Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, idleman_2 said:

Men colourful 3090  er heftigere enn strix også.. iallefall når det gjelder vrm's ? 

Strix har hotwire support, som betyr at man kan justere på forskjellige spenninger etc med det rette verkttøyet. F.eks Elmor Labs "dongle" EVC2SX

Har ikkje sett noen overklokke skikkelig på Colorful enda, så vet ikkje hvordan det er. Generelt, så er det "silicon lottery" som har mest å si. Derfor er det flere på topp 100 på 3dmark HOF som har "standard" kort. Noen overklokker helt villt. Tilogmed de med 2x8 pin, hvis gpuen har vunnet lotteriet :D

Det aller beste med Strix er at det finnes VELDIG mange gpu vannblokker til det. Noe som gjør livet enklere :)

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, er ny her, så vet ikke helt om dette er riktig tråd å poste i, men tenkte dere kanskje ville vite om saken min ettersom en annen hadde en litt lignende sak ovenfor. Jeg kjøpte et rtx 3060ti fra komplett på release den 2.desember. Da jeg en stund senere endelig fikk puttet kortet inn i en maskin, så viste det seg at kortet mitt ikke virket som det skulle, så jeg sendte det tilbake til komplett for reklamasjonssak. Etter et par uker, så fikk jeg en epost fra komplett som sa at pengene var på vei tilbake. Jeg kontaktet komplett på chat, for å opplyse at jeg ikke ønsket å få pengene tilbake, jeg ønsket å få et nytt kort når det var tilgjengelig. De sa de skulle se på det, og for 2 dager siden så fikk jeg dette svaret fra komplett.

Hei,
Da har jeg hørt videre vedr. saken din hvorvidt det beklageligvis ikke er mulig å få lagt inn et nytt skjermkort.
Jeg kan anbefale å huke av for ''Motta varsel'' til en av ASUS varianten f.eks da vi får inn disse jevnligere.

Jeg svarte at jeg ikke godtar at de har refundert pengene og hevet kjøpet mitt uten å kontakte meg om saken. Jeg fortalte de første gangen jeg sendte inn kortet at jeg ønsket reparasjon, eller tilsvarende produkt, og i tillegg så fortalte jeg at jeg var villig til å vente til de hadde flere kort, eller betale et mellomlegg for et bedre kort om de hadde det på lager, siden jeg vet det er lite tilgjengelighet på kortene.

I dag så fikk jeg dette som svar.

Hei,
Det er dessverre ingen autoriserte verksteder som reparerer PC-komponenter.
Derfor blir slike produkter erstattet dersom de er defekt, i dette tilfelle har vi dessverre ingen tilsvarende produkt på lager som fører til at vi må refundere kjøpesummen.
Vi kan redusere prisen til samme pris som du betalte når den er tilgjengelig igjen.

Da ringte jeg komplett, og der ble jeg fortalt at systemet deres ikke tillatter å sette meg tilbake i køen for et kort, og at jeg må legge inn ny ordre på kort når det kommer på lager. Mannen sa at 3060ti kom inn på lager ganske ofte og ikke ble så fort utsolgt som de andre kortene. Jeg fortalte at jeg har opplevd flere ganger at jeg har mottatt varsel etter at kortet allerede er utsolgt, og at jeg ikke ville gjennom prosessen med å refreshe og kjøpe ett kort på nytt, da det er veldig vanskelig, men at jeg helst ville motta et kort når det kom inn på lager. Han sa han ikke kunne gjøre det, og jeg sa at jeg synes det er litt tynt at nettbutikken begrunner at de ikke kan gi meg nytt kort på at "systemet deres ikke tillater det". Jeg nevnte også om jeg kunne kjøpe et 3060ti kort fra et annet sted og dekke mellomlegget, men det kunne ikke mannen på telefonen garantere at jeg kom til å få.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det her? Hva tenker dere? Er dette en sak for forbrukerrådet, eller skal jeg bare ta og vente til jeg får kjøpt et kort om den dagen noensinne kommer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kviklunsj said:

