Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

10 hours ago, sycho said:

Jeg merker utrolig liten forskjell rundt akkurat det der (hvis det er en forskjell i det hele tatt) fra min gamle Acer Predator 240hz til min nye Samsung G7. 
Og jeg spiller competetive FPS...

Fra min erfaring er det mye mer merkbart på FPS hvor du må snu kameraet en del som i Overwatch, Titanfall 2 eller Apex.

"Folk flest" vil aldri legge merke til dette fordi de ikke bryr seg og mest fordi de ikke vet at dette er en greie. Likevel om IPS skjermer kommer seg ned til 0.5ms GtG så er det kun marketing hvor de pusher displayene til det ytterste for å få nye frames vist klarest mulig, decay er fremdeles en greie pga panel typen.

Kan sammenligne det til noen som spiller League på 60fps/Hz og ikke skjønner hvorfor noen ønsker å spille på 144fps/Hz. De har ikke sett det og forstår ikke forskjellen. Samme opp til 240-280fps/Hz, over 180 begynner det å bli mer en følelse av at spillet "flyter" istedenfor å ha frames, samt at din input latency går ned drastisk når du spiller på høy fps med en høy hz skjerm. Alt føles mer responsivt og du ser jo ting fysisk tidligere enn på lavere Hz/fps.

Ingen fokuserer på hvor lang tid det tar før en IPS/VA pixel bytter fra 100% RGB hvitt til 53% RGB grå, som tar opptil 18-30ms å fullføre, men det skjer jo når du skyter i et spill ganske ofte. Du opplever det ikke til lik grad når du beveger deg rundt i feks Valorant, kun når du kommer til å måtte skyte og muzzle flashen kommer opp, og siden du ikke beveger kameraet "veldig mye" i forhold til andre FPS som apex eller OW vil du ikke legge merke til det like mye.

Det har også sannsynligvis ikke mye å gjøre med din evne til å spille, om du spiller comp så er du evnt bare en god spiller med bra gamesense. Det er også verdt å nevne igjen, høyere Hz gir bare flere/raskere oppdateringer, det fjerner ikke decayet som følger hver pixel. Du får mer "flytende" smear eller ghosting på høyere Hz fordi det er så mange oppdateringer. Jeg likte ikke Alienware sin 240Hz IPS heller pga dette. Videoen fra A5hun som jeg linket forklarer og viser dette bra.

Men når vi kommer til det punktet hvor nvidia har lagt merke til at system latency er et "problem" eller rettere en hurdle å komme seg over, og har lagd Nvidia Reflex som er deres input pipeline som minimerer input og system latency fra systemet til skjermen, samt at de har laget Nvidia LDAT for å måle totalt system latency, så betyr disse 18-30ms after images'ene noe.

Nvidia skjønner at man som gamer vil presse lav system latency og stabile frametimes, fordi det gjør en forskjell.

Jeg var innom en nettcafe i Oslo en gang for noen år siden mens jeg hadde AOC Agon IPS skjermen hvor vi spilte Overwatch på 144Hz TN skjermer de hadde. Husker veldig tydelig at det var øyeblikket jeg tenkte "Dette var så utrolig klart å spille med i forhold til det jeg har hjemme", som fikk meg til å starte å undersøke hvorfor min skjerm/pc føltes så sluggish i forhold. Hadde på den tiden en 1080ti og 3200Mhz ram, så det eneste problemet var skjermen.

Etter det har jeg blitt greit opplært på hva påvirker latency og hvordan skjermer fungerer. Spesielt å spille på 144fps er ganske hakkete for meg i forhold til 200+ fps nå 😄



I allefall, anbefaler å følge A5hun, han har utrolig informative videoer. Mange som spiller spill på høyt nivå uten å vite noe om hvordan utstyret deres fungerer, som kan lett gi dem en liten edge ekstra om de hadde visst hva de skulle stille på.

Endret av starflame
la til et paragraf, typos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, starflame said:

Fra min erfaring er det mye mer merkbart på FPS hvor du må snu kameraet en del som i Overwatch, Titanfall 2 eller Apex.

"Folk flest" vil aldri legge merke til dette fordi de ikke bryr seg og mest fordi de ikke vet at dette er en greie. Likevel om IPS skjermer kommer seg ned til 0.5ms GtG så er det kun marketing hvor de pusher displayene til det ytterste for å få nye frames vist klarest mulig, decay er fremdeles en greie pga panel typen.

