Gå til innhold

Reklamasjon avvist hos OneCall


UnderSolen

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Huawei P30 Pro når den kom ut i fjor påske. Opplevde etter ca 1 år at ladeporten sluttet å virke. Sendte den nylig inn til service. Får da beskjed om at det er en skade i skjermen som de må fikse for 2.500kr før de kan ta ladeporten på reklamasjon. 

 

Er dette innafor? Jeg er forsåvidt ikke bekjent med at det er noen skade i skjermen, aldri sett tegn på dette selv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri jeg hørt man kan jo som regel be de å kun fikse, ladeporten. jeg vi si slikt gjør de kun for å tjene å penger.

Men er vel kanskje ikke ulovlig fordi det ikke er ulovlig å ta utgift hvis brukeren kan ha skyld i feilen.

For det er jo slik på ebay koster batteri og skjerm under 1000 kr men problemet er ofte enkelte modeller er vanskelig å reparere for nybegynner er fort å gjøre feil eller mange deler slik det blir dårlig resultat. Man må ofte lime skjermen som fort kan gi dårlig bilde. Man ser limet tydlig etterpå.

Lenke til kommentar
Merko skrev (32 minutter siden):

Hvordan skal de fikse ladeporten? Skal de bare trylle bort skjermen på et magisk vis, så trylle den på plass igjen når ladeporten er ferdig..?

Nå bygger mange desverre mobiler slik at det nesten er umulig å reparere. er ikke uvanlig å lime fast skjermen slik den er håpløs å ta ut uten å fyisk ødlegge den.

Sitat

Ok, skjønner. Burde de ikke ha opplyst om dette på forhånd? 

Syns også det at butikkene og produsentene bør si det på forhånd hva reprasjonkostnadene koster i norge, mulig i kina og polen koster det rundt 1000 kr å reparere små ting, men i norge koster det en god del mere. Er det mere som er feil blir det nesten lønnsomt med ny mobil.

Lenke til kommentar
Merko skrev (34 minutter siden):

På forhånd hva da? Er det ikke det de gjør? De spør deg om du vil fikse den til 2500 før de starter på ladeporten 

Jeg synes de kunne gjort et minimum av feilsøkning via telefon før de bad meg sende den inn. De kunne f.eks spurt om jeg kunne sjekke om det var riper i skjermen, og i så fall gjort meg oppmerksom på at dette måtte byttes før de kunne vurdere ladeporten. 

Da hadde jeg oppdaget ripen i skjermen, jeg synes dette er ekstra vanskelig å svelge fordi jeg aldri har sett at det har vært noen skade. Hadde jeg sett denne, og fått beskjed om betingelsene så ville jeg aldri ha sendt den inn. Telefonen har tross alt trådløslading, så er ikke avhengig av å fikse det. Ripen utgjør jo ingen sjenanse siden jeg ikke har oppdaget den. 

Endret av UnderSolen
Lenke til kommentar
2 hours ago, UnderSolen said:

Jeg synes de kunne gjort et minimum av feilsøkning via telefon før de bad meg sende den inn. De kunne f.eks spurt om jeg kunne sjekke om det var riper i skjermen, og i så fall gjort meg oppmerksom på at dette måtte byttes før de kunne vurdere ladeporten. 

Da hadde jeg oppdaget ripen i skjermen, jeg synes dette er ekstra vanskelig å svelge fordi jeg aldri har sett at det har vært noen skade. Hadde jeg sett denne, og fått beskjed om betingelsene så ville jeg aldri ha sendt den inn. Telefonen har tross alt trådløslading, så er ikke avhengig av å fikse det. Ripen utgjør jo ingen sjenanse siden jeg ikke har oppdaget den. 

Det vil jeg anta står i noen vilkår du har godtatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig perspektiv. Når jeg jobbet i Canal Digital ble vi oppmuntret til å løse så mye som mulig over telefon, fordi de var mer effektivt enn å bytte utstyr/sende teknikker. Kan jo hende det er litt annerledes, men i så fall kan de jo ikke kreve kunden for betaling for feilsøking? I hvert fall ikke uten å opplyse om det? 

Lenke til kommentar
UnderSolen skrev (4 minutter siden):

Merkelig perspektiv. Når jeg jobbet i Canal Digital ble vi oppmuntret til å løse så mye som mulig over telefon, fordi de var mer effektivt enn å bytte utstyr/sende teknikker. Kan jo hende det er litt annerledes, men i så fall kan de jo ikke kreve kunden for betaling for feilsøking? I hvert fall ikke uten å opplyse om det? 

Dersom det var OneCall kundesenter du ringte når du hadde problemer med telefonen, så må du nesten forstå at de ikke kan sitte i timesvis i telefonen for å komme opp med alle mulige scenarioer på hvorfor et verksted evt ikke kan reparere en telefon pga ytre skade. ? 

Jeg tviler også på at de sitter på noe særlig teknisk kunnskap angående hva som kan fikses / ikke fikses mtp skader, men det har jeg ingen oversikt over.

Ellers er det normalt at man godkjenner at verkstedet tar betalt for undersøkelse. Det er vel gjerne en papirbit man får med den eska man skal sende telefonen i retur i.

for Canal Digital så leser de jo bare opp fra et manus "Slå av og på boksen" "Trekk ut og inn kabel" ol. blir ikke helt det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (50 minutter siden):

Dersom det var OneCall kundesenter du ringte når du hadde problemer med telefonen, så må du nesten forstå at de ikke kan sitte i timesvis i telefonen for å komme opp med alle mulige scenarioer på hvorfor et verksted evt ikke kan reparere en telefon pga ytre skade. ? 

Jeg tviler også på at de sitter på noe særlig teknisk kunnskap angående hva som kan fikses / ikke fikses mtp skader, men det har jeg ingen oversikt over.

Ellers er det normalt at man godkjenner at verkstedet tar betalt for undersøkelse. Det er vel gjerne en papirbit man får med den eska man skal sende telefonen i retur i.

for Canal Digital så leser de jo bare opp fra et manus "Slå av og på boksen" "Trekk ut og inn kabel" ol. blir ikke helt det samme.

Jeg snakket først med OneCall førstelinje, deretter fikk jeg nummer til servicesenter. Det var de som sa jeg bare skulle sende telefonen inn, uten noen forbehold.

Det er jo ikke snakk om timesvis. Det ville tatt de 30 sekunder å si at mobilen må være fri for kosmetiske skader og at jeg evt. må betale frakt tilbake om det skulle vise seg å være det. Det fulgte forøvrig ingen annen lapp i boksen enn returlapp til å klistre utenpå. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, lømmel said:

Hvis du ikke har sett skade på skjermen før returen, hvorfor ikke be om å få et bilde av skaden? Da kan du jo se om det er en skade du hadde sett hvis den var der før du sendte den, eller om det er noe du kan ha oversett.

Hjelper ikke så mye om man ikke kan bevise at den var skadefri når man sendte den inn ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...