Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

MrMarbles skrev (14 minutter siden):

Jo, jeg har fått med meg at et par har sagt det her inne. Men så er spørsmålet, har de da rukket å motta det kortet de faktisk skal ha? Hvis ikke, tror du de da faktisk vil sende tilbake 3090? Altså å risikere å være uten kort?

I tillegg, dette er en tjeneste Komplett har hatt i mange mange år, noen har misbrukt den, andre har brukt den som tiltenkt. Gjør Komplett det dårlig om dagen? Har du sett på deres finansielle situasjon?

Grunnen til at de droppa 60 dagers åpent kjøp i utgangspunktet, var jo pga. Covid19 (eller mulig fordi de ikke ønsker å tilby det lengre, og valgte å bruke Covid som en unnskyldning for å slippe å ha åpent kjøp). 

Uansett, så regner jeg med Komplett har god avanse på disse korta (jo dyrere en vare er= mer avanse). Da taper de ikke mye på å evt. selge korta som demo. Vil også tippe at det er Komplett som selger det kortet som de som returnerer 3090 til slutt ender opp med. Så jevnt over så selger de mer av det som resultat. Enn så lenge så blir alle kort solgt. Og Komplett tjener bra. De kunne kanskje tjent mer om tilgangen var god, men nå er det nå ikke slik og det er enorm etterspørsel.

Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet. Dette er frivillig av Komplett. De har sikkert kalkulert med hva det koster de å tilby dette og funnet ut at de uansett vil tjene på det.

De har nok sett sin sjanse til å bli kvitt åpent kjøp med Covid, ekstremt dårlig reklame hvis de hadde gjort det ellers.

Og de har kalkulert hva det koster, de har data på det over flere år, og den kosten legger de utover ALLE varer de selger.

Og jeg tror du , og veldig mange andre, overvurderer hvor mye disse kjedene tjener pr komponent. Det er nok rett at de tjener mer på dyrere varer hvis de kjører samme prosent påslag. Men varer det er press på er ting de ikke har stor avanse på. Komplett, Elkjøp osv. tjener penger for de de selger MYE av ting, ikke fordi de har stor avanse pr ting.

Har ett eksempel. Fikk kjøpt noen deler fra en kompis som jobbet i en PC sjappe som fortsatt driver i dag. Kjøpte 1 skjerm, 1 PC surround anlegg, og skjermkabler. Fikk til ansattepris som skal ha vært nær innkjøpspris. Skjerm til 5000,- fikk jeg ca 150,- avslag på, det samme med høyttalerne til rundt samme pris. Kablene fikk jeg rundt 70-80% avslag på. Det er der de tjener ekstra. Tilbehøret som man tar med i rasket. Noe av grunnen til at Elkjøp/Power osv. i butikk prøver å selge med en HDMI kabel og kalibrering osv..

Sitter selv å kjøper inn HDMI og Cat 5,6,7 Patchkabler fra grossister som selger med lav avanse i forhold til andre grossister, og det STORE forskjeller i pris på disse. Hvis de hos oss som handler via de dyre grossistene, så får jeg som regel tak i 6-8 stk like kabler til samme prisen som 1 der de bare tar ting med seg.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bmwm skrev (Akkurat nå):

Det kan de umulig bevise, derfor jeg skrev "mistenker". Jeg og alle andre kan kjøpe et ASUS 3090 kort og levere tilbake etter 59 dager, kjøpe Aorus 3090 kort og levere innen 59 dager, MSI 3090 osv, og fortsette med dette egentlig i all evighet. Asus blir for varm, MSI bråker for mye, Aorus hadde ikke bra nok RGB osv.. Mye man kan finne på og de kan i teorien aldri bevise hva intensjonen din er, men de kan mistenke.

