Gå til innhold

Tesla vil halvere batteriprisen. Lanserte ny Model S med 840 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (3 minutter siden):

Lurer på hva forsikringselskaper mener om slikt. Får du en smell i siden må hele bunnen av bilen skiftes ut. Nå kan man i verste fall ta bort batteriet. Rette skaden og ev få reparert batteriet. 

Man kan forsikre mot totalhavari av motor og girkasse også, samt en totalhaverert bil. Så tipper forsikringsselskap ikke frykter scenarioet ditt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Daywalker skrev (32 minutter siden):

Selvsagt. Ser bare ikke hvorfor du på død og liv må vri på alt. Er bare du som klarer å få en HVIS til å bli en LOVNAD, får deretter å kritisere. Makan.

Derav suppekoking. 

Men du må seriøst lese det jeg skriver. Utgangspunktet mitt er da en grei oversettelse og jeg også bruker ordet "hvis", og "lovnaden" omhandler måten mediene tolket og dro frem opplegget på med spekulasjoner. Når Elon Musk da "liker" spekualsjonene uten å avklare om det faktisk er satt i stein, så blir det kjapt ekstra fyr på bålet og man går videre med det. 

Spiller ingen rolle at TM2 isåfall ble utsatt og det faktisk lå en plan der, som var grunnen til at Elon ikke justerte på "hypen" som foregikk. Andre produkter har jo blitt forsinket også. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 timer siden):

Man kan forsikre mot totalhavari av motor og girkasse også, samt en totalhaverert bil. Så tipper forsikringsselskap ikke frykter scenarioet ditt

Man kan forsikre seg mot det meste men prisen på forsikringen er ikke den samme med tanke på hvordan ting kan repareres.

Om en skade som koster 20 000 å reparere på en bil koster 300 000kr på en annen kan det påvirke prisen på forsikringen

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
32 minutes ago, FrihetensRegn said:

Og selv om Tesla skulle halvere prisen på batteriene sine så er ikke det dermed sakt at de kan produsere elbiler i samme prisklasse som andre produsenter. Chevy og Toyota greier å produsere små bensinbiler som starter på ca. $14k. Der vil ikke Tesla være på svært lenge.

De klarer det nok til samme grad som BMW og Mercedes.

(Det at man ikke gjør noe betyr ikke at man ville klare det om man forsøkte.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, oophus3do said:

Men du må seriøst lese det jeg skriver. Utgangspunktet mitt er da en grei oversettelse og jeg også bruker ordet "hvis", og "lovnaden" omhandler måten mediene tolket og dro frem opplegget på med spekulasjoner. Når Elon Musk da "liker" spekualsjonene uten å avklare om det faktisk er satt i stein, så blir det kjapt ekstra fyr på bålet og man går videre med det. 

Spiller ingen rolle at TM2 isåfall ble utsatt og det faktisk lå en plan der, som var grunnen til at Elon ikke justerte på "hypen" som foregikk. Andre produkter har jo blitt forsinket også. 

Han forklarte helt klart i intervjuet at det ikke er satt i sten, og antydet sterkt at det ikke er noe de jobber med i det hele tatt. Hvorfor må han da forklare at det ikke er satt i sten i etterkant?

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Han forklarte helt klart i intervjuet at det ikke er satt i sten, og antydet sterkt at det ikke er noe de jobber med i det hele tatt. Hvorfor må han da forklare at det ikke er satt i sten i etterkant?

Fordi han liker artikler på Twitter i etterkant hvor man har spekulasjoner i alle retninger. Det tolker nok mediene som at de er inne på noe. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Det er jo der kritikken burde rettes. Å forsøke å psykoanalysere Musk utifra "likes" på twitter er galskap.

Ja, mediene kan roe seg ned de også, men Musk kan også fint stoppe med disse små "hintene" sine som kun har et formål. 

