Gå til innhold

Brytar som taklar minimum 150 A ved 12 VDC


Anbefalte innlegg

Hei!

Eg driv og monterer eit enkelt naudstraumsanlegg for å drive nokon saker og ting i huset vårt ved straumbrot. Denne er kopla på nettstraum til vanleg, og skal koplast til eit vanleg 12 V bilbatteri for å gje reservestraum viss det trengst.

I brukarrettleiinga står det at eg skal setje inn ei sikring mellom plusspolen på batteriet og sjølve naudstraumsanlegget. Denne skal vere på 150 A. Eg har skaffa meg ein slik, så det er på plass. Men så er det tilrådd å ha ein brytar i tillegg til sikringa slik at ein kan enkelt kan kople batteriet til og frå i samband med vedlikehald.

Utfordringa mi er at eg slit med å finne ein brytar som toler 150 A+ ved 12 VDC. Eg har leita rundt på nettet utan å finne noko. Ein elektrikar eg kjenner kunne skaffe meg ein sak eg kunne bruke, men den er på størrelse med ei middels folkvognboble og kostar eit halvt statsbudsjett... ?

Er det nokon som har eit tips til meg om kor eg kan få tak i ein høveleg brytar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker litt sånn at man ikke trenger å være elektriker for å koble en bryter til et bilbatteri. Greit nok, det er mulig ikke lov, men ikke noe man bør henge seg opp i mener jeg.

Noen hopper i fallskjerm og driver med basehopping, mens andre kjører motorsykkel. Jeg vet ikke hva som er farligst? 

Dette var ikke ment som noen provoserende tilsvar til deg oddeh, men mot loven :) 

Lenke til kommentar

Takk for tips så langt, folkens! ? De tenkjer det går heilt greitt å bruke slike Kina-varer i samband med elektriske installasjonar?

@oddeh, det du seier var eg faktisk ikkje klår over. Eg trudde at så lenge det var 12 V-anlegg så var det fritt fram uansett. Då har eg tydelegvis teke feil. Då spørst det om eg heller lyt få ein elektrikar til å sjå på dette her.

Lenke til kommentar
Garegaupa skrev (Akkurat nå):

Takk for tips så langt, folkens! ? De tenkjer det går heilt greitt å bruke slike Kina-varer i samband med elektriske installasjonar?

@oddeh, det du seier var eg faktisk ikkje klår over. Eg trudde at så lenge det var 12 V-anlegg så var det fritt fram uansett. Då har eg tydelegvis teke feil. Då spørst det om eg heller lyt få ein elektrikar til å sjå på dette her.

Ja, hvis du er usikker så lønner nok det seg. Eller snakk med noen som vet opp ned på et batteri. Er vel bare å koble fra begge polene før du starter så er du trygg. 

Lenke til kommentar

Å, usikker er eg nok ikkje akkurat. ? Eg har kopla opp mykje 12 V, både på solcelleanlegg på hytta og i samband med mekking på bil. Så det reint tekniske i prosessen er eg ikkje det minste usikker på.

Det som er verre er viss dette ikkje er lov å gjere sjølv, og ein så skulle få ein brann eller eit branntillaup på grunn av dette anlegget. Då er eg redd forsikringsselskapet hadde slått seg noko vrange... ?

Det var ikkje akkurat på toppen av ynskjelista mi å betale ein elektrikar for å gjere dette, men skulle ein vere uheldig så er kanskje dette den billegaste løysinga til slutt og rest likevel.

Lenke til kommentar
Garegaupa skrev (29 minutter siden):

Takk for tips så langt, folkens! ? De tenkjer det går heilt greitt å bruke slike Kina-varer i samband med elektriske installasjonar?

@oddeh, det du seier var eg faktisk ikkje klår over. Eg trudde at så lenge det var 12 V-anlegg så var det fritt fram uansett. Då har eg tydelegvis teke feil. Då spørst det om eg heller lyt få ein elektrikar til å sjå på dette her.

du kan titte på maritim.no og seatronic.no

der finnes mye 12V utstyr, blant annet brytere

noe er låsbart

noe er fjernstyrt

noe er IP67

mye å velge i

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Garegaupa skrev (På 24.9.2020 den 16.04):

Å, usikker er eg nok ikkje akkurat. ? Eg har kopla opp mykje 12 V, både på solcelleanlegg på hytta og i samband med mekking på bil. Så det reint tekniske i prosessen er eg ikkje det minste usikker på.

Det som er verre er viss dette ikkje er lov å gjere sjølv, og ein så skulle få ein brann eller eit branntillaup på grunn av dette anlegget. Då er eg redd forsikringsselskapet hadde slått seg noko vrange... ?

Det var ikkje akkurat på toppen av ynskjelista mi å betale ein elektrikar for å gjere dette, men skulle ein vere uheldig så er kanskje dette den billegaste løysinga til slutt og rest likevel.

