Gå til innhold

Støttet dere buss-streiken, og hva synes dere om resultatet?


Anbefalte innlegg

Camlon skrev (1 time siden):

Min erfaring er at servicenivået for bussjåførene er veldig lavt. De stenger dørene rett foran passasjerer som vil inn, skriker sinte kommentarer til de som gjør feil. Det verste jeg så var når noen hjalp en handicappet gå av bussen og sjåføren stengte dørene og kjørte vekk fra personen som hjalp. Noen prøvde å si ifra, men han stoppet ikke.

Er dette regelen eller unntaket? Dette strir iallefall mot mitt inntrykk av bussjåførar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går heller ikke an å betale på bussen lengre, så de trenger enda mindre erfaring

Når jeg var ung så var det masse soner, hvor man betalte til den og den holdeplassen
Nå er det bare en sone innenfor Trondheim, og langt utenfor + det faktum at det ikke går an å betale på bussen

Så vidt jeg vet så har ikke sykepleiere noe høyere lønn heller, og de må gå flere år på skolen
Tar bare noen uker å bli sjåfør

Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

Er dette regelen eller unntaket? Dette strir iallefall mot mitt inntrykk av bussjåførar.

Dette er inntrykket mitt i Oslo. Jeg har en viss forståelse at de er irriterte, fordi det er stressende å kjøre buss i rushen.

Utenfor Oslo, og spesielt utenfor byene, så er bussjåførene mye hyggeligere.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Tilbud og etterspørsel. Det er det som styrer lønninger. Det er ingen naturlov at tilbud og etterspørsel skal ha samme balanse for yrke A og yrke B. Det er jo helt absurd å tro det finnes noen sånn magisk link .. eller stalinistisk universal likelønn. (som forsåvidt feilet til de grader i hans tid)

Lønnsforskjeller er nyttig i et kapitalistisk samfunn fordi det over tid bidrar til å flytte de flinkeste og hardest arbeidende over i yrker hvor bedriftene har høy verdiskaping og tilsvarende høy lønnsevne. Det vil i neste omgang føre til vekst og velstand, og slik kan lønnsforskjeller faktisk gjøre verden bedre for oss alle. Men du mente at en industriarbeider er VIKTIGERE enn en bussjåfører. Det mener jeg at er feil.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Vel, rushen, altså etterspørselen etter sjåførtjenesten deres varer faktisk ca 07-09 og 15-17-ish. Hva foreslår du da? Kjøre tomme busser rundt midt på dagen bare for å "sysselsette"? Eller betale de for å sitte i beredskap på pauserommet i 4 timer? Eller la de gjøre hva de vil i 4 timer med lønn, uten å ha oppmøteplikt eller oppgaver disse timene?

Eller for å spørre på en annen måte: Hva får skattebetalerne og bussbillettbetalerne ut av en sånn avtale? Kan ikke snillistene være like snille med meg og gi meg 12 timers lønn for 8 timer på jobb? Eller er ikke ingeniør et like sympatisk og jovialt yrke, så jeg ikke fortjener det?

Vær nå litt realistiske her! De får betalt for å utføre en jobb og det er da ikke arbeidsgivers eller bussbrukernes problem at de ikke klarer å gjøre noe i løpet av 4 timer.. De har tross alt valgt disse jobbene helt frivillig - med dagens lønnsnivå. Det er bare urimelig å bruke vanlige bussavhengige folk som gissel for å utpresse arbeidsgiveren.

Hvorfor får man da dette til å fungere helt utmerket for oss lokførere uten et eneste delt dagsverk midt på dagen? Det skal sies at forbundet vårt gjør en utmerket jobb med å bygge turnusen, men det er absolutt ikke slik at vi sitter å tvinner tommeltotter midt på dagen. 

Dette handler ikke om annet enn rovdrift på ansatte og å skulle skvise ut den siste krona på bekostning av sjåførene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Hehe... seriøst? De er ikke der for kundene altså, kun for "sysselsetting" for sysselsettingens del?

Eller mente du valg av rute og skift i følge ansiennitet? I så fall er det en fantastisk oppskrift på null rekruttering. Det høres ikke særlig gjennomtenkt ut.