Nei, nettopp. Men da skjønner jeg ikke poenget i det første innlegget ditt, når komplett ikke kan bevise noe som helst kan de selvfølgelig ikke nekte retur innen 60 dager fordi de "mistenker" at man planla å returnere det. Dessuten er det heller ikke i mot reglene å bestille for å bruke det i 60 dager heller. Komplett satser på at de får solgt flere varer når man har mulighet til å teste i 60 dager. Det er derfor de har sånne ordninger, ikke for å være snille mot konsumenter

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bmwm skrev (4 minutter siden):

Det kan de umulig bevise, derfor jeg skrev "mistenker". Jeg og alle andre kan kjøpe et ASUS 3090 kort og levere tilbake etter 59 dager, kjøpe Aorus 3090 kort og levere innen 59 dager, MSI 3090 osv, og fortsette med dette egentlig i all evighet. Asus blir for varm, MSI bråker for mye, Aorus hadde ikke bra nok RGB osv.. Mye man kan finne på og de kan i teorien aldri bevise hva intensjonen din er, men de kan mistenke.

Det var en sak på forumet her for mange år siden, var mot Elkjøp, hvor en som hadde utnyttet dette fikk avslag på retur. De henviste da til noe i reglene hos seg den gangen som sa at de kunne avslå hvis de mistenkte missbruk av ordningen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 minutt siden):

Det var en sak på forumet her for mange år siden, var mot Elkjøp, hvor en som hadde utnyttet dette fikk avslag på retur. De henviste da til noe i reglene hos seg den gangen som sa at de kunne avslå hvis de mistenkte missbruk av ordningen. 

Jeg hadde selv en sak hos Elkjøp en gang når jeg skulle kjøpe meg nytt mus og tastatur, det var litt vanskelig å velge akkurat der og da, og jeg ble anbefalt av en av de ansatte å kjøpe alle jeg vurderer, teste de ut og levere tilbake de jeg ikke vil ha. Det endte opp med at jeg kjøpte 3 tastatur, og 3 mus. Når jeg skulle levere tilbake de 2 andre tastaturene og musene, fikk jeg mange rare blikk og spørsmål av returavdelingen. Det var rett og slett en veldig ubehagelig opplevelse. Har vært veldig skeptisk til angrerett og åpent kjøp siden den dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bmwm skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde selv en sak hos Elkjøp en gang når jeg skulle kjøpe meg nytt mus og tastatur, det var litt vanskelig å velge akkurat der og da, og jeg ble anbefalt av en av de ansatte å kjøpe alle jeg vurderer, teste de ut og levere tilbake de jeg ikke vil ha. Det endte opp med at jeg kjøpte 3 tastatur, og 3 mus. Når jeg skulle levere tilbake de 2 andre tastaturene og musene, fikk jeg mange rare blikk og spørsmål av returavdelingen. Det var rett og slett en veldig ubehagelig opplevelse. Har vært veldig skeptisk til angrerett og åpent kjøp siden den dagen.

Da burte selger ha fått det skrevet på kvitteringen, så det hadde vært enklere.

Vet at at butikkene, da spesielt Komplett ber kundene sende tilbake på åpent kjøp fremfor å reklamere, da det går kjappere for kunden. (Gjør egentlig ikke det i dag, når det er 1 måneds ventetid på å få pengene tilbake).

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (20 minutter siden):

De har nok sett sin sjanse til å bli kvitt åpent kjøp med Covid, ekstremt dårlig reklame hvis de hadde gjort det ellers.

Og de har kalkulert hva det koster, de har data på det over flere år, og den kosten legger de utover ALLE varer de selger.

Og jeg tror du , og veldig mange andre, overvurderer hvor mye disse kjedene tjener pr komponent. Det er nok rett at de tjener mer på dyrere varer hvis de kjører samme prosent påslag. Men varer det er press på er ting de ikke har stor avanse på. Komplett, Elkjøp osv. tjener penger for de de selger MYE av ting, ikke fordi de har stor avanse pr ting.

Har ett eksempel. Fikk kjøpt noen deler fra en kompis som jobbet i en PC sjappe som fortsatt driver i dag. Kjøpte 1 skjerm, 1 PC surround anlegg, og skjermkabler. Fikk til ansattepris som skal ha vært nær innkjøpspris. Skjerm til 5000,- fikk jeg ca 150,- avslag på, det samme med høyttalerne til rundt samme pris. Kablene fikk jeg rundt 70-80% avslag på. Det er der de tjener ekstra. Tilbehøret som man tar med i rasket. Noe av grunnen til at Elkjøp/Power osv. i butikk prøver å selge med en HDMI kabel og kalibrering osv..

