Gå til innhold

Endre retning for karrieren - nytt studie/jobb?


Gjest 68421...030

Anbefalte innlegg

Gjest 68421...030

Hei,


Jeg er utdannet økonom med OK resultater, rundt C i snitt på min bachelor som jeg tok for 4 år siden. Siden dette har jeg vært i fast jobb med ca. 450'-500' i årslønn. Arbeidssituasjonen er noe anspent pga. en leder som styrer med jernhånd og jeg merker, på tross av et ellers godt forhold til sjefen, at tiden er moden for å gjøre noe annet. Jeg har vurdert andre jobber i tilsvarende bransje, men motivasjonen er så som så for å levere en god, gjennomført søknad og CV. 

Jeg vet jeg er heldig som har en fast trygg jobb, eier bolig og har det fint ellers - men jeg savner å kunne glede meg til jobb og at målet ikke er å komme seg raskest mulig til ny helg.

Mulighetene for videreutdanning er det som slår meg mest. Først for å komme ut av "boblen" jeg er inne i, samt at jeg er interessert i regnskap og revisjon. Spørsmålet er om jeg burde ta dette på BI eller UIB, NHH har jeg ikke karakterer til. Alternativt har jeg vurdert en ny bachelor og IT, da blir det bare to år.

Setter pris på tilbakemeldinger fra noen som har vært i samme situasjon, bør man prøve ny jobb først, studere, gjøre noe annet? Usikker på hva jeg egentlig spør om, men tilbakemeldinger fra lignende situasjoner er hyggelig.

Anonymous poster hash: 68421...030

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv i lignende situasjon, der jeg er i fast, trygg jobb. Har jobbet i samme bedrift i 10 år, og gått gradene til å nå være daglig leder. Daglig leder medfører mye mer ansvar utover meg selv naturlig nok, og jeg føler meg egentlig per dags dato ferdig med bedriften og ønsker nye utfordringer.

Har søkt en annen jobb som jeg mangler utdannelse til, men som jeg er godt egnet til som person. Så får vi se hvordan det går av seg. 

Vil nok medføre et godt lønnskutt fra rundt 700k i året til 500k, men tror livskvaliteten vil bli høyere. Eier hus, bil og har godt med oppsparte midler.

En arbeidshverdag der man venter på neste fridag hver dag er ingen god arbeidshverdag, men vil jobbe i jobben jeg har til jeg finner noe annet interessant. Det bør nok du også gjøre. Kanskje deltidsstudier?

Lenke til kommentar
Gjest 68421...030 skrev (På 25.9.2020 den 13.14):

Hei,


Jeg er utdannet økonom med OK resultater, rundt C i snitt på min bachelor som jeg tok for 4 år siden. Siden dette har jeg vært i fast jobb med ca. 450'-500' i årslønn. Arbeidssituasjonen er noe anspent pga. en leder som styrer med jernhånd og jeg merker, på tross av et ellers godt forhold til sjefen, at tiden er moden for å gjøre noe annet. Jeg har vurdert andre jobber i tilsvarende bransje, men motivasjonen er så som så for å levere en god, gjennomført søknad og CV. 

Jeg vet jeg er heldig som har en fast trygg jobb, eier bolig og har det fint ellers - men jeg savner å kunne glede meg til jobb og at målet ikke er å komme seg raskest mulig til ny helg.

Mulighetene for videreutdanning er det som slår meg mest. Først for å komme ut av "boblen" jeg er inne i, samt at jeg er interessert i regnskap og revisjon. Spørsmålet er om jeg burde ta dette på BI eller UIB, NHH har jeg ikke karakterer til. Alternativt har jeg vurdert en ny bachelor og IT, da blir det bare to år.

Setter pris på tilbakemeldinger fra noen som har vært i samme situasjon, bør man prøve ny jobb først, studere, gjøre noe annet? Usikker på hva jeg egentlig spør om, men tilbakemeldinger fra lignende situasjoner er hyggelig.

Anonymous poster hash: 68421...030

100% bytt jobb/start studier eller deltidsstudier. Spesielt om du er interessert i regnskap og revisjon/IT. Jeg antar du også da er relativt ung fortsatt.

 

Er litt i samme situasjon. Bachelor økonomi 2014, men ikke fått "relevant" jobb som gjør at jeg kan utvikle meg. Jeg er selv "stuck" i et anspent forhold til arbeidsgiver grunnet de "utnytter" situasjonen og vet jeg ikke kan velge og vrake i jobber.

Kan du studere/mulighet for å bytte jobb i dag, så gjør det. Tenk på deg selv og din utvikling, da er glede ifbm jobb viktig!

Lenke til kommentar
Gjest 68421...030

Takk for gode svar! Jeg er selv 27 år, så toget er enda ikke gått for å studere synes jeg hvert fall selv. Er litt i samme båt som deg Comadora. Et godt, men anspent forhold til sjef som har en holdning til ansatte jeg mener ble utdatert for en god stund siden. 
 

Jeg har sondert markedet og ser at revisjon/regnskap er veien å gå for å få seg ny jobb enklest mulig. Men frykten for å kjedes i jobben er stor. IT er jeg bekymret for at jeg er langt bak dersom jeg tar en bachelor her, jeg har ingen forkunnskaper i hverken prog/UX ol. Takk for gode innspill, «godt» å se at flere er i samme båt og anbefaler endring. 

Anonymous poster hash: 68421...030

Lenke til kommentar

Det fyrste du bør spørre deg er om det er jobben eller stillinga som du er misfornøgd med?
Ettersom det er sjefen som er det umiddelbare problemet, så ville eg i fyrste omgang forsøkt meg på å søke ein anna jobb.
Det er berre positivt å ta meir utdanning, men det er kanskje litt "overkill" med tre år på skulebenken for å lære eit nytt fag om det berre var ny sjef og arbeidsmiljø som skulle til?

Du bør derfor prøve ny jobb fyrst, deretter studier.
Om du bytter jobb og heller ikkje der klarer å slå deg til ro med stillinga, så kan du seie opp for å studere. Om det er vanskeleg å finne seg ny jobb (som det ofte er) så ville eg satt meg sjølv ein tidsfrist der du søker studieplassar før 15 april i år medan du fortsetter å søke jobb. Har du ikkje funnet ny jobb før utgangen av april så seier du opp jobben slik at du er ferdig med oppsigelsestida 1 august og er klar til studiestart.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Finn deg en arena der du kan «drømme». For eksempel en rusletur på kvelden når stedet der du bor begynner å falle til ro. Noe bra musikk på verandaen. Hva vet jeg.

«Prøv ut» - ved hjelp av forestillingsevnen - ulike stillinger og arbeidssituasjoner i ulike slags bedrifter. Hva motiverer deg? Lønn og status? Utfordrende arbeidsoppgaver og personlig utvikling? Godt arbeidsmiljø og hyggelige kollegaer? Fleksibilitet i forhold til arbeidssted og arbeidstid?

Men viktigere: «Hvem» er du? Hva står du for? Hva slags vei ønsker du å ta gjennom livet? Og: Hvilke sektorer og bedrifter i arbeidslivet ville best gjenspeile den du er?

Jeg tenker at om det er noe du brenner for, om du kan danne deg en klar idé om hva som vil være din «drømmejobb», så vil denne entusiasmen lette veien din inn mot en slik stilling både i forhold til prosessen fram mot og gjennom et intervju, og i forhold til å motivere deg gjennom eventuelle videreutdanninger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...