Vi lokførere har "valg av rute og skift" i følge ansiennitet, og det fungerer utmerket. Du uttaler deg som om du er en eksport på turnusjobbing innen persontransport, selv om det er helt tydelig at det stikk motsatte er tilfellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

I mangel av svar på konkrete tall tidligere i tråden får jeg bare gjette:

Kanskje 1/3 av omsetningen i busselskapene er skattebetalernes subsidier og 2/3 er billettpriser.

Så gjetter jeg på at halvparten av utgiftene går til sjåførlønninger.

Så gjetter jeg på at sjåførene ikke blir fornøyde med noe mindre enn 20% lønnsøkning.

Da regner jeg kjapt at dette alene vil utgjøre 10% økte totalutgifter som igjen skal dekkes av 2/3 av inntektene, altså 15% økte billettpriser på lønnsøkninga alene. I tillegg vil de ha betalt for å sitte på venterommet i 4 timer mellom rushtids-skiftene. Hvis det angår 40% av skiftene så koster der like mye som den generelle lønnsøkninga. Så vil de ha bedre pauserom i disse pausene. Kanskje med blader, tv, playstation, lenestoler osv? Det koster sikkert også en del ekstra. La oss si tilsvarende 5% økt billettpris.

Da summerer jeg opp mine høyst spekulative gjettinger til 35% økte billettpriser. Håper noen kan bidra med reelle tall så vi eventuelt får finjustert det tallet, eller i det minste kvalitetssikret det.

Du har helt rett, du baserer dine uttalelser på meningsløse spekulasjoner. 

Hva med alle papirflytterne inne offentlig sektor? Hvilke verdier skaper de som forsvarer en så ekstremt oppblåst offentlig sektor i Norge? Bussjåførene skaper i hvert fall helt konkrete verdier. Ikke la deg lure av at kollektivtransporten er subsidiert. Den er totalt sett svært samfunnsøkonomisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er ikke til å stikke under en stol at mange av de som tar seg jobb som bussjåfør neppe er de skarpeste knivene i skuffa når det kommer til sosiale antenner og vettuge vurderinger i trafikken, eller ovenfor kunder, men det er kanskje en bieffekt av å rekruttere folk med lite utdannelse og dannelse. Noen vil kanskje hevde at man får hva man betaler for, men da er det kanskje på tide å sette høyere krav til sjåførene som krav for lønnsøkning. Nå må jeg bare skyte inn at det ikke gjelder alle sjåførene, men det er dessverre en alt for høy andel adferds-saker. Kan jo kjapt nevne noen av de groveste jeg har opplevd de siste årene:

Spoiler

- Kjøring på rødt lys, fotgjengere måtte hoppe unna midt i fotgjengerfeltet for å ikke bli truffet av svingende bakpart.

- Brudd på vikeplikt i sentrumsgate. Flaks at det gikk bra pga oppmerksome bilister.

- Brudd på vikeplikt i boligområder. Skjer så ofte at det bare er unntaksvis de overholder den

- Full fart på trange svingete veier med motgående trafikk selv om det ikke er plass. Har medført flere oppskrapinger av bilsider bare i min bydel.

- Brudd på fartsgrenser. Opplever ofte 50 i 30-soner hvis de ligger etter ruta. Og 50 i 70-soner hvis de ligger foran ruta, helt uten hensyn til at de er til hinder for annen trafikk.

- Sjåfører som ikke svarer på spørsmål fra passasjerer. Om det er manglende språkforståelse, eller manglende evne til å svare eller manglende vilje til å svare aner jeg ikke, men jeg har sett folk reagere på at sjåfører med tomt blikk som ikke svarer.

 - Sjåfører som stenger dørene for tidlig. Det har blant annet hendt flere ganger ved flyplassen, både passasjerer som skal av bussen og som skal på har blitt hindret. Aner ikke om de rakk flyavgangene sine. Selv etter øyeblikkelig tilsnakk fra passasjerer har de bare kjørt videre med tomt blikk og lukkede ører. Slik kundebehandling er under en hver kritikk.