En elektriker bør ikke nødvendigvis skjønne seg så mye på svakstrøm. Det er noe helt annet enn å drive med 220V. Er ikke sikkert en elektriker vet hvordan et bilbatteri fungerer heller. Å ringe elektriker for noe slikt blir bare tullete. 

Koble fra en eller begge poler og sørg for å ikke legge noe metall som berører begge polene samtidig. Har koblet mye strøm i bil når jeg var ung. Da vedrørende stereo og annlegg etc. Har ennå tilgode og brenne opp bilen og jeg er ikke noen elektroingeniør for å si det sånn. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (19 timer siden):

En elektriker bør ikke nødvendigvis skjønne seg så mye på svakstrøm. Det er noe helt annet enn å drive med 220V. Er ikke sikkert en elektriker vet hvordan et bilbatteri fungerer heller. Å ringe elektriker for noe slikt blir bare tullete. 

Koble fra en eller begge poler og sørg for å ikke legge noe metall som berører begge polene samtidig. Har koblet mye strøm i bil når jeg var ung. Da vedrørende stereo og annlegg etc. Har ennå tilgode og brenne opp bilen og jeg er ikke noen elektroingeniør for å si det sånn. 

Unnskyld meg men du virker ganske flåsete i dine uttalelser. Du mener det er mer tullete å ringe en elektriker ang 12V anlegg for nødstrøm enn å spørre på et forum hvor du har ingen kontroll på de som svarer sin kompetanse. 

Ringer du et elektrikerfirma så vet de nok hva som trengs. Hvis ikke har de kunnskap nok til å søke den ekstra kunnskapen de trenger. 

At du mener det er greit for deg å gjøre betyr ikke at du bør oppfordre andre til det. 

Ved samme effekt er det større sjanse for at det tar fyr på 12V enn 230V.

 

Lenke til kommentar
meandmyself skrev (19 minutter siden):

Unnskyld meg men du virker ganske flåsete i dine uttalelser. Du mener det er mer tullete å ringe en elektriker ang 12V anlegg for nødstrøm enn å spørre på et forum hvor du har ingen kontroll på de som svarer sin kompetanse. 

Ringer du et elektrikerfirma så vet de nok hva som trengs. Hvis ikke har de kunnskap nok til å søke den ekstra kunnskapen de trenger. 

At du mener det er greit for deg å gjøre betyr ikke at du bør oppfordre andre til det. 

Ved samme effekt er det større sjanse for at det tar fyr på 12V enn 230V.

 

Ikke meningen å virke flåsete overhodet. 

TS skriver at han har koblet mye 12v tidligere. Blandt annet solpaneler etc. det er langt mer enn hva jeg har gjorde før jeg koblet mitt første bilbatteri. 

Om man kobler en 150amp bryter eller en 1amp bryter er jo ett fett i praksis. Fremgangsmåten er den samme sett bort fra forskjellige brytere og kraftigere kabler etc. 

Det diskuteres lovlighet rundt dette og det vet jeg ikke veldig mye om, men er man usikker og vil ha 100% rent mel i påsan så ring for all del en elektriker. 

Slik jeg tolker TS så vet han jo hvordan man gjør dette. Han er bare usikker på lovligheten. Som jeg tidligere skrev, hvis man ikke vet opp ned på et batteri, så bør man ikke starte med noe her. Men han har jo gort dette mye tidligere og da ser jeg ikke problemet. 

Det kan også være en ide og tegne et koblingsskjema og få dette verifisert av andre evt. før man begynner.

Ja, jeg er klar over brannfaren, men har man ikke lov og føler seg usikker, så skaff hjelp. Har man koblet 12v tidligere og vet hvordan dette gjøres, så sier jeg kjør på. Jeg har koblet en del elektrisk selv (220V) tidligere og alt er snakk om litt sunn fornuft. 

Kan man det ikke, så bruk god tid. Slå av sikringen og dobbeltsjekk med multimeter. Gjerne to, tre ganger. Ikke gjør dette hvis det haster. Bruk god tid. Bruk google og spør evt. bekjente som kan dette bedre enn deg. Sett teip over sikringsskapet og skriv lapp. "Skrur du på sikringen så dør jeg i kjellern" eller noe. 

så han skriver selv at han vet hvordan dette gjøres, men er usikker på lovligheten. Det hele koker ned til hvor man vil legge gråsonen eller i hvor stor grad man kan bryte reglene. Det blir jo opp til hver enkelt å bedømme. For meg virker det mer som han er ute etter en aksept fra andre. 

Eller tar jeg feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskriften har både svakheter og fordeler.

Fordeler fordi det kan hindre folk i å sku i hop et anlegg som ikke holder mål og potensielt brannfarlig.

Praktiske ulemper fordi man kan gå rundt å være sivilingeniør i elektrofag og samtidig ikke ha lov å skru/reparere på et batterianlegg.

Kan forøvrig nevnes at biler/kjøretøy er unntatt fra regelen - husker ikke akkurat hvor i teksten det stod, mener det er på lista over unntak.

Endret av geir__hk
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...