Gå til innhold

Ny Receiver Marantz eller denon ?


Anbefalte innlegg

Hei!

Er på tide å oppgradere min gamle receiver som holder på å ta kvelden

Har sett og lest endel mye Denon sine nye forsterkere samt Marantz ( som er  same shit  but different )
Noen som har erfaring som kan dele med meg, tenker da spesielt på marantz 5015, og eller 6015 , samt denon x3700h og eller dyrere x4700h
Eller noe annet dere tenker jeg burde se på ?

dessverre er ingen av dem på lager verken på soundgarden og eller hifiklubben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er stort sett like. Marantz er mer nøytral i lyden, og Denon litt mer på den mørke siden.

Forskjellen mellom modeller er normalt ikke så store heller, så bare å se etter mengden utstyr du har som skal kobles til.

I klassene du nevner så er de ofte like, men forskjell på om det er mulighet å koble til effektforsterkere.

Det kan være lurt å sjekke at de har HDMI 2.1, som er det nye. De har det kun på 1 inngang foreløpig, neste år kommer det for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (7 timer siden):

de lages vell på samme fabrik med samme deler så det er vell fint lite som skiller 

De er en del komponent forskjeller i dem, som utgjør forskjell i lyden. Denon har såkalt varmere lyd enn Marantz. Tror de har endret det nå, men før ble de dyrere modellene produsert i Japan, mens de billigere i Kina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (7 timer siden):

De er en del komponent forskjeller i dem, som utgjør forskjell i lyden. Denon har såkalt varmere lyd enn Marantz. Tror de har endret det nå, men før ble de dyrere modellene produsert i Japan, mens de billigere i Kina.

https://www.avsforum.com/threads/denon-vs-marantz-avr.3079728/

https://www.avsforum.com/threads/marantz-vs-denon.3000336/

 

jeg vent nå ikke helt .. der er et hav med diskusjoner om dette og , det er mange helt modeler som er helt like med unntak av variasjoner i inn og utganger 

 

Litt sammenligning av interne deler 
image.thumb.png.8c0153c156fac7d13b533f905a40c58e.png

 

kan jo legge til at jeg ville kjøpt en Marantz og ikke en denon :p for jeg synes at det er bedre, selv om jeg vet det er ca akkurat det samme 

Endret av Mato
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg syntes det er noenn likheter i dem for å si det slik, heller store forskjeller. Marantz bruker andre typer trafoer, og små deler hele veien, selv om deler av kretskortene er like.

Også litt dumt å sammenligne Denon 8500 mot Marantz sin 8805. Da 8805 er en prosessor og 8500 har innebygde forsterkere.

Små deler kan utgjøre en del forskjell. Det er en grunn til at Marantz i mange år hadde spesial versjoner (KI) av mange av sine stereo forsterkere, hvor Ken Ishiwata tunet de helt etter sin smak.

Men noen hører ikke forskjell, mens andre gjør det. Har selv hørt forskjell ved å bytte høyttalerkabel, selv om jeg ikke trodde jeg ville.

 

Har selv Marantz AV8802A, og selv om den har veldig mange likheter med Marantz SR701x serien fra samme år (husker ikke hvilken), så er det også nokså stor forskjell der. Min bror har den SR modellen. Har en kompis som har Denon, og det er nokså klar forskjell der, selv om mitt oppsett er en del dyrere enn hans på forsterker siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...