Gå til innhold

Oslo Frp til frontalangrep på regjeringens største klimagrep: Mener karbonfangst og -lagring er for usikkert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Fangstanlegget vil koste staten 3,8 milliarder kroner i investeringer I tillegg må staten investere 10,4 milliarder kroner i løsningen for transport og lagring."

Omsider kommer det tall hvor fangstanlegget skilles fra transport og lagring.

Med andre ord er 27% av kostnadene knyttet til fangstanlegget og 73% til transport og lagring.

I klartekst betyr det at CO2-avgiftene vil dekke utgiftene til fangstanlegget, men ikke til transport og lagring.

Som igjen betyr at vi har en verdikjede for CO2, og at det er mulig å tjene penger på klimatiltakene dersom en satser på metanolproduksjon.

Metanol som drivstoff vil ta bort 50% av dagens CO2-utslipp, da dieselbilene forsvinner fra veiene.

Kanskje bedre med en realistisk klimapolitikk hvor sannsynligheten er stor for at de reelle klimautslippene går ned, fremfor å tviholde på 0-utslipp som ikke brukes.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

 

aanundo skrev (6 timer siden):

Med andre ord er 27% av kostnadene knyttet til fangstanlegget og 73% til transport og lagring.

Her blander du "fakta" igjen, så dette er ikke riktig. Det kan være lurt å undersøke hva man kommenterer på før man påstår. For det første er tallene du bruker statens bidrag, ikke kostnaden. For det andre er ikke kostnaden for transport og lagring begrenset til CO2 bare fra Norcem.

Statens bidrag til transport og lagring er beskrevet i prosjekt langskip, som omfatter både fangst, transport og lagring. Her framgår det at fangstanlegget ved Norcem vil koste staten 3,8 milliarder kroner i investeringer, og at statens kostnad på 10,4 milliarder kroner for transport og lagring er for nesten 4 ganger mer CO2 en hva Norcem kan levere.

Totalprisen for transport og lagring ved CO2-lagringsprosjektet Northern Light på Kollsnes i Øygarden er 14,2 milliarder. Om du undersøker litt, vil du finne at i denne prislappen ligger første byggetrinn for mottaksterminalen i Øygarden med en kapasitet på 1.500.000 tonn CO2 årlig. Terminalen skal ta i mot CO2 fra flere aktører i tillegg til Norcem og Fortum, slik at Norcem sitt bidrag på 400.000 tonn bare tar 26,6% av denne kapasiteten.

Norcem sin kostnad blir som følger:

  • Transport og lagring:  26,6% av 14,2 mrd, altså 3,7 mrd.
  • Fangst: 4,5 mrd

Totalsum 8,2 mrd, hvorav transport og lagring utgjør 45%

image.png.b9a0c2aaa2e8b14722091da38e1752fb.png

Endret av Rildonaldo
Skrivefeil
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Rildonaldo:

Statens bidrag til transport og lagring er beskrevet i prosjekt langskip, som omfatter både fangst, transport og lagring. Her framgår det at fangstanlegget ved Norcem vil koste staten 3,8 milliarder kroner i investeringer, og at statens kostnad på 10,4 milliarder kroner for transport og lagring er for nesten 4 ganger mer CO2 en hva Norcem kan levere.

Totalprisen for transport og lagring ved CO2-lagringsprosjektet Northern Light på Kollsnes i Øygarden er 14,2 milliarder. Om du undersøker litt, vil du finne at i denne prislappen ligger første byggetrinn for mottaksterminalen i Øygarden med en kapasitet på 1.500.000 tonn CO2 årlig. Terminalen skal ta i mot CO2 fra flere aktører i tillegg til Norcem og Fortum, slik at Norcem sitt bidrag på 400.000 tonn bare tar 26,6% av denne kapasiteten.

Proton svar:

I ditt regnestykke antar du at hele kapasiteten på Kollsnes blir utnyttet. Det er langt fra sikkert. Med en kostnad for Norcem på 8,2 mrd for 400,000 tonn CO2 i 10 år, tilsvarer det en kvotepris på over 2000 nok/tonn. Når forventet EU kvotepris i 2021 er 300 nok/tonn, så tyder alt på at etterspørsel på Kollsnes blir beskjeden. Med Månelandingen og eventyret i Amazonas friskt i minne, er det all grunn til å være skeptisk til pengebruken.

Lenke til kommentar
Proton1 skrev (2 timer siden):

Proton svar:

I ditt regnestykke antar du at hele kapasiteten på Kollsnes blir utnyttet. Det er langt fra sikkert. Med en kostnad for Norcem på 8,2 mrd for 400,000 tonn CO2 i 10 år, tilsvarer det en kvotepris på over 2000 nok/tonn. Når forventet EU kvotepris i 2021 er 300 nok/tonn, så tyder alt på at etterspørsel på Kollsnes blir beskjeden. Med Månelandingen og eventyret i Amazonas friskt i minne, er det all grunn til å være skeptisk til pengebruken. 

Kanskje blir det en ny kræsjlanding. 

Klimakvoter er foreløpig ikke en rungende suksess. Prisene så langt har vært for lave til å gi kraftfulle insentiver. 

Endret av Kurium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...