enkelte butikker har inne er GT710 eller GTX1030, selv disse begynner å få usmakelig pris. Så et 1030 silent til 6000kr i går...

Lenke til kommentar
13 minutes ago, BadCat said:

Disse tiltakene for å bedre tilgangen på kort har strupet tilgangen helt i tillegg til at nye kort blir levert med skabb og får usmakelig pris. Jeg greier ikke å se noen kundefordeler i de grepene som er tatt. I stedet for å ta grep for å levere det som ble lovet i presentasjonen av Ampere-serien kommer det stadig nye og mindre attraktive kort.

Hypen ved relase "ytelsen dere har ventet på til en lav pris" var neppe mer enn et pr-stunt for å få nok hype til å få snøballen til å begynne å rullle slik at folk etter hvert kjøper kort for "hvor mye som helst". 

LHR-kort gir mening hvis de sameksisterer med vanlige kort og er priset 10-20% lavere. Det som skjer er at prisene går i taket og det kommer Ti-modeller som skal være et forsøk på å forsvare et ytterligere prishopp.

De som kommer best ut av dette er de som skaffet 3080 eller 3070 ventepølse ved release og ikke tenker noe mer på skjermkort før det kommer noe fornuftig på 5 eller 3nm prosessnode.

Jeg kan kun snakke for meg selv men jeg ønsker meg best mulig ytelse <=250W og ikke kompromiss med kort som yter bra men trekker inntil 525 W.

Nvidia er slu. Tipper vanilla 3070 og 3080 fases helt ut etterhvert, samtidig som prisene på TI går opp. Men vi som kunder vinner, ja :)

Endret av ManglerGPU
Lenke til kommentar

Slik situasjonen har utviklet seg er nok drømmekortet 3090 strix oc til under 19 lapper før jul ifjor, var sur som en sokk over å ikke få tak i 3080 da men nå føles det som et godt kjøp.. helt utrolig hva som har skjedd i markedet, spørsmålet er om grafikkort priser noensinne vil lande på et rasjonelt nivå igjen selv om betingelsene endres, jeg tviler.

3080ti er en vits, eneste som gir kortet mening over å fylle bestillinger liggende siden Jul på forrige modeller er om det veltet inn lass med det.. skjer ikke.

Lenke til kommentar
ticx skrev (1 minutt siden):

Slik situasjonen har utviklet seg er nok drømmekortet 3090 strix oc til under 19 lapper før jul ifjor, var sur som en sokk over å ikke få tak i 3080 da men nå føles det som et godt kjøp.. helt utrolig hva som har skjedd i markedet, spørsmålet er om grafikkort priser noensinne vil lande på et rasjonelt nivå igjen selv om betingelsene endres, jeg tviler.

3080ti er en vits, eneste som gir kortet mening over å fylle bestillinger liggende siden Jul på forrige modeller er om det veltet inn lass med det.. skjer ikke.

Ja, det er jo idiotisk å lansere et nytt kort når de har milevis med backlog på tidligere modeller. 

Det burde vel være sånn at man fyller eksisterende ordre med disse nye kortene før nye personer kan bestille. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (40 minutter siden):

1. 3090 gir ikke mening hvis man ikke er utvikler.
2. Jeg vil ha AiO-kjøler.

3090 er det beste kortet. Det gir mening for de som vil ha det beste, uansett hva de driver med. 

Edit: Prøv å kjør et gammelt spill fullt av teksturmods på ultrawide med et 3080 og se hvor shitty fps du får. 3090 er greit å ha da.

Endret av snp
Lenke til kommentar

Ja, den der forstod ikke jeg heller. 3080/3080Ti/3090 har alle samme GPU, bare at 3080 og 3080Ti har enkelte deler avskrudd. Så hvorfor man heller vil ha 3080/3080Ti (om pris ikke er en faktor), så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke ville gå for 3090. 24GB VRAM virker jo veldig greit mtp på futureproofing. Man vil jo aldri gå tom for VRAM så lenge man har kortet (spørs selvfølgelig hvor lenge man har det).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er i kontakt med både Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet angående RTX 30xx-situasjonen, men trenger at en forbruker stiller opp og forteller sin historie, (om nødvendig anonymt).

Jeg er da ute etter en som enten 1) Bestilte ved lansering (eller tidlig etterpå, i alle fall) og ennå ikke har mottatt noe kort, og/eller 2) Bestilte for lenge siden, har ikke mottatt noe, og har sett at forhandler selger samme kort i bundle.

Please kontakt meg på PM hvis du vil stille opp!

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...