- Kreativ kjøring i rundkjøringer med høy hastighet og "størst først"-taktikken, inkludert brudd på vikeplikt.

- Setter ikke ned farten etter forholdene. Syklister sier de må prioritere eget liv og klatre opp på brøyteskavler når bussen kommer. Flere anklager om drapsforsøk har vært i avisene. Det har også vært noen alvorlige ulykker med buss + syklist på utsatte strekninger, inkludert ett dødsfall. Syklister opplever det som et generelt problem, ikke enkelthendelser.

 - Det er totalt tre dødsfall relatert til buss vs myke trafikkanter i Tromsø kommune de siste årene. (Ramfjorden, Fr. Langes gate/Grønnegata og Dramsveien)

- Busser med piggdekk i september. Én måned før lovlig dato under påskudd av å ikke ha kapasitet til å legge om på hele bussparken nærmere datoen det blir lovlig.

- Utbredt "råkjøring" og uvøren behandling av kjøretøyene har ført til svært mange bulker på bussene (og tilsvarende på motparter), utallige busskur med påkjørings-skader. Skadde busskur blir ofte stående ureparert og skjemmer ut stedene.

- Det meste av dette er sjåfør-relatert og viser en utbredt ukultur som setter liv og helse i fare, viser elendig kundebehandling og skaper unødvendig risiko for andre trafikkanter av alle slag.

 

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (12 minutter siden):

Du har helt rett, du baserer dine uttalelser på meningsløse spekulasjoner.

Subsidieandelen ble bekreftet litt lengre opp i tråden her, fra 43% til 57% i de største byene. Bidra gjerne med mer fakta om du har.

ITtraktor skrev (13 minutter siden):

Hva med alle papirflytterne inne offentlig sektor? Hvilke verdier skaper de som forsvarer en så ekstremt oppblåst offentlig sektor i Norge?

Whataboutism altså..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (15 timer siden):

Så du klarer deg med 350 000,- i året du da?

Jeg ser meg selv som heldig hvis jeg får særlig over 400 000 i året. Men i år er det ekstremt vanskelig på grunn av nedbemanninger og hjemmekontor.

Sitat

Hva LMH1 "klarer seg med" er helt irrelevant. Det er vår felles interesse at han skaper så mye verdier som mulig i samfunnet og da bør det vanke gulrøtter for de som gjør nettopp det.

Men hva blir langtsiktig kosikvensene? man kan jo si det skal bli forbudt med disel og parafin som drivstoff må være mere miljøvennlig det vil til slutt ende med blir fort dyrt med offentlig transport blir omtrent taxi priser for månedskort fra 1500 kr måneden til 2500 kr i måneden. Pluss eventuelt gebyrer for ikke å ha gyldig bilett med og fordi man ikke har sikkerhetsbelte + maske det blir fort totalsett for dyrt for folk flest å ta bussen.

Dere moderatorer må gjerne klage på dere får for dårlig lønnet jobb på diskusjon.no selv de som jobber i kina tjener mere lønn en diskusjons moderator gjør av reklame utgifter. Vi snakker om få kroner omtrent om å svare på coop undersøkelser. Eller tullete userneeds undersøkelser. Er også mange arbeid som tjener under 150 kr timer fra lagerarbeid til butikk ansatte. At busssjåførene skal øke i lønn gjør bare negativ for de som tjener minst. Skal man rettferdiggjøre det må man betale skatt eller få utgift tilsvarende 10% av måndlig betaling på reise? Fordi de som tjener over 1 milion spiller vel liten rolle for økte priser men enkelte vil få mindre igjen.

Eneste fordel man får vel noe skattefordeler man slipper å betale moms på reise. Men vil si det er lite.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Går heller ikke an å betale på bussen lengre, så de trenger enda mindre erfaring

Når jeg var ung så var det masse soner, hvor man betalte til den og den holdeplassen
Nå er det bare en sone innenfor Trondheim, og langt utenfor + det faktum at det ikke går an å betale på bussen

Så vidt jeg vet så har ikke sykepleiere noe høyere lønn heller, og de må gå flere år på skolen
Tar bare noen uker å bli sjåfør

Sykepleiere har i gjennomsnitt 510 000 i lønn. 410 000 som nyutdannet. Det vil si omtrent 60 000 over bussjåførene.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (23 minutter siden):

Jeg ser meg selv som heldig hvis jeg får særlig over 400 000 i året. Men i år er det ekstremt vanskelig på grunn av nedbemanninger og hjemmekontor.

