Gå til innhold

Flere som forhåndsbestilte PlayStation 5 i vår får den ikke før godt inn i 2021


Anbefalte innlegg

25 minutes ago, Iki said:

Skal man tro alt dette så kommer det da altså rundt 10 millioner enheter i år, og 6 millioner ekstra innen mars.

Tar man samme utregning som du gjorde, altså 2%

Så får man da:

2% av 10.000.000 er 200.000

At hele Skandinavia da skal få 7,5% av dette igjen, altså 15.000 konsoller til sammen, virker svært lite.

Joda, men 2% forholdet var da bare USA og Europa. Hva med resten av Amerika, Afrika, Asia, Australia? 

Høres ut som reelle tall og dette er for lanseringsdagen, ikke frem til nyttår. 

Endret av Lostfields
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lostfields skrev (8 minutter siden):

Joda, men 2% forholdet var da bare USA og Europa. Hva med resten av Amerika, Asia, Australia? 

Høres ut som reelle tall og dette er for lanseringa, ikke frem til nyttår. 

Europa står for ca 41,5% av ps4 salgene.

Nord-Amerika står for ca 33%

Japan alene står for ca 8,1%

Så resten av verden står da for 17,4%

 

Om du sier Europa får 40% av 10 millioner så ligger man på 4 millioner enheter.

Skandinavia utgjør nærmere 3% av Europas befolkning.

Så 3% av 4 millioner er 120.000

 

Igjen er 15.000 ganske mye mindre enn 120.000.

 

Men så må du også ta med at Norge, Sverige, Danmark og Finland har ganske god råd, og det er langt større sjanse for at folk i landene kjøper en ps5 enn land som for eksempel Moldova.

Altså brude Skandinavia egentlig få flere konsoller enn et prosent basert på folketall.

 

Alt dette gjør 15.000 enheter enda mindre sannsynlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Iki said:

Europa står for ca 41,5% av ps4 salgene.

Nord-Amerika står for ca 33%

Japan alene står for ca 8,1%

Så resten av verden står da for 17,4%

 

Om du sier Europa får 40% av 10 millioner så ligger man på 4 millioner enheter.

Skandinavia utgjør nærmere 3% av Europas befolkning.

Så 3% av 4 millioner er 120.000

 

Igjen er 15.000 ganske mye mindre enn 120.000.

 

Men så må du også ta med at Norge, Sverige, Danmark og Finland har ganske god råd, og det er langt større sjanse for at folk i landene kjøper en ps5 enn land som for eksempel Moldova.

Altså brude Skandinavia egentlig få flere konsoller enn et prosent basert på folketall.

 

Alt dette gjør 15.000 enheter enda mindre sannsynlig.

Bra, da fant du tallene jeg holdte på å lete frem, men du glemmer en viktig ting. Sony har ikke 10 millioner enheter på lanseringsdagen.

 La oss ta UK talla, det ble det solgt til hver tiende person ( https://metro.co.uk/2019/09/16/1-every-10-brits-owns-playstation-4-10753004/) tar vi det samme for Skandinavia så er det solgt 2.7M av PS4 her som utgjør litt over 2% av totalen.

Men dette er for hele PS4 sin levetid. Nå snakker vi om fordeling på lanseringsdagen

Endret av Lostfields
Lenke til kommentar
Lostfields skrev (14 minutter siden):

Bra, da fant du tallene jeg holdte på å lete frem, men du glemmer en viktig ting. Sony har ikke 10 millioner enheter på lanseringsdagen.

Om tallene er 16 millioner enheter innen mars 2021, så virker det sannsynlig at det var ~10 millioner innen launch.

De startet masseproduksjonen på sommeren.

~6 måneder.

Fra sent november til tidlig mars er det ~3 måneder.

16 millioner  / 9 måneder = 1,8 millioner.

6 måneder x 1,8 millioner = 10,8 millioner.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Om tallene er 16 millioner enheter innen mars 2021, så virker det sannsynlig at det var ~10 millioner innen launch.

De startet masseproduksjonen på sommeren.

~6 måneder.

Fra sent november til tidlig mars er det ~3 måneder.

16 millioner  / 9 måneder = 1,8 millioner.

6 måneder x 1,8 millioner = 10,8 millioner.

Tviler fremdeles at de har 10M konsoller på lanseringsdagen, det er isåfall en rekord om det er tilfelle. 

Denne forteller om litt mer realistiske tall. Vi har logistikk inne i bildet også;

https://www.usgamer.net/articles/report-ps5-production-will-increase-toward-the-end-of-2020

Endret av Lostfields
Lenke til kommentar
Lostfields skrev (3 minutter siden):

Tviler fremdeles at de har 10M konsoller på lanseringsdagen, det er isåfall en rekord om det er tilfelle. 

