Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

54 minutes ago, Theo343 said:

Mener du at du ikke har gått i pluss fra september 2020 til nå?

Jeg hadde gått litt i pluss hvis jeg ikke hadde fortsatt å bestille 3070 til 10-11k. Det kan svinge i min favør fremdeles. Det kommer litt an på sluttdato og hva som skjer etter proof of stake. Hvis man kjøper krypto så regnes det som en investering (kapitalinntekt), men hvis man miner i stor skala så regnes det som næring. Det kan diskuteres om det er riktig praksis. Det var vanskelig å begrense seg i mai da kursen var 34-36k for Ethereum. Nå har kursen tatt seh opp, rett oppunder 30k, men det er mye miindre, gas så man miner  $7 per 100 og ikke  10-13.

"The Noob got owned."

Det var jo tidlig at folk sa at man skulle kjøpe krypto og ikke mine, men jeg ville ikke høre. Det er i alle fall mye artigere å mine enn å kjøpe.

Det som lønner seg er å mine på det kortet man likevel skal ha. Da kan man få alt fra gratis kort til kortets kostnad i gevinst.

3070-markedet var temmelig fucked. Tidlige ordrer til 7k ,de dro på i halvårsvis eller ble kansellert. mens de til 10-11k kom raskt og brutalt. Så står de og selger 3080 Ti til 18-20k og og  3080 til 8-11k er fremdeles ikke levert. De som er glade i profitt får alltid til å snu det i sin favør.

"'Nå er det rikelig med kort tilgjengelig. Betal dobbel pris." Kjøp i det minste 3090 som kun er litt over lanseringspris. Å betale 20k for 3080 Ti 12 GB hører ikke hjemme noe sted,

Grafikkort 'er uansett ubetydelig i den store sammenhengen. Ollie Wisdom er død. :(
 


Space-Tribe-768x432.jpg

 

Quote

Oliver John Wisdom was a British Goa and psy trance musician, and clothing producer, who resided in London. From the 1990s he recorded under the name Space Tribe. Wikipedia

Born: March 8, 1958, London, United Kingdom

Died: August 2021

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-grkpmGQW
1 hour ago, BadCat said:

Hvis man kjøper krypto så regnes det som en investering (kapitalinntekt), men hvis man miner i stor skala så regnes det som næring. Det kan diskuteres om det er riktig praksis.

"'Nå er det rikelig med kort tilgjengelig. Betal dobbel pris." Kjøp i det minste 3090 som kun er litt over lanseringspris. Å betale 20k for 3080 Ti 12 GB hører ikke hjemme noe sted,

 

Hvor går grensa for når man miner i stor skala? Jeg har per nå 18 kort og har innstilt meg på at jeg ikke driver med næring og skal skatte 22%

3090, 3080Ti, 3070Ti osv... Til mining slik markedet er nuh så er det helt håpløst til de prisene, det eneste som kan forsvare slike kjøp er at det er et bra grafikkort som folk har lyst på og er villig til å betale for også om 1-5 års tid.

Endret av Slettet-grkpmGQW
Lenke til kommentar
8 hours ago, Theo343 said:

Mener du at du ikke har gått i pluss fra september 2020 til nå?

Har du to kort privat kan du mine 2-300% fortjeneste og i tillegg selge kortet. Blir man vurdert som næring derimot er det mange begrensninger.

 

Quote

Overføring av eiendeler i virksomhet til andre selskaper er i utgangspunktet en realisasjon. Dette gjelder også overføring til et annet selskap med deltakerfastsetting, selv om selskapene har de samme eiere med samme eierandeler.

Da har man ikke kommet til det punktet som heter formuesskatt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
StayCold skrev (På 23.8.2021 den 14.58):

Grattis, postnord har klart å rote bort pakken min...

Jeg ga de dårlig review på min skipning ettersom den endra "estimert" ankomstdag 5 ganger på samme dag... Kommer den i dag (fredag) eller må jeg vente over helga før jeg får kortet?? Heldigvis fikk jeg det fredag forrige uke.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Fade1 said:

Jeg ga de dårlig review på min skipning ettersom den endra "estimert" ankomstdag 5 ganger på samme dag... Kommer den i dag (fredag) eller må jeg vente over helga før jeg får kortet?? Heldigvis fikk jeg det fredag forrige uke.