Som forventet, så starter litt kritikk og spørsmål å dukke opp:
https://www.reuters.com/article/uk-tesla-batteryday-lithium/teslas-nevada-lithium-plan-faces-stark-obstacles-on-path-to-production-idUSKCN26E3GT

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 timer siden):

Hvilket samarbeid har de trukket seg ut av? De har faktisk nettopp fornyet samarbeidet:

https://www.electrive.com/2020/06/17/tesla-panasonic-renew-3-year-supply-agreement/

Holder også på med å utvide:

https://techcrunch.com/2020/09/08/panasonic-to-expand-battery-capacity-at-tesla-gigafactory/

Hvorfor skal man satse på noe dårligere enn faststoffbatterier? Du får spørre Panasonic, som satser sammen med Tesla.

Hva er det som virker usikkert, og hvorfor?

Drahjelp av andre? Ja, Tesla sier jo at de vil kjøpe inn batterier fra alle de kan, i tillegg til egenproduserte batterier.

Enkelt å fornye en kontrakt i noen år hvor fabrikken allerede er oppe og går. Men Panasonic har vel vist at de ikke vil involvere seg i spesielt stor grad med Tesla fremover.

Sitat

Later, the Japanese company was again told that they did not want to make investments in the Gigafactory that Tesla said had been agreed upon. Also, Panasonic did not want to invest in a factory in China to supply the Gigafactory 3 in Shanghai with cells from there. In China, Tesla now purchases from LG Chem and CATL.

 

Lenke til kommentar
5 hours ago, gamlefar said:

Enkelt å fornye en kontrakt i noen år hvor fabrikken allerede er oppe og går. Men Panasonic har vel vist at de ikke vil involvere seg i spesielt stor grad med Tesla fremover.

18650/21700 har gått for å være billigst per kwh men jeg tipper at poseceller er billigere allerede idag. Ikke sikkert det er noe vits for Tesla og Panasonic å samarbeide lengre? Ikke gitt at sylindriske celler er så billig allikevel når man skal ha roboter som stabler en og en celle og setter det sammen i pakker. Prismecellene i i3 for eks. er i matboksstørrelse og stables oppi et batteritrau på en to tre.

Tesla kan være i ferd med å male seg inn i et hjørne når det gjelder batterier.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (17 minutter siden):

18650/21700 har gått for å være billigst per kwh men jeg tipper at poseceller er billigere allerede idag. Ikke sikkert det er noe vits for Tesla og Panasonic å samarbeide lengre? Ikke gitt at sylindriske celler er så billig allikevel når man skal ha roboter som stabler en og en celle og setter det sammen i pakker. Prismecellene i i3 for eks. er i matboksstørrelse og stables oppi et batteritrau på en to tre.

Tesla kan være i ferd med å male seg inn i et hjørne når det gjelder batterier.

Hvorvidt pungceller er billigere er feil spørsmål. Husk at Tesla har holdt på med sylindriske celler lenge og har opparbeidet seg solid kompetanse på å lage batteripakker med dem. For at det skal gi mening å bytte til pungceller må ikke bare cellene ha bedre egenskaper, disse egenskapene må også kunne nyttiggjøres i batteripakker innen rimelig tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, Trestein said:

Trodde ikke hurtiglading var mulig på de første men det står at ultra fast charging ikke er tilgjengelig. Det kan bety at hurtiglading er mulig.

Jeg tipper at slik man kan hurtiglade personbiler idag med 150kW og oppover vil havne i kategorien ultra fast charging. Dette er nok ikke så relevant for rutebusser fordi de lader om natten eller når skiftet er slutt.

Å begrense lading til 1C er en god praksis, jeg gjør det med batterier til modellfly (med mindre jeg går tom for batterier på stripa).

chargerate.jpeg.e2786bb81e81b59ef4f738346d14aaf3.jpeg

Lenke til kommentar

Hvilken battericelle er det de kurvene gjelder for? Merke, modell, kjemi ..

Det står at temperaturen er 23 °C. Er det intenrntemperaturen eller omgivelsestemperatur? I tilfelle sistnevnte, hvordan er de kjølt?

Det er ikke så nøye om du ikke kan svare fordi poenget er at kurvene gjelder ett sett batterier under bestemte betingelser og det kan ikke overføres til andre celler under helt andre betingelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...