Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, iknutis said:

De kan tilby annen vare, eller heving av kjøp. Dersom du har forhåndsbetalt har du da normalt rett på renter.
Skal du i tillegg ha kompensasjon må du ha blitt påført økonomisk ulempe, og kunne dokumentere dette.

Nei, når først kjøpesummen er overført har selger ikke rett til å kreve kjøpet hevet hvis ikke kjøper ønsker det. Den retten er det kun kjøper som har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aetius skrev (6 minutter siden):

Nei, når først kjøpesummen er overført har selger ikke rett til å kreve kjøpet hevet hvis ikke kjøper ønsker det. Den retten er det kun kjøper som har.

Jeg skriver at de kan tilby, ikke at selger kan kreve kjøpet hevet. Men en grei presisering det.

 

Forbrukerrådet skriver det så enkelt:

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller.

At det er manko på kort fra produsent, mener jeg går innunder dette og det tror jeg også jurist vil være enig i.

Endret av iknutis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (11 minutter siden):

Joa, men de har hatt inne på lager nå som ikke er blitt lagt ut for salg siden 22/23. desember. 

Det gir ingen mening. De koster penger å ha ting på lager unødvendig. De må da eventuelt være reservert for egenproduksjon av PCer. Support har ikke peiling som regel.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (13 minutter siden):

Jeg skriver at de kan tilby, ikke at selger kan kreve kjøpet hevet. Men en grei presisering det.

 

Forbrukerrådet skriver det så enkelt:

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller.

At det er manko på kort fra produsent, mener jeg går innunder dette og det tror jeg også jurist vil være enig i.

Det er et viktig punkt her:
"Kjøper har ikke krav på erstatning i tilfeller hvor selger ikke kunne levere på grunn av en hindring som lå utenfor hans eller hennes kontroll, og selger ikke kunne ventes å ta denne hindringen i betraktning på avtaletiden eller unngå eller overvinne følgene av den."

Det var jo helt klart en risiko som selger kjente til på salgstidspunktet. Så hva har selger gjort for å overvinne denne?
Å få tak i et erstatningsprodukt/tilsvarende kort fra en annen produsent vil være noe som kunne kreves av selger. 

Og så kommer det nok an på hvilke forbehold som selger har tatt i salgsvilkårene. Hvis det tydelig og ettertrykkelig står at levering er usikkert kan kanskje selger slippe unna, men litt mer usikker på dette. Forbrukerens rettigheter er vanskelig å avtale seg bort fra.

Jeg vil anta at terskelen for at selger kan gå bort fra avtalen er høy. Tilsvarende varer bør kunne skaffes til veie, dvs et omtrent tilsvarende kort fra en annen produsent bør vel være mulig å få tak i innenfor et rimelig tidsrom.

Men hvis kjøper ikke er fornøyd med et tilsvarende kort fra en annen produsent har nok selger oppfylt sin forpliktelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt tilsvarende sak:
https://dinside.dagbladet.no/okonomi/far-3400-kroner-fordi-varen-var-utsolgt/67440358

Skulle tro at det er vanskelig å si noe bastant, og det vil variere fra case til case.
Og for å få en erstatning må man dokumentere at man må betale mer et annet sted.

Men man står definitivt ikke helt uten rettigheter. 

Fra artikkelen:

Sitat

Dette har du krav på

Her er en kort forklaringen på hvorfor du kan få tilbake penger om butikker blir utsolgt, for eksempel under et salg:

  1. Når du bestiller og betaler for en vare på nett, inngår du en bindende avtale mellom deg og butikken. Du betaler, butikken skal levere.
  2. Leverer ikke butikken, har forbrukerkjøpsloven en haug paragrafer som trer i kraft. Blant annet at du kan kreve erstatning for tap.
  3. Og skal du kjøpe en vare for én pris, men må kjøpe den for en annen høyere pris, har du lidd et tap som følge av det som kalles et dekningskjøp. De ekstra kronene du måtte ut med for dette, kan du få erstattet fra butikken.

 

Lenke til kommentar

For de som har bestilt Gigabyte 3080 Aorus Master, men ikke mottatt enda, så mulig de er heldig og får en god overraskelse:

Gigabyte har endret kortet slik at det nå kommer med 1 ekstra 8-pins.

Kjedelig for de som har mottatt alt, og de som har bestilt og ikke har 3 stk 8 pins å bruke.

https://www.tomshardware.com/news/gigabyte-juices-up-aorus-geforce-rtx-3080-master-third-8-pin-pcie-connector

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Theo343 said:

Hvor lenge kan de heve kjøpet?

Selger kan basically kun heve kjøpet dersom du ikke betaler for deg, og bare før hele kjøpesummen er betalt.

Quote

§ 45.Heving

Selgeren kan heve kjøpet på grunn av forsinket betaling eller annet kontraktsbrudd fra forbrukerens side dersom forbrukerens kontraktsbrudd er vesentlig. Selgeren kan ikke heve etter at hele kjøpesummen er betalt.

Kjøpet kan også heves dersom forbrukeren ikke betaler kjøpesummen innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Mens tilleggsfristen løper, kan selgeren ikke heve, med mindre forbrukeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

Er tingen allerede overtatt av forbrukeren, kan selgeren bare heve dersom det er tatt forbehold om det eller forbrukeren avviser tingen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (32 minutter siden):

Det gir ingen mening. De koster penger å ha ting på lager unødvendig. De må da eventuelt være reservert for egenproduksjon av PCer. Support har ikke peiling som regel.

Det var jo slik flere ganger ila desember også. Virket som de stocka opp med kort i flere runder før de ble lagt ut for salg. F.eks. et par dager før Cyberpunk launchen og så igjen den 17. når bla. Suprim X, Vision OC og Aorus Xtreme ble lagt ut. 

Så vi har sett dette flere ganger nå, og at de har stocka opp med 3080-kort og så lagt de ut for salg samlet. Så begge deler har forekommet. At de har blitt lagt ut kort tid etter at de har kommet inn og at de har samlet flere og lagt de ut samtidig.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (12 minutter siden):

Det var jo slik flere ganger ila desember også. Virket som de stocka opp med kort i flere runder før de ble lagt ut for salg. F.eks. et par dager før Cyberpunk launchen og så igjen den 17. når bla. Suprim X, Vision OC og Aorus Xtreme ble lagt ut. 

Så vi har sett dette flere ganger nå, og at de har stocka opp med 3080-kort og så lagt de ut for salg samlet. Så begge deler har forekommet. At de har blitt lagt ut kort tid etter at de har kommet inn og at de har samlet flere og lagt de ut samtidig.

Ja det er fordi pallene med innkomne varer må sorteres og legges inn i lagersystemet. Amp Holo er nok for salg innen fredag.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

Ja det er fordi pallene med innkomne varer må sorteres og legges inn i lagersystemet. Amp Holo er nok for salg innen fredag.

Det forklarer ikke slippene på de dagene jeg skrev om over. Ved begge tilfellene så var det enkelte kort som lå på lager i mange dager og så ble alle kortene slippet minutter etterhverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...