Gå til innhold

DEBATT: Chatten du har med venninnene i dag, kan være bevis i en straffesak i morgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme greia her også: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/Kyv1LE/saken-mot-laila-bertheussen-viser-til-fulle-hvor-lite-privatliv-vi-har?fbclid=IwAR2FxQFkxOOVWu09-j4antN3YmJC3ruRZV5zY2f4G70RQflavaR3Zz97tDI

Er usikker på hva jeg skal synes om det. Er ikke kriminell, så jeg har ingenting å skjule. Likevel er det utrivelig å tenke på at så mye lagres. På den forrige telefonen jeg eide var det en medfølgende helseapp (husker ikke navnet) som det var umulig å slå av sporingsfunksjonen på. Det plagde meg.

Å føle at man konstant blir overvåket og fulgt med på er ikke sunt for psyken. Burde vært mye mer åpent. Alle burde få tilgang til disse dataene og vi burde kunne være med å bestemme omfanget av det.

Samtidig, hvis det kan få mordere eller barneovergripere bak lås og slå, så er det jo vanskelig å argumentere mot det.

Vanskelig.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Veldig bra at politiet og pressen misbruker chattelogger på fillesaker som dette! Dette øker bevisstheten rundt problemstillingen, og driver frem ny og bedre teknologi som gjør misbruk mye vanskeligere i fremtiden. Det finnes allerede veldig sikre mildingsapper, eksempelvis Signal. Nedsiden er jo at når folk er blitt mer beviste og gått over på sikrere tjenester, blir det vanskeligere å avsløre organisert kriminalitet. Terningkast 1 til politiet og pressen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Visste dere at på fransk, så betyr «chat»: «katt», og at det på engelsk betyr «samtale», og at det... på norsk... ikke... betyr noe? Nei, samtaleloggene lagres heller ikke høyt oppe i himmelen. 

Taurean skrev (6 timer siden):

Å føle at man konstant blir overvåket og fulgt med på er ikke sunt for psyken.

Det er ikke noe stort problem. De fleste tenker ikke noe over det. Inkluderer 148 stortingsrepresentanter. 
 

Sitat

Men alle har noe å skjule, selv om de påstår det motsatte. Alle har iallfall noe å beskytte.

Innlegget har hovedsaklig berørt det åpenbare, nemlig at samtalelogger lagres, og at flere enn de som skrev meldingene, kan få tak i dem. Så vidt jeg forstår det, er disse som påstår dette allerede klar over at sånt lagres. De er nok også klar over at det kan brukes i en eventuell rettsak. Skulle gjerne sett litt flere eksempler. :) 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar

De smarte kriminelle er allerede "immune", det er bare idiotene som blir avslørt (i betydning aktivitet loggført) så lett som vi ser her.

På den annen side forundrer det meg litt at så mange tror de er anonyme på internett. Det er ingenting anonymt med internett. Alt loggføres og alt har en tag. Om du vil det nok og har ressursene så kan du spore opp alt, selv darknet aktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må verne om sitt eget personvern, og liv. Om man legger ut alskens informasjon med fullt navn på forskjellige websider, gjerne med profilbilde av eget ansikt, så ber man jo om oppmerksomhet. -Så bør man jo forstå at all oppmerksomhet man får vil aldri kun bestå av godord og ros.

Ho dama der virker ikke helt stabil for å si det mildt. Kanskje ho skulle filosofere innad, enn å klage på dårlig personvern. Det var HO der var dårlig på personvernet, ikke resten av verden.

Endret av Sandormen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...