Men hva blir langtsiktig kosikvensene? man kan jo si det skal bli forbudt med disel og parafin som drivstoff må være mere miljøvennlig det vil til slutt ende med blir fort dyrt med offentlig transport blir omtrent taxi priser for månedskort fra 1500 kr måneden til 2500 kr i måneden. Pluss eventuelt gebyrer for ikke å ha gyldig bilett med og fordi man ikke har sikkerhetsbelte + maske det blir fort totalsett for dyrt for folk flest å ta bussen.

Dere moderatorer må gjerne klage på dere får for dårlig lønnet jobb på diskusjon.no selv de som jobber i kina tjener mere lønn en diskusjons moderator gjør av reklame utgifter. Vi snakker om få kroner omtrent om å svare på coop undersøkelser. Eller tullete userneeds undersøkelser. Er også mange arbeid som tjener under 150 kr timer fra lagerarbeid til butikk ansatte. At busssjåførene skal øke i lønn gjør bare negativ for de som tjener minst. Skal man rettferdiggjøre det må man betale skatt eller få utgift tilsvarende 10% av måndlig betaling på reise? Fordi de som tjener over 1 milion spiller vel liten rolle for økte priser men enkelte vil få mindre igjen.

Eneste fordel man får vel noe skattefordeler man slipper å betale moms på reise. Men vil si det er lite.

Nå må jo ikke all lønnsøkning føre til at billettprisene blir dyrere. Det får evt fylkeskommunen bestemme om hvor mye de ønsker å bidra med av skattepenger.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Drunkenvalley said:

Eg trur ikkje heilt du har forstått konseptet av lønnsforhandlinger her. Ein kan ikkje ha forhandlinger om motparten ikkje kjem til bordet. Det er ingen vits å klage seg over buss-sjåførene sin streik når motparten ikkje møter engang.

Hvorfor skal buss sjåførene få mere i lønn nå? Vi er da i corona nå?

Vi andre fikk litt opp, men buss sjåførene vil ha mere i disse vanskelige tider for samfunnet.

Tenk om de butikk ansatte ville ha industri lønn? Hva om de gikk ut i streik:hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kjetil Lura said:

Hvorfor skal buss sjåførene få mere i lønn nå? Vi er da i corona nå?

Fordi de holder på med lønnsforhandlinger.

8 minutes ago, Kjetil Lura said:

Vi andre fikk litt opp, men buss sjåførene vil ha mere i disse vanskelige tider for samfunnet.

Og sjåførene virker å hengt etter lønnsmessig i en tid nå. Dessuten er det mye mer enn lønn de forhandler om.

8 minutes ago, Kjetil Lura said:

Tenk om de butikk ansatte ville ha industri lønn? Hva om de gikk ut i streik:hmm:

Ja hva om de gjorde det? De har da like mye rett til å streike som alle andre? Derimot er jeg ikke sikker på at de er like godt organisert som mange andre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (7 minutter siden):

Fordi de holder på med lønnsforhandlinger.

Og sjåførene virker å hengt etter lønnsmessig i en tid nå. Dessuten er det mye mer enn lønn de forhandler om.

Ja hva om de gjorde det? De har da like mye rett til å streike som alle andre? Derimot er jeg ikke sikker på at de er like godt organisert som mange andre.

Men finnes sikkert flere yrker som henger etter lønnmessig, særlig hotell og butikkdrift, jordbærplukkere etc. Er bare problemet de aldri blir tatt ut i strek på samme måte eller de får viljen sin fortere. Heldigvis går vel streiekasse tom så godt mulig det som over kun varer i morgen. Men alilevel mest surt for de som må ta taxi eller ligdene som erstattning. For busssjåførene taper vel lite på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...