Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (2 timer siden):

Det hadde vært gøy om folk takket nei til LHR-kort så de ble sittende med millioner av kort som ingen vil ha.

2021 sitt svar på  ATARI landfill.

1398609908264.jpg?v=1398609950

 

Jeg synes LHR er kjempebra, endelig kan man kjøoe kort som duger til det de er ment for: Gaming ;) Vurderer å selge mitt 3060ti og kjøpe er litt bedre LHR-3070-kort da miningfortjenesta begynner å bli stusselig og jeg kunne tenkt meg kjøler som ikke blåser varm luft på rammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cowboystrekk skrev (19 minutter siden):

Jeg synes LHR er kjempebra, endelig kan man kjøoe kort som duger til det de er ment for: Gaming ;) Vurderer å selge mitt 3060ti og kjøpe er litt bedre LHR-3070-kort da miningfortjenesta begynner å bli stusselig og jeg kunne tenkt meg kjøler som ikke blåser varm luft på rammen. 

Tipper på at når kortmangelen er over så kommer det en patch som åpner opp muligheten for å ta bort LHR...

Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 timer siden):

Det hadde vært gøy om folk takket nei til LHR-kort så de ble sittende med millioner av kort som ingen vil ha.

Alle kort som kommer i retur fra minere blir garantert solgt videre til gamere (og andre som kan bruke dem til noe mer fornuftig enn mining) uten problemer. Er jo bare bra for resten av oss om butikkene ender opp med for mange kort på lager, så jeg heier på alle minere som vil vise sin misnøye ved å kansellere ordren sin eller sende kortet i retur.🤣

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gamere er for meg folk som enten har navnet i rankingtabellene eller tjener på aktiviteten. Spilling uten mål og mening ser jeg på som like nyttig som en snekker som ikke greier å ferdigstille prosjekter eller en rørlegger som lager lekkasje hver gang.

Spill oppstod for å loppe en kvart dollar av folk per 2 minutter. På 80-tallet kom det arkademaskiner ned 4-spiller slik at det kunne loppes en dollar i løpet av samme tid. Heltene på den tiden greide å fullføre spillene på 1 credit. Spillene er designet slik at vanskeligheten øker jo lenger man kommer uten å dø, hvorpå den minker igjen hvis man dør. Dette er flere tiår før industrien fant ut at de kunne loppe hundrevis av millioner av folk hver måned i form av mikrotransaksjoner.

Fornuftig kan det neppe kalles og mange unge er naive når det kommer til spill. Spill har to formål. 1: Å få spilleren til å fortsette å spille. 2: Å få den som spiller til å betale stadig mer.

Spoiler
Quote

Periscope, a submarine simulator and light gun shooter, was released by Nakamura Manufacturing Company (later called Namco) in 1965 and then by Sega in 1966. It used lights and plastic waves to simulate sinking ships from a submarine, and had players look through a periscope to direct and fire torpedoes, which were represented by colored lights and electronic sound effects. Sega's version became an instant success in Japan, Europe, and North America, where it was the first arcade game to cost a quarter per play, which would remain the standard price for arcade games for many years to come. The success of Periscope was a turning point for the arcade industry.

 

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

@BadCat, det er jo en litt snever holdning til spill.

For å ta et eksempel; som ung brukte jeg alt for mange dager in-game i WoW, men jeg ville ikke vært det foruten. Det gav mestringsfølelse til de grader (end-game PvE-content), skapte samhold på tvers av landegrenser, lærte engelsk, og en hel del andre ting. Jeg har fortsatt venner fra WoW-æraen (både IRL og non-IRL) som jeg fortsatt holder kontakten med, som jeg heller ikke ville vært foruten.

Det er mange ting jeg lærte/opplevde da, som jeg bruker for å evaluere ting i nåtiden. Den-gang-da var det lite microtransactions eller andre aspekter som de tjente på. Sure, de klarte å skape konsepter som gjorde at man ville spille mer, og således kjøpte expansions, men om innholdet var bra, og man hadde det gøy, er ikke det en vinn-vinn situasjon?

Jeg skal ærlig innrømme at det var perioder hvor «avhengig» kanskje var en passende definisjon, så jeg var nok heldig med at jeg har en personlighet som gjorde at jeg på et tidspunkt fikk nok (i motsetning til de som kanskje har spilt det i 10+ år).

Så kan det være en kan argumentere for at saken er en annen i dagens spillmarked, men ja.

Endret av jocke
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Går jo an å se på all underholdning som unyttig tøv, men da har man kommet lengre mot "gammel grinebiter" enn det jeg er villig til å gå med på, i hvert fall.

Kan jo snu det tilbake mot @BadCats syssel også - må finnes mye bedre ting å tjene penger på enn cryptomining - mer avkastning uten å fylle hele kjelleren med GPUer, bedre ROI osv. 

 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, BadCat said:

Gamere er for meg folk som enten har navnet i rankingtabellene eller tjener på aktiviteten. Spilling uten mål og mening ser jeg på som like nyttig som en snekker som ikke greier å ferdigstille prosjekter eller en rørlegger som lager lekkasje hver gang.

Spill oppstod for å loppe en kvart dollar av folk per 2 minutter. På 80-tallet kom det arkademaskiner ned 4-spiller slik at det kunne loppes en dollar i løpet av samme tid. Heltene på den tiden greide å fullføre spillene på 1 credit. Spillene er designet slik at vanskeligheten øker jo lenger man kommer uten å dø, hvorpå den minker igjen hvis man dør. Dette er flere tiår før industrien fant ut at de kunne loppe hundrevis av millioner av folk hver måned i form av mikrotransaksjoner.

Fornuftig kan det neppe kalles og mange unge er naive når det kommer til spill. Spill har to formål. 1: Å få spilleren til å fortsette å spille. 2: Å få den som spiller til å betale stadig mer.

  Reveal hidden contents

 

 

Fy faen dette er noe av de dummeste jeg har lest. 

 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, BlackBabyJesus said:

Er det fortsatt umulig å få tak i et 30xx? Har situasjonen bedret seg siden f.eks. januar?

Desverre har det ikke blitt mye bedre. Nvidia har nettopp stoppet produksjonen av 2060 for å øke produksjonenen for 3060-kortene. Forhåpentligvis blir det litt bedre neste månedene, men jeg mine tvil.

Lenke til kommentar

Det er færre kort tilgjengelig enn tidligere. De skal virkelig få ut kort fremover for å kompensere for denne tørken. Det skal mye til for at det går positivt ut med tanke på løfter om tiltak som skal gi flere kort hos sluttbruker. Tull hele greia annet enn bedre inntjening i andre enden.

Lenke til kommentar

Hele 30x0 serien legges om til LHR i disse dager, det tar bare litt tid før kortene kommer til butikkene. Instinktivt kjøper scalpere opp de første lassene og returnerer de når kundene (ferske minere) oppdager at kortene ikke betaler seg selv på tre uker. Ha is i magen, det er ikke lenge til du kan kjøpe kort i butikk uten å bruke bot. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...