Min var kvittert utlevert til hentested, så purret jeg på dem for å få hentekode. Viste seg at den ikke var utlevert allikevel. 
 

Plutselig var den kommet til terminal igjen idag, så får vi se om de klarer å "levere" den nå

Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 minutter siden):

Postnord har igjen kjørt med åpen bakluke. Denne gangen i Molde.

 

Er du klar over hvor mye tid man bruker på å åpne og lukke en slik luke? Er snakk om mye tid som kan spares mellom stoppene hvis man "slipper" slikt #hazzle :D

I ungdommen så hadde jeg sommerjobb som sidetryne på slike biler. Du verden for en revolusjon i besparing på tid det var, når jeg oppdaget at jeg kunne løfte/senke OG lukke/åpne luka ved å trykke på to knapper samtidig.

Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Nå lå det ikke pakker langs veien denne gangen, men hvis du mener det er besparende å rydde skadde pakker bortover veien og merarbeid til erstatning så vær så god.

PN-pakker+%25281%2529.jpg?chk=9CD2CF

https://www.vgtv.no/video/217865/her-ligger-pakkene-stroedd

De siste årene har det vært en risikosport å sende varer med selskapet.

Velger dem ikke om jeg kan unngå det, men virket til å være eneste alternativ fra proshop

Lenke til kommentar

Det er ikke så lenge siden Postnord-bilen kom sent til terminal en fredag, så måtte de kjøre hele veien tilbake igjen, noe over 50 mil og prøve på nytt neste uke. Noe med at bilen må være på terminalen før 06:00 på morgenen ellers kommer ikke pakkene ut den dagen. Det kan være følsomme komponenter i pakkene. Det er ikke heldig at det kjøres flere hundre mil ekstra helt uten noe formål. Ikke er det bra for miljøet heller for den som tenker på slikt.

Rot og kaos fra en ende til den andre. Sjåførene har elendig betalt og må ofte jobbe over normal arbeidsuke.

Prisen for gratis frakt er antakelig at de ansatte kaster pakkene inn i bilen for å greie å holde et høyt nok tempo til at de kan få en lønn de kan leve med. Det jobbes på provisjon og tid og tempo er penger.

En grunn til ikke å bruke noen av de store fraktselskapene er at de har ikke ansatte som kjører selskapets biler. De bruker selvstendig næringsdrivende sjåfører som stiller med egen bil. Pakken er ikke hos fraktselskapet, den er hos en tilfeldig selvstendig næringsdrivende sjåfør hvis kvalifikasjoner og arbeidspraksis avgjør hvordan det går med din forsendelse. Dette er omtrent like ille som hvis man ringer support hos et større selskap så kommer man ikke til en ansatt men til et callcenter. Når jeg skal ha hjelp forventer jeg å møte en fagmann med årevis med erfaring i feltet, ikke en "kunnskapsløs" kundebehandler hvis eneste kunnskapskilde er et kort kurs og en perm med info. Typisk svar er at man må vente litt for de må spørre en annen. Kan ikke temaet og burde ikke jobbe med support. I stor grad er det selgere som feiler på salg som får prøve seg på support før de eventuelt blir sagt opp.

At alt skal være billig i dag og helst gratis, har sin pris.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (26 minutter siden):

Det er ikke så lenge siden Postnord-bilen kom 20 minutter for sent til sentralen en fredag, så måtte de kjøre hele veien tilbake igjen, noe over 50 mil og prøve på nytt neste uke. Noe med at bilen må være på sentralen mellom 6 og 7 på morgenen ellers kommer ikke pakkene ut den dagen.

Rot og kaos fra en ende til den andre. Sjåførene har elendig betalt og må ofte jobbe over normal arbeidsuke.

Prisen for gratis frakt er antakelig at de ansatte kaster pakkene inn i bilen for å greie å holde et høyt nok tempo til at de kan få en lønn de kan leve med. Det jobbes på provisjon og tid og tempo er penger.