Sitter selv å kjøper inn HDMI og Cat 5,6,7 Patchkabler fra grossister som selger med lav avanse i forhold til andre grossister, og det STORE forskjeller i pris på disse. Hvis de hos oss som handler via de dyre grossistene, så får jeg som regel tak i 6-8 stk like kabler til samme prisen som 1 der de bare tar ting med seg.

 

 

Jeg jobbet i 5 år som teknisk ansvarlig hos en databutikk for 9 år siden. Hadde da direkte handel med Gigabyte (altså vi kjøpte ikke Gigabyte fra Itegra, Tech Data, EET osv men rett fra Gigabyte, som ble sendt ut fra deres Europeiske lager i Nederland). Da hadde vi jevnt over ca 30% i avanse på alle grafikkort, hovedkort og annet Gigabyte-utstyr som vi solgte (kabinetter, vannkjøling). Komplett/Itegra, er en enorm distributør i Norden. De har mest sannsynligvis direktehandel med de største produsentene og får da beste marginene man kan få. Hos min nåværende arbeidsgiver, så lever vi av å selge enkelte produkter. Disse handles i stor del fra Itegra (altså Komplett). Så jeg kjenner markedet nokså godt, selv om jeg ikke sitter på innkjøp :)

Men det stemmer jo selvfølgelig at de små sjappene som må handle alt hos distributører/forhandlere har veldig små marginer. Det er bare det at Komplett er alt annet enn det. Komplett er gigantiske. De har gode marginer på nesten alt de selger (kanskje ikke Apple?).

Lenke til kommentar
Fade1 skrev (2 timer siden):

Apparently, this crash to desktop happens once the RTX 3080's Boost clock exceeds 2.0 GHz. A number of causes could be advanced for these issues: deficient power delivery, GPU temperature failsafes, or even a simple driver-level problem (though that one seems to be the least likely). Nor NVIDIA nor any of its AIB partners have spoken about this issue, and review outlets failed to mention this happening - likely because it never did, at least on samples sent to reviewers. For now, it seems that manually downclocking the graphics card by 50-100 MHz could be a temporary fix for the issue while it's being troubleshooted. An unlucky turn of events for users of NVIDIA's latest and greatest, but surely it's better to face a very slight performance decrease in exchange for system stability.

 

Var det ikke snakk om at de skulle release en ny Firmware som fikset dette? Var noen dårlige komponenter som ikke tålte det de skulle slik de må sette ned ytelsen litt for at det ikke skal krasje.

Det var vel i september og driver-fix kom fra Nvidia etter noen dager ?

Lenke til kommentar
bmwm skrev (3 timer siden):

Ser flere her skriver at de har fått seg "ventekort" hva betyr det? Kort man kjøper for å levere tilbake innenfor fristen for åpent kjøp? Kan ikke butikkene nekte deg å levere det tilbake hvis de mistenker at du kjøper med intensjon om å levere tilbake?

Jeg selger mitt videre. Regner med Asus TUF kortet mitt ikke dukker opp i januar uansett. Om jeg selger med noe tap er uke det noe jeg bryr meg veldig mye om.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
4 hours ago, bmwm said:

Det kan de umulig bevise, derfor jeg skrev "mistenker". Jeg og alle andre kan kjøpe et ASUS 3090 kort og levere tilbake etter 59 dager, kjøpe Aorus 3090 kort og levere innen 59 dager, MSI 3090 osv, og fortsette med dette egentlig i all evighet. Asus blir for varm, MSI bråker for mye, Aorus hadde ikke bra nok RGB osv.. Mye man kan finne på og de kan i teorien aldri bevise hva intensjonen din er, men de kan mistenke.

Ingen 3090/ 3080 bråker for mye? Er bruker feil spør du meg. Har ikke 3080, men 3090. Mine er stille på 70+ på viftene.

Men jeg stenger dem ikke inne i en sauna?

Vente kort, ja okay. Er det så vanskelig å vente på det kortet du har bestilt.

Eller gjør som jeg gjorde, kjøp 3090.

Vurderte selv å sende dem tilbake, skal ikke gjøre det. PS: Har og ett 3090 på rma.

Det er en fine ordning, test i 14d/nå 60 og send tilbake. Men vi betaler for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...