Kan sammenligne det til noen som spiller League på 60fps/Hz og ikke skjønner hvorfor noen ønsker å spille på 144fps/Hz. De har ikke sett det og forstår ikke forskjellen. Samme opp til 240-280fps/Hz, over 180 begynner det å bli mer en følelse av at spillet "flyter" istedenfor å ha frames, samt at din input latency går ned drastisk når du spiller på høy fps med en høy hz skjerm. Alt føles mer responsivt og du ser jo ting fysisk tidligere enn på lavere Hz/fps.

Ingen fokuserer på hvor lang tid det tar før en IPS/VA pixel bytter fra 100% RGB hvitt til 53% RGB grå, som tar opptil 18-30ms å fullføre, men det skjer jo når du skyter i et spill ganske ofte. Du opplever det ikke til lik grad når du beveger deg rundt i feks Valorant, kun når du kommer til å måtte skyte og muzzle flashen kommer opp, og siden du ikke beveger kameraet "veldig mye" i forhold til andre FPS som apex eller OW vil du ikke legge merke til det like mye.

Det har også sannsynligvis ikke mye å gjøre med din evne til å spille, om du spiller comp så er du evnt bare en god spiller med bra gamesense. Det er også verdt å nevne igjen, høyere Hz gir bare flere/raskere oppdateringer, det fjerner ikke decayet som følger hver pixel. Du får mer "flytende" smear eller ghosting på høyere Hz fordi det er så mange oppdateringer. Jeg likte ikke Alienware sin 240Hz IPS heller pga dette. Videoen fra A5hun som jeg linket forklarer og viser dette bra.

Men når vi kommer til det punktet hvor nvidia har lagt merke til at system latency er et "problem" eller rettere en hurdle å komme seg over, og har lagd Nvidia Reflex som er deres input pipeline som minimerer input og system latency fra systemet til skjermen, samt at de har laget Nvidia LDAT for å måle totalt system latency, så betyr disse 18-30ms after images'ene noe.

Nvidia skjønner at man som gamer vil presse lav system latency og stabile frametimes, fordi det gjør en forskjell.

Jeg var innom en nettcafe i Oslo en gang for noen år siden mens jeg hadde AOC Agon IPS skjermen hvor vi spilte Overwatch på 144Hz TN skjermer de hadde. Husker veldig tydelig at det var øyeblikket jeg tenkte "Dette var så utrolig klart å spille med i forhold til det jeg har hjemme", som fikk meg til å starte å undersøke hvorfor min skjerm/pc føltes så sluggish i forhold. Hadde på den tiden en 1080ti og 3200Mhz ram, så det eneste problemet var skjermen.

Etter det har jeg blitt greit opplært på hva påvirker latency og hvordan skjermer fungerer. Spesielt å spille på 144fps er ganske hakkete for meg i forhold til 200+ fps nå 😄



I allefall, anbefaler å følge A5hun, han har utrolig informative videoer. Mange som spiller spill på høyt nivå uten å vite noe om hvordan utstyret deres fungerer, som kan lett gi dem en liten edge ekstra om de hadde visst hva de skulle stille på.

Og dette har jo mye med NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger å gjøre?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, Skallgrimz said:

Blir spennende å se hvordan finn.no prisene blir på de om de er låst mot eth mining

Fast med 3060 kan man bli av med limiten pa 2 maater, det ene er developer drivern og det andre er en hdmi-dummy. Sa den limitern er latterlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skallgrimz skrev (13 minutter siden):

Begrenser seg vell bare til 1 kort? Kan vell ikke bygge en hel rigg med mange 3060 og mine?

Du kan ha så mange 3060 kort du bare vil meddeveloper  driveren, men de må være i en PCI Extress 8x 3.0 slot, og det må være en skjerm eller en hdmi dummy tilkoblet. Fungerer ikke med 1x risers. Så begrensningen er hvor mange slots har tilgjengelig.

Endret av fendel_
16x -> 8x
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skallgrimz skrev (Akkurat nå):

Står vell der også att risers er "useless" ?

Cooling is very important since the graphics cards are stuck so close together, and there is hardly any breathing room. However, the solution is simple, as a PCIe 3.0 x16 riser cable would allow you to mount the graphics card on a rack.  The biggest challenge is finding a motherboard with enough PCIe x16/x8 slots since those mining-oriented motherboards with a ridiculous number of PCIe x1 slots are unsuitable if you plan to mine Ethereum with the GeForce RTX 3060.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...