Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust på 15 mod Passat. Nybil garanti utgått.


cinax

Anbefalte innlegg

Hei. 

Sommeren 2019 kjøpte jeg en passat 15 mod av en mindre forhandler. Nå ca 1 år senere har jeg funnet en rustflekk på bagasjerommet. Uvisst om denne var her når jeg kjøpte den, men jeg bor på landet, har nesten ikke brukt bilen på saltede veier. Nybil garantien har selvfølgelig utgått. 

Noe jeg kan gjøre her, eller er det bare å bite i det sure eplet og få fikset det på en rimelig måte? Evt hva burde jeg gjøre? 

Legger ved et bilde, noe bobler i lakken rundt den lille flekken.IMG_20200716_214601.thumb.jpg.99eabdb02546617369941e81b0e6c6da.jpg På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sjekket med verksted hos merkeforhandler. Dersom det ikke er så lenge siden garantien gikk ut, så kan det hende du får til en deling av kostnadene for utbedring, det gjorde en kompis på sin Passat, ikke så lenge etter at garantien var utløpt. Ser jo ut som om det der kan ha vært der en stund. Bobler under lakken der også, ser jeg.

På disse bilene er det en fordel å gå over hele bilen og se etter sinkslipp. De kan være vanskelig å se, men er bittesmå bobler i lakken. Oftest på bakluke og nederst på dører er min erfaring. 

Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å se av bildet, men det kan virke som noen har gjort en dårlig utbedring av (les: forsøk på å skjule) en gammel skade. Er det ikke spor etter pussepapir pluss noe mer skade i lakken helt nederst på bildet? I tillegg så ser jeg at lykten passer relativt dårlig inn i lykthuset. Kan det tenkes at bilen har vært borti noe og at lykthuset bak lykten er skadet/deformert, alternativt at lykten har fått seg en trøkk og derfor har blitt presset opp i lakken? Mangler det ikke litt hardplast i hjørnet på lykten å? Slike lykter er vel ofte festet med litt gummiert oppheng slik at det er en liten buffersone i mellom hardplast og lakkert metall.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
3 hours ago, Professor Balthazar said:

Kan det tenkes at bilen har vært borti noe og at lykthuset bak lykten er skadet/deformert, alternativt at lykten har fått seg en trøkk og derfor har blitt presset opp i lakken?

Tenkte det samme. Kan være den har vært i en liten smell, men at det ikke har vært oppdaget skade ved lykten der.

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (15 timer siden):

Det er ikke så lett å se av bildet, men det kan virke som noen har gjort en dårlig utbedring av (les: forsøk på å skjule) en gammel skade. Er det ikke spor etter pussepapir pluss noe mer skade i lakken helt nederst på bildet? I tillegg så ser jeg at lykten passer relativt dårlig inn i lykthuset. Kan det tenkes at bilen har vært borti noe og at lykthuset bak lykten er skadet/deformert, alternativt at lykten har fått seg en trøkk og derfor har blitt presset opp i lakken? Mangler det ikke litt hardplast i hjørnet på lykten å? Slike lykter er vel ofte festet med litt gummiert oppheng slik at det er en liten buffersone i mellom hardplast og lakkert metall.

Skal se nærmere på det i morgen. Kan nesten se ut som den har fått seg en trøkk. Lykten på andre siden ligger ikke så tett inntil vet jeg.. 

Hva hadde dere gjort med dette her? Mest lyst til å kvitte meg med bilen, men er jo det at jeg taper så mye penger på det. Hva vil det koste å få ordnet opp i det her? Kan aldri tenke meg at møller bil blir med å dele på utgiftene ? Snakker vi 5000 eller 20000? Må ha den inn på service om ikke lenge, skal jeg be de sjekke bilen for mere rust? Den har trillet 142000km. 

Lenke til kommentar

Dersom du bruker såkalt smartrepair, f.eks. MPS Micropaint, så trenger det ikke bli så dyrt. Jeg solgte en Toyota Avensis for en kollega der det var flasset av litt lakk og blitt litt rust på et utstatt sted ved siden av skiltet bak. Anbefalte ham å fikse det før salg og betalte vel rundt 5.000,-. Men det spørs jo hvor alvorlig det rustangrepet der er.

Jeg ville først tatt det opp med forhandleren du kjøpte av, du har faktisk 5 års reklamasjonsrett på nyere bruktbiler kjøpt fra forhandler (trenger ikke være merkeforhandler) fra det tidspunktet du kjøpte den. Dersom det ikke fører frem på noen måte ville jeg fått noen uavhengige til å vurdere hvordan dette har oppstått (f.eks. NAF), spesielt dersom du mener det kan være at den har vært kollisjonsskadet og dette ikke er oppgitt i kontrakten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...