Hei, er ny her, så vet ikke helt om dette er riktig tråd å poste i, men tenkte dere kanskje ville vite om saken min ettersom en annen hadde en litt lignende sak ovenfor. Jeg kjøpte et rtx 3060ti fra komplett på release den 2.desember. Da jeg en stund senere endelig fikk puttet kortet inn i en maskin, så viste det seg at kortet mitt ikke virket som det skulle, så jeg sendte det tilbake til komplett for reklamasjonssak. Etter et par uker, så fikk jeg en epost fra komplett som sa at pengene var på vei tilbake. Jeg kontaktet komplett på chat, for å opplyse at jeg ikke ønsket å få pengene tilbake, jeg ønsket å få et nytt kort når det var tilgjengelig. De sa de skulle se på det, og for 2 dager siden så fikk jeg dette svaret fra komplett.

Hei,
Da har jeg hørt videre vedr. saken din hvorvidt det beklageligvis ikke er mulig å få lagt inn et nytt skjermkort.
Jeg kan anbefale å huke av for ''Motta varsel'' til en av ASUS varianten f.eks da vi får inn disse jevnligere.

Jeg svarte at jeg ikke godtar at de har refundert pengene og hevet kjøpet mitt uten å kontakte meg om saken. Jeg fortalte de første gangen jeg sendte inn kortet at jeg ønsket reparasjon, eller tilsvarende produkt, og i tillegg så fortalte jeg at jeg var villig til å vente til de hadde flere kort, eller betale et mellomlegg for et bedre kort om de hadde det på lager, siden jeg vet det er lite tilgjengelighet på kortene.

I dag så fikk jeg dette som svar.

Hei,
Det er dessverre ingen autoriserte verksteder som reparerer PC-komponenter.
Derfor blir slike produkter erstattet dersom de er defekt, i dette tilfelle har vi dessverre ingen tilsvarende produkt på lager som fører til at vi må refundere kjøpesummen.
Vi kan redusere prisen til samme pris som du betalte når den er tilgjengelig igjen.

Da ringte jeg komplett, og der ble jeg fortalt at systemet deres ikke tillatter å sette meg tilbake i køen for et kort, og at jeg må legge inn ny ordre på kort når det kommer på lager. Mannen sa at 3060ti kom inn på lager ganske ofte og ikke ble så fort utsolgt som de andre kortene. Jeg fortalte at jeg har opplevd flere ganger at jeg har mottatt varsel etter at kortet allerede er utsolgt, og at jeg ikke ville gjennom prosessen med å refreshe og kjøpe ett kort på nytt, da det er veldig vanskelig, men at jeg helst ville motta et kort når det kom inn på lager. Han sa han ikke kunne gjøre det, og jeg sa at jeg synes det er litt tynt at nettbutikken begrunner at de ikke kan gi meg nytt kort på at "systemet deres ikke tillater det". Jeg nevnte også om jeg kunne kjøpe et 3060ti kort fra et annet sted og dekke mellomlegget, men det kunne ikke mannen på telefonen garantere at jeg kom til å få.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det her? Hva tenker dere? Er dette en sak for forbrukerrådet, eller skal jeg bare ta og vente til jeg får kjøpt et kort om den dagen noensinne kommer?

Ikke noe du kan gjøre. Krangle til ingen nytte er ingen vits. Sett deg i ny kø, og vent. Eventuelt kjøp skjermkort av en av scalperene her eller på finn.no :D

Lenke til kommentar
Kviklunsj skrev (6 minutter siden):

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det her? Hva tenker dere? Er dette en sak for forbrukerrådet, eller skal jeg bare ta og vente til jeg får kjøpt et kort om den dagen noensinne kommer?

Forbrukerrådets behandlingstid er 16-22 uker under normale tilstander, først etter det begynner eventuell mekling.