Denne forteller om litt mer realistiske tall. Vi har logistikk inne i bildet også;

https://www.usgamer.net/articles/report-ps5-production-will-increase-toward-the-end-of-2020

De tallene artikkelen din refererer til her er altså fra den tiden det ble sagt at Sony skulle produsere 9-10 millioner enheter.

Et tall som senere økte til 16 millioner.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Iki said:

De tallene artikkelen din refererer til her er altså fra den tiden det ble sagt at Sony skulle produsere 9-10 millioner enheter.

Et tall som senere økte til 16 millioner.

Kan godt hende, men vi må hensynta logistikken au;

Bloomberg;

Quote

Sony began PS5 mass production in June and, under the latest plan, expects to assemble 5 million units by the end of September and another 5 million between October and December. A large portion of the latter tranche would turn into stock for 2021 due to the logistical delay.

Hvis 10M for 2020 er feil, juster tallene deretter... 

Endret av Lostfields
Lenke til kommentar
Lostfields skrev (11 minutter siden):

Kan godt hende, men vi må hensynta logistikken au;

Bloomberg;

Hvis 10M for 2020 er feil, juster tallene deretter... 

Igjen. Om Sony planla 10 millioner enheter innen mars 2021, og dette førte til at de ville ha ca 5 millioner ved lanseringen, så gir det mening at de har 10 millioner til lanseringen nå som de tenker at de får 16 millioner innen mars 2021.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Igjen. Om Sony planla 10 millioner enheter innen mars 2021, og dette førte til at de ville ha ca 5 millioner ved lanseringen, så gir det mening at de har 10 millioner til lanseringen nå som de tenker at de får 16 millioner innen mars 2021.

Greit, men hva med logistikken da mann... Og så har vi Covid19 oppi bildet også. Tror du at de klarer å levere 10M ut til butikkene innen jul? Da er alle problemer løst og alle vil få konsollen sin til jul ?

Lenke til kommentar
Lostfields skrev (16 minutter siden):

Greit, men hva med logistikken da mann... Og så har vi Covid19 oppi bildet også. Tror du at de klarer å levere 10M ut til butikkene innen jul? Da er alle problemer løst og alle vil få konsollen sin til jul ?

10 millioner innen jul burde være helt mulig, selv med covid.

Men det vil nok ikke løse problemet.

Etterspørselen ser ut til å være svært høy, (kanskje pga covid?) så det kan godt være at mange ikke får tak i konsollen selv om de leverer såpass mange.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Iki said:

10 millioner innen jul burde være helt mulig, selv med covid.

Men det vil nok ikke løse problemet.

Etterspørselen ser ut til å være svært høy, (kanskje pga covid?) så det kan godt være at mange ikke får tak i konsollen selv om de leverer såpass mange.

Det hadde vært bra for Sony isåfall. Og med de tallene snakker vi verdensrekord. 

 

EAs-b1hWwAAftBc.jpeg

Lenke til kommentar
Lostfields skrev (11 minutter siden):

Det hadde vært bra for Sony isåfall. Og med de tallene snakker vi verdensrekord. 

 

EAs-b1hWwAAftBc.jpeg

Med tanke på populariteten på PS4 så kan det fort hende vi ser en god lansering.

Nå har vel PS5 også ganske gode lanseringstitler sammenlignet med PS4 sin lansering.

Ser for meg at Xbox også setter ny rekord.

Lenke til kommentar

Komplett har skuffet veldig i det siste med grådig approach til forhåndssalg og krise dårlig kundeservice.

Samme skjedde med RTX 3080 salget også, selv flere dager etter lansering klarte de ikke gjøre rede for leveranseestimater, plass i kø eller noe annet brukelig.

Endte opp med å finne et kort hos Elkjøp, enkel og grei kommunikasjon med de og kortet sendt samme dag som bestilling (forrige fredag).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig ble dette litt ålreit. Jeg hadde latt min fanboyisme gjort at jeg ikke engang så på series X som noe jeg tenkte på. Så med skuffelsen over dette styret, ble jeg til å sjekke ut game pass (destiny 2 som hovedspill) og nå har jeg 24 måneder med game pass ultimate, (som jeg betalte under 1000kr for), og har en hel generasjon med xbox spill å ta igjen, samt at jeg fikk teste wasteland 3, sea of thieves, master chief collection allerede nå på pc. Gleder meg til series X, også får det bli ps5 i 2021 en gang, kanskje!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg var en av de som fikk en "betryggende" mail i fra Komplett om at jeg mest sannsynlig ville få konsoll november/desember i år.

I dag ser jeg datoen er endret til "forventet inn på lager 03. mars 2021.

Jeg bestilte 16:43 22. April 🥳

Sjekk ordrestatus folkens!

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...