Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc starter ikke, null liv når jeg trykker på startknappen


Anbefalte innlegg

Hei

Pcn min har plutselig funnet ut at den ikke vil starte. Når jeg trykker på startknappen skjer absolutt ingenting, den er helt død. Mulig årsak, men er ikke helt sikker, da jeg ikke vet om pcn stod på: Jeg tok en "reset" av alle sikringene i sikringsskapet (noe man må gjøre engang i året). Så kan hende det som tok kvelden på pcn. 

Først trodde jeg psu var ødelagt, siden det ikke var tegn til noe strøm i pcn. Så kjøpte en ny, men pcn er fortsatt like død etter den nye psuen ble montert. 

Har prøvd å starte pcn ved å sette en skrutrekker mellom pinnene til startknappen på HK, no go.

Har byttet cmos batteriet, for å se om det hjalp, men fortsatt like dø.  

Har også sjekket alle kabler, prøvd i annen stikkontakt

Er det noen som har noe tips til hva som kan være feil, før jeg evnt må bestille helt ny pc? (Har ikke tilgang til en ekstra pc for å sjekke hvilke komponenter som fungerer eller ikke)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være andre ting som drar ned PSU-en. Prøv uten HDD/SSD, uten skjermkort og uten RAM. Og evt. uten andre ting som vanligvis er koblet til.

Jeg har hatt et skjermkort som forårsaket det samme en gang. Dro ut skjermkortet og strømmen kom på. Uten bilde seff. Koblet inn skjermkortet og koblet sammen gnd og pwr_on på ATX-kontakt for å tvinge den på og da gikk elektrorøyken ut av skjermkortet. Siden det er dyrt og vanskelig å fylle på ny røyk så gikk det rett til el-retur. ?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 minutter siden):

Kan være andre ting som drar ned PSU-en. Prøv uten HDD/SSD, uten skjermkort og uten RAM. Og evt. uten andre ting som vanligvis er koblet til.

Jeg har hatt et skjermkort som forårsaket det samme en gang. Dro ut skjermkortet og strømmen kom på. Uten bilde seff. Koblet inn skjermkortet og koblet sammen gnd og pwr_on på ATX-kontakt for å tvinge den på og da gikk elektrorøyken ut av skjermkortet. Siden det er dyrt og vanskelig å fylle på ny røyk så gikk det rett til el-retur. ?

Ok, da skal jeg prøve å koble ut div når jeg kommer hjem i kveld og se om det hjelper. Hvis ikke det hjelper, da er dere mest sikre på at HK har tatt kvelden? 

Er kanskje ikke så rart, da pcn er 7-8 år gammel. Er et gammelt black refinery bygg fra forumet her, med I5-2500 og det som ble anbefalt den gangen. Eneste "nye" (eller av nyere dato) er gtx 1060.  Så da må jeg evnt bite i det sure eplet og bygge ny pc. Men hva er anbefalt i dag bygg i dag? Ser pc bygge tråden ikke er oppdatert siden april. 

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å dra ut ram brikker, samt satt de i andre slots, dratt ut skjermkort, HDD. Men fortsatt ikke noe liv i kjiten. Kan det være feil på kabler fra psu? Orket ikke bytte ut alle kabler så kabler til hdd/SSD , CD rom er fra gamle psu. 

 

Fant et gammelt hk med prosessor og ram til 300 spenn på finn. Burde jeg kjøpe det og teste ut om det er hk eller annet som er gåent hos meg eller er det bare å bestille ny pc med engang?

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (8 timer siden):

Kunne du utdypet hvilken hardware du har og hvor gamle delene er ?

Er en gammel "Black Refinery". Tror jeg kjøpte den i 2012, mulig før, er litt usikker på dato. Gtx kortet ble kjøpt for en par år siden. Strømforsyningen er byttet ut med en corsair rm750 nå for en par dager siden

Kabinett: Husker ikke

Prosessor: Intel Core i5 2500

Skjermkort: Geforce gtx 1060 3 gb

Hovedkort: Gigabyte GA-P67A-D3

Minne: Kingston HyperX 1600 MHz 8GB

Harddisk: En WD på 500gb og en samsung på 1TB

SSD: Samsung 830 128GB

Kjøler: Arctic Cooling Freezer 13 Pro

Optisk drev: husker ikke

Strømforsyning: OCZ ModXStream 600W (kjøpt ny corsair rm750 uka her)

Lenke til kommentar
11 hours ago, process said:

Har du sjekket at ingen kondensatorer buler? De skal være helt flate.

Kondensatorene på OP sitt hovedkort er smd-montert og det er ganske typisk for denne varianten at den lekker i bunn (mot hovedkort). Desverre ikke alltid lett å se, og dessuten er disse mye vanskeligere å demontere enn vanlige kondensatorer (ref. de med ben som går gjennom hovedkortet) da man ofte drar med seg kobberlaget den er festet på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...