Lenke til kommentar
Kviklunsj skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det her? Hva tenker dere? Er dette en sak for forbrukerrådet, eller skal jeg bare ta og vente til jeg får kjøpt et kort om den dagen noensinne kommer?

Jeg ville tatt det videre om du har tid og energi til det. Jeg kan ikke skjønne annet enn at du har ditt på det rene. Hva med å sende de en e-post og be de begrunne det? Forbrukerkjøpsloven §§ 26 og 29 er det riktige å henvise til. Det må enten være UMULIG å få tilsvarende produkt eller så må det påløpe urimelige kostnader for Komplett. Kan ikke se at noen av de er oppfylte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Nimrad said:

Jeg ville tatt det videre om du har tid og energi til det. Jeg kan ikke skjønne annet enn at du har ditt på det rene. Hva med å sende de en e-post og be de begrunne det? Forbrukerkjøpsloven §§ 26 og 29 er det riktige å henvise til. Det må enten være UMULIG å få tilsvarende produkt eller så må det påløpe urimelige kostnader for Komplett. Kan ikke se at noen av de er oppfylte.

Kan ikke fatte at systemet deres ikke tillatter en kunde som reklamerer for et produkt å vente til de har ny vare på lager. Mannen sa at de er tomme for alle kort bortsett fra de som brukes til komplett pcer, derimot så kunne jeg ikke få et slikt et for de kom pakket annerledes, og kunne ikke selges separat. Men takk for svar, skal prøve å sende de en epost med referanse til forbruksloven det og høre hva de svarer. Jeg hadde lyst til å mine med dette kortet i pcen min i disse ukene også, ville jeg da hatt krav på erstatning for tapt inntekt/gevinst også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kviklunsj said:

Kan ikke fatte at systemet deres ikke tillatter en kunde som reklamerer for et produkt å vente til de har ny vare på lager. Mannen sa at de er tomme for alle kort bortsett fra de som brukes til komplett pcer, derimot så kunne jeg ikke få et slikt et for de kom pakket annerledes, og kunne ikke selges separat. Men takk for svar, skal prøve å sende de en epost med referanse til forbruksloven det og høre hva de svarer. Jeg hadde lyst til å mine med dette kortet i pcen min i disse ukene også, ville jeg da hatt krav på erstatning for tapt inntekt/gevinst også?

Du har loven på din side, og har gode sjanser for å få medhold i forbrukerklageutvalget. Du bør påregne i overkant av 2 år før en avgjørelse foreligger. Medhold vil i dette tilfellet være av begrenset nytte grunnet den lange saksbehandlingstiden, men du kan få dekket mellomlegget mellom ditt originale kort og et eventuelt kort du får kjøpt hos en annen nettbutikk.

Lenke til kommentar
Kviklunsj skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det her? Hva tenker dere? Er dette en sak for forbrukerrådet, eller skal jeg bare ta og vente til jeg får kjøpt et kort om den dagen noensinne kommer?

Du kan klage til Forbrukertilsynet, men der er det behandlingstid opp mot et halvt år så det er ikke et godt alternativ. Det eneste er vel om du kjøpet tilsvarende produkt et annet sted og krever at Komplett skal dekke mellomlegget.

 

Sitat

 

§ 26.Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28
b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c) kreve prisavslag etter § 31
d) kreve heving etter § 32
e) kreve erstatning etter § 33.

 

§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_4

 

Slik jeg leser loven er det ikke tvil om at du har krav på retting eller omlevering. Komplett kan ikke kreve heving av kjøpet. (På samme måte kan ikke du kreve heving av kjøpet, Komplett har rett til to forsøk på retting av mangel (reparasjon) eller omlevering. )At systemet til Komplett ikke tillater å gi deg et nytt kort (sette deg først i køen) er ikke gyldig grunn til å hevde at kravet er umulig å gjennomføre. De kan plukke et kort til deg når det kommer inn på lager, før det går gjennom systemet og gjøres klar for roboten. Du har krav på tilsvarende produkt, så du skal få tilbud om å få levert 3060 Ti av annet merke/modell dersom de ikke kan levere samme modell som du har kjøpt.