En grunn til ikke å bruke noen av de store fraktselskapene er at de har ikke ansatte som kjører selskapets biler. De bruker selvstendig næringsdrivende sjåfører som stiller med egen bil. Pakken er ikke hos fraktselskapet, den er hos en tilfeldig selvstendig næringsdrivende sjåfør hvis kvalifikasjoner og arbeidspraksis avgjør hvordan det går med din forsendelse. Dette er omtrent like ille som hvis man ringer support hos et større selskap så kommer man ikke til en ansatt men til et callcenter. Når jeg skal ha hjelp forventer jeg å møte en fagmann med årevis med erfaring i feltet, ikke en "kunnskapsløs" kundebehandler hvis eneste kunnskapskilde er et kort kurs og en perm med info. Typisk svar er at man må vente litt for de må spørre en annen. Kan ikke temaet og burde ikke jobbe med support. I stor grad er det selgere som feiler på salg som får prøve seg på support før de eventuelt blir sagt opp.

At alt skal være billig i dag og helst gratis, har sin pris.

Det er flere større firma som kjører for Postnord. Opp hit jeg bor f.eks. Og de er langt ifra underbetalt og en av de større i Norge på distribusjon og div kjøring for Tine f.eks. 
Aldri hatt et eneste problem med en leveranse med Postnord. Ganske utrolig med den mengden nettshopping kona har gjort det siste året. 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Randeboy said:

Det er flere større firma som kjører for Postnord. Opp hit jeg bor f.eks. Og de er langt ifra underbetalt og en av de større i Norge på distribusjon og div kjøring for Tine f.eks. 
Aldri hatt et eneste problem med en leveranse med Postnord. Ganske utrolig med den mengden nettshopping kona har gjort det siste året. 

Det kan vel hende at de har det i noen ledd, men de selvstendig næringsdrivende sjåførene har elendig lønn. Dette har blitt omtalt i media i år.

Sakset ut fra ledige stillinger hos Postnord Norge.image.png.2c4c60c7eca6befde1e2a1e96e96f737.png

Dette er ikke et problem hos Postnord, men i bransjen. Postnord har antakelig bare vært uheldig med flere uheldige hendelser i løpet av relativt kort tid. Det ene er ikke bedre enn den andre.

Mange av skjermkortene jeg har kjøpt har fått hard medfart under transport. Jeg måtte kutte ut helt å handle fra NetOnNet fordi de pakker ikke inn kortet, det bretter rundt et stykke papp og det ser ut som et trekkspill innen det når utleveringsstedet. Forsvarlig pakket': Komplett, Elkjøp. Både og: Proshop. Power pakket i så romslig eske uten noe fyllmasse eller demping at varen slo hull på esken og ramlet ut.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Høyttalere er godt emballert fra fabrikk. Det kan ikke sammenlignes. Et skjermkort blir most hvis det får en stor pakke på seg eller blir klemt mellom. Enkelte kort fra ASUS blir tredobbelt emballert. Da er det ganske trygt. 

Jeg ønsker sjåfører som har en anstendig lønn slik at de kan laste pakkene med omtanke og som forstår hva "fragile", "this side up", "DO NOT USE CLAMPS", "only truck this side" osv betyr. Det står av en grunn.

Stone-Lifting-Clamps-Move-and-Transport-

Jeg hater ikke postnord, stort sett ok levert med unntak av hard medfart og pakker som går "Norge rundt" i stedet for A til B. Litt for ofte ødelagt emballasje. Når man i snitt henter 2 pakker per dag får man en viss oppfatning av hvilke aktører som oftest fører til moste pakker. Men igjen så kan det skyldes en selvstendig næringdrivende sjåfør og ikke fraktselskapet generelt. Det svakeste leddet.

"Jeg kaster pakkene, så går det 5 ganger så raskt å laste bilen. Da får jeg  høyere lønn." Hvis dette er måten det lastes på vil jeg ikke vite hvordan pakkene lempes ut. Det raskeste jeg kan se for meg er å kjøre bilen opp på en ramp og så åpne luka bak så alt raser ut.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...