(Jeg kontaktet kundeservice hos Komplett for ikke lenge siden om det var mulig å få beholde opprinnelig plass i køen dersom jeg slettet ordre for å legge inn ny, men ble fortalt at de ikke har mulighet til å manipulere køen. Mannen på kundeservice sa at det eneste de kunne gjøre, i spesielle tilfeller, var å plukke et produkt når det kommer inn på lager.)

Jeg tror dessverre ikke du kommer noen vei, men ikke gi opp. Jeg har en sak gående hos Komplett der de nekter å ta stilling til lovverket, de svarer ikke på det jeg spør om og skriver i grunn kun "Vil ikke, kan ikke (fordi de ikke har varen på lager for øyeblikket)."

 

 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, KjellV said:

Du kan klage til Forbrukertilsynet, men der er det behandlingstid opp mot et halvt år så det er ikke et godt alternativ. Det eneste er vel om du kjøpet tilsvarende produkt et annet sted og krever at Komplett skal dekke mellomlegget.

 

Slik jeg leser loven er det ikke tvil om at du har krav på retting eller omlevering. Komplett kan ikke kreve heving av kjøpet. (På samme måte kan ikke du kreve heving av kjøpet, Komplett har rett til to forsøk på retting av mangel (reparasjon) eller omlevering. )At systemet til Komplett ikke tillater å gi deg et nytt kort (sette deg først i køen) er ikke gyldig grunn til å hevde at kravet er umulig å gjennomføre. De kan plukke et kort til deg når det kommer inn på lager, før det går gjennom systemet og gjøres klar for roboten. Du har krav på tilsvarende produkt, så du skal få tilbud om å få levert 3060 Ti av annet merke/modell dersom de ikke kan levere samme modell som du har kjøpt.

(Jeg kontaktet kundeservice hos Komplett for ikke lenge siden om det var mulig å få beholde opprinnelig plass i køen dersom jeg slettet ordre for å legge inn ny, men ble fortalt at de ikke har mulighet til å manipulere køen. Mannen på kundeservice sa at det eneste de kunne gjøre, i spesielle tilfeller, var å plukke et produkt når det kommer inn på lager.)

Jeg tror dessverre ikke du kommer noen vei, men ikke gi opp. Jeg har en sak gående hos Komplett der de nekter å ta stilling til lovverket, de svarer ikke på det jeg spør om og skriver i grunn kun "Vil ikke, kan ikke (fordi de ikke har varen på lager for øyeblikket)."

Og ikke minst er det til stor ulempe for kunde om komplett refunderer penger istedenfor ny vare

1: Tar mye lengere tid for en kunde å skaffe ny vare (Iallefall for komplett)

2: I dette tilfellet per dags dato medfører det som oftest høyere kostnad enn hva det i utgangspunktet kostet

3: Hvis en i tillegg fikk rabatt for varen også går kunden glipp av dette ved kjøp av ny vare.

 

Og jeg vil da tro at komplett ved noen/mange anledninger har innsett at kunden ikke gir seg og gått med på ny vare/omlevering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kviklunsj said:

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det her? Hva tenker dere? Er dette en sak for forbrukerrådet, eller skal jeg bare ta og vente til jeg får kjøpt et kort om den dagen noensinne kommer?

Ingen tvil her om at du har rett til å gjennomføre et dekningskjøp. Problemet er at ingen andre har tilsvarende vare på lager heller, og at behandlingstiden i Forbrukerklageutvalget er eviglang. Var jeg deg hadde jeg nok takket ja til Kompletts tilbud om prisreduksjon og ny plass i køen, om enn noe motvillig.

Jeg har en grovt regnet lignende sak gående mot CDON, der de hevet et kjøp i stedet for å omlevere/reparere, som var mitt krav. Den er nå hos Forbrukerklageutvalget, og jeg tror nok det vil ta minst et halvt år til før konklusjonen foreligger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...